Terugschakelen Bandit 600

Nick Name

MF veteraan
12 apr 2002
18.706
801
Een maat van mij heeft sinds een week een Suzuki Bandit 600 uit 2001. Mooie motor, rijdt aardig. Heeft alleen een probleem, je kan niet meer als 1 versnelling tegelijk terugschakelen. Die maat van mij denkt dat het zo hoort |( . Maar dat lijkt mij sterk, denk bijvoorbeeld aan de remproef op je examen, wordt zo wel een beetje lastig.

Dus heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn als je op je motor niet meer als 1 versnelling tegelijk kan terugschakelen(hij moet echt de koppeling laten opkomen en weer inknijpen voordat hij weer kan schakelen).
 
Koppeling "kleeft" een beetje, heb ik ook af en toe. Als ik stil sta in in een te hoge versnelling. Je moet dan na het schakelen heel licht de koppeling op laten komen zodat ie in de versnelling schiet, hierna kan je weer 1 omlaag.

OK, maar het is dan toch een probleem wat opgelost moet worden toch? lijkt me niet goed voor je versnellingsbak als je zo blijft rondrijden. Hij heeft het gewoon altijd, en niet af en toe
 
Om te kunnen schakelen, moet de versnellingsbak draaien. Als je bak dus stil staat, kan ie wel eens niet in de versnelling komen. Dit gebeurt dus ook als je stil staat. Op het moment dat je de koppeling oplaat komen gaat een deel van de bak weer draaien tot dat ie in de versnelling springt. De CBtjes van de rijschool hadden hier extreem veel last van.
 
Om te kunnen schakelen, moet de versnellingsbak draaien. Als je bak dus stil staat, kan ie wel eens niet in de versnelling komen. Dit gebeurt dus ook als je stil staat. Op het moment dat je de koppeling oplaat komen gaat een deel van de bak weer draaien tot dat ie in de versnelling springt. De CBtjes van de rijschool hadden hier extreem veel last van.

Maar op het moment dat je motor nog rolt draait je versnellingsas toch ook nog steeds? Je zet hem alleen vrij door de koppelling in te knijpen.
Of niet? Ik ben niet zo'n techneut, eigenlijk heb ik de ballen verstand niet van motoren. Alleen hoe er op moet rijden natuurlijk!!!
 
Hij blokkeert idd. Misschien een keer een beetje meer kracht zetten?

Heb ik al meer dan 10Mm, went wel. Als je bij het terugschakelen eerst drukt en dan iets gas geeft valt het er zo in (meer kracht kan ook maar dat maakt zo'n lawaai).
Wat ook helpt is het pedaal niet meer helemaal omhoog laten komen maar 'halve' slagen maken.
Het hoort niet zo want mijn andere motor (=zelfde model) schakelt heel soepel en kort. Er zal vast iets krom zijn in de bak (schakelvork?) maar ik ben te lui om het los te halen.

Als ik toch snel wil schakelen zet ik gewoon meer kracht, werkt wel maar het overige verkeer kijkt er zo raar van op (krak, knap, kadeng, enz.) :) .
 
Maar op het moment dat je motor nog rolt draait je versnellingsas toch ook nog steeds? Je zet hem alleen vrij door de koppelling in te knijpen.
Of niet? Ik ben niet zo'n techneut, eigenlijk heb ik de ballen verstand niet van motoren. Alleen hoe er op moet rijden natuurlijk!!!
Klopt, maar een bak bestaat uit 2 assen met tandwielen en deze moeten beide draaien, als 1 van de 2 stilstaat wordt het al een stuk moelijker. Als je ontkoppelt, koppel je nl. de krukas los van een van de versnellings-assen, terwijl de vrije-versnelling alle assen gewoon draaien, maar er geen overbrenging plaats vindt.
 
Tijdens rijles heb je geleerd, dat je je rechterbeen aan de grond zet, zodat je nog kan schakelen...

Klopt, maar daar doelde ik niet op.

Ik heb ook geleerd dat het wenselijk was dat ik klaar was met schakelen voordat ik stilstond. en dat was volgens mij om het moeilijke schakelen te voorkomen...

[edit]
en dan heb ik het niet over 1 versnelling, maar over meerdere versnellingen terugschakelen
[edit]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan