Ter herinnering!

Wimper

MF veteraan
22 okt 2007
1.498
13
Antwerpen (Wilrijk)
Vandaag was er een motortoer en ik wou deze wel meerijden maar ik had geen zin om 300km met de SH125 te rijden in de zin dat het motorvermogen (zeker in het bijzijn van andere motoren) me zou tegensteken. Een pak autostrade km's.

Dus mocht ik de Triumph Bonneville van een familielid gebruiken maar tevergeefs wou die niet starten. Hij zag er niet uit ondanks zijn éénjarig bestaan en 3500km's op de teller.

Ik ben terug naar huis gereden van de Bonneville zijnen thuis en het was een heel leuk ritje. Zeer snel eigenlijk ook maar n de stad ben je dat echt wel maar gisteren even met mijn vrouw op stap en ik zei haar dat ze maar even moest meemaken wat het is met een 125cc op de autostrade.

Topsnelheid met 2 wellicht 95 maar dat moet het blokje heel hard werken.

Maar de reden waarom ik dit topic start is dat ik vandaag herinnert werd aan het feit dat een motorfiets met ketting veel meer onderhoud vergt dan een motorscooter.

Langs de andere kant.

wat zouden de alternatieven kunnen zijn in motorscooterland als je een type SH125 wil? SH300, Beverly?

Om te comfortabele internationale trips te maken?
 
SH 300 is een lekkere wendbare scooter en op de snelweg heb je voldoende over, rijdt iets van 130-140 km/h. Ik les erop en vind het een pittig snel ding en gezien de ABS en gecombineerd remsysteem sta je met een noodstop tijdig stil zonder onderuit te gaan
 
Inderdaad is de SH300 een alleskunner met nadruk sterk rond en in de stad. Volgens mij kan de forum inbreng van VOX je voldoende op de hoogte brengen van deze fijne machine. Er zullen best hele goede alternatieven zijn maar crs/abs, wendbaarheid en toch veilig de snelweg op zijn sterke punten.
 
Het ligt eraan wat je wilt. Je moet altijd goed kijken naar je gebruik, maw rijdt je meer korte of juist lange stukken. Ik heb ervoor gekozen om voor de middenmoot te gaan. Dat betekent dat je beide kanten goed op kunt, wendbaar, niet te zwaar voor het dagelijks gebruik maar toch ook nog net geschikt voor het langere toerwerk. Ook vind ik het belangrijk dat je een scooter makkelijk aan de hand kunt beglijden, dus niet zo'n ding wat al je krachten vergt om hem een paar meter te verplaatsen.

De SH 300 kan dat net. Je kunt met 120 km/h kruissnelheid rijden. Toch zal mijn toekomstige scooter een zwaarder type zijn, omdat ik toch ook wel eens langere stukken aan 130/140 constant wil rijden. Ook wil ik dan iets meer comfort hebben, zowel in het zadel als bagageruimte en de accelleratie zal nog sneller moeten verlopen.Maar voor mij is dat voorlopig nog lang niet aan de orde, ook al omdat de SH me nog prima bevalt en het leven meer vraagt dan scootertjes alleen. Daarnaast doet ie het perfect, tot nu toe uiterst betrouwbaar gebleken en dat is voor mij erg belangrijk.

Vandaar dat een Kymco Downtown 300 voor velen wel eens een heel aantrekkelijk ding zou kunnen zijn, al zet ik nog even mijn vraagtekens bij het "snellere"snelweg gebruik, zowel motorisch als qua windgevoeligheid. Hij is erg overtuigend, daar was ik het gisteren niet als enigste over eens .

Mocht ik nu voor die keuze staan, zou ik eens uitgebreid met de Downtown gaan rijden. Nadeel is wel dat de onderhoudsintervallen van de Kymco's korter liggen(eens in de 4000 dacht ik).
 
Voorlopig denk ik aan niets eigenlijk. De winter staat in het vooruitzicht en de zin om ver te rijden is er toch niet. Eerlijk gezegd ben ik echt wel tevreden van dit 125cc'ke. Vooral geen autostrade doen en dan is het een leuk ding.

Wie weet dat er toch ooit iets komt genre Tmax of andere al heb ik daar wel schrik van de zitpositie. Die van de SH vind ik werkelijk fantastisch
 
Terug
Bovenaan Onderaan