Terugroepactie verjaard?

jaffabaffa

MF'er
13 mei 2019
72
28
Beste motorrijders,

Ongeveer twee maanden geleden heb ik een Yamaha FZ6-S (Fazer) gekocht uit 2004 van de tweede eigenaar, met nog geen 9000 km op de teller. Ik ben zelf dus de derde eigenaar, en inmiddels staat er ongeveer 9150 km op de klok. Nu ben ik er zojuist achtergekomen dat mijn motor de symptomen vertoont van het bekende gaskleppensensor (TPS) probleem. Onregelmatig stationair toerental en inhouden bij hogere toeren zodra de motor op temperatuur is. Ik lees op verschillende plekken op het internet dat Yamaha destijds een wereldwijde terugroepactie gedaan heeft om dit probleem op te lossen.

Nu mijn vraag:
Kan ik anno 2021 nog steeds een beroep doen op deze officiële terugroepactie, en de TPS kosteloos laten vervangen bij mijn lokale Yamaha-dealer, of is deze terugroepactie verjaard, en moet ik waarschijnlijk zelf opdraaien voor deze kosten?

Ik zie uit naar jullie reacties!
 
De Yamaha dealer kan je vertellen of deze terugroepactie (nog) van toepassing is op jouw motor.

Bij auto's heb ik nog nooit een verjaringstermijn meegemaakt.
 
Volgens mij is er wel een verjaringstermijn, wettelijk meen ik 10 jaar, maar dat weet ik niet zeker. Meeste fabrikanten zullen niet eindeloos zo'n reparatie aanbieden
 
Dat is dus het gekke.... Op de site van de RDW staat dat er geen terugroepactie geweest is, maar overal op het internet is te vinden dat Yamaha destijds wel degelijk een wereldwijde officiële terugroepactie gedaan heeft🤷🏻‍♂️. Mijn motor is van het bouwjaar 2004, wat tevens het eerste bouwjaar is van de FZ6. Het kan dus ook niet zijn dat mijn motor nieuw geleverd is met een goede TPS.

Ik ben er net achter gekomen dat mijn motor dit probleem heeft, en zal morgenochtend gelijk mijn lokale Yamaha-dealer opbellen.

Enig idee wat voor een antwoord ik kan verwachten?
 
Waarschijnlijk is de terugroepactie al uitgevoerd en afgemeld..
Het kan natuurlijk dat je het probleem nog een keer krijgt maar dan zal het door de yamaha dealer niet gratis gefixt worden. (hij kan namelijk geen terugroepactie claimen bij de importeur)
 
Toevallig ving ik vorige week bij mijn dealer een dergelijk gesprek op, alleen dat ging om een R1. Het ging ook om een oud model, ik meen uit 2009. Ze gaven toen aan de klant aan dat Yamaha in principe de betreffende onderdelen nog wel vergoed, maar het arbeidsloon voor de dealer niet meer. Als het een dealer is waar je vaak komt zullen ze (afhankelijk van de dealer uiteraard) misschien uit coulance iets tegemoet komen, maar in principe zijn die kosten dus voor jezelf. Zal er waarschijnlijk ook wel een beetje vanaf hangen hoe ingrijpend de modificatie is. Nogmaals, ik ving het alleen maar op, ik heb het zelf niet aan de hand gehad.

De dealer kan op Vin-nummer bij de importeur nagaan of deze terugroep daadwerkelijk is uitgevoerd of dat deze nog open staat.
 
Volgens mij is er wel een verjaringstermijn, wettelijk meen ik 10 jaar, maar dat weet ik niet zeker. Meeste fabrikanten zullen niet eindeloos zo'n reparatie aanbieden
Een paar jaar geleden heeft iemand zijn tank van zijn 2006 fireblade nog laten vervangen. Ze kwam erachter dat er ook een terugroepactie op haar blade is geweest. Een Honda dealer heeft dit gewoon gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan