Terug van weggeweest..wel of niet Zac'en

Loesje

MF veteraan
8 aug 2004
3.993
5
Almere
Racefanaten, rijders en motorfans 😁 Na een aantal jaartjes met andere dingen te zijn bezig geweest, begint het racen weer te kriebelen.
In 2006,' 07 en '08 was ik veel op het circuit te vinden waarvan ik in '08 heb mee gedaan aan de ZAC. Dan ging goed totdat ik een zware rug operatie kreeg en moest stoppen.
Nu.. 12 jaar later (corona en het thuiszitten zal er ongetwijfeld zijn bijdrage aan hebben) heb ik zin om me weer op het circuit te begeven.

Ben me her en der weer een beetje aan het inlezen, maar hoop via dit topic nog iets wijzer te worden in de nieuwtjes rondom het racen. Wat wel, wat niet.
Kleding (Dainese overall), helm (Arai Chaser V) en motor (Honda CBR 600 2003) heb ik redelijk rond.
Reglementen zijn her en der wat verscherpt zie ik. Mijn Dainese raceoverall van 12 jaar geleden past nog steeds 😁:}

Zijn er dingen die ik moet weten die niet 1, 2 3 hier te vinden zijn?
Tips, trics do's en don'ts op het circuit, tijdens het rijden, ik hoor ze graag!!😁
En dan de vraag, waarom wel of niet mee doen met de ZAC.
Wat zijn voor jullie de plusjes en de minnetjes?

Foto'tje van vroegah:
 
Gewoon lekker meedoen, als wilt racen dan heb je bij de ZAC de meeste rijtijd en gaat het er iets minder scherp aan toe dan bv OW cup. De competitie bij de OW is daarentegen wel wat feller. Uiteindelijk moet je doen wat je leuk vindt!
 
QUOTE="Heuveltje, post: 29722292, member: 37347"]Uiteindelijk moet je doen wat je leuk vindt!
[/QUOTE]
Ja helemaal mee eens!

Zijn er nog dingen waar ik echt op moet letten? Bepaalde reglementen waar wel streng op gecontroleerd wordt maar die niet zo voor de hand liggen?
 
Je helm.
Mag niet te oud zijn (weet niet de exacte regels, staan in het reglement)

van alles borgen, isolatie in de kuipen en navragen of je licentie nog geldig is, zijn de 1e dingen waar ik zo aan denk.


Waarom racen bij ZAC?
Omdat racen zoveel leuker is dan een trackday, maar dat wist je uiteraard al....
 
Je helm.
Mag niet te oud zijn (weet niet de exacte regels, staan in het reglement)

van alles borgen, isolatie in de kuipen en navragen of je licentie nog geldig is, zijn de 1e dingen waar ik zo aan denk.


Waarom racen bij ZAC?
Omdat racen zoveel leuker is dan een trackday, maar dat wist je uiteraard al....


Helmen
Tijdens training en wedstrijd dient een helm te worden gedragen welke door de leverancier geschikt is verklaard voor gebruik tijdens wegraces. De helm (nog niet voorzien van een geldige keuringssticker) dient altijd vooraf bij de ZAC ter keuring worden aangeboden. Nieuwe helmen zijn (afhankelijk van de productiedatum, uiterlijk 3 jaar terug geproduceerd) 4 jaar geldig en dienen daarna opnieuw ter keuring te worden aangeboden. Helmen niet ouder dan 3 jaar en onbeschadigd, krijgen een ZAC-sticker die 1 jaar geldig is. Na een val dient de helm opnieuw te worden gekeurd.
 
Regenlicht is nog niet zo lang verplicht geloof ik. Licentie blijft geldig als je minimaal 1x in de 3 jaar een wedstrijd rijd dacht ik.
 
Dank jullie wel voor de reacties!
Laatste wedstrijd was 2008....
Vraag me af of het voor dit jaar nog de moeite waard is om een licentie aan te vragen en weer de TOMS te doen.
Komende maand maar weer even wat trainingdagen staan.
6 Juli voor het eerste weer op zandvoort! :-D
 
Regenlicht is niet verplicht. En verder staan alle eisen op de site van RSZ.

Maar ja lekker bij RSZ mee rijden, meer 600's aan de start!

Weer TOMS doen? Je weet het toch nog? Gewoon even mailen met de organisatie en wss zullen die op basis van je ervaring zeggen of je gewoon een licentie aan mag vragen of nog een keer licentie zou moeten halen.
Je kan dan bv dit jaar nog een dagje(of meer) met een dag licentie mee rijden.

Ik weet niet wat voor tijden je rijd/reed, maar anders gewoon in light beginnen en dan merk je vanzelf waar het schip strand.
 
Regenlicht is niet verplicht. En verder staan alle eisen op de site van RSZ.

Maar ja lekker bij RSZ mee rijden, meer 600's aan de start!

Weer TOMS doen? Je weet het toch nog? Gewoon even mailen met de organisatie en wss zullen die op basis van je ervaring zeggen of je gewoon een licentie aan mag vragen of nog een keer licentie zou moeten halen.
Je kan dan bv dit jaar nog een dagje(of meer) met een dag licentie mee rijden.

Ik weet niet wat voor tijden je rijd/reed, maar anders gewoon in light beginnen en dan merk je vanzelf waar het schip strand.

Zou ik ook zo doen, lekker in light beginnen. Vlaggen zijn nu nog makkelijker met de borden!
 
Regenlicht is niet verplicht. En verder staan alle eisen op de site van RSZ.

Maar ja lekker bij RSZ mee rijden, meer 600's aan de start!

Weer TOMS doen? Je weet het toch nog? Gewoon even mailen met de organisatie en wss zullen die op basis van je ervaring zeggen of je gewoon een licentie aan mag vragen of nog een keer licentie zou moeten halen.
Je kan dan bv dit jaar nog een dagje(of meer) met een dag licentie mee rijden.

Ik weet niet wat voor tijden je rijd/reed, maar anders gewoon in light beginnen en dan merk je vanzelf waar het schip strand.

Ik heb ook geen idee meer wat voor een tijden ik reed..😂
Zal ze even mailen. Denk dat de TOMS melkkoe is en dat ze me graag centjes aftroggelen, maar we zullen zien... :)
 
Regenlicht is niet verplicht. En verder staan alle eisen op de site van RSZ.

Maar ja lekker bij RSZ mee rijden, meer 600's aan de start!

Weer TOMS doen? Je weet het toch nog? Gewoon even mailen met de organisatie en wss zullen die op basis van je ervaring zeggen of je gewoon een licentie aan mag vragen of nog een keer licentie zou moeten halen.
Je kan dan bv dit jaar nog een dagje(of meer) met een dag licentie mee rijdeN

Je kunt toch gewoon een dag licentie aanvragen. Of moet je daar ook "examen"'' voor doen?

Hoop het niet want heb Me net ingeschreven voor zondag voor een eerste race sinds 2008.
 
Ok. Enig idee hoe je dat doet? Oude uitslagen?

Ja ik geloof van wel. Als je 2.20 op Assen rijd zal het moeilijk worden. Maar (ik weet niet voor welke klasse je hebt ingeschreven) voor de light klasse zullen vast niet heel moeilijk doen als je een behoorlijk tempo rijd. Anders even RSZ een mail sturen, dan heb je 100% zekerheid.
 
Ja ik geloof van wel. Als je 2.20 op Assen rijd zal het moeilijk worden. Maar (ik weet niet voor welke klasse je hebt ingeschreven) voor de light klasse zullen vast niet heel moeilijk doen als je een behoorlijk tempo rijd. Anders even RSZ een mail sturen, dan heb je 100% zekerheid.
Ok thanks. Ga ik dan maar doen. Heb mebijgeschreven voor de sport cup
 
Je kunt toch gewoon een dag licentie aanvragen. Of moet je daar ook "examen"'' voor doen?

Hoop het niet want heb Me net ingeschreven voor zondag voor een eerste race sinds 2008.

Nog eentje die het oppakt :}
Dan zou ik zeggen dat we elkaar wel moeten kennen...

22 juli voor het eerst naar Assen, iets wat er toen niet van is gekomen.
Hoop wel dat het weer beter wordt B|
 
Ik heb ook lang geleden de TOMS gedaan. Jaren later wilde ik voor de 4uurs race een daglicentie aanvragen. De TOMs en een opsomming van alle circuitdagen die ik had gedaan was niet genoeg. Ik heb toen wat sessies vrij rijden geboekt bij RSZ en iemand zou naar mij kijken hoe ik dat deed. Gek idee :P maar daarna was het akkoord en kon ik gewoon een daglicentie aanvragen.
 
Laatst bewerkt:
En hoe is het bevallen na al die jaren?
Hey Archie :W het beviel erg goed om met allemaal 600’s met “enigszins” vergelijkbare snelheid op de baan te zijn. Bij circuit dagen vind ik de verschillen groter en kunnen vooral langzamere 1000’s wel eens in de weg rijden. Nu had ik ruimte om mijn rondetijden weer wat aan te scherpen.

Racen is er helaas niet van gekomen want na de kwalificatie bleek mijn schokbreker lek te zijn,
dat was einde verhaal.:/

Later dit jaar misschien een nieuwe poging 😁

jij nog af en toe op het circuit te vinden?
 
Laatst bewerkt:
[
QUOTE="Loesje, post: 29744004, member: 21107"]
Nog eentje die het oppakt :}
Dan zou ik zeggen dat we elkaar wel moeten kennen...

22 juli voor het eerst naar Assen, iets wat er toen niet van is gekomen.
Hoop wel dat het weer beter wordt B|
[/QUOTE]

Dat zit er inderdaad wel dik in maar ik herkende je foto niet direct. Misschien omdat ik in de jaren dat jij actief was vooral KNMV cup reed?
 
Hey Archie :W het beviel erg goed om met allemaal 600’s met “enigszins” vergelijkbare snelheid op de baan te zijn. Bij circuit dagen vind ik de verschillen groter en kunnen vooral langzamere 1000’s wel eens in de weg rijden. Nu had ik ruimte om mijn rondetijden weer wat aan te scherpen.

Racen is er helaas niet van gekomen want na de kwalificatie bleek mijn schokbreker lek te zijn,
dat was einde verhaal.:/

Later dit jaar misschien een nieuwe poging 😁

jij nog af en toe op het circuit te vinden?
Helaas niet, het zit echter wel in de planning om misschien volgend jaar en anders het jaar erop weer het circuit op te gaan. Het kriebelt...........
 
Terug
Bovenaan Onderaan