Terugschakelen probleem Honda CB750 + remblokjes vervangen

Cruijff14

Rookie
20 mrt 2019
19
3
Amsterdam
Ha mede MF'ers,

Ik heb drie vragen (waarvan twee van technische aard) met betrekking tot mijn Honda CB750 uit '98. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

1. Terugschakelen probleem

Het valt mij op dat ik de laatste +/- twee weken een probleem ondervind met het terugschakelen.

Ik heb dit probleem zowel als de motor gewoon stil staat en ik 'm in z'n vrij probeer te krijgen, maar ook als ik van de snelweg kom en bij een stoplicht beland en dan van z'n 5 naar z'n 1 probeer terug te schakelen in de laatste 10 meter. Ik kan wel tikjes naar beneden geven om terug te schakelen, er zit dan ook wel wat 'speling' in het koppelingspedaal, maar hij 'pakt' niet echt / je hoort die klik dat je een versnelling naar beneden bent gegaan niet. Het lijkt een soort van alsof hij niet echt doorpakt. Ik zit dan wel op dat pedaal te rammen (je moet toch wegkomen bij dat stoplicht) maar heb dan niet echt het idee dat ik ook daadwerkelijk in een versnelling zit en bang om de boel kapot te rijden.. Ook heb ik soms dat als ik op schakel van z'n 1 naar z'n twee dat ik een ratelend geluid hoor, maar verder heb ik sinds ik de motor heb geen enkel probleem ondervonden (heb 'm gekocht met 13k op de teller).

Ik heb laatst (ongeveer 300km terug) de motor weggebracht voor een kleine beurt (er staat nu net 17k op de teller) maar ik kan me niet voorstellen dat het naar aanleiding daarvan komt (ik heb 'm bij Van Doornekamp in Hoevelaken langsgebracht, alhoewel ik net voordat ik 'm wegbracht wel voldoende op internet en op dit forum las over minder goede ervaringen, ben ik daar vooralsnog zelf - naar hoever ik het überhaupt kan beoordelen - wel tevreden over).


2. Remblokjes vervangen

Ik begreep tijdens de beurt bij Van Doornekamp dat mijn remblokjes aan vervanging toe zijn. Aangezien ik net de ochtend voordat ik 'm daar naartoe bracht zat te google'n op ervaringen bij Van Doornekamp en die niet al te positief waren en de monteur mij vertelde dat dit nog een extra EUR 250 zou gaan kosten, heb ik toen maar even besloten dat niet te gaan doen en eerst uit te zoeken of het uberhaupt wel zo was (dit blijkt echter wel zo te zijn ;)).

Nu ben ik gelukkig niet geboren met twee linkerhanden en vind ik het ook wel leuk om wat te klussen aan mijn eigen motor om zo ook wat meer er over te leren etc., ben ik dus opzoek gegaan naar nieuwe remblokjes. Ik zie nu alleen echt door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel soorten en maten, kan iemand mij vertellen welke remblokjes goed zijn voor een rustig toerende CB750 rijder? Ik heb de how-to al doorgenomen (How-to: remmen reviseren incl foto's) maar helaas kan je niet meer op www.motoria.nl bestellen.

Ik ben nu zoveel verschillende soorten remblokken tegengekomen tegen zeer uiteenlopende prijzen, dus enig advies (en wegwijs naar de juiste webshop) zou ontzettend gewaardeerd worden!


3. Datum toelating vs eerste afgifte

Ik vroeg me af hoe het nu precies zit met de datum van de eerste toelating en de datum van de eerste afgifte Nederland. Ik heb mijn motor met +/- 13k op de teller gekocht, maar begin me nu een beetje af te vragen of daar niet misschien mee gesjoemeld zou kunnen zijn doordat 'ie bijvoorbeeld pas veel later in Nederland is geregistreerd, zie hieronder. Wordt er veel gesjoemeld met kilometertellers, en zo ja, hoe kan je dit eigenlijk "testen"? Ik weet dat dit een beetje mosterd na de maaltijd kan zijn, maar was hier gewoon benieuwd naar.

1587586935114.png


Het is een lang verhaal, excuus, maar ontzettend bedankt bij voorbaat!
 
Onderstaande voetsteun is van mijn sevenfifty uit 94 met 96.000 km op de klok en niet altijd even goed droog gestaan en op wel eens in de winter gereden. Als die van jouw hier op lijkt dan is er geknoeid.

2020-04-22 23.17.15.jpg

Voor de sevenfifty werken de meeste remblokken wel, met blokken van EBC zit je wel goed, heb ik er geloof ik ook op zitten... Denk ik.

Betreffende schakelen, is dat ontstaan na de laatste beurt? Kan zijn dat de olie die er toen in is gekomen net niet lekker werkt, ik gebruik al een paar jaar Motul 5100 10 w40. De reden dat ik die gebruik is omdat m'n andere motor een sterke voorkeur heeft voor die olie vanwege het fijnere schakelen.

Tevens kun je beter terug schakelen tijdens het rijden en tussendoor de koppeling ietsje op laten komen en niet als je stilstaat terugschakelen door alle versnellingen, het geheel schakelt fijner als de assen nog draaien.

Persoonlijk vindt ik de SF prima om thuis aan te sleutelen. Denk er bij het remblokken vervangen aan om de zuigers netjes schoon te maken voordat je ze terug drukt.

Ik kan zelf ook zeggen dat de upgrade van de originele rubber tuinslangen naar staalomvlochten slangen een wereld van verschil maakte voor de remwerking en het gevoel.

Tevens, join the club. :)


db
 
@Dirtbag In theorie ben ik het eens met jouw verhaal over slijtage van de voetsteunen, maar deze zijn imitatie verkrijgbaar maar daar slijt het rubber erg snel van, bij mij in iedergeval wel.


als jouw motorblok zwart is , is hij van 1998 of later, zilverkleurig is van voor 1998. rdw site is niet compleet, om het zachtjes uit te drukken, aangaande dat soort dingen.

of je semi gesinterd of gesinterde blokken neemt voor je sevenfifty maakt niet zoveel uit, maw, bijna alles is wel prima en dat is ook mijn ervaring.

voor alleen remblokken vervangen die ongeveer 62 euro kosten voor 2 sets (want 2 remschijven) lijkt 250 euro knap veel, maar als men je remklauwen goed schoonmaakt en deze op de juiste manier conserveert en de hendel demonteert en smeert etc is het niet zo heel gek aangezien deze procedure bij een dealer al gauw 150 euro kost, exclusief remblokken.

wat betreft schakelen, elke motor schakelt lastig terug op het moment dat je al stilstaat.
In hoeverre dit erger is dan voorheen kan alleen jijzelf beoordelen en als het goed werkt als je terugschakelt terwijl je nog rolt en voldoende (ont) koppelt, mag je je afvragen of een complete versnellingsbak revisie het geld waard is voor om het iets beter te maken..

Even los wat betreft jouw opmerking over Motoria, Dit bedrijf is overgenomen door Hocoparts, of gefuseerd , net wat men lekker vind.
Hoco parts levert niet rechtstreeks aan particulieren maar geeft wel de optie om bestelde onderdelen via hun afnemers rechtstreeks bij de klant te bezorgen.
Ik zal daar verder niet op ingaan omdat het niks toevoegd, maar ik heb gisteren nog een onderdeel bij een voor mij plaatselijke dealer besteld voor een origineel onderdeel.
vrijwel zelfde prijs als op CMSNL maar wel de vraag of ik het gelijk nodig had, anders deed men het toevoegen aan de wekelijkse bestelling.
die 2 dagen boeien mij niet, heb geen zin een halve dag aanwezig te zijn om op een pakketje te wachten , zeker in de huidige omstandigheden niet.

TL;DR, niet alle bedrijven zijn slecht en recensies op internet kunnen ook vaak van mensen zijn die zelf niet redelijk zijn, niet overlegt hebben, verrast werden door een hoge rekening en noem zo maar op.
 
Laatst bewerkt:
Datum kenteken

Motor is buitenlandse import en in 2004 naar Nederland gekomen of 6 jaar onverkocht in de showroom gestaan wat me niet waarschijnlijk lijkt .

Remblokken lekker op ebay kopen en zelf doen klusje van niks

En schakelgedrag misschien andere olie proberen

En jeb de garage is een dure optie succes ik lees mee
 
Laatst bewerkt:
Ha mede MF'ers,

Ik heb drie vragen (waarvan twee van technische aard) met betrekking tot mijn Honda CB750 uit '98. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

1. Terugschakelen probleem

Het valt mij op dat ik de laatste +/- twee weken een probleem ondervind met het terugschakelen.

Ik heb dit probleem zowel als de motor gewoon stil staat en ik 'm in z'n vrij probeer te krijgen, maar ook als ik van de snelweg kom en bij een stoplicht beland en dan van z'n 5 naar z'n 1 probeer terug te schakelen in de laatste 10 meter. Ik kan wel tikjes naar beneden geven om terug te schakelen, er zit dan ook wel wat 'speling' in het koppelingspedaal, maar hij 'pakt' niet echt / je hoort die klik dat je een versnelling naar beneden bent gegaan niet. Het lijkt een soort van alsof hij niet echt doorpakt. Ik zit dan wel op dat pedaal te rammen (je moet toch wegkomen bij dat stoplicht) maar heb dan niet echt het idee dat ik ook daadwerkelijk in een versnelling zit en bang om de boel kapot te rijden.. Ook heb ik soms dat als ik op schakel van z'n 1 naar z'n twee dat ik een ratelend geluid hoor, maar verder heb ik sinds ik de motor heb geen enkel probleem ondervonden (heb 'm gekocht met 13k op de teller).

Ik heb laatst (ongeveer 300km terug) de motor weggebracht voor een kleine beurt (er staat nu net 17k op de teller) maar ik kan me niet voorstellen dat het naar aanleiding daarvan komt (ik heb 'm bij Van Doornekamp in Hoevelaken langsgebracht, alhoewel ik net voordat ik 'm wegbracht wel voldoende op internet en op dit forum las over minder goede ervaringen, ben ik daar vooralsnog zelf - naar hoever ik het überhaupt kan beoordelen - wel tevreden over).


2. Remblokjes vervangen

Ik begreep tijdens de beurt bij Van Doornekamp dat mijn remblokjes aan vervanging toe zijn. Aangezien ik net de ochtend voordat ik 'm daar naartoe bracht zat te google'n op ervaringen bij Van Doornekamp en die niet al te positief waren en de monteur mij vertelde dat dit nog een extra EUR 250 zou gaan kosten, heb ik toen maar even besloten dat niet te gaan doen en eerst uit te zoeken of het uberhaupt wel zo was (dit blijkt echter wel zo te zijn ;)).

Nu ben ik gelukkig niet geboren met twee linkerhanden en vind ik het ook wel leuk om wat te klussen aan mijn eigen motor om zo ook wat meer er over te leren etc., ben ik dus opzoek gegaan naar nieuwe remblokjes. Ik zie nu alleen echt door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel soorten en maten, kan iemand mij vertellen welke remblokjes goed zijn voor een rustig toerende CB750 rijder? Ik heb de how-to al doorgenomen (How-to: remmen reviseren incl foto's) maar helaas kan je niet meer op www.motoria.nl bestellen.

Ik ben nu zoveel verschillende soorten remblokken tegengekomen tegen zeer uiteenlopende prijzen, dus enig advies (en wegwijs naar de juiste webshop) zou ontzettend gewaardeerd worden!


3. Datum toelating vs eerste afgifte

Ik vroeg me af hoe het nu precies zit met de datum van de eerste toelating en de datum van de eerste afgifte Nederland. Ik heb mijn motor met +/- 13k op de teller gekocht, maar begin me nu een beetje af te vragen of daar niet misschien mee gesjoemeld zou kunnen zijn doordat 'ie bijvoorbeeld pas veel later in Nederland is geregistreerd, zie hieronder. Wordt er veel gesjoemeld met kilometertellers, en zo ja, hoe kan je dit eigenlijk "testen"? Ik weet dat dit een beetje mosterd na de maaltijd kan zijn, maar was hier gewoon benieuwd naar.

Bekijk bijlage 1490589

Het is een lang verhaal, excuus, maar ontzettend bedankt bij voorbaat!

Er zijn best veel motoren die wat moeilijker schakelen. Koppelingskorf zou 'ingeslagen' kunnen zijn. Of de olie is net niet helemaal de juiste. Of of of... er zijn veel mogelijkheden.
Veelal helpt t wel iets als je in de laatste meters dat je nog rolt terug schakelt, dus zorgen dat je in de juiste versnelling staat voor je tot stilstand komt. Of als je al stilstaat koppeling intrekken en langzaam loslaten terwijl je t pookje de juiste kant opdrukt, soms vloept ie dan wel goed erin. Beetje spelen met hoever je de koppeling intrekt.

250 euro voor een set remblokken vervangen ?
Mag ik dan je vaste monteur worden ?
Dat kan echt een heel stuk goedkoper.

Datum eerste toelating is de datum dat de motor voor het eerst, waar dan ook ter wereld, een tenaamstelling op kenteken heeft gekregen.
Datum eerste afgifte NL is de datum dat de motor voor het eerst een NL kenteken kreeg.
Daar zitten wat jaartjes tussen bij jou en idd.... dan weet je niet wat er met de motor gebeurd is.
Goed kijken naar handvaten, voetsteunen. als die aardig versleten zijn dan klopt een lage km stand niet. Dat soort dingen, kijken naar slijtage die niet past bij de km stand :)
 
Om heel kort door de bocht te zijn, je kan niet zien of er gesjoemeld is. Hooguit na aankoop als je hem uit elkaar trekt.

2 rubbertjes voor voetsteunen zijn natuurlijk zo vervangen.. en als je denkt dat mensen dat niet doen dan vergis je je. 80.000 km of 13.000 is een aardig prijsverschil.

Remblokken niet op ebay kopen, dan gewoon bij de lokale motorshop.

Naast sinter heb je ook organisch en dat is de "standaard variant". Sinter slijten je schijven harder.

Als die trouwens versleten zouden zijn dan is er geen
17.000 km mee gereden :)
 
Om heel kort door de bocht te zijn, je kan niet zien of er gesjoemeld is. Hooguit na aankoop als je hem uit elkaar trekt.

2 rubbertjes voor voetsteunen zijn natuurlijk zo vervangen.. en als je denkt dat mensen dat niet doen dan vergis je je. 80.000 km of 13.000 is een aardig prijsverschil.

Remblokken niet op ebay kopen, dan gewoon bij de lokale motorshop.

Naast sinter heb je ook organisch en dat is de "standaard variant". Sinter slijten je schijven harder.

Als die trouwens versleten zouden zijn dan is er geen
17.000 km mee gereden :)

Het zijn niet alleen 2 rubbertjes.....
Een beetje doogewinterde motorrijder ziet het verschil tussen 13.000 of 80.000, in veruit de meeste gevallen.

Met uit elkaar trekken is het net zo. Goede olie en zorgvuldig warm rijden, fatsoenlijk onderhoud enz en je slijtage van 80K is net zo slecht te zien als aan de voetrubbers.
 
Om heel kort door de bocht te zijn, je kan niet zien of er gesjoemeld is. Hooguit na aankoop als je hem uit elkaar trekt.

2 rubbertjes voor voetsteunen zijn natuurlijk zo vervangen.. en als je denkt dat mensen dat niet doen dan vergis je je. 80.000 km of 13.000 is een aardig prijsverschil.

Remblokken niet op ebay kopen, dan gewoon bij de lokale motorshop.

Naast sinter heb je ook organisch en dat is de "standaard variant". Sinter slijten je schijven harder.

Als die trouwens versleten zouden zijn dan is er geen
17.000 km mee gereden :)
Mee eens.
 
Het zijn niet alleen 2 rubbertjes.....
Een beetje doogewinterde motorrijder ziet het verschil tussen 13.000 of 80.000, in veruit de meeste gevallen.

Met uit elkaar trekken is het net zo. Goede olie en zorgvuldig warm rijden, fatsoenlijk onderhoud enz en je slijtage van 80K is net zo slecht te zien als aan de voetrubbers.

Nee klopt, maar een gemiddelde motorrijder gaat het verschil verder niet zien. Vaak zijn dingen wel "uit te leggen" met een andere minder erge reden.

Het is hoe dan ook verdomd lastig en ik ben er helaas al een paar keer in gestonken (te goed van vertrouwen) en nu bijna al het vertrouwen in wie dan ook kwijt. "Ik doe het zelf wel weer" is wat ik tegen bijna alles wel zeg tegenwoordig.

Als je een ritje naar Almere wil dan kunnen we altijd even kijken naar de motor. Ik doe er verder niets aan want ik sleutel voor de hobby aan eigen voertuigen. die 1,5 meter geldt alleen voor personen.
 
Dank allen voor de reacties!

@Dirtbag en @MeanBlueMan : ik heb even een foto gemaakt van het pedaal, zie hieronder:
motor.jpg


@Dirtbag en @LePensZeur: Het probleem met het terugschakelen is wel ontstaan heb ik het idee na de beurt, ik had er hiervoor in ieder geval nooit last van als ik terug schakelde. Misschien dat ik nu iets anders doe qua terugschakelen (te laat / als hij bijna stil staat), ik zal het even in de gaten houden als ik morgen weer op de motor stap. Er zijn tijdens de beurt wel olien vervangen (remolie, motorolie 2x en nog een olie (weet even niet uit m'n hoofd welke)).

Het leek mij ook een beetje veel geld om EUR 250 te vragen voor het enkel vervangen van de remblokjes (voor en achter), maar ik kan er natuurlijk volledig naast zitten aangezien ik op dit moment nog wel een leek ben op dat gebied. Neemt niet weg dat als ik aan het rondzoeken ben op internet ik remblokjes tegenkom in de orde van EUR 15 ~ EUR 45 per paar.. Is het nodig om na ~17k kilometer al je remmen te reviseren (remklauwen schoonmaken etc) want dan lijkt het me wel leuk om dat direct mee te nemen, of is dat gewoon nog echt niet nodig en "zonde van de tijd" om nu te doen?

@Frits Pannenkoek thanks! Ik vind het prima om MP en Ebay te bekijken, alleen is de vraag nog welk soort remblokje (merk, type, etc.) de juiste is. Dus daar ben ik nog druk mee bezig uit te vinden wat de juiste set is. Tips zijn welkom! ;)

@MeanBlueMan waar haal jij normaal je onderdelen vandaan? Ik geloof ook wel dat het een stuk goedkoper kan, maar er zijn zoveel webshops die een handvol remblokjes (in dit geval) aanbiedt, waardoor ik niet meer weet welke goed zijn en welke wat minder..

@sanscorp eens, ik heb @Zot zijn motorzaak gisteren even een e-mail gestuurd (kon hem niet een persoonlijk bericht sturen) omdat ik zijn berichten zag langskomen in een ander topic over het vervangen van remblokken en zijn motorzaak in Utrecht is, waar ik binnenkort in de omgeving ook wilde gaan klussen aan m'n motor, ben zelf ook fan van het ondersteunen van de lokale zaken t.o.v. de internationale webshops, dus ben benieuwd! Mocht ik een keer in de buurt van Almere moeten zijn stuur ik je een bericht (woon zelf in Amsterdam, dus is niet al te ver weg).
 
Hoi hoi denk dat je met deze blokken lekker kan remmen .Je kunt zelf nu ff verder zoeken waar je ze koopt

En wil je een beetje weten in welke staat je motor is koop een compressiemeter kosten niks en heb je een hoop plezier van

Heb hier ook een Oldtimer staan waar van ik dacht dat het blok was overleden en na een compressie test bleek me motor gewoon in prima staat te zijn meten is weten ???



302300371656
 
Laatst bewerkt:
2. Remblokjes vervangen
Kijk eens hier: NR1 Motor: Motor Onderdelen en Accessoires

Meeste (Nederlandse) verkoopsites en ook enkele buitenlandse verkoopsites hebben een keuze optie om jouw motor te selecteren. En anders schakel je hun online helpdesk in (dit kan varieren van een in te vullen vragenformulier tot een 06-nummer voor direct Whatsapp contact).

3. Datum toelating vs eerste afgifte
Je hebt feitelijk te maken met 3 datums:
Datum eerste toelating
Dit is de datum van eerste aangifte, waar dan ook ter wereld

Datum eerste afgifte Nederland
Datum waarop het voertuig voor het eerst geregistreerd in Nederland. In jouw geval is dat gebeurd op 17 januari 2004. Zeer aannemelijk dat de motor daarvoor in het buitenland heeft rondgereden vanaf 1998 en heb jij met een import motor te maken.

Datum tenaamstelling
Dit is de datum waarop de motor op jouw naam geregistreerd is komen te staan na aanschaf/koop.
 
Wat het schakelen betreft kan het zijn dat inwendig de veertjes en palletjes van het schakelmechaniek versleten zijn
of een veertje gebroken,ik heb dat een keer gehad bij een motor van mij,die ging steeds moeilijker schakelen totdat het
helemaal niet meer werkte,nrs 12/13/16/10/11 op de tekening,
honda-cb750f2-seven-fifty-1992-n-spainkph-gearshift-drum_bigecw3m11e__1700_5d2b.gif
 
2. Remblokjes vervangen

Ik begreep tijdens de beurt bij Van Doornekamp dat mijn remblokjes aan vervanging toe zijn. Aangezien ik net de ochtend voordat ik 'm daar naartoe bracht zat te google'n op ervaringen bij Van Doornekamp en die niet al te positief waren en de monteur mij vertelde dat dit nog een extra EUR 250 zou gaan kosten, heb ik toen maar even besloten dat niet te gaan doen en eerst uit te zoeken of het uberhaupt wel zo was (dit blijkt echter wel zo te zijn ;)).

Nu ben ik gelukkig niet geboren met twee linkerhanden en vind ik het ook wel leuk om wat te klussen aan mijn eigen motor om zo ook wat meer er over te leren etc., ben ik dus opzoek gegaan naar nieuwe remblokjes. Ik zie nu alleen echt door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel soorten en maten, kan iemand mij vertellen welke remblokjes goed zijn voor een rustig toerende CB750 rijder? Ik heb de how-to al doorgenomen (How-to: remmen reviseren incl foto's) maar helaas kan je niet meer op www.motoria.nl bestellen.

Ik ben nu zoveel verschillende soorten remblokken tegengekomen tegen zeer uiteenlopende prijzen, dus enig advies (en wegwijs naar de juiste webshop) zou ontzettend gewaardeerd worden!

Ik rijd dan wel geen CB750 maar een CB600F, maar ik liep tegen hetzelfde aan. Bij mpartz.nl kun je op type motor zoeken, dan zie je gelijk welke remblokken geschikt zijn voor jou motor en vaak geven ze ook aan voor welke type rijder een bepaald blok geschikt is, zo niet: google is your friend. Daarnaast is dit een flink stuk goedkoper dan jouw garage. Ik was zelf 107 euro kwijt voor 3 sets dus vermoed dat jij op iets soortgelijks uit zou komen.

Van de overige 143 euro zou ik een werkplaats handboek, een momentsleutel en een biefstuk en pilsje voor na het klussen aanschaffen.
De hornet die ik nu rijd is mijn eerste motor en ik heb dan los van deze motor ook 0 ervaring met sleutelen aan motoren, ik merk dat je met een werkplaatshandboek, gezond verstand en hier en daar google een heel eind komt. Het werkplaats handboek is vooral handig omdat hier natuurlijk motor en model specifieke uitleg in staat (en aanhaalmomenten van alle bouten), alwaar je op internet vaak een algemene handleiding krijgt.

Ik hoop dat dit je iets verder helpt, succes nog!!
 
Laatst bewerkt:
Dank allen voor de reacties!

@Dirtbag en @MeanBlueMan : ik heb even een foto gemaakt van het pedaal, zie hieronder:
Bekijk bijlage 1490689

@Dirtbag en @LePensZeur: Het probleem met het terugschakelen is wel ontstaan heb ik het idee na de beurt, ik had er hiervoor in ieder geval nooit last van als ik terug schakelde. Misschien dat ik nu iets anders doe qua terugschakelen (te laat / als hij bijna stil staat), ik zal het even in de gaten houden als ik morgen weer op de motor stap. Er zijn tijdens de beurt wel olien vervangen (remolie, motorolie 2x en nog een olie (weet even niet uit m'n hoofd welke)).

Het leek mij ook een beetje veel geld om EUR 250 te vragen voor het enkel vervangen van de remblokjes (voor en achter), maar ik kan er natuurlijk volledig naast zitten aangezien ik op dit moment nog wel een leek ben op dat gebied. Neemt niet weg dat als ik aan het rondzoeken ben op internet ik remblokjes tegenkom in de orde van EUR 15 ~ EUR 45 per paar.. Is het nodig om na ~17k kilometer al je remmen te reviseren (remklauwen schoonmaken etc) want dan lijkt het me wel leuk om dat direct mee te nemen, of is dat gewoon nog echt niet nodig en "zonde van de tijd" om nu te doen?

@Frits Pannenkoek thanks! Ik vind het prima om MP en Ebay te bekijken, alleen is de vraag nog welk soort remblokje (merk, type, etc.) de juiste is. Dus daar ben ik nog druk mee bezig uit te vinden wat de juiste set is. Tips zijn welkom! ;)

@MeanBlueMan waar haal jij normaal je onderdelen vandaan? Ik geloof ook wel dat het een stuk goedkoper kan, maar er zijn zoveel webshops die een handvol remblokjes (in dit geval) aanbiedt, waardoor ik niet meer weet welke goed zijn en welke wat minder..

@sanscorp eens, ik heb @Zot zijn motorzaak gisteren even een e-mail gestuurd (kon hem niet een persoonlijk bericht sturen) omdat ik zijn berichten zag langskomen in een ander topic over het vervangen van remblokken en zijn motorzaak in Utrecht is, waar ik binnenkort in de omgeving ook wilde gaan klussen aan m'n motor, ben zelf ook fan van het ondersteunen van de lokale zaken t.o.v. de internationale webshops, dus ben benieuwd! Mocht ik een keer in de buurt van Almere moeten zijn stuur ik je een bericht (woon zelf in Amsterdam, dus is niet al te ver weg).

misschien is het schakelpedaal los geweest en heeft men het terug gezet op de standaard instelling, de putjes in arm en op de as, uiterst links op de foto staan tegenover elkaar, misschien stond dat voor de beurt 1 tandje naar links of recht en was je daar aan gewend, of precies goed voor jou.

als het ook achter is wat vervangen moet worden komt er al weer een set remblokken bij en als het geconstateerd is (tijdens de beurt zoals je zei) en is de prijsinschatting gemaakt op wat ze gezien hebben.
Het gaat om een 22 jaar oude motor he.

schoonmaken van de remklauwen zou ik jaarlijks doen, 2 boutjes los, beetje poetsen met een tandenborstel en simpel sopje , terugplaatsen , bouten op moment vastdraaien en tandenborstel schoonspoelen en terug aan je partner geven.

reviseren komt als het schoonmaken niet meer helpt en zit je naast die 3 sets remblokken ook aan 2 revisiesets, uitgaande dat een set voor de voorkant voor beiden schijven is ;) .

HONDA-SeventyFive-DSC_3189.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou vooral niet verder beunen want het loopt een beetje uit de klauwen zo.

Rij dat ding naar een specialist (op afspraak) zodat ze op zijn minst goed kunnen beoordelen wat er loos is en eventueel moet gebeuren.

Da's het beste advies wat ik nu heb.
 
Simpel op te lossen...

Je schakelmechaniek moet haaks / haaks staan, Achter is dat goed maar voor staat het onder 35 graden, zorg dat dat 90 graden wordt en ze schakelt weer als een oude opel kadett

Bekijk bijlage 1490809

dat dacht ik in eerste instantie ook en wou dat laten zien aan de hand van de foto die het niet doet in mijn post.
Wat ik ook al aanhaalde is dat de putjes in de as en het armpje tegenover elkaar staan, dus het hoort zo.
 
Ik tiepte het ook in met gemengde gevoelens, ook omdat het tussenstangetje wel klopt en de stand van de pook ernstig beinvloed zal worden.
Staan er van fabriekswege markeringen in? Als Yamaha man ben ik die nog nooit tegengekomen. Ook vanwege het haaks / haaks verhaal
 
Ik tiepte het ook in met gemengde gevoelens, ook omdat het tussenstangetje wel klopt en de stand van de pook ernstig beinvloed zal worden.
Staan er van fabriekswege markeringen in? Als Yamaha man ben ik die nog nooit tegengekomen. Ook vanwege het haaks / haaks verhaal

halverwege je meest linkse rode streepje zit je een puntje staan in het armpje, op de as zit er 1 recht tegenover.
een 2004 R1 heeft het niet, een 1998 R1 weer wel, maar dan staat het putje in de as tegenover de gleuf vd arm (die hem klemt zodra je het boutje aandraait.
een fz750 heeft weer wel een putje en een 1986 XJ750 weer niet ;)
misschien heeft het met de manier, of uberhaupt de mogelijk om van verstelling te maken.
 
@MotorZeeRob in de openingspost staat dat de motor er voor onderhoud was, bij een motorzaak.
Niet specifiek dat er olie is gewisseld, dat is een aanname.

Toch nog even een praktijk voorbeeld, wat jij boven omschrijf heeft iemand ook met haar cb750, zodra ik er op rijd, ook langere tijd heb ik het niet.
ik denk dat mijn voet dikker is.
misschien heb je wel andere schoenen inmiddels ?
zoniet dat blijf ik bij mn oorspronkelijke opmerking om het pedaal wat hoger of lager te zetten door die putjes net niet tegenover elkaar te zetten.
als je het pedaal 1 tandje lager zet raak je hem eerder met opschakelen.
 
Voor je schakel probleem, hoelang geleden is de olie ververst ? Mijn Honda's gingen altijd wat stroef schakelen (neutraal niet te vinden enzo) als het tijd werd. Nieuwe olie erin.... (Oude eruit.... Grappenmakers!) En dan was dat probleem weer over. Zeker omdat je schrijft dat het eerst niet was, en langzaam begon.... Mechanische zou het natuurlijk ook gewoon afstellen kunnen zijn.
 
halverwege je meest linkse rode streepje zit je een puntje staan in het armpje, op de as zit er 1 recht tegenover.
Ja ik had ze wel opgemerkt, ik baseerde m'n vraag op de mogelijkheid da ze er vanaf fabriek niet in staan maar dat de vorige eigenaar wellicht heeft gedacht dat dit een fijne stand was en daarom de boel heeft gemarkeerd. Ik weet zelf dat het waardeloos schakelt als het niet haaks/haaks is. Kan me ook geen enkele reden bedenken waarom het hier onder 35 graden zou moeten staan
 
Terug
Bovenaan Onderaan