Ten onrechte aanvechten van boetes vaker bestraft

Status
Niet open voor verdere reacties.

PentAr

MF veteraan
30 dec 2001
3.061
1
Utrecht
Van anwb.nl:

Verkeersovertreders die boetes aanvechten en daarmee justitie en rechters met bergen werk opzadelen, lopen steeds vaker het risico te worden veroordeeld tot betaling van de kosten voor de klachtenbehandeling wegens ´ misbruik van procesrecht’. Deze proceskosten kunnen veel hoger uitvallen dan het boetebedrag.

Volgens persrechter mr. K. Fühler in Leeuwarden worden steeds vaker beroepsschriften opgesteld die van speciale internetsites zijn gedownload. Deze zouden geen ander doel hebben dan ‘het strooien van zand in de machines van het openbaar ministerie en de rechterlijke macht.’

Kantonrechters in Leeuwarden, Haarlem en Groningen veroordeelden overtreders die via zo’n standaardformulier beroep hadden ingesteld ‘in een volstrekt kansloze zaak, met als kennelijk doel het frustreren van de procedure’, tot de kosten van de rechtsgang. In het Leeuwarder geval bedroegen de proceskosten 80 euro, terwijl de boete slechts 28 euro bedroeg, aldus mr. Fühler. In Groningen moest een snelheidsovertreder niet alleen zijn boete betalen, maar ook 161 euro proceskosten.

Volgens persrechter mr. Fühler worden niet alle bezwaarmakers tot de proceskosten veroordeeld als gebruik is gemaakt van de standaardformulieren op het internet. Dat gebeurt alleen als de rechter ervan overtuigd is dat het bezwaar is bedoeld om het apparaat werk te bezorgen.

----------------------------------------------------------------------------------

Vooral die laatste zin snap ik niet. Als weggebruiker moet je ervan uit gaan dat de bekeuring altijd terecht is (want als je niet zeker weet dat de bekeuring onterecht is mag je dus geen bezwaar meer maken) en als rechter mag je (zonder dat je de zaak echt kent, behalve uit de bezwaarbrief) zelf bedenken of het een terecht bezwaar is of niet. :(

Wat denken die kl#terechters en officieren van justitie eigenlijk wel dat ze zijn. Volgens mij kicken ze verschrikkelijk op de macht die ze hebben. Want ook zij zijn maar gewone mensen, met alle risico's van dien.....
 
Ik weet wat ongeveer je bedoeling is, maar de manier waarop je de link in je topic gebruikt lijkt me niet helemaal gepast. :r
Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Ik weet ook wel dat er een hoop gefrusteerde penissen in het blauw rondlopen, en bij justitie werken, maar dit vergelijk gaat helemaal mank. Sterker nog, dit slaat helemaal nergens op.

Persoonlijk lijkt het me gepaster als je de link zou "editen" en gewoon verwijderd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan