Terugdraaien CBR600F

Errorken

MF'er
21 apr 2004
74
0
Is het mogelijk de (digitale) km teller van een CBR600F bwj 2000 terug te draaie ?

Ik hoef niet te weten (als het gaat) hoe het gebeurd want ik ben dit niet vanplan ofzo. Ik heb echter zulke moto op het oog die toch nogal weinig km's heeft en ik wil gewoon het zekere voor het onzekere.

Mij lijkt het dat dit mogelijk moet zijn, maar dan moeten er waarschijnlijk chipjes vervangen worden ? ...

Even ter verduidelijking:

Ik ken gewoon iemand die het soms wel is durft dit te doen (met analoge tellers dan wel). Ik keur het dan ook volledig af en ben er niet te spreken over zoiets. Maar het heeft mij wel aan het denken gezet. Tot voor kort zou dit het laatste zijn waar ik zou naar kijken of controleren. Daarom mijn vraag of het bij digitale (en dan vooral bij de 600f) tellers ook eenvoudig te doen is...
 
Ja ok, maar neem nu mijn golf, dat ding heeft een universele connector waar je dat inderdaad zo aan je laptop kan hangen. Verder kan je wel ergens programmatuur kopieren waarmee je alles kan aanpassen.

Kan mij niet voorstellen dat er in een moto ook zo'n uitgebreid management systeem zit waarmee je die dingen kan veranderen ?
Laat staat dat die zo'n connector heeft...
 
Ja ok, maar neem nu mijn golf, dat ding heeft een universele connector waar je dat inderdaad zo aan je laptop kan hangen. Verder kan je wel ergens programmatuur kopieren waarmee je alles kan aanpassen.

Kan mij niet voorstellen dat er in een moto ook zo'n uitgebreid management systeem zit waarmee je die dingen kan veranderen ?
Laat staat dat die zo'n connector heeft...


Tja, hoe het precies zit moet je me niet vragen
Het kan in ieder geval zonder problemen, als mensen je willen beflikkeren lukt het ze altijd |( :(
 
Vraag waar hij zijn onderhoud heeft laten doen, vraag rekeningen en als je het niet vertrouwd, bel die zaak. Die kunnen op kenteken echt wel terug vinden of het wel/niet kan kloppen.

Waarom vertrouw je het niet :?
 
omdat hij de moto van iemand gekocht heeft met oog op doorverkopen. Is een heel kleine handelaar om het zo te noemen.

Ik vertrouw het niet omdat de prijs heel laag is en de zijkanten herspoten geweest zijn. Hij zou ooit is gekanteld zijn waardoor er schaaf krassen waren. Dus niet van een echte valpartij maar gewoon bij stilstaand.
De schade zou perfect hersteld zijn (opnieuw gespoten langs weers zijde) en voor de rest zou er geen krasje op zijn.

Mede met de lage km's en lage lijkt dit mij toch verdacht...
 
KM-stand terugdraaien is oplichting!

Paar jaar geleden bij Peter R. de Vries op TV gezien. In de bv de Telegraaf adverteerden (nu nog???) figuren die op verzoek langskomen. Trekken de teller uit het dashboard van iedere auto. Wat is de gewenste stand? Wordt dan met een laptop ingesteld. Klaar! Zie je nooit iets van, maar het klopt niet.
Als het met een auto kan, dan kan het met een motor ook. Ouderwetse mechanische tellers is veel lastiger. Daar kan je gelukkig geen laptop aan hangen. Die
moeten open, maar erger, ze moeten weer mooi dicht en dat is zonder nieuwe ring en speciaal gereedschap niet te doen.

Bij auto's heb je de Nationale Auto Pas. Iedere keer als het voertuig in de garage komt voor onderhoud/APK, wordt de km-stand in een nationale databank gezet.
Gebeurt dat bij motorfietsen ook? Waarschijnlijk niet?! ;(
 
Tja...kan idd vrij simpel. Heb mijn Mille uit 2001 te koop staan met 37d km in 3 jaar. Een van de geïnteresseerden vond de stand te hoog, hij zou zelf 12 tot 13d km per jaar rijden... Uhmmmm...... 3 jaar maal 13d maakt...? Anyway...hij zei dat hij Milles van 2001 met 5d km had zien staan, weliswaar voor meer geld, maar dat vond hij toch interessanter. Ik heb hem toen ook verteld dat hij de mijne met elke gewenste stand zou kunnen kopen (ik ben meer van het eerlijke, zou ik niet doen namelijk anders had ik de stand al wel terug laten zetten...).

Moraal van het verhaal: mensen WILLEN bedonderd worden!
 
Dat is waar. Ik val namelijk ook onder die 'domme' kopers dan want ik kijk ook eerst naar de km stand. 5k km op 4 jaar is inderdaad vragen om een zeer kritische blik, maar 14/15k km is echter wel meer geloofwaardig. Als ik naar men eige rijgedrag kijk denk ik dat ik niet eens kom aan 3000km per jaar.

Natuurlijk kijk ik dan wel verder als de km's mij bevallen. Een moto die niet perfect is met een lage km stand valt voor mij ook uit de boot. Maar een perfecte moto met hoge km stand geniet toch ook niet mijn voorkeur.

Dus ja, uiteindelijk kan ik dan wel eindigen met een perfecte moto met gemiddelde km stand en de kans dat deze teruggedraaid is.

In sommige gevallen kan je gewoon afleiden dat hij niet teruggedraaid kan zijn. Zoals inderdaad de schijfremmen, of dat er gewoon nog de orginele banden opzitten (kan best, 13k km en nog geen nieuwe achterband) .

Punt is en blijft dat km aanduiding gewoon heel erg veel meespeeld (bij veel mensen denk ik) bij de aankoop van een moto. Het geeft geen beeld hoe goed de moto nog is, maar een uitstekend uitziende en rijdende moto met lage km's geeft toch een erg bevestigende indruk...

-Edit-

Dus om te besluiten, dat terugdraaien gaat met digitale tellers heel makkelijk en je bent dus gewoon aangewezen op je mensen kennis en de technische/uiterlijke staat van de moto om te bepalen of er al dan niet aan geprutst is...
 
zag laatst bij Divmo een GSX van '95 staan met 6k erop. heb effies gekeken of dat klopt, en ziet er idd heel erg netjes uit. uitlaten waren nog zwart. banden was duidelijk dat er een paar duizend mee gereden waren, en konden nog wel 6-8k mee. hoefde nog niet eens te vragen of ze origineel waren.

en er zijn mensen die zon motor kopen en hem jaren in de kast of woonkamer zetten, maar er niet meer rijden. doodzonde, maar het gebeurt. vraagprijs was trouwens nog best redelijk laag.

ik kijk altijd naar de uitlaten, en het kontactslot.
 
ik kijk altijd naar de uitlaten, en het kontactslot.

contactslot is een goeie, zelf nooit aan gedacht :)

uitlaten hoeven niet altijd iets aan te geven:

heb zelf ook een gsx (f-je) waarvan de uitlaten redelijk zijn, wel aangeslagen door de roest maar niet verrot,heeft inmiddels 40.000 mijl gelopen. nu zag ik onlangs bij een dealer hetzelfde type staan maar van een veel recenter bouwjaar, ding had nog geen 4.000 mijl gelopen en was echt in showroomstaat, op de uitlaten na!

die waren bijna doorgerot en zag er echt niet uit, zwaar en zwaar verroest. op mijn vraag hoe die in hemelsnaam er zo aan toe konden zijn bij die motor was het antwoord dat suzuki die beter van rvs had kunnen maken :?

wil er alleen mee zeggen dat die uitlaten veeeeeeeel slechter waren dan de mijne terwijl de motor verder echt zo goed als nieuw was.
 
Keerzijde is dat de uitlaten bij een motor met minder km's vaak veel sneller verrotten. Komt door de condens, die ontstaat bij korte stukjes rijden en de motor niet op temperatuur laten komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan