terug schakelen met tussen gas

rene46

Die hard MF'er
15 apr 2008
862
0
doet hier niemand terug schakelen van bv 6 naar 2 en dan alvorens de koppeling los te laten even een dot gas geven en dan de koppeling los laten wanneer men de gas hendel dicht draaid?zodat je het achterwiel niet blokkeerd en je op deze manier ook eerder klaar bent voor de bocht met schakelen???????
 
Waarom jij tussengas geeft weet ik niet en kan ik ook niet uit je verhaal opmaken.
Ik geef meestal wel een beetje gas met het terugschakelen, ik rijd doorgaans brik en dus schakelt het net wat prettiger/soepeler terug.
 
Ik schakel bijna altijd terug met tussengas. De Honda NTV waar ik op rijd duikt vanwege z'n V-twin blok nogal bij snel terugschakelen, dus vandaar het tussengas.
 
Als ik rustig rijd geef ik tussen elke versnelling tussengas en schakel bijna nooit meer dan 1 versnelling te gelijk terug, geef dan vooral tussengas omdat het wat soepeler gaat.

Als het gas er flink op gaat geen tussengas meer en vaak meer versnellingen per keer.
De kont word dat af en toe wel wat onrustig maar dan moet je de koppeling wel heel onbehouwen op laten komen, klein beetje slip bij het loslaten is genoeg om daar geen last van te hebben.

Rijd wel een 4cil dat scheelt natuurlijk heel veel ten opzichte van een twin :).
 
Laatst bewerkt:
Als ik rustig rijd geef ik tussen elke versnelling tussengas en schakel bijna nooit meer dan 1 versnelling te gelijk terug, geef dan vooral tussengas omdat het wat soepeler gaat.

Als het gas er flink op gaat geen tussengas meer en vaak meer versnellingen per keer.
De kont word dat af en toe wel wat onrustig maar dan moet je de koppeling wel heel onbehouwen op laten komen, klein beetje slip bij het loslaten is genoeg om daar geen last van te hebben.

Rijd wel een 4cil dat scheelt natuurlijk heel veel ten opzichte van een twin :).

ja erg vreemd ik had juist met mn 4 cilinder (ZX-6R) altijd een schuivende achterkant bij het hard op de motor afremmen... bij de SV650 (twin) vrijwel nooit

misschien heeft de kawasaki een bijterigere koppeling ofzo??
 
was aleen maar een vraag omdat in het topic afremmen op motor er niet veel over gesproken werd.
 
Ik doe t ook altijd... voelt beter en t krappe bochten werk gaat zonder horten en stoten... Maar de voornaamste reden: HET KLINKT BRUUT!! :)...
 
Tussengas werkt alleen in combinatie met de koppeling. Die koppeling gebruik ik eigenlijk alleen om stil te staan of om vanuit stilstand weg te rijden.....
 
tussengas :Y :Y

klinkt gewoon bruut en volgens mij vergroot je de levensduur van je koppelingsplaten aangezien je ze niet zo extreem laat slippen.
 
Tussengas? Nog nooit van gehoord...

Bedoelen jullie nou:

Ontkoppelen, terug schakelen, gas geven, koppeling op laten komen, verder rijden

OF

Ontkoppelen, gas geven, terug schakelen, koppeling op laten komen, verder rijden

?
Heb het nooit gedaan, maarja, misschien weer wat nieuws geleerd vandaag? :+
 
Op een motor kun je helemaal niet met tussengas schakelen.

Tussengas betekent dat je ontkoppelt, de versnellingsbak in zijn vrij zet, koppelt, gas geeft, weer ontkoppelt en schakelt naar de versnelling die je wilt hebben.

Het verschil met wat hier staat beschreven is dat je tussengas dus geeft terwijl de motor is gekoppeld en de versnellingsbak in zijn vrij staat.

Op een motor lukt dat niet, omdat je tussen de versnelling door niet naar zijn vrij kunt gaan (alleen tussen 1 en 2 eventueel).

En daarmee is het op een motor ook niet nodig, want tussengas is bij een autobak soms nodig als de synchronisatie kapot is (of bij oude auto's niet aanwezig). Dan wil de bak niet zonder tussengas in de volgende versnelling. Eventueel ook bruikbaar om zonder koppeling ook vloeiend te kunnen schakelen.

Wat hier staat beschreven is gewoon gas geven voordat je de koppeling op laat komen. Dat doe je altijd in meer of mindere mate want als je dat niet doet rem je meteen fors af op je achterwiel zodra je de koppeling op laat komen.
 
Op een motor kun je helemaal niet met tussengas schakelen.

Tussengas betekent dat je ontkoppelt, de versnellingsbak in zijn vrij zet, koppelt, gas geeft, weer ontkoppelt en schakelt naar de versnelling die je wilt hebben.

Het verschil met wat hier staat beschreven is dat je tussengas dus geeft terwijl de motor is gekoppeld en de versnellingsbak in zijn vrij staat.

Op een motor lukt dat niet, omdat je tussen de versnelling door niet naar zijn vrij kunt gaan (alleen tussen 1 en 2 eventueel).

En daarmee is het op een motor ook niet nodig, want tussengas is bij een autobak soms nodig als de synchronisatie kapot is (of bij oude auto's niet aanwezig). Dan wil de bak niet zonder tussengas in de volgende versnelling. Eventueel ook bruikbaar om zonder koppeling ook vloeiend te kunnen schakelen.

Wat hier staat beschreven is gewoon gas geven voordat je de koppeling op laat komen. Dat doe je altijd in meer of mindere mate want als je dat niet doet rem je meteen fors af op je achterwiel zodra je de koppeling op laat komen.

jij doelt hier niet op tussengas maar op double-clutchen ;)

 
Terug
Bovenaan Onderaan