Tenere XTZ 660 distributie riem

mecanico

Die hard MF'er
1 apr 2008
848
28
Amsterdam
Hallo,

Ik heb een xtz 660 van 1992 met 52000 km op de teller. Sinds een tijdje hoor ik geratel/ getik tijdens het stationair lopen. Ik heb de laatste maanden kleppen gesteld, uitlaat en uitlaatbochten vervangen (en zitten goed vast op het blok). Dus daar kan het niet van komen...
Mijn vrees is dat de distributie ketting aan zijn einde is. Ik zit met de volgende vragen:

- Kan het tikken nog wat anders zijn :/ Ik krijg het idee dat het tik geluid sterker klinkt aan de koppelingskant van het blok en meer bovenin het blok (dacht eerst aan de kleppen)

- Hoe moeilijk is het vervangen van de distributie ketting? Moet het blok eruit? Moet het blok uit elkaar gehaald worden. Kortom, wat zijn grofweg de stappen.

- Ik heb iets gelezen over een open ketting met een sluiting. Iemand hier ervaringen mee?

dank
 
zou je de ketting niet eerst spannen?
vervangen door een ketting met een visje zou ik niet doen.
dat vind ik toch een beetje eng in het blok.

Goh die kende ik nog niet. _O-

Hij bedoelde vast een "open" ketting, (niet eindloos dus), en dan zelf klinken...........gaat prima.
Er zullen maar weinig mensen zijn die een blok gaan splitsen om een nokkenasketting te vervangen. ;)
 
Nokkenaskettingen gaan in principe toch een blokleven lang mee? Heb bijna nog nooit gehoord dat die vervangen moeten worden. Is niet gewoon je spanner op z'n end?

Hoe kom je aan die verkeerde wijsheid? Als de spanner in de uiterste stand staat is dan niet de ketting zover opgerekt dat hij op is denk je? :?
 
Klinkt meer als losse krukasmoer.
Die gaan vroeg of laat los zitten, van alle soortgelijke 660 modellen.
Motor op zijn zij leggen, carterbescherming eraf, oliefilter, koelwateraansluiting, rempedaal etc.
Koppelingsdeksel eraf halen, krukasmoer eraf, ontvetten, loctite erop en weer vastzetten.

Of kom zaterdag naar de Tenere sleuteldag, voor meer info zie www.tenere.nl
 
Die kettingspanner is op z'n eind (zo zei een collega sleutelaar), maar toch nog eerst ff zelf checken. Altijd eigenwijs zijn ;)

@Bolski: Ik heb van die losse krukasmoer gehoord, en dat is ook mijn eerste ding voor ik met de ketting ga beginnen.
Ik heb gelezen over de sleuteldag en zou graag komen maar heb al andere afspraken. Plus als die moer daadwerkelijk los zit haal ik amsterdam-hendrik ido ambacht niet :')

Waarom motor op z'n zij leggen?
 
Laatst bewerkt:
Hoe kom je aan die verkeerde wijsheid? Als de spanner in de uiterste stand staat is dan niet de ketting zover opgerekt dat hij op is denk je? :?
Heb ooit is een fireblade gehad en als die ging rammelen was gewoon de ketting spanner versleten. Als die ketting slijt/ oprekt gaan je kleppen ook verkeerd staan met alle gevolgen van dien.....
Dus zo verkeerd is het niet dacht ik zo ...... ¿¿
Nokkenasketting kan volgens mij iets van 250.000km mee of iets dergelijks. De nokkenas gelijders slijten wel.
 
Laatst bewerkt:
nokkenaskettingen die 250.000km meegaan zitten doorgaans in motoren waarvan de kleppen nauwelijks openen, en die geen toeren draaien. (en dus ook nog geen frikandel van de tafel trekken)
Er zitten in dergelijke motoren ook klepveren die je met twee vingers (bij wijze van spreken) bij elkaar kunt knijpen.
Auto's en varianten daarvan hebben zoiets in de motorblokken zitten.
Trouwens de ketting van zo'n xtz zit toch gewoon aan de zijkant:? blok hoeft maar een stukje uit elkaar om het te vervangen, dus lijkt me eindloos hier toch de betere optie..
 
Er zit een automatische spanner op, die gaan niet snel kapot. De kettinggeleiders kunnen ook versleten zijn. Maar check eerst je krukasmoer even, die veroorzaakt ook bijgeluiden. Hij moet hoe dan ook vastgezet worden als dat niet gebeurd is, dus je moet het toch doen. Koop wel van tevoren een pakking bij de Yamaha dealer, onderdeelnr 4DW1545100.
 
Ondertussen op ebay.de ketting (eindeloos zonder visje, 5000 km oud) en geleiders gekocht. Alles slechts voor 18 euro :)

Denk dat ik maar de olie er uit laat lopen. Blok aan beide kanten openmaken, kleppendeksel lichten, krukasmoer aandraaien, ketting vervangen. De motor heeft (voordat ik 'm kocht) zeker 2 jaar stilgestaan en gezien de zwarte drap (was ooit olie) die er uit kwam is ie slecht onderhouden, waarschijnlijk zitten de schakels vastgeroest oid.
O ja wel ff drie nieuwe pakkingen kopen.

nog een paar vraagjes. Het aandraaimoment van die krukasmoer is dat 100nm of 150nm? En welke loctite, ik heb iets gelezen over rode. Is dat alles?
 
Laatst bewerkt:
nog een paar vraagjes. Het aandraaimoment van die krukasmoer is dat 100nm of 150nm? En welke loctite, ik heb iets gelezen over rode. Is dat alles?
Heb je een wphb?
Doe 10 Nm meer dan het boek, dat is binnen de club gebruikelijk. Niet iedereen gebruikt loctite trouwens, maar ik gebruik 243.
 
vanavond de rechterkant opengemaakt. Was de eerste keer en duurde wat langer dan verwacht.

maaruh, Die krukasmoer zit muurvast. En eerlijk gezegd zie ik ook niet hoe die los kan komen. Er zit een soort plaatje met naar voren gebogen lip achter dat losdraaien van de moer voorkomt.

hierbij een vaag plaatje...
full


Dus dat is 'm niet. Blijft over de distributieketting. Kan het kleppendeksel gelicht worden met het blok in het frame?
 
Laatst bewerkt:
vanavond de rechterkant opengemaakt. Was de eerste keer en duurde wat langer dan verwacht.

maaruh, Die krukasmoer zit muurvast. En eerlijk gezegd zie ik ook niet hoe die los kan komen. Er zit een soort plaatje met naar voren gebogen lip achter dat losdraaien van de moer voorkomt.

Dus dat is 'm niet. Blijft over de distributieketting. Kan het kleppendeksel gelicht worden met het blok in het frame?
Hij komt absoluut los, vroeg of laat. Begint met wat gebonk. Eindigt met kromme krukas, balansas en grote motorschade. Ik heb zaterdag nog de resultaten gezien. ;(
 
dank, maar foto's heb ik al :-) Tuurlijk niet van eigen motor. Mist wel de nokkenas.

Vraag me alleen af of het kleppendeksel -na het losdraaien van de imbusbouten- horizontaal uit het frame geschoven kan worden.

cilinderkop:
full


kleppendeksel (van onderen):
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan