Ter Land, Ter Lucht, Ter Zee. Motor ter water..

RainslayerX

Rookie
12 jan 2016
13
4
Hallo, ben altijd maar een 'bekijker' geweest en nu heb ik een reden om is een keer iets te posten hier haha.

Sinds ik 20 werd ben ik meteen voor mijn motorrijbewijs gegaan. 6 maandjes later en ja hoor. In één keer geslaagd. Direct een CB500 25kw uit 96 gehaald. 65.000 op de teller. Pracht ding. Inmiddels stond ie op 70.000km in 4 maanden tijd. Heb er van genoten.

Helaas ben ik het nieuwjaar in gegaan met een duik. Een hele dure en koude duik :P
1 januari direct na al het vuurwerk. Was onderweg van efteling naar Almere en wou ff pauzeren in Utrecht. Met de dichte mist schatte ik de afslag bij het UMC Utrecht verkeerd in en schoot zo door de bomenlijn, over de invoegbaan en de sloot in. Brrrr wat was dat koud.

Politie en ambulance erbij, ging uiteindelijk mee met een hele aardige mevrouw bij wie ik mocht douchen en kleren meekreeg :)

Ik ben fulltime student en heb helaas heel weinig tijd. 5 dagen na de crash hebben we de motor opgehaald bij het bergingsbedrijf collewijn en afgelopen zondag hebben we hem maar langzaam uit elkaar gehaald. We hebben een schelp gevonden onder de tank :P

Nou hou ik heel erg van sleutelen en electronica zolang het zelf te doen is. Ik heb best veel hoop dat ik mijn lieve motor nog werkend kan krijgen maar wat denken jullie?

imgur album demontage
DHoBgjS.jpg

8QiSLN6.jpg

1XuasTH.jpg

V1Fsu77.jpg

R5X6PPF.jpg
 
Laatst bewerkt:
persoonlijk zou ik er niet meer aan beginnen. maar met genoeg tijd en geld is alles weer te repareren. tijd zal misschien nog lukken als student maar geld zal een groter probleem worden waarschijnlijk.
zo te zien heeft het ding een beste klap gehad. de voorkant is behoorlijk krom. dan moet je hopen dat het frame nog recht is en dat de motor niet op snelheid is gestopt door waterslag want dan kan je bijna alles vervangen. bij waterslag krijgen zuiger, drijfstangen, krukas en lagers in de motor zo'n grote kracht dat bijna alles krom gaat of afbreekt. heb je de motor één keer weer aan het draaien dan kan je daarna problemen gaan verwachten met de elektro. die week laten staan is veel te lang. dat slootwater moet zo snel mogelijk uit alle elektra en elektronica gewassen worden om corrosie te voorkomen.
je kan beginnen met het motorblok te inspecteren en kijken waar allemaal water zit maar als het boven de zuiger zit wordt het waarschijnlijk uithuilen en opnieuw gaan sparen voor wat anders.
PS zet er volgende keer ook wat banden met profiel onder dat helpt in dit soort situaties. die achterband is echt afgekloven en de voorband heeft ook niet veel profiel meer over als ik het goed zie.
 
Laatst bewerkt:
Zal met iets positiefs beginnen, gelukkig ben je er heelhuids vanaf gekomen en kun je dit nog navertellen!!!
Plus goede hulp gehad (assistentie hulpdiensten en droge kleding).
Misschien dat ik het niet goed kan zien op de foto, maar het lijkt erop dat je banden zijn beste tijd hebben gehad, en dat met een glibberige/natte ondergrond die dag (mist/neerslag op het wegdek).
Ik denk dat je nog wel wat schade tegen zult komen, maar het zal een leuk hobbyprojectje worden. Maar laat hem in ieder geval goed keuren (letterlijk en figuurlijk) door een Bovag garagebedrijf. Je zult nl. een aantekening hebben bij je verzekeraar, en als je je motor niet laat (goed)keuren rijdt je niet met een veilig voertuig rondt wat strafbaar zou zijn.

Veel succes
 
Welkom!

Allereerst.. Direct op je 20ste begonnen?
Direct is op je 18e :p

De motor kan een hoop onzichtbare schade hebben en zal na compleet herstel mogelijk problemen gaan krijgen, corrosie, verborgen schade door val.

Lekker voor dat geld een nieuwe kopen een gs500 heb je met een bijbaantje zo weer bij elkaar.
En de motor aan ee oudijzerboer meegeven.
 
die is klaar , gaat meer kosten dan dat hij waard is om hem weer werkend te krijgen.
strippen voor onderdelen die nog te verkopen zijn en dan snel een andere kopen .
 
Hier zou ik ook niet al teveel moeite meer in stoppen. Misschien zitten er wat knappe onderdelen aan die je kunt bewaren voor als je eenzelfde fiets terugkoopt (remschijven, LED knippers etc.). Van dit type motor staan er genoeg te koop voor interessante bedragen.
 
