terugschakelen naar de eerste versnelling

bramheus

MF'er
31 aug 2011
201
28
Haarlem
Facebook
Goeiedag,

Ik heb vaak dat als ik stop en terug schakel , dat ie in de 2 blijft steken, , dan krijg ik hem alleen naar zijn 1 door de koppeling op te laten komen en dan naar beneden te tikken dus.
Hoe voorkom ik dit?

Dank je wel!
 
in de vrij en de koppeling even laten komen
als dat niet wil gas geven en druk houden

dit is wat ik doe in die oude rot vrachtwagens die door heel het land rijden en allemaal de zelfde kleur hebben :P
 
Ik tik-tik-tik altijd tot ik niet verder kan. Kan een keer tik-tik-tik-tik zijn, of tik-tik-t-t-t-t-t-oh zal al wel in de 1 zitten of als ik in de vrij start t-plok. Beetje afhankelijk inderdaad :Y
:') Doet mij denken aan een neef van mij in mijn brommertperiode. Die gozer schakelde met 60 km/u van de 5 terug naar de 1, daar hoorde je ook tik-tik-tik-tak-TAAAKKKOOOOOHHHHH _O- _O- Die brommer had het nog een paar jaar kunnen overleven O-)
 
Jaren 60 Honda semi-automaatjes met "rotatie schakeling". Doorschakelen was naar beneden dus dan liet je tijdens het rijden je voet even rusten en stond het achterwiel opeens stil (doorschakelen vanaf de 3e versnelling, dus ging hij weer terug in zijn 1). Pislink.

Ontopic: Idd je versnelling selecteren voor je stil staat.
 
Daar moet je dan dus rekening mee houden met parkeren... *D
Leuk in de stad met iemand voor je die er eerst nog niet stond :+

Overigens kan je bij een auto gewoon even je koppeling laat komen tot je voelt dat ie pakt, koppeling weer in en erin duwen. Soms even wat gas geven. Gaat perfect en je verplaatst geen millimeter.

Bij de motor gewoon altijd vlak voor stilstand naar zijn 1. Zo zal het TS ook tijdens lessen zijn geleerd.
 
Even de oorzaak toelichten: Bij stilstand draait er slechts 1 as van de versnellingsbak. De uitgaande as, die waar je kettingwiel op gemonteerd is, staat stil. Het verplaatsen van de tandwielen van deze as gaat moeizaam of niet bij stilstand. Door de motor een klein beetje heen en weer te bewegen breng je deze as via achterkettingwiel, ketting en voorkettingwiel wat aan het draaien waardoor hij dan wel schakelen wil.

grtz,

Cees
 
Mijn assen staan beiden stil als ik stilsta hoor :+ Maar misschien heb jij een nieuw soort koppeling, 1 per tandwiel oid, wel vet! Plaatje?



In de vrij draait 1 as, de andere niet. In elke versnelling zijn de assen verbonden. Je rijdt niet weg omdat de koppeling 99% van de aandrijfkracht affakkelt. Die ene procent houdt druk op de tandwielen en da's wat maakt dat het schakelen niet goed wil.
 
door het stilstaan van de assen, schuiven de schakelnokken aan de zijkant van de tandwielen niet goed in elkaar.
als je de koppeling loslaat in de vrijstand, draait 1 as overigens wel.
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is heb je dat geleerd bij het rijlessen. ;)


Rijlessen??? ;-)

Het gebeurt me af en toe bij stoplichten, dat ik niet terug geschakeld heb, omdat het stoplicht ineenns weer op groen kan springen, waardoor ik dan niet in zijn 1 wil zitten als ik met een gangetje van 30/40 aanrol.
Maar ik ben nu wel blij dat ik dus geleerd heb dat je moeilijk schakelt als ie stilstaat!

Thanks!
 
in de laatste meter dat je uitrolt voor je een voet op de grond moet zetten kun je terugschakelen vanuit de hoogste versnelling naar 1. kwestie van een beetje plannen waar je vertraagt en waar je daadwerkelijk stopt
 
Terug
Bovenaan Onderaan