Ter Land, Ter Lucht, Ter Zee. Motor ter water..

Volgens mij valt dit nog wel mee. Ander stuur en een andere koplamp. Niet zo bang zijn, het is een Honda. Aan dat ding kan weinig kapot. Kijk ff de olie na, spuit hem af, en laat hem een keer lopen. Doe ie ut dan ben je voor weinig weer klaar.
gr
 
Volgens mij valt dit nog wel mee. Ander stuur en een andere koplamp. Niet zo bang zijn, het is een Honda. Aan dat ding kan weinig kapot. Kijk ff de olie na, spuit hem af, en laat hem een keer lopen. Doe ie ut dan ben je voor weinig weer klaar.
gr
Dit weekend ga ik verder kijken naar de schade en proberen te starten. Als ie werkt dan *O*
Was dat hier gebeurt? Google Maps Dan ben je een flink stuk doorgeschoten! Gelukkig dat het dan goed met je gaat :)
Om exact te zijn was het zo gebeurd, ben aardig gaan wezen glijden haha
ZWX5UYI.jpg
 
idd, misschien is het al gezegd heb niet alles gelezen maar goed even de airbox schoonmaken, je blok is hartstikke waterdicht behalve de inlaat en olie ontluchting, verder waarschijnlijk alleen cosmetische schade.
teminste....hoop ik voor je :P

Cockpit teller zou wel eens kapot zijn, en alle elektrische connectors even een keer schoonmaken!

dat is een flinke glijer trouwens, weet je zeker dat je er niet gewoon ingereden bent _O-
 
Laatst bewerkt:
voordat je probeert te starten draai even de bougie(s) er uit dan heeft het water de mogelijkheid om weg te komen als het boven de zuiger staat. spuit er water uit de bougiegaten dan heb je waarschijnlijk motorschade.
 
Ik heb afgelopen jaar mijn gecrashde CB-1 gerepareerd met tweedehands onderdelen, ik had eigenlijk alleen schade rondom het stuur, plus nieuwe knipperlichten rondom. Mijn ervaring is dat de kosten van alles bij elkaar behoorlijk oplopen. Als ik jouw motor zo zie, denk ik daar je hem het best in onderdelen kunt verkopen en verfmolens een nieuwe motor zal moeten kopen.
 
Ik heb afgelopen jaar mijn gecrashde CB-1 gerepareerd met tweedehands onderdelen, ik had eigenlijk alleen schade rondom het stuur, plus nieuwe knipperlichten rondom. Mijn ervaring is dat de kosten van alles bij elkaar behoorlijk oplopen. Als ik jouw motor zo zie, denk ik daar je hem het best in onderdelen kunt verkopen en verfmolens een nieuwe motor zal moeten kopen.

En wat heeft een verfmolen hier nou weer mee te maken??? :? :? :?

Verfmolen - Wikipedia

Verfmolen de Kat


Het word hier steeds gekker. :+
 
Laatst bewerkt:
Scrappen dat ding. Te water is direct zelfde dag nog uit elkaar trekken en schoonmaken. Dan heb je 90% kans dat het weer goedkomt. Nu is je kans minder dan de helft is mijn schatting. Ik ga er vanuit dat het blok ook onder water heeft gestaan. Zoniet dan maak je meer kans.
 
Laatst bewerkt:
Mwoa.. wel heel negatief hier.
Zolang je frame recht is... met een beetje geluk koop je voor €150-€200 een complete voorkant van een sloop CB500. Voor de rest is heb je dan alleen maar tijd nodig.

Althans.. als je het niet erg vind om rond te rijden op een motor met wat krassen etc. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn CB500 ook in de water geparkeerd een paar jaar terug. Bij mij heeft mijn kuip en kofferrek de meeste schade opgevangen. Omdat de voorvork en frame recht zijn gebleven heb ik mijn CB500 opgeknapt. Maar achteraf was het minder moeite om gewoon een opknapper erbij te kopen en de rest van de oude te verkopen in onderdelen en de frame naar de sloop te brengen.

Toen
full

full

full




Nu
full

full



  • De olie vervangen, de carter zat vol met water. (daarna nog 2 keer vervangen binnen 100km)
  • Ik heb de bougies uitgehaald om de water eruit te pompen door het te voorzichtig te starten zonder compressie.
  • De elektronica was eigenlijk geen probleem, gewoon afdrogen en met contact spray een aantal schakelaars en verbindingen schoon maken.
  • Uitlaat zat vol met modder... uitgeblazen leek het op een drol, https://www.motor-forum.nl/media/6/full (hier te zien)
  • De carburateurs moesten ultrasoon gereinigd worden.
  • De motor moest weer naar de RDW om het te herkeuren, dat was 60€. Men heeft het gezien... het is nog steeds een motorfiets...
  • Het heeft een jaar geduurd omdat als student moet je studeren en je vrije tijd is beperkt.

In iedere geval succes met afhandelen en fijn dat je er nog bent.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn CB500 ook in de water geparkeerd een paar jaar terug. Bij mij heeft mijn kuip en kofferrek de meeste schade opgevangen. Omdat de voorvork en frame recht zijn gebleven heb ik mijn CB500 opgeknapt. Maar achteraf was het minder moeite om gewoon een opknapper erbij te kopen en de rest van de oude te verkopen in onderdelen en de frame naar de sloop te brengen.

Toen
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]



Nu
[afbeelding]
[afbeelding]


  • De olie vervangen, de carter zat vol met water. (daarna nog 2 keer vervangen binnen 100km)
  • Ik heb de bougies uitgehaald om de water eruit te pompen door het te voorzichtig te starten zonder compressie.
  • De elektronica was eigenlijk geen probleem, gewoon afdrogen en met contact spray een aantal schakelaars en verbindingen schoon maken.
  • Uitlaat zat vol met modder... uitgeblazen leek het op een drol, https://www.motor-forum.nl/media/6/full (hier te zien)
  • De carburateurs moesten ultrasoon gereinigd worden.
  • De motor moest weer naar de RDW om het te herkeuren, dat was 60€. Men heeft het gezien... het is nog steeds een motorfiets...
  • Het heeft een jaar geduurd omdat als student moet je studeren en je vrije tijd is beperkt.

In iedere geval succes met afhandelen en fijn dat je er nog bent.

Serieus? Ik studeer nu (bijna master) 35uur per week en werk nog 12, tegelijkertijd ben ik de r1 motorblok aan het volledig reviseren en dr650 otr klaarmaken. Echt waar jongen, enige wat jenodig hebt is motivatie, de rest is geld en kennis. Je hebt veel meer vrije tijd dan je denkt als je kapt met 9 gaggen.
 
Serieus? Ik studeer nu (bijna master) 35uur per week en werk nog 12, tegelijkertijd ben ik de r1 motorblok aan het volledig reviseren en dr650 otr klaarmaken. Echt waar jongen, enige wat jenodig hebt is motivatie, de rest is geld en kennis. Je hebt veel meer vrije tijd dan je denkt als je kapt met 9 gaggen.

haha waarheid als een bus! _O-

dat kappen met internetten blijft alleen moeilijk!
 
Met mijn gelimiteerde kennis over motorblokken moet ik helaas mijn motor ter sloop aanbieden. Luchtfilter eraf gehaald. Alleen maar water. Olie eruit gehaald. Alleen maar water/olie drap.
Alles gedroogd en zoveel water eruit proberen te krijgen maar de elektronica heeft er geen zin in. Niks reageert dus wss de zekeringen of iets ergers ;(

Met school zit ik in Leeuwarden en de motor ligt bij mijn ouders in Almere, heb dan alleen zondag de tijd om eraan te werken... Zelfs als ik het werkend kreeg na twee weken vol zitten met water is de binnenkant helemaal vast geroest, en de hoeveelheid aan onderdelen die kapot zijn.... Stuur scheef, koplamp kapot, snelheidsmeter kapot, kuipdelen gescheurd/kapot, deuken in tank... Beter dat ik ga sparen voor een andere. Wil graag voor de zomer weer op de weg zijn :P

Achja toch bedankt voor de reacties iedereen haha
 
Met mijn gelimiteerde kennis over motorblokken moet ik helaas mijn motor ter sloop aanbieden. Luchtfilter eraf gehaald. Alleen maar water. Olie eruit gehaald. Alleen maar water/olie drap.
Alles gedroogd en zoveel water eruit proberen te krijgen maar de elektronica heeft er geen zin in. Niks reageert dus wss de zekeringen of iets ergers ;(

Met school zit ik in Leeuwarden en de motor ligt bij mijn ouders in Almere, heb dan alleen zondag de tijd om eraan te werken... Zelfs als ik het werkend kreeg na twee weken vol zitten met water is de binnenkant helemaal vast geroest, en de hoeveelheid aan onderdelen die kapot zijn.... Stuur scheef, koplamp kapot, snelheidsmeter kapot, kuipdelen gescheurd/kapot, deuken in tank... Beter dat ik ga sparen voor een andere. Wil graag voor de zomer weer op de weg zijn :P

Achja toch bedankt voor de reacties iedereen haha

Vast wel iemand in de buurt die er wat meer van weet.
Water hoeft niet gelijk einde motor te zijn. Ik heb een filmpje gezien van Sjaak Lucassen die met zijn R1 tot aan het kuipruitje door motor water ging en dat ding heeft er een dikke 200.000 km ermee gereden.

Maar dat hij al zolang zonder TLC heeft gestaan zal niet bevorderlijk zijn nee. Helemaal vast geroest geloof ik niet. Water wint het niet zomaar van de olie film. Maar blok spoelen zal zeker nodig zijn.

Nogal lastig op afstand bepalen, maar wil je snel én zeker weer de weg op zal een andere de beste keus zijn ja.
 
Met mijn gelimiteerde kennis over motorblokken moet ik helaas mijn motor ter sloop aanbieden. Luchtfilter eraf gehaald. Alleen maar water. Olie eruit gehaald. Alleen maar water/olie drap.
Alles gedroogd en zoveel water eruit proberen te krijgen maar de elektronica heeft er geen zin in. Niks reageert dus wss de zekeringen of iets ergers ;(

Met school zit ik in Leeuwarden en de motor ligt bij mijn ouders in Almere, heb dan alleen zondag de tijd om eraan te werken... Zelfs als ik het werkend kreeg na twee weken vol zitten met water is de binnenkant helemaal vast geroest, en de hoeveelheid aan onderdelen die kapot zijn.... Stuur scheef, koplamp kapot, snelheidsmeter kapot, kuipdelen gescheurd/kapot, deuken in tank... Beter dat ik ga sparen voor een andere. Wil graag voor de zomer weer op de weg zijn :P

Achja toch bedankt voor de reacties iedereen haha
Het is verstandig om het gewoon te slopen. Als je de klus tijd zou gebruiken om te gaan werken, dan kan je sneller weer in de zadel. Het is dat je van 700€ weer een CB500 kan kopen met banden met profiel...

Technisch:
Ik denk dat je nu het beste olie in de motor kan zetten om roesten tegen te gaan (gebruikte olie is ook prima).
Als niks doet dan zal het wel aan je accu zitten. Waarschijnlijk heeft men de contact aan gelaten na het wegslepen.
Ik heb nog een kabelboom met fuse liggen want ik heb een doos sloop onderdelen gekocht voor mijn CB500. Als je wilt mag je deze lenen om het te testen.
Je carburateurs zitten waarschijnlijk ook vol met water als je luchtfilter ook vol zat met water. Je kan het aftappen door de boutje aan de zijkant van de carburateurs los te draaien. Vergeet ook niet de bougies eruit te draaien, zodat je kleppen niet kapot gaan bij eventueel start poging. Dan heb je straks in iedere geval een draaiende motor, wat iets meer oplevert. Maar mocht iemand nu al 100-200€ voor je motor aanbieden, dan niks meer aan doen... :P
 
Accu opgeladen, gaat maar tot 12.2 volt. Vandaag toch nog een reactie uit het elektronica gekregen. Sleutelgat volgespoten met WD40 en alles sprong aan... voor één minuut waarna niks meer werkte haha

Ben op zijn minst blij dat m'n snelheidsmeter nog werkt alhoewel de display beetje dim is geworden. 70070km in totaal. Nou leuk getal :P metertje gaat lekker op mijn volgende motor
dcwVl1p.jpg
 
Accu opgeladen, gaat maar tot 12.2 volt. Vandaag toch nog een reactie uit het elektronica gekregen. Sleutelgat volgespoten met WD40 en alles sprong aan... voor één minuut waarna niks meer werkte haha

Ben op zijn minst blij dat m'n snelheidsmeter nog werkt alhoewel de display beetje dim is geworden. 70070km in totaal. Nou leuk getal :P metertje gaat lekker op mijn volgende motor
[afbeelding]
Verstandige beslissing, geld en tijd investeren in een eenvoudig fietsje van twintig jaar oud heeft totaal geen zin. De kosten van het opknappen zijn een veelvoud van de waarde ervan, nog afgezien van het feit dat je hiervan zonder behoorlijke kennis van techniek nooit een betrouwbare motor meer kunt maken.
 
:^



Accu is stuk. Je hebt 13.4V in een goede accu. Probeer ergens een goede accu te regelen, als je het nog wilt horen ronddraaien. (puur om de motor als draaiend/los te verkopen)

Contact spray in de sleutel gat heeft geen zin. De sleutel is enkel nodig om het te draaien. De elektronica zit los daarvan onder de contactslot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan