Temperatuurmeten asfalt/banden

beginnende lijn op kwart van de buitenkant. Vaak vanwege een te harde ingaande demping.

Maak eens een afspraak bij HK in Tiel, of hyperpro of bitubo om je vering in de basis geod te zetten.

Ik zou idd eens bij een veringsspecialist langs gaan. Aan die mannen kun je dan ook je rijstijl etc uitleggen. Want ik vrees dat je over deze slijtage op het forum diverse meningen krijgt.

Persoonlijk zou ik achter de uitgaande demping minder strak zetten.
 
ik meet mijn banden altijd vanuit de bandenwarmers als ze er al een tijdje omzitten
misschien niet zo accuraat als meten van de banden op het circuit zelf maar komt beter in de buurt dan meten met koude banden.
 
Koud meten is eigenlijk nauwkeuriger, want hoe warm is warm?

Michelin adviseert koud meten.

Hoe koud is koud ;)

Als je warm meet na een uurtje bandwarmers eromheen gehad te hebben, lijkt het me dat je een redelijk constante temperatuur hebt.
 
al met al zijn de meningen redelijk verdeeld en denkt ieder het op zijn manier goed te doen , en zo hoort het ook .

als ik op Papenburg heb gereden zal ik mijn bevindingen en mijn rondetijd en eventuele pis hier wel even posten .

Sorry Patrick dat ik jouw topic zozeer vervuild heb , want uiteindelijk ben jij als topic starter niet zo heel veel aan bod geweest hier ,hoop gauw een keer met jouw aan de rit te kunnen . :W
 
Laatst bewerkt:
Ha Ron, we zien elkaar al op de 5e juni in papenburg 8-)
Heb net Henk gebeld en me ingeschreven :Y

vevuilen van een topic gebeurd toch al tijd wel.... ik maak me erzelf ook wel eens schuldig aan.

Het is voor al belangrijk om al die instellingen op te schrijven en bij te houden wat je doet.
Ook al ben je geen sprecialist in banden of vering maar :
METEN IS WETEN

Ik zal je 5 juni een lijst geven voor het bijhouden van temp,druk bandensoort dempings instelling e.d
reuze handig.
Trouwens Henk kan je Op Papenburg prima helpen met het afstellen van je vering.
en het wordt weer fun op Papenburg 8 sessies van een kwartier
 
Leuk man . Reuze veel zin in dus dat komt wel goed . Heb gisteren nog een kwik schitter gemonteerd speciaal voor papenburg , als het nu niet goed komt dan weet ik het ook niet meer .

See u on The track
 
Zo, gisteren ook maar zo'n infrarood hyperdepiep temperatuurmeterke aangeschaft bij CONRAD.
29 euries.....eens kijken of het wilt werken.
Maar iemand nog suggesties vwb optimale temperatuur voor de bandjes?
 
Hoe koud is koud ;)

Als je warm meet na een uurtje bandwarmers eromheen gehad te hebben, lijkt het me dat je een redelijk constante temperatuur hebt.

Zo meet je meer de werking hoe de warmers het doen. Wanneer je warm meet, meet je direct bij binnenkomst van de baan.
 
Vooral ook meten als de warmers erafkomen voor de start.
en natuurlijk druk en temp gelijk na binnenkomst.
dan weet je ook wat er allemaal gebeurt.


METEN IS WETEN
zie mijn checklist
full
 
Zo meet je meer de werking hoe de warmers het doen. Wanneer je warm meet, meet je direct bij binnenkomst van de baan.
Klopt, dan ook, maar je moet toch enige indicatie hebben van de temperatuur als je de baan op gaat;)
 
temp op de baan is veel belangrijker dan temp koud. temp uit bandenwarmers komt veel dichter in de buurt van de spanning die je wilt hebben dan de temp als ze koud zijn....
 
Ik heb er ook maar 1 besteld ... altijd handig om te weten of je in de buurt komt van de ideale bedrijfs temps .. _O-
 
Klopt, dan ook, maar je moet toch enige indicatie hebben van de temperatuur als je de baan op gaat;)

Ja, zo deed ik het ook altijd. Ik moet zeggen de laatste tijd controleer ik de voorband al niet eens meer, daar gaat bij mij standaard 2.1 koud in, altijd goed. Wanneer je koud meet, heb je toch een indicatie? Ik denk zelfs een betere omdat niet alle bandenwarmers hetzelfde werken en ook niet iedereen hier even goed mee omgaat. Bij Michelin denken ze er waarschijnlijk ook zo over. Bij mij gaat er standaard 2.1 voor en 1.7 (Pirelli) achter in. Wanneer ik zou meten na ca 1 uur aan de warmers meet ik zo’n 2.3 voor en 2.0 achter. Na de sessie meet ik ongeveer hetzelfde. Bij Dunlops zit er altijd wat meer verschil tussen, maar de achterbanden worden dan ook een stuk warmer.

Voor personen die het misschien verkeerd lezen: Ja, ik gebruik altijd bandenwarmers!
 
Ja, zo deed ik het ook altijd. Ik moet zeggen de laatste tijd controleer ik de voorband al niet eens meer, daar gaat bij mij standaard 2.1 koud in, altijd goed. Wanneer je koud meet, heb je toch een indicatie? Ik denk zelfs een betere omdat niet alle bandenwarmers hetzelfde werken en ook niet iedereen hier even goed mee omgaat. Bij Michelin denken ze er waarschijnlijk ook zo over. Bij mij gaat er standaard 2.1 voor en 1.7 (Pirelli) achter in. Wanneer ik zou meten na ca 1 uur aan de warmers meet ik zo’n 2.3 voor en 2.0 achter. Na de sessie meet ik ongeveer hetzelfde. Bij Dunlops zit er altijd wat meer verschil tussen, maar de achterbanden worden dan ook een stuk warmer.

Voor personen die het misschien verkeerd lezen: Ja, ik gebruik altijd bandenwarmers!

Grappig, ik deed het er ook altijd koud 2.0 (voor) en 1.7 (achter) in. Sinds dit jaar gaat er afhankelijk van de buitentemperatuur 2.3 (voor) en 1.9 (achter) warm in. Na de training zijn zowel de temperatuur als de luchtdruk nagenoeg hetzelfde als waar ik mee vertrok. En aangezien ik altijd dezelfde warmers en temperatuur/druk meters gebruik is dit voor mij een constante faktor en meet ik alleen die verschillen die er toe doen.
 
Nou gisteren op Assen gereden en we zate met 5 man in de pitbox.
2 rijders hadden ook een tempmeter. ( 2 keer een conrad 1 keer een geimporteerde uit taiwan)
De verschillen onderling in de meters waren echt minimaal 0,3 graden was de afwijking bij een temp van 58 graden.

dat meten weten is kwam nu direct al boven water!
Blijkt dat mijn bandenwarmers( van racetec) voor en achter nogal een verschil laat zien.
En dat ik de opgegeven temp. van 70 graden bij lange na niet gehaald werd.
Terwijl de bandenwarmers er al een uur en een kwartier omzaten
 
Nou gisteren op Assen gereden en we zate met 5 man in de pitbox.
2 rijders hadden ook een tempmeter. ( 2 keer een conrad 1 keer een geimporteerde uit taiwan)
De verschillen onderling in de meters waren echt minimaal 0,3 graden was de afwijking bij een temp van 58 graden.

dat meten weten is kwam nu direct al boven water!
Blijkt dat mijn bandenwarmers( van racetec) voor en achter nogal een verschil laat zien.
En dat ik de opgegeven temp. van 70 graden bij lange na niet gehaald werd.
Terwijl de bandenwarmers er al een uur en een kwartier omzaten

Racetec of Biketek? Wel schokkend eigenlijk ... :X
 
Laatst bewerkt:
oja het zijn BIKETEK warmers
als ik morgen de motor ga inspecteren zal ik een een hele preciese meting gaan doen.
en zal ik ook de waardes vermelden.

trouwens ik kwam terug naar een sessie en dan waren de banden toch ietsje kouder als de warmers hadden verwarmt.
dus voorlopig nog geen probleem dacht ik zo, maar verbaasde mij wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan