Terecht chopper vooroordeel of niet?

martijn76

Die hard MF'er
13 nov 2016
5.442
6.825
Voorne Putten
Mijn vriendin is binnenkort klaar met motorlessen, als alles gaat zoals het zou moeten gaan natuurlijk.
Na vier lessen avb waren de slalommen al geen probleem meer en ze is niet bang om gas te geven aldus de instructeur, dit terwijl ze nooit op een brommer/motor had gereden. Super tof dus.
Als ze haar rijbewijs heeft wil ze natuurlijk een motor, een chopper (magna, intruder, etc).
Ik ben van mening dat als je bochten helemaal leuk vindt en graag het gas er op houdt, dat je dan beter iets anders kan kopen. Qua remmen lijkt het me ook een wereld van verschil, maar is dat echt zo?
Een proefrit maken is straks natuurlijk de eerste stap, maar graag goed voorbereidt.
Ze moet natuurlijk iets kopen waar zij blij van wordt, niet ik, maar ik wil wel graag dat ze ook zo veilig mogelijk rondrijdt; lekker kan sturen en makkelijk kan remmen.
Ik denk dat een chopper dat niet biedt.. Terecht?
 
ja,ik vindt dat je gelijk hebt,ze kan dan beter een wat sportiever fietsje kopen,gewoon een paar x wat verschillends een dagje huren ,dan kan ze t goed proberen,of proefrijden maar dat is meestal te kort om een goed oordeel te geven,om te zien wat je wil
 
Laat haar eens proefrijden op een Honda Shadow VT600. Of een Yamaha Dragstar 650. Stuurt voor geen meter, heeft geen vermogen en rijdt en zit beroerd.
Dan is ze gelijk genezen.
Dat had mijn vrouw in ieder geval wel na de proefrit op haar "droom motor" (Shadow).
 
Martijn zegt niet met welke motor zij lest.

Mijn dochter heeft een Yamaha Radian en dat stuurt heel makkelijk, weegt weinig en je kunt er al snel ongeveer alles mee.

Maar zij leent af en toe mijn Supermagna. Die stuurt een stuk moeilijker, weegt 60 kg meer en toch vindt zij die veel fijner.
 
Adviseer haar gewoon een naked bike met een shopperachtige look die nog wel een beetje knap stuurt
die zijn er zat ... veel succes met tegen de haren in strijken . _O-

levensgevaarlijk .. O-)
 
Laatst bewerkt:
Laat haar is op een Tcat sturen..
Soort CBR600f achtig, maar dan wat groter en fijner

Heeft wel HELEMAAL niets met een chopper te maken, maar toch.
Als ze een choppert mooi vindt, waarom niet.
Je rijstijl moet je aan je fiets aanpassen.


Een keer een HD gehad, dat ding moest je met zijn man een bocht in schoppen :+
 
Mijn vriendin is binnenkort klaar met motorlessen, als alles gaat zoals het zou moeten gaan natuurlijk.
Na vier lessen avb waren de slalommen al geen probleem meer en ze is niet bang om gas te geven aldus de instructeur, dit terwijl ze nooit op een brommer/motor had gereden. Super tof dus.
Als ze haar rijbewijs heeft wil ze natuurlijk een motor, een chopper (magna, intruder, etc).
Ik ben van mening dat als je bochten helemaal leuk vindt en graag het gas er op houdt, dat je dan beter iets anders kan kopen. Qua remmen lijkt het me ook een wereld van verschil, maar is dat echt zo?
Een proefrit maken is straks natuurlijk de eerste stap, maar graag goed voorbereidt.
Ze moet natuurlijk iets kopen waar zij blij van wordt, niet ik, maar ik wil wel graag dat ze ook zo veilig mogelijk rondrijdt; lekker kan sturen en makkelijk kan remmen.
Ik denk dat een chopper dat niet biedt.. Terecht?
Proefrijden
 
Mijn vriendin is binnenkort klaar met motorlessen, als alles gaat zoals het zou moeten gaan natuurlijk.
Na vier lessen avb waren de slalommen al geen probleem meer en ze is niet bang om gas te geven aldus de instructeur, dit terwijl ze nooit op een brommer/motor had gereden. Super tof dus.
Als ze haar rijbewijs heeft wil ze natuurlijk een motor, een chopper (magna, intruder, etc).
Ik ben van mening dat als je bochten helemaal leuk vindt en graag het gas er op houdt, dat je dan beter iets anders kan kopen. Qua remmen lijkt het me ook een wereld van verschil, maar is dat echt zo?
Een proefrit maken is straks natuurlijk de eerste stap, maar graag goed voorbereidt.
Ze moet natuurlijk iets kopen waar zij blij van wordt, niet ik, maar ik wil wel graag dat ze ook zo veilig mogelijk rondrijdt; lekker kan sturen en makkelijk kan remmen.
Ik denk dat een chopper dat niet biedt.. Terecht?

Laat haar zelf beslissen.
 
Mijn vriendin is binnenkort klaar met motorlessen, als alles gaat zoals het zou moeten gaan natuurlijk.
Na vier lessen avb waren de slalommen al geen probleem meer en ze is niet bang om gas te geven aldus de instructeur, dit terwijl ze nooit op een brommer/motor had gereden. Super tof dus.
Als ze haar rijbewijs heeft wil ze natuurlijk een motor, een chopper (magna, intruder, etc).
Ik ben van mening dat als je bochten helemaal leuk vindt en graag het gas er op houdt, dat je dan beter iets anders kan kopen. Qua remmen lijkt het me ook een wereld van verschil, maar is dat echt zo?
Een proefrit maken is straks natuurlijk de eerste stap, maar graag goed voorbereidt.
Ze moet natuurlijk iets kopen waar zij blij van wordt, niet ik, maar ik wil wel graag dat ze ook zo veilig mogelijk rondrijdt; lekker kan sturen en makkelijk kan remmen.
Ik denk dat een chopper dat niet biedt.. Terecht?

Ik had/heb een Suzuki GS, eerst een 750 en nu een 1000, oud hok. Mijn vader heeft een Virago 1100, toen ik daar eens een keer op reed, en ik wilde de uitvoeg strook oprijden na een klein stukje snelweg vloog ik er bijna af, dat stuurde toch lang niet zo goed als wat ik gewend was....

Even koppie er bij dus. ;)
 
Valt best mee. Mijn eerste motor was een Kawasaki VN800, een cruiser (of chopper zoals jij het noemt, maar da's echt iets anders ;)). Stuurde helemaal niet verkeerd. Ik zou het eigenlijk met de rijervaring die ik nu heb nog eens moeten proberen maar ik denk dat ik daarmee niet belabberder door bochten ga dan met mijn V-Strom. Ik heb 'm vooral ingeruild omdat ik vermogen miste en de zithouding zonder windscherm niet prettig vond op de snelweg (en met scherm zien ze er niet uit).

Moet wel zeggen dat ook ik veel bestuurders van dergelijke motoren nogal eens zie stuntelen waardoor ik me voor kan stellen dat mensen denken dat het aan de fiets ligt. Tenzij je er een sport van maakt om zo plat mogelijk door de bocht te gaan valt het echter best mee. De stepjes zitten alleen wat eerder aan de grond.
 
Gewoon een paar verschillende fietsen uit proberen. Choppers, naked, sport.

Geen idee wat het budget is maar over de nieuwe Kawa Vulcan S is men over het algemeen best te spreken.
 
Ik heb verschillende motoren incl. snelle japanners bereden en ik had het niet verwacht, maar mijn huidige Moto Guzzi Nevada stuurt best erg fijn en heeft de chopperlook.


grtz,

Cees
 
Vrouwen lijken toch voor die verschroomde V-Twins te gaan en niet voor het aggressief gesneden tupperware.

Mijn vrouw had ook een VT800 klaarstaan voor na de lessen. Toen ze er een keer op reed, merkte ze dat het allemaal niet zo licht en soepel stuurde.
 
Mijn ervaring mbt choppers is beperkt tot een Dragstar van de buurman. Vond het niet echt lekker rijden. Hou meer van rechtop zit motorfietsen :]

Motorrijden is pro-actief deelnemen aan het verkeer, als je achterover wil leunen kan je beter een auto kopen.

Laat die meid veel proefrijden op verschillende type motorfietsen en haar zelf bepalen wat ze lekker vind rijden. Als er geen BMW budget is heeft Honda ook een leuke serie 2-pitters:
Overzicht – CB500X 2016 – Adventure – Aanbod – Motorfietsen – Honda
 
Mijn ervaring mbt choppers is beperkt tot een Dragstar van de buurman. Vond het niet echt lekker rijden. Hou meer van rechtop zit motorfietsen :]

Motorrijden is pro-actief deelnemen aan het verkeer, als je achterover wil leunen kan je beter een auto kopen.

Laat die meid veel proefrijden op verschillende type motorfietsen en haar zelf bepalen wat ze lekker vind rijden. Als er geen BMW budget is heeft Honda ook een leuke serie 2-pitters:
Overzicht – CB500X 2016 – Adventure – Aanbod – Motorfietsen – Honda


Of je koopt voor elke gemoedstoestand een motorfiets ! dat kan ook , heb je ze allemaal . O-)
 
Laatst bewerkt:
Als ze na de proefrit een chopper of cruiser wil dan kan dat toch. Als ze dan eens door de bochten wil janken kan ze toch jou motor lenen?

Dan kan jij ook eens relaxed er achter aan op de chopper.

Het leukste van meerdere motoren in een huishouden is toch dat het verschillende rijstijlen mag hebben.

db
 
Laat haar toch een shopper kopen.

Ik heb van alles gereden, ook een Suzuki Savage.
Ik kan me mijn eerste indruk nog herinneren: het stuur zit los. Het voelde alsof het stuur met een stuk elastiek aan het voorwiel zat. Bovendien bibberde het voorwiel weg in bochten.
De grondspeling was minimaal en vermogen... De naaimachine had duidelijk meer.
Na het monteren van een forkbrace voelde het frame als een stuk elastiek en bij bochtjes was een exhaustdown mogelijk.
Fijn, zo'n mooie gepoetste pijp heeft misschien wel meer grip dan de achterband en de vonkenregen is spectaculair.
Het starten is een uitdaging (Een cilinder, veel compressie) en het verbruik viel tegen (1 op 15). De zithouding is goed voor een abonnement bij de fysio en de topsnelheid is net voldoende voor een heel bescheiden acceptgiro uit Leeuwarden.

Maar.... het is een fijne motor. Een motor van het soort dat je voelt dat je motor rijdt. Denk aan een 50-er jaren BMW, een Norton of zo. Werken om hem de bocht door te krijgen, zorgen voor de juiste versnelling en onthaasten. Na een rit van 100 km het gevoel hebben dat je een tocht gemaakt hebt.

Anders motorrijden dan een Fireblade dus.
 
Rijdt niet, remt niet, stuurt niet en zit niet.

Zo'n cruiser koop je eigenlijk alleen voor de looka en sound(en ook daar zul je van moeten houden).

Niet doen dus.

Koop gewoon een leuke naked, allroad, sport of toermotor.
 
De titel dekt duidelijk de lading. Mensen die ooit 2 meter op een cruiser hebben gereden of er eentje van een afstand hebben bekeken kunnen je zoals je ziet van uitstekende adviezen voorzien. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan