terug opstarten el 250

DURKEL

Rookie
3 sep 2017
9
0
antwerpen
Halo aan allen
Na 30 jaar terug een motor gekocht , een spiksplinternieuwe :) el 250 van 1994.
Deze heeft de laatste 6 jaar geen buitenlucht gezien. Ondertussen de cabs gekuist bougies vervangen benzinevervangen nog eens carbs gekuist maar startte nog niet . Carbs opgewarmd met haardroger luchtfilterhuis binnenin goed warmelucht ingeblazen en dan starte hij na 2 sec. Eén cylinder doet het goed andere niet wel als ik er nog wat startpilot inspuit dan gaat het toerental omhoog. Geef ik gas dan valt hij stil hij draait ook enkel met choke open.
Iemand suggesties om hem beter te laten draaien en vooral op twee poten?
Hoe stel ik hem af? Ik ben geen technicus maar heb geen schrik om iets open te vijzen en vooral ik heb tot hiertoe nog geen vijzen over:)
mvg Durkel
 
Zullen inderdaad zoals hierboven al gezegd word de carburateurs zijn die toch niet helemaal goed schoon zijn.
Heb je er ook al nieuwe bougies in gezet?
Kan denk ik ook geen kwaad :)

Groeten en succes ermee.
 
Hallo aan allen
Update ,ondertussen stationair naalden gereinigd en bijbehorende ringen en rubbertjes vervangen maar het probleem is nog niet opgelost , draait nog steeds op één cylinder . Met startpilot de koppeling tussen carburator/ blok ingespoten maar zuigt ook langs daar geen valse lucht .Ik vrees dus dat het probleem toch in de carburatie zit ,dus als er nog suggesties zijn van waar ik nog kan zoeken , ze zijn steeds welkom.
Bedankt alvast aan degene die hebben meegedacht jullie suggesties zijn waardevol.
Mvg Dirk

Oh voor ik het vergeet , spoeiers en dergelijke in citroenzuur oplossing leggen en ze worden weer als nieuw. Citroenzuur is een product dat gebruikt word in de snoepproductie (denk maar aan zure beertjes enz) Dit is een pak goedkoper dan ultrasoon laten reinigen of zelf z'on apparaat kopen om maar één maal te gebruiken ;) Dit was de tip van de dag ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo aan allen
Update ,ondertussen stationair naalden gereinigd en bijbehorende ringen en rubbertjes vervangen maar het probleem is nog niet opgelost , draait nog steeds op één cylinder . Met startpilot de koppeling tussen carburator/ blok ingespoten maar zuigt ook langs daar geen valse lucht .Ik vrees dus dat het probleem toch in de carburatie zit ,dus als er nog suggesties zijn van waar ik nog kan zoeken , ze zijn steeds welkom.
Bedankt alvast aan degene die hebben meegedacht jullie suggesties zijn waardevol.
Mvg Dirk

Oh voor ik het vergeet , spoeiers en dergelijke in citroenzuur oplossing leggen en ze worden weer als nieuw. Citroenzuur is een product dat gebruikt word in de snoepproductie (denk maar aan zure beertjes enz) Dit is een pak goedkoper dan ultrasoon laten reinigen of zelf z'on apparaat kopen om maar één maal te gebruiken ;) Dit was de tip van de dag ;)

Niet alleen de sproeiers moeten schoon.
Maar ook alle kanaaltjes in de carburateurs.
Valse lucht met startpilot of deo ontdekken kan alleen maar als de cilinder ook daadwerkelijk onsteekt.
Je zou de startpilot wel in het luchtfilter kunnen spuiten om te kijken of de 2e cilinder dan wel meekomt.
Dat is dan een bevestiging dat je carburateur niets doet.
 
@ ronk ,de 2de cil gaat inderdaad wel mee met startpilot maar eens die erdoor is valt die terug.
Ik wil nu ook de bobines eens wisselen om te zie of het dan de andere cil is die draait,of is dat onzinnig ? Mijn idee hierachter is dat een van de bobines te weinig stroom geeft (zinnig ?) Ze geven alleszins beiden stroom
mvg Dirk
 
Hallo aan allen
Update ,ondertussen stationair naalden gereinigd en bijbehorende ringen en rubbertjes vervangen maar het probleem is nog niet opgelost , draait nog steeds op één cylinder . Met startpilot de koppeling tussen carburator/ blok ingespoten maar zuigt ook langs daar geen valse lucht .Ik vrees dus dat het probleem toch in de carburatie zit ,dus als er nog suggesties zijn van waar ik nog kan zoeken , ze zijn steeds welkom.
Bedankt alvast aan degene die hebben meegedacht jullie suggesties zijn waardevol.
Mvg Dirk

Oh voor ik het vergeet , spoeiers en dergelijke in citroenzuur oplossing leggen en ze worden weer als nieuw. Citroenzuur is een product dat gebruikt word in de snoepproductie (denk maar aan zure beertjes enz) Dit is een pak goedkoper dan ultrasoon laten reinigen of zelf z'on apparaat kopen om maar één maal te gebruiken ;) Dit was de tip van de dag ;)
Zoals aangegeven niet alleen je sproeiers reinigen, maar ook de rest van de carbs, vooral de (kleine)kanaaltjes hierin. Dit NIET!!! met citroenzuur doen net als de sproeieers, de zamac legering kan hier niet zo goed tegen.
 
even een bus carb cleaner kopen en alles grondig schoonmaken, heb ik 4 maanden geleden ook gedaan, nieuwe carb revisie setjes erin en klaar. sc6

bedacht me nog, er staan genoeg filmpjes op youtube over hoe je een carb kunt reinigen, doe er je voordeel mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik volg je topic nu al een tijdje en het lijkt er inderdaad echt op dat er iets in de carburateur nog niet helemaal jofel is.
Ik denk dat ik je daar wel mee kan helpen, ik heb je een PB gestuurd.

Groeten.
 
Hallo
Ik ben van Antwerpen 'k heb hier in de buurt al wel een adres gevonden om ultrasoon te reinigen maar het is altijd fijn om het zélf gefikst te krijgen . Dat maakt het plezier alleen maar groter 'k ben op pensioen en heb dus de tijd of dat hoop ik dan toch nog. Zodus ga ik hem nog één keer opengooien en als het dan nog niet lukt dan zal ik echt naar iemand moeten die er meer verstand van heeft dan ik.

@ Tvdh bedankt voor je aanbod in pb ik hou het zeker in beraad
@ Magnamaniac ok niet voor de zamac is genoteerd

Mvg Dirk
 
Hallo
Ik ben van Antwerpen 'k heb hier in de buurt al wel een adres gevonden om ultrasoon te reinigen maar het is altijd fijn om het zélf gefikst te krijgen . Dat maakt het plezier alleen maar groter 'k ben op pensioen en heb dus de tijd of dat hoop ik dan toch nog. Zodus ga ik hem nog één keer opengooien en als het dan nog niet lukt dan zal ik echt naar iemand moeten die er meer verstand van heeft dan ik.

@ Tvdh bedankt voor je aanbod in pb ik hou het zeker in beraad
@ Magnamaniac ok niet voor de zamac is genoteerd

Mvg Dirk

Natuurlijk is het leuk om alles zelf te doen.
Zoals gezegd met remmenreiniger en perslucht kan je ook een heel eind komen.

Ik raad wel aan om er 2 revisie sets te gebruiken.
Want niets is zo vervelend als dat de vlotternaalden niet afsluiten door slijtage.
Ik spreek uit ervaring.

Voorbeeldje
https://www.louis.nl/artikel/carbur...filter_article_number=10042444&list=385869762

Let wel even op het bouwjaar , ik heb er gewoon 1 uitgepikt
 
Terug
Bovenaan Onderaan