temperatuurmeter komt niet uit de koude regio bij fireblade

lelijk hoofd

MF'er
26 okt 2005
94
0
Utrecht
Beste mensen,
Even een vraag over mijn 1995 fireblade.
De temperatuurmeter komt met gewone buitentemperaturen niet tot nauwelijks uit de regio koud. Pas als ik bv voor het stoplicht sta te wachten loopt de temp ietsje op naar normaal. Ga ik weer rijden dan gaat de temperatuur weer lekker naar beneden.
Komt mijn motor nou niet op temperatuur of is het echt alleen de koelvloeistof die zeer koel blijft met rijden? Is daar wat aan te doen of maakt het geen reet uit en moet ik blij zijn met een lekkere koele motor???
Alvast bedankt
Sander
 
kan zijn dat het temperatuur van koelvloeistof is, en dat door het rijden de motor genoeg heeft aan de luchtkoeling die die krijgt.
heb ik ook met mijn oude vt1100, alleen als de motor op temperatuur is en dan bij bijv filerijden of stoplichten loopt de temperatuur pas op. tijdens het rijden heeft ie ruim voldoende aan alleen de rijwind om gekoeld te worden.
 
Je zou na een rit ff thuis aangekomen de motor een tijdje kunnen laten draaien en eens kijken hoe hoog de temperatuurmeter oploopt. Overigens de temperatuurmeter heeft een eigen voeler en dus niets te maken met de thermoswitch die jouw ventilator aan doet slaan. Maar zoals gezegd de thermostaat zou kapot kunnen wezen of blijft iets open staan. Kijk de bedrading van de temperatuurmeter tot aan de voeler even na of deze iets gecorrodeerd dus weerstandsovergang heeft. Wanneer heeft de motor dit ? het is s`morgens al behoorlijk fris .
 
Bij mijn '97 Blade komt de meter normaal ook maar een stukje uit de hoek (1/10 van de schaal ofzo). Als ik hem dan een tijdje stationair laat draaien loopt de temp op (geen rijwindkoeling meer), en gaat naar iets meer dan 2/3 van de schaal (misschien 3/4). Als ik op het circuit rij, komt de temp meter ongeveer tot de helft.

Ik maak me geen zorgen :).

Ik rij mijn motor trouwens altijd netjes warm. Niet door naar de temp meter te kijken, maar door gewoon pas na een kilometertje of wat het blok op zijn donder te gaan geven (ALS ik dat zou doen O-)). De eerste paar kilometers rij ik maximaal 3000 toeren (is toch binnen de bebouwde kom).

Mijn temperatuurmeter komt al uit de hoek terwijl mijn versnellingsbak nog handwarm is. Ik ga pas wat feller gas geven als ik mijn hand niet meer op de versnellingsbak kan houden van de hitte.

Natuurlijk ga ik niet elke keer voelen, ik weet nu wel hoe ver ik moet rijden voordat de boel goed warm is.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij ook altijd netjes de motor warm voordat ik wat meer toeren ga draaien. Ook bij mij kruipt de naald van de temp meter snel naar de rechterkant van de schaal als ik stilsta en dus geen rijwind krijg.
Ik denk toch dat hij gewoon heel goed koelt en zolang je niet constant rond de 8a9000
toeren rijd de temperatuur gewoon laag blijft van de koelvloeistof.
 
Is het een Icebird, ipv een Firebird?

Was wel erg makkelijk, sorry.

Meet de thermostaat eens na. Waarden staan in het wphb. Controleer het koelsysteem op blokkades (vuil, luchtbellen). Check de tempmeter.
 
Warm rijden tot 3000 toeren? Mag iets minder voorzichtig hoor ;) 5000 max en dat gedurende 10-15 km in de winter. Olietemperatuurmeter is erg aan te raden. En die in de gaten houden ipv de koelvloeistof die veel sneller opwarmt.
 
Ik ben ook gewend dat de temperatuur eigenlijk altijd vrij laag lijkt te blijven met fris weer zoals dit. En dat met meerdere motoren. Een Transalp waar ik op reed werd zelfs midden in de zomer nog niet echt warm met een prima thermostaat.

Mijn huidige VF wordt ook niet echt warm met dit weer. Van het weekend met 7 graden naar huis, nou toen deed hij helemaal weinig :( Zielig motortje.
 
De temperatuur die je thermometer op de dashboard aangeeft meet de temperatuur van je koelvloeistof. Als deze te hoog wordt, is het foute boel, en gaat de blower aan op je radiator...

Bij vrijwel alle motoren blijft de wijzer van deze thermometer bij normaal Nederlands weer vrijwel altijd beneden staan...Dit heeft niet zoveel te maken met je motor-temperatuur.

Dit komt doordat de motoren gemaakt worden om tegen hogere buitentemperaturen te kunnen, maar in nederland blijft het meestal maar 15 graden. Als je rijdt, is de gevoelstemperatuur nog kouder, vooral bij regen. Dan is de temperatuur van de koelvloeistolf niet hoger dan 10 graden...maar daar is het juist voor: koelvloeistof is er om de motor te koelen

Ook ik heb alleen last van een oplopende thermometer wanneer ik heel lang voor het stoplicht sta, of heel lang in de file rij.

Je moet je alleen zorgen maken wanneer je thermostaat HELEMAAL niets doet, ook niet wanneer je motor bij stilstaan heel heet wordt.

Tip: Laat je motor stationair draaien en gooi hem ff in zijn toeren terwijl je stil staat...
Gaat de temperatuur dan wel omhoog....en gaat bij een nog hogere temp je radiator aan...dan is er niets mis met je fiets.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat het gewoon goed is met mijn gebakje.
Hij wordt snel warmer als ik stilsta. Ik zal eens kijken tot hoever hij oploopt voor de fan gaat aanslaan.
Het zal iig niet zo zijn dat mijn blok te koud bkijft want ik kan na 20 min rijden echt niet mijn hand op het blok laten liggen zonder AU!! te roepen.
 
@dearmestudent: even een vraagje of ik je goed begrijp. Wat is de temperatuur van koelvloeistof bij koud weer (bijv. 0 graden C.) als je motor op bedrijfstemperatuur is?
 
Dit komt doordat de motoren gemaakt worden om tegen hogere buitentemperaturen te kunnen, maar in nederland blijft het meestal maar 15 graden. Als je rijdt, is de gevoelstemperatuur nog kouder, vooral bij regen. Dan is de temperatuur van de koelvloeistolf niet hoger dan 10 graden...maar daar is het juist voor: koelvloeistof is er om de motor te koelen
Ik daag de arme student uit om zijn vinger in de koelvloeistof te drukken als de motor op bedrijfstemperatuur is en de buitentemperatuur 15 graden is _O-
 
Wat een discussies allemaal :P het is toch gewoon overduidelijk dat de thermostaat open blijft staan ?....

Nieuwe er in in gaan. Zijn gewoon slijtage onderdelen, zo gaat dat.
 
Och, enkele begrijpen niet helemaal de werking van het koelvloeistofsysteem. Dat het metertje een afwijking geeft in de winter kan natuurlijk te maken hebben met de plaats van de sensor.
Maar over het algemeen moet iedereen het er toch over eens zijn dat koelvloeistof zo rond de 80 graden moet zijn wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is ongeacht de buitentemperatuur. De thermostaat reguleert dit.
Wanneer men in de winter met een open thermostaat rijdt, kun je er donder op zeggen dat het blok veel harder slijt.
 
Check, Picaroon.

Ik kan mijn handen dan ook lekker warmen aan de koelwaterslangen ook al staat het wijzertje nog in de ruststand in de buurt van de C.

Graag had ik hem altijd in het midden staan. Maar ja...

Maareh, koelwater van 10 graden bij 10 graden buitentemperatuur, isniethelemaalhandig.
 
Laatst bewerkt:
OK dus jullie denken dat mijn thermostaat kapot is. Waarom klimt de tempmeter dan zo snel naar normale waarden als ik stilsta???
Echt na 3 minuten stilstaan staat hij in het gebied voor normale bedrijfstemp. Als ik dan weer ga rijden zakt de naald weer naar links richting koud.
Of moet je thermostaat er juist voor zorgen dat er geen koelvloeistof rondgepompt wordt tot op het moment dat de koelvloeistof over de 80 graden gaat? Dan klopt het natuurlijk dat de thermostaat open blijft staan waardoor er teveel gekoeld word.... wanneer ik rij.
mmmm, toch maar thermostaatje halen.
 
@lelijk: als je stilstaat wordt er niet gekoeld dus stijgt de temp. Normale bedrijfstemperatuur koelvloeistof wordt niet in het midden vd meter aangegeven zoals bij een auto. Meestal is dit boven het "C" blokje (in ieder geval bij een vfr '87)

Thermostaat zorgt ervoor dat wanneer koelvloeistof onder de 80 graden zakt, de leiding naar de radiateur als het ware afsluit. De vloeistof circuleert dan alleen in het blok.
 
Ik zou 'm eerst ff testen, je thermostaat.
Volgens mij is er niks aan de hand.
Ding moet ook goed koelen als je continue vol het gas er op hebt staan op het circuit van bocht naar bocht. Dus op straat heb je gewoon overcapaciteit. en als de sensor in de radiator zelf zit (volgens mij op het onderstaande schema nummer 18) geeft ie verdomd weinig aan als de thermostaat weer sluit omdat het water te koud is en dus niet door de radiator meer gaat.

H00010142.gif
 
MMm,
is het misschien een idee om de radiateur voor de helft af te plakken, dat heb ik vroeger wel eens bij een supertenere gedaan om de koelvloeistof beter op temperatuur te krijgen. Dat werkte toen perfect.
Trouwens bij een bmw gs van 1995 heb ik weleens de oliekoeler gedeeltelijk afgeplakt, die kwam ook niet op temperatuur...
 
Terug
Bovenaan Onderaan