Terug schakelen terwijl je stil staat

Struikrover

MF'er
8 feb 2008
57
0
Hallo mensen,

Als ik met de motor afrem voor stoplichten schakel ik altijd tijdens het normaal remmen ook terug. (afremmend op het blok)
Maar soms komt het ook wel eens voor dat je daar geen tijd voor heb omdat je te snel moet remmen. bijvoorbeeld een noodstop.
Mijn probleem is nou dat als ik dus bijvoorbeeld in de 5 rij en ik moet dus snel remmen ik de koppeling inknijp en rem en stilsta in de 5de versnelling ik hem dan soms niet terug geschakeld krijg naar de 1. van de 5 naar de 4 en 3 gaat nog wel (soms ook nog naar de 2) maar daarna wil die ineens niet meer verder en lijkt de schakelpook alleen nog maar te veren als je em omlaag duwd. dit is vrij irritant want dan moet ik dus weer weg rijden in de 2 of soms zelfs de 3. B|
Waar kan dit nou aan liggen of is dit normaal bij mijn type motor ? (CBR600 F)
Want tijdens rijlessen had ik tijdens noodstop oefenen hier nooit last van. :?
 
Koppeling klein stukje op laten komen (beetje laten slippen, dus) en dan weer inknijpen, vervolgens verder terug schakelen ;)

Maareh ... als je vaak een noodstop moet maken dan zou ik toch eens wat aan je rijstijl en/of kijktechniek gaan doen :Y
 
Laatst bewerkt:
De versnellingen worden ingeschakeld door klauwkoppelingen in de versnellingsbak. Als de klauwen stilstaan en niet goed tegenover elkaar staan willen ze niet in elkaar vallen; de bak is immers gemaakt om soepel te schakelen terwijl alles draait.

De koppeling even laten opkomen is een remedie maar dan geef je de as meteen zo'n snelheid dat dit weer zo'n klap geeft in de bak.
Beter is het de motor met je rechterbeen een beetje naar achteren te duwen, een paar centimeter is genoeg, de uitgaande as verdraait iets en de klauw valt er ineens wél in.
Naar voren duwen werkt natuurlijk net zo goed, maar dat is lastiger als je er op zit.
 
Laatst bewerkt:
Ah gelukkig .. het is dus een normaal iets :)
Bedankt voor de tips ..straks gelijk even proberen doormiddel van je motor naar achter te duwen.

Maareh ... als je vaak een noodstop moet maken dan zou ik toch eens wat aan je rijstijl en/of kijktechniek gaan doen :Y

Hehe nee het kwam me laatst pas voor de eerste keer voor. en toen ben ik het express wat vaker gaan doen om te kijke of het een eenmalig iets was ofniet. :]
 
:N not done.. :W

waarom moet je eigenlijk stoppen dan? gewoon doorkachelen in zn drie


[me="SCST"]voelt de banaanscore opkomen..[/me] :/
Met een banaanscore van 5,5 procent heb je nog een lange weg te gaan ;)

Inderdaad de standaard opties zijn koppelingetje even laten opkomen om de tandwielen te organiseren, stukje duwen of gewoon op tijd terugschakelen.

Niet gaan lopen kloten met optrekken in hogere versnellingen, jammer van je koppeling. Ja, ok 2 gaat nog wel maar hoger = no no.
 
Ik heb het euvel ook wel eens, vooral irritant als het licht dan net op groen springt. Voordat ik stil sta laat ik altijd net even de koppel aantikken. Je voelt een klein tikkie in de motor en dan weet je zeker dat je meteen weg kunt rijden :)
 
Klein stukje vooruit rollen wil ook nog weleens helpen, omdat je nooit geheel ontkoppeld en je zo je tandwielen nog een stukje doordraaien....
Koppeling even licht tikje op laten komen werkt het snelste, dan voel je hem wel klakken ;)
 
Ik heb het euvel ook wel eens, vooral irritant als het licht dan net op groen springt. Voordat ik stil sta laat ik altijd net even de koppel aantikken. Je voelt een klein tikkie in de motor en dan weet je zeker dat je meteen weg kunt rijden :)

Jij hebt het hier over het stoppen bij een stoplicht, dan zorg je toch sowieso dat je tijdens het remmen je goede versnelling opzoekt :? Bij een noodstop is het idd een ander verhaal, heb er twee gemaakt in de twee weken dat ik nu rijd (bewust, ff oefenen), maar krijg hem eigenlijk altijd wel weer in de tweede en idd met een klein stukje verrijden weer in de 1. En dat tikkie dat herken ik idd ook, vertrouwd gevoel dat je weer klaar bent om te gaan *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan