terug schakelen met tussen gas

het is me nog niet geheel duidelijk maar ik weet wel dat ik gas geef met terugschakelen.

(1e bericht via ipod touch) :W
 
Waarom jij tussengas geeft weet ik niet en kan ik ook niet uit je verhaal opmaken.
Ik geef meestal wel een beetje gas met het terugschakelen, ik rijd doorgaans brik en dus schakelt het net wat prettiger/soepeler terug.
:^ alleen voor mij geen brik maar meer omdat een motor bak niet gesynchroniseerd is en het dus prettiger schakelt als de tandwieltjes ongeveer dezelfde snelheid hebben.
 
Tussengas, ja met mijn oude motoren. Met de (nieuwe) lukt het echt niet.
Het kleine rukje aan de gashendel leidt tot niets, hoogstens een kuch in mijn uitlaat.
 
:^ alleen voor mij geen brik maar meer omdat een motor bak niet gesynchroniseerd is en het dus prettiger schakelt als de tandwieltjes ongeveer dezelfde snelheid hebben.

Maar dat heeft alleen zin als je tijdens het tussengas geven je motor hebt gekoppeld (en de bak dus in zijn vrij).

Anders is de motor helemaal los van de versnellingsbak en gaan je tandwielen in de bak niet sneller draaien als je gas geeft.

Tussengas en double clutchen is voor mij dan ook hetzelfde, het één heeft geen zin zonder het ander.
 
Klopt, als je terugschakelt moet de ingaande as van de versnellingsbak ineens sneller gaan draaien; het toerental moet gaan passen bij het hogere motortoerental dat bij de lagere versnelling hoort die je wilt inschakelen. Bij het "double clutchen" gebruik je hiervoor de motor.

"Double clutchen" doe je door te ontkoppelen, schakelen naar neutraal, koppeling laten opkomen in neutraal en een dot gas geven. Daarna ontkoppel je nog een keer en zet je hem in de gewenste lagere versnelling. Je koppelt dus twee keer...

Wat je doet is wat bij nieuwere bakken de functie is van de synchromesh, het op gelijke snelheid brengen (synchroniseren) van de klauwen in de versnellingsbak alvorens de schakeling tot stand te brengen; schakelen zonder geknars.
Hiervoor heb je dus wel een neutraal nodig tussen de versnellingen, reden dat ik het met mijn motor alleen kan doen van 2 naar 1.

Dit gebruik je inderdaad bij oude vrachtwagens en tractoren die geen gesynchroniseerde bak hebben.
 
Laatst bewerkt:
Slijten je koppelingsplaten toch alleen maar harder van? :?
Nee, juist niet.
In principe hoeven de platen van de koppeling alleen maar even te slippen bij het wegrijden vanuit stilstand, als je eenmaal rijdt is het voor de koppeling slechts een kwestie van loslaten en weer aanpakken.
Als jij het toerental goed inschat, dus precies genoeg gas geeft voordat je inschakelt dan is er geen snelheidsverschil tussen de platen en heeft de koppeling het gemakkelijk.

Als het toerental goed is en de koppeling geen snelheidsverschil hoeft op te vangen is ie op dat moment dus eigenlijk niet nodig en kun je dus ook schakelen zónder de koppeling te gebruiken.
Dan heb je hem dus alleen nog nodig voor het wegrijden vanuit stilstand...
 
Laatst bewerkt:
Tussengas gebruik je bij sportief rijden.

Stel je komt op een bocht af in de 6e versnelling.
Je gaat vol in de remmen.
Je knijpt de koppeling in en schakelt in een keer terug naar de 2e versnelling.

Terwijl je dat doet zakt de motor terug naar stationair toerental.
Zou je nu de koppeling op laten komen dan blokkeert je achterwiel omdat je ineens te veel afremt op de motor.

Daarom geef je ff een stoot tussengas om het toerental bovenin te brengen voordat je de koppeling weer laat opkomen.
Dit voorkomt glij partijen aan de achterkant zodat je beter kunt insturen en de ideale lijn kunt pakken door de bocht.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat heeft alleen zin als je tijdens het tussengas geven je motor hebt gekoppeld (en de bak dus in zijn vrij).

Anders is de motor helemaal los van de versnellingsbak en gaan je tandwielen in de bak niet sneller draaien als je gas geeft.

Tussengas en double clutchen is voor mij dan ook hetzelfde, het één heeft geen zin zonder het ander.
Je koppeling zal altijd een beetje vorm van aangrijpen hebben als je de koppeling ingetrokken hebt. Althans, die van mij sowieso. 't is niet veel maar het is er wel.
 
Klopt, als je terugschakelt moet de ingaande as van de versnellingsbak ineens sneller gaan draaien; het toerental moet gaan passen bij het hogere motortoerental dat bij de lagere versnelling hoort die je wilt inschakelen. Bij het "double clutchen" gebruik je hiervoor de motor.

"Double clutchen" doe je door te ontkoppelen, schakelen naar neutraal, koppeling laten opkomen in neutraal en een dot gas geven. Daarna ontkoppel je nog een keer en zet je hem in de gewenste lagere versnelling. Je koppelt dus twee keer...

Wat je doet is wat bij nieuwere bakken de functie is van de synchromesh, het op gelijke snelheid brengen (synchroniseren) van de klauwen in de versnellingsbak alvorens de schakeling tot stand te brengen; schakelen zonder geknars.
Hiervoor heb je dus wel een neutraal nodig tussen de versnellingen, reden dat ik het met mijn motor alleen kan doen van 2 naar 1.

En gewoon oude auto's. Mn ouders zijn (waren) fiat500 rijders, en die moest je soms ook doubleclutchen. Nieuwere bakken niet, nu hangt er een fiat 126 blok in.
Dit gebruik je inderdaad bij oude vrachtwagens en tractoren die geen gesynchroniseerde bak hebben.
Bij terugschakelen geef ik bijna altijd wel tussengas, schakelt net iets makkelijker, klinkt lekkerder, en je bent eerder 'klaar' voor de bocht.

Waarom geven GPrijders ook tussengas als het niet nuttig is? :P
 
Laatst bewerkt:
Die quote klopt niet hoor....

Wat jullie "tussengas geven" noemen is iets dat ik altijd al gedaan heb; de techniek kennende vind ik het niet meer dan logisch... Zou ik dan toch een sportieve rijder zijn ?

Je spaart de techniek door bij het juiste toerental te koppelen, ik kan me voorstellen dat in de racerij waar alles al tot het uiterste belast wordt dit gewoon nodig is.
 
Met mijn bulldog doe ik het altijd wel, want één maal terugschakelen + snel koppelen leidt al snel tot een slippend achterwiel. Vandaar dat ik gewoon het motorblok een tikje in de goede richting geef zodat de "klap" wat minder is. (5 versnellingsbak)
 
Quote is ge-edit :) +

Die quote klopt niet hoor....

Wat jullie "tussengas geven" noemen is iets dat ik altijd al gedaan heb; de techniek kennende vind ik het niet meer dan logisch... Zou ik dan toch een sportieve rijder zijn ?

Je spaart de techniek door bij het juiste toerental te koppelen, ik kan me voorstellen dat in de racerij waar alles al tot het uiterste belast wordt dit gewoon nodig is.
't Is niet de slijtage volgens mij hoor, wel de (vanzelfsprekend) verminderde controle die je hebt over je achterwiel op het moment dat hij glijdt.

@ hilbren: als je van de (bijvoorbeeld) 4 naar 3 snel terugschakelt zal het glijden op zich wel meevallen toch?. Een klein beetje kan, maar ik neem aan dat het toch aardig beperkt blijft?
Ik vind 't juist altijd wel een sport om het wiel erg ver opzij te laten komen O-) alleen dit merk je uiteindelijk wel in je portemonnee...
Hobby's kosten geld :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan