Terug naar Andreasberg.....12 t/m 14 juni 2020

Via de Oost of via de Zuid?

  • Ik wil op vrijdag niet te veel kilometers maken en ga liever via de oost variant, 250 km

    Stemmen: 5 33,3%
  • Ik ben wel eens nieuwsgierig nieuwe stukjes Duitsland en wil die zuid variant, 350 km

    Stemmen: 10 66,7%

  • Totaal aantal stemmers
    15
Dit was nog het meest behoorlijke Niet Verharde Weggetje waar Chris ons die dag met Groot Slagschip en Medium Groot Slagschip over heen liet scharrelen. De fietsen werden er niet bepaald schoner van..... Maar het was wel errug leuk 8-)
 
Nou, waarschijnlijk gaan de grenzen open voor toeristen precies een dag NA ons geplande weekend.... ergens in die periode ga ik kijken of ze een plekje hebben om alsnog te kijken hoe de zuidelijke aanrij route verloopt en wellicht dagje of 2 daar in de omgeving toeren, de routes van Henk voor rijden. Karin en ik hebben namelijk vakantie van 21 juni tot ergens in juli waar we naar Canada zouden gaan, maar die is verzet naar 31 augustus.
 
Ik hoop met je mee.

Mijn huidige opdrachtgever, Spaarne Gasthuis, houdt echter rekening met een zwaardere belasting van de IC i.v.m. Corona t/m mei 2020. Houd er rekening mee dat we tot ver in mei 2020 "last" houden van de huidige door de regering afgekondigde maatregelen. Dit is een positief scenario.

Bijgaand een interview van het programma Tegengif, waar een arts, Oncologisch chirurg, van het Spaarne Gasthuis aan het woord is.


Die druk op de IC bleek achteraf zijn piek te hebben in april. Maar je voorspelling dat we tot ruim in mei onderhevig zouden zijn aan maatregelen blijkt nu, medio mei, behoorlijk te kloppen. Mensen die een bekeuring gaan aanvechten omdat ze met zijn 3-en aan een pick-nick tafel zaten, keurig op anderhalve meter. Was dat nou wel of niet geoorloofd? Niemand die het precies schijnt te weten. Maar goed, kinderen mogen weer naar school en "Blijf Thuis" is inmiddels "Blijf Alert".
 
Die zijn er ook veel in de Eifel. Al sinds jaar en dag.....met name op geluid wordt gecontroleerd. En bij een foute uitlaat kun je deze achterlaten..
 
Ouwe kerels die te haRT rijden :

Spiegeltjes te klein (moet min 78 mm diameter zijn) :


...enz.enz...
 
Bij Nederlandse motoren vragen ze niet om TUV papieren, ze kijken alleen of de db-killer erin zit. Wij zijn ook ooit door zo'n controle gehobbeld en het enige was dat er 6 man €60,- konden achter laten en hun db-killer moesten monteren. Gelukkig hadden ze deze bij zich, anders kan je verder lopen en een aanhanger halen.

De meeste groepen die aan de kant worden gezet zijn de opgefokte supersports en nakeds. Met een toermachine en normaal gedrag is de kans klein dat ze je bij een controle überhaupt staande houden.
 
Na een dag werken/klussen/ familiebezoek /fysiotherapie/sporten/werken en wachten op de levering van 100 mondkapjes vanuit China begon op donderdag avond het Corona Rijden Naar Duitsland Feest voor Chris, Jeroen, Michel, Bert, Christa en Henk. Voor Erik begon die dag al om 13:00 met feestelijk binnendoor naar het beruchte en gevreesde Fletcher hotel in het diepe zuiden van het land. Uw verslaggever was een beetje high van het de hele dag in de verfdampen hangen, wellicht dat hij daarom best genoten had van het stuk binnendoor vanaf Echt naar het Fletcher hotel, een binnendoor route die Bert te elfder ure had geklust maar die zelf die route dus niet gereden heeft.
BinnenDoor.jpg

Binnendoor2.jpg


Het Fletcher hotel hanteerde een best wel werkbaar Corona protocol. De mensen zijn er uiterst vriendelijk en de hongerige mens kon tot maar liefst 23:00 voorzien worden van pizza die dan in een doos aangereikt werd op het terras dat naast het hotel is. Het werd wel op prijs gesteld als de anderhalve meter afstand onderling werd gehanteerd. Met een gezelschap van 7 personen was dat aldaar prima te doen. Er werden mooie verhalen verteld, Erik en Chris haalde herinneringen op aan de z.g.n. “500 tochten”. Deze tochten danken hun naam aan de prijs die betaald mag worden door de deelnemers voor de motor waarop ze de tocht gaan ondernemen. Da’s niet gek veel geld en dat gegeven zorgt dan voor avonturen als loslatende onderdelen wat dan weer de nodige improvisatie vraagt (zo blijkt een ringetje uit een ketting prima te werken als afdichtende O-ring bijvoorbeeld). De verhalen liepen allemaal goed af, zelfs het verhaal van de motor die het carter had lek gereden. Aan dat verhaal werden we in de ochtend herinnerd door de wel zeer straffe bak koffie die er aan het ontbijt werd geserveerd . . . op één of andere vreemde manier deed dat toch aan die ouwe olie denken die uit dat carter was gaan lekken….
FletcherHoera.jpg

FletcherBorrel.jpg


Er was in elk geval geen hinder ondervonden van bedwantsen, Chris was wel goed te grazen genomen door een mug.

Op naar de eerste stop. Een bakker annex café. Aldaar werden we onderworpen aan het volgende Corona protocol: max 3 klanten in de winkel met mondmasker op. Papiertje invullen wie je bent en waar je woont, aan welk tafeltje zat en met wie en van hoe laat tot hoe laat en waar je bereikbaar bent. Erik wist ’s avonds het nut daar van uit te leggen: stel je wordt besmet, dan is op deze manier dus te achterhalen wie er bij jou in de buurt zijn geweest. Na een lekker stuk taart en een zeer fatsoenlijke bak koffie (zeker in vergelijking met de carter olie van die ochtend) ging het binnendoor richting het pontje.
KoffieBriefje.jpg

KoffieVoorKapjeOp.jpg


Een mooi Teletubbie landschap gleed langs de motoren. Eenmaal bij het pontje reden daar twee motoren weg waarvan er 1 schreeuwde: “Es ist Kaputt, es geht jetzt nicht”. Dankzij een best goede varifocale bril lukt het mij om aan de overzijde van de Rijn de nodige activiteit waar te nemen van wat bewegende mensjes. Kennelijk lag het pontje daar al enige tijd want een mens met een zeer fel roze shirt aan op een race fiets was klaar met wachten en fietste het pontje weer af, terug de weg op. OK. Geen punt, ff improviseren. Bert blijkt met de TomTom daar net ff wat makkelijker een mouw aan te kunnen passen dan ondergetekende die een end gaat uitzoomen om te zien waar je elders de rivier over kon. Er zou maar een klein stukje snelweg genomen moeten worden om dan vervolgens aan de overkant de route weer te kunnen vervolgen. Op pad dan maar. Helaas bleek de oprit naar de snelweg die ons over het water zou tillen afgesloten wegens werkzaamheden. Dat gaf niet zo veel, dan zouden we de volgende oprit wel nemen. Helaas was die ook dicht. Hmmm. De volgende brug dan maar. En om daar te komen moest het een stuk door Keulen. Daar hoorde we het dan wel donderen. Want ondanks Corona en een tijdstip “midden” op een werkdag, was het daar al behoorlijk gezellig. Daar kwam nog wat file bij. Dus uw route master besloot dan maar het verlies te nemen en de Garmin om te dragen om De Snelste Route naar de lunch locatie uit te vogelen. Desnoods met snelweg. Dat werden een dikke twintig kilometers schnellweg die niet echt schnell gingen omdat er nogal wat Pfingst Stau was. Er stond een weekend voor de deur waar men dan eindelijk er weer eens op uit mocht en dus was men in grote getalen al op pad. Enfin, om 14:00 rolden we dan het parkeer terrein op van de Zornstiger Ameise. Een uitspanning gelegen aan een meertje voorzien van stuwdammetje. Het Corona protocol aldaar behelsde het in de rij staan voor een loket om door te geven wat je wilde hebben. Boven het loket hing een schoolbord met daar op “Bock wurst XXL”. “Wat hebben ze?”. “Bock wurst XXL”. “Is dat alles?”. “Ik denk het wel”. “Valt er verder dan niets te kiezen?”. “Jawel, met brood of met friet”. Dus dat werd 7 Bock wurst XXL. Niet met mayonaise maar met Gouda’s Glorie Fritessaus. De lokale prullenbak was van het IJsboerke. Zo gek ver van Nederland waren we dan ook weer niet. Enfin het was aangenaam verpozen, het trauma van het pontje dat niet ging werd verwerkt en ons ging maar weer eens op pad om te ontdekken dat op de hoek van de uitspanning een menu kaart hing die net een paar opties meer vermeldde dan de Bock wurst….
MenuZorn.jpg

Zornstiger02.jpg
Zornstiger05.jpg

Zornstiger03.jpg
Zornstiger01.jpg


Vanaf hier tot aan het Parkhotel was het heerlijk kronkelen geblazen. Een paar verbodsborden met tekst “Anlieger ausgenommen” en een uitzondering voor fietsers, hebben we maar genegeerd. Dat werd overigens ook door autootjes gedaan die ook geen Anlieger leken aangezien ze ook gewoon door bleven rijden. Helaas niet altijd met een gangetje dat lekker bochtjes draaien faciliteert, maar ook dat mag de pret niet drukken. Hier en daar was het wegdek wat uitdagend omdat er wat gaatjes in zaten, maar het was allemaal erg fraai qua omgeving en uw verslaggever heeft er ernstig van genoten.

Christa beleefde vandaag 2 primeurs: rijden met een grotere groep dan 4 motorrijders, die primeur was namelijk die zondag daar voor met Michel, Bert en ondergetekende al afgevinkt, en het rijden in het buitenland. Ze hield zich goed staande tussen de mannen en werd bestoken met tips van zo’n beetje iedere deelnemer.

Tiet veur een pafke werd ad hoc ingepland. Er werd gedimdamt of de gehuurde Tracer 900 met de 18 liter tankvoorraad nog wel het tankstationnetje bij het parkhotel Andreasberg zou kunnen halen. Op dat moment leek het van wel.
HaaltieHetwEL.jpg

Maar het werd dusdanig spannend dat besloten werd om een kilometer of 20 voor de finish toch maar het zekere voor het onzekere te nemen en de Tracer af te toppen. Dat was de voorrijder niet opgevallen, koerier Chris kwam dit mededelen, de laatste twintig kilometer werden dan in 2 groepjes gereden.

We werden zeer warm en vriendelijk onthaald bij het geheel gerenoveerde Parkhotel Andreasberg door een van mondkap voorziene Katja. Katje was ook zo lief om uw verslaggever een eigen kamer te gunnen, zo hoefde Bert niet naar het geronk van uw verslaggever te luisteren in de nacht (en niet minder belangrijk, ook niet omgekeerd).

Het Corona protocol alhier bestaat uit binnen mondkapje op (niet op de kamer gelukkige) en de aangegeven looproutes volgen, al bleken die niet overal even helder, ook dat heeft de pret niet mogen drukken.
HuisRegels.jpg

Op het aangelegde terras aan de achterzijde was het goed genieten van een biertje. De zeer vriendelijke Duitse bedienster met mooie ogen (de rest was niet te zien want daar zat een mondkapje voor) bleek “een Wit biertje” te verstaan als een ‘Bit biertje”, dus Chris zijn eerste glas was een Bittburger (“Bitte Ein Bitt!”), het assortiment bleek wel degelijk ook te bestaan uit een voorraad Hefen Weizen. Die voorraad is door uw proefkonijnen gezelschap een stuk kleiner gemaakt. De anderhalve meter afstand werd niet streng bewaakt door de bediening. We zaten ongeveer met een kleine 20 personen op het terras buiten te genieten van een zeer fraaie zonsondergang.
Parkhotel02.jpg


Uw verslaggever was zeer benieuwd naar wat er die dag nou gereden was. Stap voor stap werd hij gecoached in hoe je nou de trackjes die gelogd zijn in het navigatie ding aan elkaar kon rijgen, vervolgens in Basecamp kon krijgen, hoe je Basecamp kon laten werken met dezelfde kaart als de Navigator, ook als het internet te traag bleek en de (veel te kleine! “Dat jij die kleine lettertjes kan lezen!”) laptop niet voorzien van die kaart. Bent u nieuwsgierig geworden naar al die tips en trics van Erik? Speciaal voor u heeft hij een website gemaakt: www.tencats.nl. Nou heet de goede man “Ten Kate”, toen een Engelstalige man dat hoorde werd dat “Ten Cats”. Dus zo. Net voor het slapen gaan was het uw verslaggever gelukt om de route aan te passen aan de ondervonden weg werkzaamheden en had uw verslaggever een alternatief gemaakt vanaf het pontje mocht deze over 14 dagen nou nog steeds stuk zijn.

ParkHotelTerras1.jpg

ParkAvond.jpg


Op 1 of andere rare manier lukte het uitslapen niet echt lekker. Dus werd om kwart over 7 gestart met het tikken van het verslag. Om half acht was het andere NL gezelschap al zodanig wakker dat het ook lastig zou zijn geweest om daar door heen te slapen. Een verslag over de koffie en het ontbijt van het Parkhotel volgen nog.
 
...huh..., is het nu al 12 juni...?????

Zomertijd ?
Wintertijd ?
Andre(as)tijd ?
 
Er zijn een paar alvast aan het verkennen of de hotels kosjer zijn, de routes niet te veel umleitungen hebben en de nodige bratwurstplekjes uitzoeken...
Een enkeling weet nog niet het verschil tussen witbier (dan denkt men bitburger) en hefenweissen....
 
...of kewoon om een Weiß Bier fragen..., dat verstehen ze dort auch wohl..., dan bekommt je kewoon een Hefe Weissen...
 
Er zijn een paar alvast aan het verkennen of de hotels kosjer zijn, de routes niet te veel umleitungen hebben en de nodige bratwurstplekjes uitzoeken...
Een enkeling weet nog niet het verschil tussen witbier (dan denkt men bitburger) en hefenweissen....

Het lag nog voor het Corona gebeuren al in de planning om de zuidvariant en oost variant te testen. Dat zouden Chris, Henk en ik op ons nemen. Helaas stak Corona daar een stokje voor. Dit Pinkster weekend was de reboot van Andreasberg, het motto was vrij kort nadat NordRhein Westfalen Nederlands toeristisch bezoek weer mogelijk maakte: “Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, hoe meer ervaring met de Corona maatregelen. Na een oproepje haakten Erik, Michel, Christa en Bert aan en toen waren we met zijn viertjes.

Nuttig want er moet inderdaad een beetje geklust worden aan de routes. De lunchplekken zijn dik in orde.
 
EVEN checken voor de zekerheid.... Gaat het geplande weekeinde dus door? Het lijkt me erg leuk om aan te haken op mn R1200ST. Ik heb het hele topic doorgelezen maar ben wel even benieuwd naar de actuele status en planning 8-)

Ik woon bij Den Bosch dus de Zuid route als heenreis zou mijn voorkeur hebben, maar ook de Oost route is voor mij prima te doen.

Groeten, Willem
 
EVEN checken voor de zekerheid.... Gaat het geplande weekeinde dus door? Het lijkt me erg leuk om aan te haken op mn R1200ST. Ik heb het hele topic doorgelezen maar ben wel even benieuwd naar de actuele status en planning 8-)

Ik woon bij Den Bosch dus de Zuid route als heenreis zou mijn voorkeur hebben, maar ook de Oost route is voor mij prima te doen.

Groeten, Willem

Ja, het weekend gaat door! Je bent van harte welkom. Zuid vertrekken we rond 10:00 vanaf B&B Op ‘t Indsje. Oost vertrekt vanaf herberg De Gouden Leeuw te Bronckhorst. Als je me een PB doet, kan ik je de routes mailen.
 
Dan ben ik graag van de partij. Bijvoorkeur in een eenpersoonskamer. Ik stuur je een PM voor mijn gegevens.

Die B&B in Cadier en Keer ziet er leuk uit; ik overweeg om daar donderdag op vrijdag te overnachten. Het is toch 2 uur rijden vanuit Den Bosch daarheen.
zijn er meer mensen die daar donderdag al gaan slapen?

Groeten, Willem
 
Dan ben ik graag van de partij. Bijvoorkeur in een eenpersoonskamer. Ik stuur je een PM voor mijn gegevens.

Die B&B in Cadier en Keer ziet er leuk uit; ik overweeg om daar donderdag op vrijdag te overnachten. Het is toch 2 uur rijden vanuit Den Bosch daarheen.
zijn er meer mensen die daar donderdag al gaan slapen?

Groeten, Willem

Gezellig dat je mee gaat Willem! Een gezelschap van 6 personen slaapt daar van donderdag op vrijdag, we doen een binnendoor route die niet gek ver van jouw huis gaat.
De routes worden gedeeld in een WhatsApp groep, als je geen WhatsApp hebt, kan ik de routes ook wel mailen.
 
Ik zou even wachten tot Herr Chris de noodzakelijk stops in de Oost variant heeft gepropt. Huidige versie is dus nog onder voorbehoud van wijzigingen.
 
Gezellig dat je mee gaat Willem! Een gezelschap van 6 personen slaapt daar van donderdag op vrijdag, we doen een binnendoor route die niet gek ver van jouw huis gaat.
De routes worden gedeeld in een WhatsApp groep, als je geen WhatsApp hebt, kan ik de routes ook wel mailen.

Gezellig! Ik sluit raag aan want ik was toch al van plan om een kamer in die B&B te boeken.
Groeten, Willem
 
Terug
Bovenaan Onderaan