terugbuigen gekromt SB-stuur na val!

Starrrr

MF veteraan
13 sep 2003
8.106
13
Groningen
Een vraag..is het mogelijk/ verstandig om na een crash met mijn motor het superbike stuur terug te buigen in zijn orginele stand om hem weer te gebruiken?

Het terugbuigen wordt gedaan met wat warmte en een bankschroef!!
Dit is gratis en een nieuw stuur kost 50 euries!

bedankt alvast
 
Hij zegt dat het een zwakker pnut kan zijn. Het ligt er aan waar het verbogen is, en of daar bij normaal gebruik veel kracht op komt te staan.

Waar het op neer komt is: Durf jij het risico te lopen voor 50 euro je veiligheid af te kopen?
 
Weggooien dat stuur en een nieuwe kopen. Er zitten nu scheurtjes in je stuur. Wil je zien hoe dat er uit ziet? Ik heb nog een stuur liggen waarmee ik gevallen ben (met 10km/u) Na bijna een jaar is er duidelijk roest te zien op de scheurtjes.
 
Volgens mij wordt metaal dat vervormd wordt harder. Maar ook brosser. Dus zal sneller breker. Metaal dat minder hard is zal niet breken maar buigen. Gietijzer is erg hard maar bros. Koper is niet hard maar buigt wel makkelijk. Theoretisch gezien zou je je stuur kunnen verwarmen en rechtbuigen. Daarna zou je het moeten uitgloeien en beheerst koelen. Het zou dan dezelfde eigenschappen weer moeten hebben. Let wel:Theoretisch. :P
Beter is gewoon een nieuw stuur kopen *D
 
Volgens mij wordt metaal dat vervormd wordt harder. Maar ook brosser. Dus zal sneller breker. Metaal dat minder hard is zal niet breken maar buigen. Gietijzer is erg hard maar bros. Koper is niet hard maar buigt wel makkelijk. Theoretisch gezien zou je je stuur kunnen verwarmen en rechtbuigen. Daarna zou je het moeten uitgloeien en beheerst koelen. Het zou dan dezelfde eigenschappen weer moeten hebben. Let wel:Theoretisch. :P
Beter is gewoon een nieuw stuur kopen *D


Wel heel erg theoretisch, want de manier is erg verschillend per soort materiaal, plus je heb geen idee wat de eigenschappen zijn van je stuur origineel, dus weet je ook niet wat te doen.
Plus als er op een plek verzwakking optreedt, wilt het nog helemal niet zeggen dat je dat door verhitten en koelen weer goed krijgt.
net wat Marco zegt, een scheurtje repareer je niet op die manier hoor.
Ik weet niet precies hoe het zit met de SB sturen, maar een beetje stuur voor een Cross/supermotard is a: heel wat duurder, b: nog wel vernuftig, omdat bijv het stuur verloopt van dik naar dun, dit om een zekere flexibiliteit te hebben om de klappen een beetje op te vangen.

NIEUW kopen.
 
Volgens mij wordt metaal dat vervormd wordt harder. Maar ook brosser. Dus zal sneller breker. Metaal dat minder hard is zal niet breken maar buigen. Gietijzer is erg hard maar bros. Koper is niet hard maar buigt wel makkelijk. Theoretisch gezien zou je je stuur kunnen verwarmen en rechtbuigen. Daarna zou je het moeten uitgloeien en beheerst koelen. Het zou dan dezelfde eigenschappen weer moeten hebben. Let wel:Theoretisch. :P
Beter is gewoon een nieuw stuur kopen *D
:^ :^ :^
Ligt ook allemaal in welke mate e.e.a. is vervormd.
 
whahahah terugbuigen! LOL

hmmzz doe maar niet, koop een nieuwe....als je em terugbuigt verliest ie dus z'n sterkte..de moleculen structuur is naar de klote op dat punt met het risico dat als je zelfs een keertje hard remt en je jezelf tegenhoud op t stuur dat ie dan gewoon afbreekt..

gewoon nieuwe kope, tis maar 50 euro..das nog niets in vergelijking met veel andere onderdelen...en de ziekenhuisrekening :P
 
Het is maar net hoe ver het stuur verbogen is.
Ik heb al meerdere keren mijn stuur gericht (d.m.v. hydraulische pers).
Ik heb nog nooit een afgebroken stuur gehad.
Als hij erg krom is dan zou ik het niet meer risceren.
Als ik iedere keer dat mijn stuur een beetje krom ging een nieuwe moest kopen, dan had ik er nu al zo'n 25 liggen.
 
whahahah terugbuigen! LOL

hmmzz doe maar niet, koop een nieuwe....als je em terugbuigt verliest ie dus z'n sterkte..de moleculen structuur is naar de klote op dat punt met het risico dat als je zelfs een keertje hard remt en je jezelf tegenhoud op t stuur dat ie dan gewoon afbreekt..

gewoon nieuwe kope, tis maar 50 euro..das nog niets in vergelijking met veel andere onderdelen...en de ziekenhuisrekening :P

Jongens, kom op nou! Wel eens bekeken hoe ze opgevouwen auto's met een richtbank weer een beetje tot 'n herkenbaar model uit elkaar trekken? (Ja, ik overdrijf. Net zoals jullie :P ) En die zakken volgens jullie ook allemaal onmiddellijk in tweeën als er eens vier personen instappen, nietwaar?

Natuurlijk: vanaf een bepaalde serieuze vervorming hebben jullie gelijk. Maar dat hoeft niet per definitie ALTIJD het geval te zijn.
En of het hier het geval is, kunnen we allemaal vanaf hier niet beoordelen. Right?

Gizmo: :}

[me]Xenon staat ook altijd te popelen om "maar" 50 Euries uit te kunnen geven B| .[/me]
 
Ik zou het risico niet willen lopen om bij een keertje flink remmen naast mijn motor te belanden met een half stuur in mijn hand.
Als ie niet serieus vervormd is kan het wel?? Wat IS serieus vervormd :?
Waar zit de grens :? "Try on error" zeker. Als ie later breekt was hij serieus vervormd |(
 
Het is maar net hoe ver het stuur verbogen is.
Ik heb al meerdere keren mijn stuur gericht (d.m.v. hydraulische pers).
Ik heb nog nooit een afgebroken stuur gehad.
Als hij erg krom is dan zou ik het niet meer risceren.
Als ik iedere keer dat mijn stuur een beetje krom ging een nieuwe moest kopen, dan had ik er nu al zo'n 25 liggen.
:^
stelletje halve zolen hier zeg :P
Breken tijdens hard remmen? pffff..beetje de ingenieur uithangen op mf..cut the crap. Hij zal eerst buigen voordat ie breekt dus je merkt het op tijd.
Mijn broer liet in italie zijn motor omvallen, de plaatselijke machinefabriek heeft hem met een hydraulische pers teruggebogen (clip on model). We konden daar ook geen nieuw stuurtje krijgen, vandaar. Hij rijdt nog vrolijk rond hoor! ;)
Oja, ze deden het ook gratis :}
Maar a/d andere kant ben ik het wel met de halve zolen :P eens; als ie is geknikt/gekreukt...niet terug buigen (zal wel niet)
 
Terug
Bovenaan Onderaan