termostaat R1 98

R1MAN

Die hard MF'er
12 mrt 2007
376
3
Ik heb mijn motor nu toch een aardig brok uit elkaar liggen en zit nog ff te twijfellen of ik ook mijn termostaat nog ff ga opzoeken. Het feit is dat als het erg koud is ik vind dat mijn motor slecht op temperatuur komt... Is het zo dat ongeacht de buiten temp. je motor altijd net zo snel en goed op temperatuur moet komen???? En zit dan ook nog te twijfellen of ik dan gelijk er een nieuwe in zet. Of de oude aleen testen in een pannetje kokend water..... :? Wat zijn jullie ideen hier over???

Oja het is trouwens zo dat als ik hem net start ik altijd ff wacht tot mijn temp meter wat aan geeft... deze begint digitaal bij 40C Als ik dan ga rijden loopt hij in het begin wel weer eens terug naar cold?? staat mijn termostaat dan continu open??
 
.... Is het zo dat ongeacht de buiten temp. je motor altijd net zo snel en goed op temperatuur moet komen???? ...
Als de motor op een koude dag buiten gestaan heeft en jij start hem om naar huis te rijden lijkt mij dat ie er langer over doet om warm te worden dan wanneer ie in de verwarmde garage gestaan heeft.
Het hele blok begint op te warmen bij een veel lagere temperatuur en dan is het niet meer dan logisch dat dit langer duurt.

De temperatuurmeter van mijn motor geeft ook als ie warm is toch niet hoog aan, meestal net in het groene gebied; het hoort zo.
 
Laatst bewerkt:
Op het werk staat mijn R1 in een stalling vrij van regen en soms wind.Als ik hem start laat ik de temp. oplopen tot z'n 50°,dan draait ie stationair goed en vertrek ik rustig tot ie z'n 76° aangeeft.In de winter is de motor en zijn de banden warm na ongeveer 5km gereden te hebben en kan het gas open. 8-)

Misschien een tip:
Om een snellere opwarming van de banden te verkrijgen,moet je in het begin regelmatig hard remmen(indien mogelijk) om het rubber zogenaamd te masseren en zo de warmte geleidelijkaan van het loopvlak naar de zijkanten te laten vloeien. *D
 
Op het werk staat mijn R1 in een stalling vrij van regen en soms wind.Als ik hem start laat ik de temp. oplopen tot z'n 50°,dan draait ie stationair goed en vertrek ik rustig tot ie z'n 76° aangeeft.*D



Mijn motor staat ook vrij van regen en wind.. Als ik wacht tot hij 50C aan geef en ik ga rijden dan zakt hij eerst weer terug naar cold en komt pas weer later met temperatuur..
Ga zo denk mijn coolsysteem aftappen en mijn termostaat ff een bezoekje brengen...
Jammer dat ik geen nieuwe cooland en de juiste ringetjes heb die na demontage vervangen dienen te worden dus het wordt pas verder in de week om het spul weer in elkaar te zetten.. :N Maar ja als dit onderzocht /vervangen is kan ik weer met een lekkerder gevoel gaan :] :]
 
De buitentemperatuur is niet zo van invloed op het warm worden van een blok. Of het nou 10 graden vriest of +30 graden is. Vanaf koude start moet elk blok binnen ca. 5-10 minuten op temperatuur zijn.

Mijn 98 R1 begon de temp. aan te geven vanaf 38 graden.

Vroeger was het zo dat als een thermostaat niet werkte hij dicht bleef staan. Dan kon je motor dus heet lopen. Nu werken ze doorgaans andersom: indien ze stuk zijn blijven ze open staan. De mogelijke schade van een thermostaat wordt daarmee beperkt.
't ding vervangen kan echter nooit kwaad. Dingen kosten toch geen drol meer. 10-20 Euro max.

Waar je rekening mee moet houden is dat temperatuursensoren (PT100 e.d.) altijd na-ijlen (in tijd gezien). Afhankelijk van de massa die gemeten wordt, de kwaliteit van de sensor en de filtering van het signaal kan dat naijlen oplopen tot > 1minuut

Als je indicator na 5 min. rijden van b.v. 75 graden na enkele minuten weer cold aangeeft dan is er wat mis met de thermostaat en/of de temperatuursensor.
 
Laatst bewerkt:
De buitentemperatuur is niet zo van invloed op het warm worden van een blok. Of het nou 10 graden vriest of +30 graden is. Vanaf koude start moet elk blok binnen ca. 5-10 minuten op temperatuur zijn.

Mijn 98 R1 begon de temp. aan te geven vanaf 38 graden.

Vroeger was het zo dat als een thermostaat niet werkte hij dicht bleef staan. Dan kon je motor dus heet lopen. Nu werken ze doorgaans andersom: indien ze stuk zijn blijven ze open staan. De mogelijke schade van een thermostaat wordt daarmee beperkt.
't ding vervangen kan echter nooit kwaad. Dingen kosten toch geen drol meer. 10-20 Euro max.

Waar je rekening mee moet houden is dat temperatuursensoren (PT100 e.d.) altijd na-ijlen (in tijd gezien). Afhankelijk van de massa die gemeten wordt, de kwaliteit van de sensor en de filtering van het signaal kan dat naijlen oplopen tot > 1minuut

Als je indicator na 5 min. rijden van b.v. 75 graden na enkele minuten weer cold aangeeft dan is er wat mis met de thermostaat en/of de temperatuursensor.

deze biker heeft meer verstand van techniek maarja is ook al wat ouder ;) ;) ;)
perfect verwoord :} :} :} :} :}
 
Als jij je blok na 5 minuten vol wilt belasten moet je dat zelf weten :Y

1. Ik spreek van 5-10 minuten om de "gebruikstemp in het display te krijgen".
2. De vraag is: "wat veroorzaakt temperatuurschommelingen in mijn display" en niet "wanneer mag ik het blok vol belasten".

Oftewel: Je opmerking is misplaatst. Terug naar je hok :9
 
heb hem inmiddels getest... Niets mis mee. Gewoon de zelfde ook weer terug geplaatst.

Wat je waarschijnlijk getest hebt is de stand bij kamertemperatuur en de stand na een waterbad van 100graden. Daarmee weet je de "nulstand" en de "max stand"
Helaas is dat geen zekerheid dat het ding (lineair) werkt in het gebied tussen 20 en 99 graden.
 
1. Ik spreek van 5-10 minuten om de "gebruikstemp in het display te krijgen".
2. De vraag is: "wat veroorzaakt temperatuurschommelingen in mijn display" en niet "wanneer mag ik het blok vol belasten".

Oftewel: Je opmerking is misplaatst. Terug naar je hok :9

Ik neem letterlijk van jou over:

Vanaf koude start moet elk blok binnen ca. 5-10 minuten op temperatuur zijn.

Op temperatuur zijn betekend in mijn ogen wanneer de olie op bedrijfstemperatuur is en het gehele blok ook. Dat is hij nooit in 5-10 minuten.
 
Ik neem letterlijk van jou over:

Vanaf koude start moet elk blok binnen ca. 5-10 minuten op temperatuur zijn.

Op temperatuur zijn betekend in mijn ogen wanneer de olie op bedrijfstemperatuur is en het gehele blok ook. Dat is hij nooit in 5-10 minuten.

Wat het in jouw ogen is en welke linkjes (blok vol belasten) je legt moet je zelf weten.

Ik plaats het in de context van het onderwerp en blijf erbij dat elke brandstofmotor, zelfs grote V8 en V12 blokken, binnen 5-10 minuten de reguliere "bedrijfstemperatuur" aangeven.
 
Laatst bewerkt:
Wat je waarschijnlijk getest hebt is de stand bij kamertemperatuur en de stand na een waterbad van 100graden. Daarmee weet je de "nulstand" en de "max stand"
Helaas is dat geen zekerheid dat het ding (lineair) werkt in het gebied tussen 20 en 99 graden.


nope :N :N :N netjes met een termometer en opgelet bij welke temperaturen hij moet reageren volgens wpboek. Ziet er keurig uit,,,,,, Hij was in koude stand ook netjes gesloten en daar ging mijn twijfel naar uit....

Is trouwens ook niet zo dat mijn temp zo erg schommeld enkel dat na stationair draaien met koude motor en wachtend tot hij temp aan geeft en daarna rijden dat hij soms weer ff terug springt naar cold voordat hij netjes naar zijn berijfs temp loopt..

Niets aan de hand dus.. Reden waarom ik er naar ben gaan kijken is omdat ik door de beurt die ik hem aant geven was er bij kon en toch mijn koelsyst. moets tappen..

:Y :Y :Y
 
Is trouwens ook niet zo dat mijn temp zo erg schommeld enkel dat na stationair draaien met koude motor en wachtend tot hij temp aan geeft en daarna rijden dat hij soms weer ff terug springt naar cold voordat hij netjes naar zijn berijfs temp loopt..

Ik wachtte nooit met wegrijden vanaf 50 graden. Stapte meteen op en ging rijden. Wat ik dan zag was dat ie binnen ca. 5 min. opklom naar ca. 80 graden en zich daarna stabiliseerde op (ik meen)73 graden bij normaal rijden op doorgaande wegen.
Aangezien jij hem stilstaand warm laat draaien tot 50 graden bouw je veel warmte op die tussen de kuip en het blok blijft hangen. Als je dan gaat rijden wordt die warme lucht snel vervangen door koude lucht (rijwind) en zal ie effe wat in temp. terugvallen.
Als ie daarna maar mooi opklimpt en bij constante snelheid rond de 75 graden blijft hangen. :]
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, de motor is binnen 5-10 minuten op bedrijfstemperatuur. Over welk specifiek gedeelte hebben we het dan? De koelvloeistof...
En dan denken mensen onterecht dat het gas er wel op kan. Een blok met zn olie is pas na ruim 20km op temp, in de winter nog langer.

En vervolgens kopen we occassions van particulieren of garages waar hun berijders op deze manier met de motor zijn omgegaan....
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, de motor is binnen 5-10 minuten op bedrijfstemperatuur. Over welk specifiek gedeelte hebben we het dan? De koelvloeistof...
En dan denken mensen onterecht dat het gas er wel op kan. Een blok met zn olie is pas na ruim 20km op temp, in de winter nog langer.

:^

Daar doelde ik inderdaad op. Hier word steeds gepraat over blok op temperatuur, maar volgens mij word er bedoelt koelvloeistof op temperatuur. En dat is geen indicatie voor de goede bedrijftemperatuur van het blok :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan