Tempratuur dynamo

Want

Die hard MF'er
29 dec 2019
753
977
Dordrecht
Vorig jaar aigustus stopte mijn motor er mee vlak bij huis van n trip uit de eifel. Oorzaak dynamo. Draadjes waren door hitte verpulvert. Nu mijn vraag. Hoe warm mag n dynamo worden? Op deksel meet ik 100 graden na uurtje snelweg. Is dit niet te heet?
 
Wordt hij niet te zwaar belast? 100 graden lijkt me wel dat hij dit moet kunnen hebben. Maar koperdraadjes door hitte verpulverd lijkt mij veel meer dan 100 graden. Misschien een forse lekstroom ergens naar toe? Spanningsregelaar, accu? Even controleren.
 
De meeste dynamo's zitten (deels) in de motorolie. Motorolie kan op een warme droge dag maar zo 130 of meer graden worden. Als de olue daar tegen kan zal het ontwerp van de dynamo daar ook op zijn aangepast. Ga ik vanuit (discslaimer-mode).

Welke motof betreft het?
 
Meestal als de stekker 'verbrand' dan komt dat door een overgangsweerstand tussen de stekker poten, icm een grote stroom. En het wordt steeds erg naarmate verbranding groter wordt. (Vergelijkbaar als 1 wordt 2 en dat wordt 4 en dan wordt het 8 ect). Dus de stekkerpoten moeten strak en schoon op elkaar aansluiten.
 
Wordt hij niet te zwaar belast? 100 graden lijkt me wel dat hij dit moet kunnen hebben. Maar koperdraadjes door hitte verpulverd lijkt mij veel meer dan 100 graden. Misschien een forse lekstroom ergens naar toe? Spanningsregelaar, accu? Even controleren.
Ik denk dan dat n kapote of slechte accu het probleem is geweest. Heb die en spanningsregelaar dan ook vernieuwd.
 
De meeste dynamo's zitten (deels) in de motorolie. Motorolie kan op een warme droge dag maar zo 130 of meer graden worden. Als de olue daar tegen kan zal het ontwerp van de dynamo daar ook op zijn aangepast. Ga ik vanuit (discslaimer-mode).

Welke motof betreft het?
Betreft n Triumph Tiger 955i.
Ik smeer met vol synthetisch
 
Oplossing
Ook gehad, de 4 polige stekker was half doorgebrand en was de oorzaak van het slecht laden van de accu.
Stekker fungeerde als weerstand door oxidatie.
Er werd gelijk geroepen "spanningsregelaar", maar die deed het prima.
Beter eerst de oorzaak zoeken ipv onnodig onderdelen te vervangen.
 
  • Eens
Waarderingen: Kars
Terug
Bovenaan Onderaan