temperatuurmeter komt niet uit de koude regio bij fireblade

lelijk hoofd

MF'er
26 okt 2005
94
0
Utrecht
Beste mensen,
Even een vraag over mijn 1995 fireblade.
De temperatuurmeter komt met gewone buitentemperaturen niet tot nauwelijks uit de regio koud. Pas als ik bv voor het stoplicht sta te wachten loopt de temp ietsje op naar normaal. Ga ik weer rijden dan gaat de temperatuur weer lekker naar beneden.
Komt mijn motor nou niet op temperatuur of is het echt alleen de koelvloeistof die zeer koel blijft met rijden? Is daar wat aan te doen of maakt het geen reet uit en moet ik blij zijn met een lekkere koele motor???
Alvast bedankt
Sander
 
Ik daag de arme student uit om zijn vinger in de koelvloeistof te drukken als de motor op bedrijfstemperatuur is en de buitentemperatuur 15 graden is _O-

Ik daag ze ueberhaupt uit om het dopje open te draaien. :P

Ik reed eens met een paar vrienden lekker een rondje. Stond er langs de weg een auto stil met de motorkap omhoog. Staat er een kerel voorovergebogen. Zie ik ineens die kerel achteruit springen en een fontein koelvloeistof twee meter de lucht in spuiten. Whahaha, ik viel zowat van mijn motor van het lachen. :+
 
OK dus jullie denken dat mijn thermostaat kapot is. Waarom klimt de tempmeter dan zo snel naar normale waarden als ik stilsta???

Omdat je geen rijwindkoeling hebt. Het principe van een radiator is dat er lucht doorheen moet blazen zodat de warmte van de koelvloeistof aan de lucht wordt overgedragen (en daarmee weg van je motor). Als je stilstaat is er geen lucht en doet je radiator dus amper iets.

Daarom zit er dan weer een ventilator op. In de meeste landen moet je stom stil gaan staan in de file, en dan oververhit je motor.
 
Ik daag ze ueberhaupt uit om het dopje open te draaien. :P

Ik reed eens met een paar vrienden lekker een rondje. Stond er langs de weg een auto stil met de motorkap omhoog. Staat er een kerel voorovergebogen. Zie ik ineens die kerel achteruit springen en een fontein koelvloeistof twee meter de lucht in spuiten. Whahaha, ik viel zowat van mijn motor van het lachen. :+
Ik ook een keer gezien langs een binnenweg, alleen dan met een paar nigerianen (of in ieder geval uit die regio).
 
Bij vrijwel alle motoren blijft de wijzer van deze thermometer bij normaal Nederlands weer vrijwel altijd beneden staan...Dit heeft niet zoveel te maken met je motor-temperatuur.

Dit komt doordat de motoren gemaakt worden om tegen hogere buitentemperaturen te kunnen, maar in nederland blijft het meestal maar 15 graden. Als je rijdt, is de gevoelstemperatuur nog kouder, vooral bij regen. Dan is de temperatuur van de koelvloeistolf niet hoger dan 10 graden...maar daar is het juist voor: koelvloeistof is er om de motor te koelen

Ook ik heb alleen last van een oplopende thermometer wanneer ik heel lang voor het stoplicht sta, of heel lang in de file rij.

Leuke copy-paste (of is het van jezelf?) maar het is grote kolder _O-
 
Laatst bewerkt:

Ik heb de dingen die kloppen er even uitgehaald en de BS laten staan :)


Schaalverdeling:
Mijn KoelVloeiStof meter loopt van 40 graden tot 120 graden Celsius. Gebruikstemperatuur is ongeveer 85 graden Celcius. dan staat ie dus over de helft van de meter! Een goede meter geeft bij een motor op temperatuur een wijzer die ongeveer in het midden staat: zo zie je wanneer de temperatuur van de KVS nog te laag is en wanneer te hoog.

Koelvloeistof temperatuur:
Digitale meters beginnen gemiddeld pas vanaf een graad of 40 iets weer te geven. Alles daaronder wordt aangeduid als -- of Lo. De bewering dat kvs bij normaal gebruik niet boven de 10 graden komt is nonsens het spul koelt niet en het zou beteken dat de kvs temperatuurmeter altijd -- of Lo aangeeft omdat deze toch maar 10 graden Celcius zou zijn.

Oplopende thermostaat:
Die van mij zit vast in z'n beuizing ;) Alleen de kvs temperatuurmeter loopt op bij gebrek aan rijwind.
Een thermostaat doet en kan niets meer dan open en sluiten om zo de kvs door de radiator te sturen om deze te laten koelen of deze laten passeren om de temperatuur snel op peil te brengen.

Koelvloeistof algemeen:
Dat spul koelt helemaal niet! Het koelen gebeurt in je radiator. De kvs wordt gebruikt om warmte op te slaan, weg te geleiden van de warme onderdelen (cilinderwanden) en te transporteren naar de radiator alwaar de warmte afgestaan wordt aan de buitenlucht.

Koelvloeistof kan en mag warmer 100 graden worden zonder problemen: je koelsysteem is een gesloten systeem wat onder druk staat.
KVS onder druk heeft een veel hoger kookpunt dan 100 graden. Het is dus geen probleem als de meter korte tijd op 110 graden staat. Dan moet de geforceerde koeling wel aanslaan en de temperatuur dalen.

On-topic: temperatuursensor stuk of de thermostaat. Die laatste is te testen in een pan opwarmend water :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de dingen die kloppen er even uitgehaald en de BS laten staan :)


Schaalverdeling:
Mijn KoelVloeiStof meter loopt van 40 graden tot 120 graden Celsius. Gebruikstemperatuur is ongeveer 85 graden Celcius. dan staat ie dus over de helft van de meter! Een goede meter geeft bij een motor op temperatuur een wijzer die ongeveer in het midden staat: zo zie je wanneer de temperatuur van de KVS nog te laag is en wanneer te hoog.

Da's niet helemaal waar. Mijn meter geeft 85 graden aan op 1/3 en niet in het midden. Dit is geen defect, maar eenmaal hoe de meter van de VFR werkt. Niet elke motor is dus hetzelfde
 
Welkom in het mooie wereldje van Motor-Forum!

We zijn en blijven allemaal bureaustoeltechneuten die het moeten weten vanaf een afstand van 100 km, door een stuk TFT scherm voor de neus. Geen geluid, geen geur, geen warmte, niets.

Wat zijn je conclusies tot op heden?
- Mogelijk thermostaat kapot (te testen!)
- Mogelijk temp sensor stuk
- Mogelijk helemaal niks aan de hand, jij kent je motor het beste
- .....

Actie ondernemen.
 
@lelijk: als je een beetje handig en slim bent, zoek je de specs van je blade in een WPHB op. Hierin zal ongetwijfeld staan welke weerstand waarden bij een bepaalde temperatuur horen van de temperatuursensor.
Ge pakt vervolgens een multimeter... meten is weten als je weet wat je meet.
 
kijk nou eerst ff waar de temperatuur sensor zit. Wanneer deze op de radiateur zit, is het niet zo gek dat ie weinig aangeeft. Plaats voor de gein ook even een foto van de temp. meter met de stand tijdens een rit op een 80km weg... (niet fotograferen onder het rijden ofcouze)
 
Een thermostaat werkt als een soort ventiel:

Als de motor (en dus de koelvloeistof) koud is, is de thermostaat gesloten. Hierdoor loopt de koelvloeistof alleen door het "kleine circuit", het motorblok dus. Naarmate de koelvloeistoftemperatuur oploopt, gaat de thermostaat steeds verder open. Bij ongeveer 97 graden hoort hij eigenlijk helemaal open te staan.

Als de thermostaat kapot is, heb je twee mogelijkheden:

1. de thermostaat blijft constant open staan, waardoor de koelvloeistof altijd door het "grote circuit" loopt, door de radiator dus. Hierdoor duurt het heel lang, voordat de koelvloeistof op temperatuur komt.

2. de thermostaat blijft dicht staan en de koelvloeistof loopt alleen door het kleine circuit. Oververhitting van de motor is het gevolg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan