Ha mede MF'ers,
Ik heb drie vragen (waarvan twee van technische aard) met betrekking tot mijn Honda CB750 uit '98. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
1. Terugschakelen probleem
Het valt mij op dat ik de laatste +/- twee weken een probleem ondervind met het terugschakelen.
Ik heb dit probleem zowel als de motor gewoon stil staat en ik 'm in z'n vrij probeer te krijgen, maar ook als ik van de snelweg kom en bij een stoplicht beland en dan van z'n 5 naar z'n 1 probeer terug te schakelen in de laatste 10 meter. Ik kan wel tikjes naar beneden geven om terug te schakelen, er zit dan ook wel wat 'speling' in het koppelingspedaal, maar hij 'pakt' niet echt / je hoort die klik dat je een versnelling naar beneden bent gegaan niet. Het lijkt een soort van alsof hij niet echt doorpakt. Ik zit dan wel op dat pedaal te rammen (je moet toch wegkomen bij dat stoplicht) maar heb dan niet echt het idee dat ik ook daadwerkelijk in een versnelling zit en bang om de boel kapot te rijden.. Ook heb ik soms dat als ik op schakel van z'n 1 naar z'n twee dat ik een ratelend geluid hoor, maar verder heb ik sinds ik de motor heb geen enkel probleem ondervonden (heb 'm gekocht met 13k op de teller).
Ik heb laatst (ongeveer 300km terug) de motor weggebracht voor een kleine beurt (er staat nu net 17k op de teller) maar ik kan me niet voorstellen dat het naar aanleiding daarvan komt (ik heb 'm bij Van Doornekamp in Hoevelaken langsgebracht, alhoewel ik net voordat ik 'm wegbracht wel voldoende op internet en op dit forum las over minder goede ervaringen, ben ik daar vooralsnog zelf - naar hoever ik het überhaupt kan beoordelen - wel tevreden over).
2. Remblokjes vervangen
Ik begreep tijdens de beurt bij Van Doornekamp dat mijn remblokjes aan vervanging toe zijn. Aangezien ik net de ochtend voordat ik 'm daar naartoe bracht zat te google'n op ervaringen bij Van Doornekamp en die niet al te positief waren en de monteur mij vertelde dat dit nog een extra EUR 250 zou gaan kosten, heb ik toen maar even besloten dat niet te gaan doen en eerst uit te zoeken of het uberhaupt wel zo was (dit blijkt echter wel zo te zijn ).
Nu ben ik gelukkig niet geboren met twee linkerhanden en vind ik het ook wel leuk om wat te klussen aan mijn eigen motor om zo ook wat meer er over te leren etc., ben ik dus opzoek gegaan naar nieuwe remblokjes. Ik zie nu alleen echt door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel soorten en maten, kan iemand mij vertellen welke remblokjes goed zijn voor een rustig toerende CB750 rijder? Ik heb de how-to al doorgenomen (How-to: remmen reviseren incl foto's) maar helaas kan je niet meer op http://www.motoria.nl (www.motoria.nl) bestellen.
Ik ben nu zoveel verschillende soorten remblokken tegengekomen tegen zeer uiteenlopende prijzen, dus enig advies (en wegwijs naar de juiste webshop) zou ontzettend gewaardeerd worden!
3. Datum toelating vs eerste afgifte
Ik vroeg me af hoe het nu precies zit met de datum van de eerste toelating en de datum van de eerste afgifte Nederland. Ik heb mijn motor met +/- 13k op de teller gekocht, maar begin me nu een beetje af te vragen of daar niet misschien mee gesjoemeld zou kunnen zijn doordat 'ie bijvoorbeeld pas veel later in Nederland is geregistreerd, zie hieronder. Wordt er veel gesjoemeld met kilometertellers, en zo ja, hoe kan je dit eigenlijk "testen"? Ik weet dat dit een beetje mosterd na de maaltijd kan zijn, maar was hier gewoon benieuwd naar.
Het is een lang verhaal, excuus, maar ontzettend bedankt bij voorbaat!
Ik heb drie vragen (waarvan twee van technische aard) met betrekking tot mijn Honda CB750 uit '98. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
1. Terugschakelen probleem
Het valt mij op dat ik de laatste +/- twee weken een probleem ondervind met het terugschakelen.
Ik heb dit probleem zowel als de motor gewoon stil staat en ik 'm in z'n vrij probeer te krijgen, maar ook als ik van de snelweg kom en bij een stoplicht beland en dan van z'n 5 naar z'n 1 probeer terug te schakelen in de laatste 10 meter. Ik kan wel tikjes naar beneden geven om terug te schakelen, er zit dan ook wel wat 'speling' in het koppelingspedaal, maar hij 'pakt' niet echt / je hoort die klik dat je een versnelling naar beneden bent gegaan niet. Het lijkt een soort van alsof hij niet echt doorpakt. Ik zit dan wel op dat pedaal te rammen (je moet toch wegkomen bij dat stoplicht) maar heb dan niet echt het idee dat ik ook daadwerkelijk in een versnelling zit en bang om de boel kapot te rijden.. Ook heb ik soms dat als ik op schakel van z'n 1 naar z'n twee dat ik een ratelend geluid hoor, maar verder heb ik sinds ik de motor heb geen enkel probleem ondervonden (heb 'm gekocht met 13k op de teller).
Ik heb laatst (ongeveer 300km terug) de motor weggebracht voor een kleine beurt (er staat nu net 17k op de teller) maar ik kan me niet voorstellen dat het naar aanleiding daarvan komt (ik heb 'm bij Van Doornekamp in Hoevelaken langsgebracht, alhoewel ik net voordat ik 'm wegbracht wel voldoende op internet en op dit forum las over minder goede ervaringen, ben ik daar vooralsnog zelf - naar hoever ik het überhaupt kan beoordelen - wel tevreden over).
2. Remblokjes vervangen
Ik begreep tijdens de beurt bij Van Doornekamp dat mijn remblokjes aan vervanging toe zijn. Aangezien ik net de ochtend voordat ik 'm daar naartoe bracht zat te google'n op ervaringen bij Van Doornekamp en die niet al te positief waren en de monteur mij vertelde dat dit nog een extra EUR 250 zou gaan kosten, heb ik toen maar even besloten dat niet te gaan doen en eerst uit te zoeken of het uberhaupt wel zo was (dit blijkt echter wel zo te zijn ).
Nu ben ik gelukkig niet geboren met twee linkerhanden en vind ik het ook wel leuk om wat te klussen aan mijn eigen motor om zo ook wat meer er over te leren etc., ben ik dus opzoek gegaan naar nieuwe remblokjes. Ik zie nu alleen echt door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel soorten en maten, kan iemand mij vertellen welke remblokjes goed zijn voor een rustig toerende CB750 rijder? Ik heb de how-to al doorgenomen (How-to: remmen reviseren incl foto's) maar helaas kan je niet meer op http://www.motoria.nl (www.motoria.nl) bestellen.
Ik ben nu zoveel verschillende soorten remblokken tegengekomen tegen zeer uiteenlopende prijzen, dus enig advies (en wegwijs naar de juiste webshop) zou ontzettend gewaardeerd worden!
3. Datum toelating vs eerste afgifte
Ik vroeg me af hoe het nu precies zit met de datum van de eerste toelating en de datum van de eerste afgifte Nederland. Ik heb mijn motor met +/- 13k op de teller gekocht, maar begin me nu een beetje af te vragen of daar niet misschien mee gesjoemeld zou kunnen zijn doordat 'ie bijvoorbeeld pas veel later in Nederland is geregistreerd, zie hieronder. Wordt er veel gesjoemeld met kilometertellers, en zo ja, hoe kan je dit eigenlijk "testen"? Ik weet dat dit een beetje mosterd na de maaltijd kan zijn, maar was hier gewoon benieuwd naar.
Het is een lang verhaal, excuus, maar ontzettend bedankt bij voorbaat!