Eerst de ergste rommel er afhalen met hoge druk spuit. Je motorblok lijkt niet onder water te hebben gestaan, Je stuur en tellerpartij lijkt de grootste klap gehad te hebben gehad. Stepjes en knippers zitten nog waar ze horen. Eerst de prut er af en inventariseren. Kan nog zat meevallen indien je wat onderdelen 2ehands op de kop tikt.


grtz,

Cees
 
Waarom ijzerboer? Gewoon andere cb500 nemen en deze houden voor reserve onderdelen schroefjes enz. Rijdend deze barrel krijgen gaat teveel kosten, wie weet is je blok gehydrolocked en is daar ook alles aan stront.
 
Reed 1 Januari ook rond Utrecht in die mist, ik kan me heel goed voorstellen dat je van de weg reed. Zelf bijna 2 keer onderuit gegaan die dag :/

Succes met het zoeken van een nieuwe motort! (vermoed dat je dat gaat doen na deze comments namelijk hehe)
 
pascal heeft gelijk, alhoewel ik ook denk dat het met de schade wel meevalt. moeilijk te zien of hij krom is
 
Ik zou m goed afspoelen, dan ga je alles opschrijven wat je zelf kan zien aan schade.
Prijzen erbij zoeken en beslissing nemen.

Ik kan niet op je studentenrekening kijken maar ik gok dat een andere kopen voordeliger is, deze te koop zetten voor de knutselsmurfen onder ons of als je hetzelfde type koopt wat reserve spullen eraf halen.

Ik ben wel benieuwd naar de profieldiepte van je bandjes, zoals hierboven al staat lijkt je voorband niet heel best meer.

Die schelp onder je tank vandaan maak je een mooie ketting van en dat is vanaf nu je lucky chain ;)
 
Eerst de ergste rommel er afhalen met hoge druk spuit. Je motorblok lijkt niet onder water te hebben gestaan, Je stuur en tellerpartij lijkt de grootste klap gehad te hebben gehad. Stepjes en knippers zitten nog waar ze horen. Eerst de prut er af en inventariseren. Kan nog zat meevallen indien je wat onderdelen 2ehands op de kop tikt.


grtz,

Cees

Blok ziet er inderdaad erg schoon uit, maar zou voor ik hem probeer te starten toch de olie even controleren. (tot hoe ver heeft de motor in de sloot gestaan?)

De vraag is of TS hem alleen rijdend wil krijgen, of ook optisch weer helemaal netjes.
Rijdend krijgen zou weleens mee kunnen vallen, als frame en voorvork recht zijn zie ik alleen nog een stuur, voorremhendel en koplamp die vervangen moeten worden.
Voorremmerij wel even goed nakijken, heeft ook in de gevarenzone gezeten.

Optisch weer helemaal netjes krijgen gaat hem voor weinig niet meer worden, zie daarvoor teveel kleine beschadigingen.
 
Laatst bewerkt:
Zou dr niet eens meer aan beginnen om die op te knappen. Waarde als ie opgeknapt is? Ik gok max 5-600 euro.
Qua onderdelen en tijd moet je er teveel in investeren.
 
Harstikke bedankt voor de reacties iedereen.

Ik had gelukkig niks. Vloog zo het water in haha. Mijn banden waren idd aan vervanging toe maar gelukkig niet de reden waarom ik crashte haha.

Jammer genoeg is het blok compleet ondergedompeld geweest, en de motor zat nog op contact toen ik hem achterliet in het water dus heb geen vertrouwen in de elektronica. Nog ook veel troep uit de uitlaat kunnen halen dus wie weet wat er allemaal in het blok zit. Zal hem helaas wel total loss moeten verklaren. Misschien voor een nieuwe cbtje gaan of iets anders :P

Klinkt als een goed script voor een pornofilm :+ Heb je wel nummers uitgewisseld? 8-)
Nummer van haar dochter gescoord ;)
 
Deze motor kost meer aan reparatie (ook als je het zelf doet), dan een rijdende kopen.
Vergeet niet dat bij dergelijke schades er heel vaak nog schades naar boven komen als je denkt dat je klaar bent. Best een risico dus.

Zsm schoonmaken en droogmaken.
Houden en kijken welke onderdelen nog ok zijn, en verkoopbaar.

Andere motor kopen.
 
als je hem als afgeschreven gaat beschouwen zorg dan dat het kenteken ook even van je naam af gaat door de motor bij het RDW als gesloopt op te geven anders blijven de rekeningen en boetes binnenkomen voor wegenbelasting en niet verzekert rondrijden. onderdelen in de schuur is leuk maar niet als er elke keer rekeningen van komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan