Terug op de motor

Rutgergr

MF veteraan
Donateur
20 jan 2023
1.937
2.094
Oosterhout
Hallo allemaal, ik stap weer (terug) op de motor na een aantal jaar afwezigheid. In 2009 begonnen met Motorrijden op een Yamaha R6, Na drie jaartjes mijn Italiaanse hart gevolgd en de overstap gemaakt naar een Ducati Monster. Toen kwamen de kids en stond de fiets meer in de garage dan dat ie op de weg reed. De Ducati in 2016 weggedaan omdat ik er geen tijd voor had/maakte, ik denk een herkenbaar fenomeen voor mensen in de baby/kleine kinder fase... Destijds hier ook lid geweest maar dat is zolang geleden dat mijn account al een aantal jaartjes niet meer bestaat gok ik zo.
Nu de jongste bijna 4 wordt en ook bijna aan school gaat beginnen vond ik het weer tijd voor een mooie fiets, al bestempelen sommige vrienden het als midlifecrisis ;-) maar zo oud ben ik nou ook nog niet....
Vorige week een Ducati Streetfighter 848 gekocht. Hopen dat de winter snel plaats maakt voor een mooi voorjaar.
c212cb60-403c-4316-a99d-e0176b229cdb.JPG
 
Als ik jouw verhaal hoor, is dat niet crisis, maar je hobby weer uitvoeren..... raar, dat mensen veel onder de noemer "mid live crisis"stoppen.
Mooi ding! Rij goed! Veel plezier :]
 
Als ik jouw verhaal hoor, is dat niet crisis, maar je hobby weer uitvoeren..... raar, dat mensen veel onder de noemer "mid live crisis"stoppen.
Mooi ding! Rij goed! Veel plezier :]

Dankje! Enne, tja heel veel mensen begrijpen het toch niet zo, want het is levensgevaarlijk zo’n ding. Natuurlijk je bent veel kwetsbaarder dan in de auto, maar mensen doen af en toe of ik met een wingsuit van een bergklif af ga springen en dat de overlevingskansen van een ritje op de motor nihil zijn.
 
onder bepaalde onstandigheden is alles gevaarlijk. Het is nonsense om te zeggen dat is gevaarlijker dan dat , vind ik. Waarom?

Vliegtuig wordt als heel veilig beschouwd, maar de overlevingskansen, als er iets gebeurd is 0,00000000000001 procent. Vergelijk dat eens met een motor. Denk dat de kans op fataal opgeluk 1 op de 500 is , schat ik. Ook dit hangt af van o.a. rijstijl (agressief/ neutraal, passief), technische kunde qua rijden (theorie en praktijk kennis), andere mensen. Hoeveel ruimte geef je een ander om zijn fouten te kunnen corrigeren (afstand houden), dus hou je afstand van mogelijk gevaar. 2 sec regel. Persoonlijk hou ik de 10 sec regel aan. min of meer.

Een auto dat geplet wordt in een file botsing, overlevingskansen, groot, maar kans dat je benen overal gebroken zijn, dus revalidatie van 1 jaar als je geluk jebt, en uberhaupt nog kan lopen???? Dit laatste over heel dicht bij elkaar aanplakken zie ik elke dag weer tussen autobestuurders....95/100 mensen plakt als een stuk drop aan iemand anders bijna.... echt echt erg. Weet niemand meer wat veilig rijden is, moet het nu zo ongeduldig?

@Rutgergr : dus als je veilig rijdt, heb jij tenminste je ding gedaan. De rest: schiet gebed ^_^) pang pang!
 
Zeker, klopt helemaal. Al is het natuurlijk wel zo dat als je gaat kijken de kans op een ernstig ongeval per gereden km groter is op een motor. Maar aan de andere kant vallen de meeste verkeersslachtoffers in aantallen onder de voetgangers en fietsers. Natuurlijk is motorrijden gevaarlijk, maar mensen doen af en toe of je wel knettergek moet zijn om je leven te wagen als je gaat motorrijden. En uiteraard, veilig rijden begint bij jezelf.
Neemt niet weg dat het een leuke hobby is en ik blij ben met de 'nieuwe' Duc.
 
In het verkeer merk ik dat het geven van voorrang, i.p.v. nemen, vaak veiliger is. Voorbeeld : je loopt richting een zebra pad. Sommigen kijken niet eens meer naa rde bestuurder en lopen gewoon over de zebrapad. Hoevaak heb ik gehoord of gezien dat mensen met een aardige snelheid, gewoon doorrijdt en niet meer stopt. Soms geven ze zelfs gas erbij die voertuig bestuurders.... En dat bij een zebrapad. Kan je zeggen: ik HEB voorrang! Success ermee.....wie ligt straks 6 meter onder?? Niet de auto bestuurder.

Hetzelfde met de motor, geef iedereen maar de ruimte om gek te doen. Zorg ervoor dat men je ziet, en anticipeer en ga ervan uit dat meer mensen voorrang neemt, ook al hebben ze dat recht niet, dan is het al stukken veiliger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan