Terrein rijden Kroatië

Wat zal ik doen?

  • Gewoon gaan, zoveel mijnen liggen er niet.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Gewoon gaan en je maat voorop laten rijden.

    Stemmen: 5 26,3%
  • Een plaatselijke gids zoeken.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Een ander land uitzoeken.

    Stemmen: 10 52,6%
  • Uitzoeken waar de risico gebieden zijn en gewoon gaan.

    Stemmen: 1 5,3%
  • Ben je gek, niet gaan.

    Stemmen: 1 5,3%
  • C-U in heaven Mossel . . .

    Stemmen: 2 10,5%

  • Totaal aantal stemmers
    19

Mosseltje

MF veteraan
19 okt 2004
5.885
64
Breda
Hmmm, ik ben al meer dan 6 maanden m'n vakantie aan het plannen. Een leuk busje gekocht waar twee enduro motors achterin kunnen. (350 euro _O- )

Het idee was om samen met een maat richting Kroatië te rijden om daar off-road te gaan rijden. Lekker door de bossen banjeren en de bergtoppen proberen te bereiken.

Nu was ik al een paar keer gewaarschuwd dat er landmijnen zouden kunnen liggen maar ik deed dat altijd een beetje lacherig af. "Iets meer binnenbanden meenemen dan."

Maar nu las ik gisteren dat een nederlandse toerist zijn achterpoot is kwijt geraakt nadat hij is gaan wandelen in Kroatië

Ik ben niet snel bang te maken maar eerlijkheid dient te zeggen dat ik me nu toch wel een beetje zorgen maak.

Heeft iemand misschien een kaart waar risico gebieden opgegeven staan zodat ik die ontwijken kan of is de kans dat ik een landmijn tegenkom verwaarloosbaar?
 
hmmm ik las gisteren op nu.nl dat er nog wel een voorraadje landmijnen ligt in Kroatie. Vis (waar die toerist dus rondliep) was een voormalig militair terrein. Misschien dat je na kunt gaan welke gebieden dat niet zijn geweest.. al geeft dat geen garantie op aan- of afwezigheid van landmijnen denk ik.
 
Ehhhh tip!!


Vooral veel gas houden en hopen dat je sneller bent!!



Grtzz en veel fun in Kroatie (ik rij wel weer rond op de bekende lokatie, daar ligt vanalles maar geen mijnen)
 
Het grote probleem met de landmijn daar is dat ze eigenlijk tijdens de oorlog niet goed in kaart zijn gebracht. wanneer dat wel had gebeurt hadden ze nu niet zoveel problemen gehad met opruimen.

Bij komend probleem is dat ze vaak op bergen en schuine hellingen zijn gelegd. Met hevige regen en na inval van dooi an de winterperiode kunnen de mijn dan ook gaan schuiven. En hebben ze ook niets meer aan de kaarten die er evt zijn.

Je kan als je dit plan wil door zetten lokaal vragen en of het veilig is om te rijden(off road)

mijn ervaringen met mijnen en lokale bevolking zijn echt hoopgevend voor jouw gemoeds rust.

edit:

TIP:

gebruik geen paden en wegen die de lokale bevolking ook niet gebruikt!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet onderschatten, schijnt nog aardig wat te liggen daar.. tijdens mijn vakantie werd ook aangeraden om helemaal niet van de weg af te gaan. En inderdaad, niemand weet waar precies.

Ik zou het risico niet nemen in ieder geval, zijn nog zat andere landen waar je leuk kunt crossen nietwaar?
 
Hmmmm, misschien dan toch maar het terrein rijden beperken tot duitsland en oostenrijk.

Dan ga ik in Kroatië wel alleen maar rotsklimmen en op het strand liggen.

Wel jammer want van alle foto's die ik van Kroatië heb gezien lijkt het me idioot tof om daar met de motors echt de bossen in te trekken.

Met Off-road bedoel ik namelijk ook echt off-road. Zelfs een zandpad vind ik saai. Lekker dwars door de bossen en riviertjes.
 
Hmmmm, misschien dan toch maar het terrein rijden beperken tot duitsland en oostenrijk.

Dan ga ik in Kroatië wel alleen maar rotsklimmen en op het strand liggen.

Wel jammer want van alle foto's die ik van Kroatië heb gezien lijkt het me idioot tof om daar met de motors echt de bossen in te trekken.

Met Off-road bedoel ik namelijk ook echt off-road. Zelfs een zandpad vind ik saai. Lekker dwars door de bossen en riviertjes.


Als je dat wil doen, moet je dat niet in kroatie doen. Dat is puur spelen met je leven!
 
Ach... als je er op gaat staan, dan ploft enkel je voet er af... :X
En vervolgens zagen ze nog wat van je been af, zodat je geen pijn in je voet meer hebt... :P

Als jij er met je bike overheen rijdt, ben je dus hooguit je achterbrug kwijt... O-)







ps... die AP mijntjes zijn best gevaarlijk, weet zeker dat ze elders ook leuke bossen en bergen hebben, zonder die plofdingen... ;)
 
Ach... als je er op gaat staan, dan ploft enkel je voet er af... :X
En vervolgens zagen ze nog wat van je been af, zodat je geen pijn in je voet meer hebt... :P

Als jij er met je bike overheen rijdt, ben je dus hooguit je achterbrug kwijt... O-)


ps... die AP mijntjes zijn best gevaarlijk, weet zeker dat ze elders ook leuke bossen en bergen hebben, zonder die plofdingen... ;)
Ap?= altijd pijn ;)
 
En 1250 euro wegenbelasting per jaar _O- ;)Volgens mij mag dat in die landen helemaal nergens... Volgens mij moet je in Tsjechie zijn.

Nee hoor. Heb hem omgebouwd tot camper. *O*

Maar in duitsland en oostenrijk niet de bossen in? B|
Ook niet in het Schwanz Schwarzwald?



AP = anti personal, dus een landmijn die het niet persoonlijk bedoelt
 
Pffffffffffff, net ff een half uur met een kroatse aan de telefoon gezeten. (Zit op kantoor dus kost me niks om ff toeristenbureau in Kroatië zelf te bellen. hehe) Wat een accent. :P

Het middengebied van Kroatië en in de buurt van Split is het erg gevaarlijk. Maar vrijwel 99% van de mijnenvelden zijn aangegeven met hele grote duidelijke borden. (Een variant van Russisch roulette dus)
En de plaatselijke bevolking weten precies waar de mijnen liggen.

hehe, het kroatisch vrouwtje gaf wel aan dat de meeste mensen wel duits spreken maar dat je wel snel duidelijk moet maken dat je geen duitser bent anders heb je kans dat je alsnog naar een mijnenveld wordt gestuurd. Wat zijn duitser toch populair overal. })

Noord-Kroatië en bij de grens van Hongarije kan men ongestoord terrein rijden zonder kans op lekke banden door granaatscherven. Ze stuurt per E-mail een kaart op met alle gebieden waar oorlog is geweest en welke plekken niet, dus veilig zijn.

Iemand anders ook nog geinteresseerd in deze map?
 
Ik heb er zelf een half jaar rondgereden en zou er dus absolut niet van de verharde weg af gaan!!Daar ligt nog heel veel gevaarlyk spul in de grond waaronder zelfs zelfgegemaakte mynen
 
Noord-Kroatië en bij de grens van Hongarije kan men ongestoord terrein rijden zonder kans op lekke banden door granaatscherven. Ze stuurt per E-mail een kaart op met alle gebieden waar oorlog is geweest en welke plekken niet, dus veilig zijn.

Iemand anders ook nog geinteresseerd in deze map?

Anders rij je niet verder dan Slovenië, dat ligt tussen Oostenrijk en Kroatië in. Daar is bij mijn weten de oorlog aan voorbij gegaan en liggen dus geen mijnen.
 
Pas op voor landmijnen, voorzever je daar voor op kan passen.
Er is pas nog een toerist zijn been kwijtgeraakt.

Verder, succes met het crossen.

Gr,
Henk
 
Of ik plaats hem gewoon hier.

In rood omcirkelt zijn de grootste risico gebieden. (hmmm vreemd, eiland Vis is dus veilig :? )

Ach, gewoon goed uitkijken dus.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan