Terugschakelen probleem Honda CB750 + remblokjes vervangen

Cruijff14

Rookie
20 mrt 2019
19
3
Amsterdam
Ha mede MF'ers,

Ik heb drie vragen (waarvan twee van technische aard) met betrekking tot mijn Honda CB750 uit '98. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

1. Terugschakelen probleem

Het valt mij op dat ik de laatste +/- twee weken een probleem ondervind met het terugschakelen.

Ik heb dit probleem zowel als de motor gewoon stil staat en ik 'm in z'n vrij probeer te krijgen, maar ook als ik van de snelweg kom en bij een stoplicht beland en dan van z'n 5 naar z'n 1 probeer terug te schakelen in de laatste 10 meter. Ik kan wel tikjes naar beneden geven om terug te schakelen, er zit dan ook wel wat 'speling' in het koppelingspedaal, maar hij 'pakt' niet echt / je hoort die klik dat je een versnelling naar beneden bent gegaan niet. Het lijkt een soort van alsof hij niet echt doorpakt. Ik zit dan wel op dat pedaal te rammen (je moet toch wegkomen bij dat stoplicht) maar heb dan niet echt het idee dat ik ook daadwerkelijk in een versnelling zit en bang om de boel kapot te rijden.. Ook heb ik soms dat als ik op schakel van z'n 1 naar z'n twee dat ik een ratelend geluid hoor, maar verder heb ik sinds ik de motor heb geen enkel probleem ondervonden (heb 'm gekocht met 13k op de teller).

Ik heb laatst (ongeveer 300km terug) de motor weggebracht voor een kleine beurt (er staat nu net 17k op de teller) maar ik kan me niet voorstellen dat het naar aanleiding daarvan komt (ik heb 'm bij Van Doornekamp in Hoevelaken langsgebracht, alhoewel ik net voordat ik 'm wegbracht wel voldoende op internet en op dit forum las over minder goede ervaringen, ben ik daar vooralsnog zelf - naar hoever ik het überhaupt kan beoordelen - wel tevreden over).


2. Remblokjes vervangen

Ik begreep tijdens de beurt bij Van Doornekamp dat mijn remblokjes aan vervanging toe zijn. Aangezien ik net de ochtend voordat ik 'm daar naartoe bracht zat te google'n op ervaringen bij Van Doornekamp en die niet al te positief waren en de monteur mij vertelde dat dit nog een extra EUR 250 zou gaan kosten, heb ik toen maar even besloten dat niet te gaan doen en eerst uit te zoeken of het uberhaupt wel zo was (dit blijkt echter wel zo te zijn ;)).

Nu ben ik gelukkig niet geboren met twee linkerhanden en vind ik het ook wel leuk om wat te klussen aan mijn eigen motor om zo ook wat meer er over te leren etc., ben ik dus opzoek gegaan naar nieuwe remblokjes. Ik zie nu alleen echt door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel soorten en maten, kan iemand mij vertellen welke remblokjes goed zijn voor een rustig toerende CB750 rijder? Ik heb de how-to al doorgenomen (How-to: remmen reviseren incl foto's) maar helaas kan je niet meer op http://www.motoria.nl (www.motoria.nl) bestellen.

Ik ben nu zoveel verschillende soorten remblokken tegengekomen tegen zeer uiteenlopende prijzen, dus enig advies (en wegwijs naar de juiste webshop) zou ontzettend gewaardeerd worden!


3. Datum toelating vs eerste afgifte

Ik vroeg me af hoe het nu precies zit met de datum van de eerste toelating en de datum van de eerste afgifte Nederland. Ik heb mijn motor met +/- 13k op de teller gekocht, maar begin me nu een beetje af te vragen of daar niet misschien mee gesjoemeld zou kunnen zijn doordat 'ie bijvoorbeeld pas veel later in Nederland is geregistreerd, zie hieronder. Wordt er veel gesjoemeld met kilometertellers, en zo ja, hoe kan je dit eigenlijk "testen"? Ik weet dat dit een beetje mosterd na de maaltijd kan zijn, maar was hier gewoon benieuwd naar.

1587586935114.png


Het is een lang verhaal, excuus, maar ontzettend bedankt bij voorbaat!
 
Over verkeerde olie je bent bij een motorzaak mag dan aannemen dat ze de juiste olie gebruiken
Trouwens ken het bedrijf.

Ze verkopen motoren waar de km stand lager is dan werkelijk.
Heb er ervaring mee gehad met een BMW R 1150 RT zat maar 50.000 km verschil in.
Gekocht met 25.000 km bleek werkelijk 75.000 km
[/QUOTE

Dan heb je in ieder geval wel een motor met een frisse km stand, oogt ook Mooier. 8-)
 
Betreffende de stand van het pookje, zo zit het bij mij.

Bekijk bijlage 1491133

en een stukkie uit de WPHB:
Bekijk bijlage 1491136

Dus zou haast denken dat het bij TS wel goed zit met de stand.

db
Pookje hoort gewoon op de 2 stippen op het asje en pookje te staan ,dan moet hij gewoon goed schakelen,de hoogte van het pedaal kan je dan eventueel nog stellen door het tussenstangetje te verdraaien,ook dat is belangrijk, je voet moet er goed onder kunnen tijdens het opschakelen en er goed op tijdens
het terug schakelen,en zoals ik al eerder schreef hebben deze pookjes soms zoveel speling dat het trefzeker schakelen
daar door minder goed kan,verder moet je niet twijfelend schakelen maar goed doordrukken.
Blijf je dan nog problemen houden dan kan dat ook inwendig aan de gear selector liggen,dat systeem met palletjes en veertjes
is ook aan slijtage onderhevig,de veertjes kunnen slapper worden of breken en de palletjes slijten ook in.
Blijf je twijfelen of er iets niet goed is ga er dan weer mee naar de dealer,zodat hun kunnen kijken of er iets aan mankeert.
 
@slonzebons dank, had dit nog niet gelezen, ik ga er verder maar niet inhoudelijk op in..

@robvangulik zal ik dit weekend even gaan doen! Dank

@Red Force en @Rob RD vanochtend weer een rit gemaakt, geen problemen ondervonden. Heb niet 'voorzichtig' geschakeld maar gewoon ferm op het koppelingspedaal getikt, niet in 1x door alle versnellingen heen proberen te jassen. Ik ga het nog even een paar keer aankijken, ondertussen jullie tips en adviezen toepassen en misschien heeft het dan wel gewoon aan mijn onervarenheid gelegen.
 
Ik heb hier trouwens de rekening voor me, het volgende staat er op:

- motorolie 3x
- oliefilter 1x
- remvloeistof 1x
en arbeid

In totaal EUR 122. Zou het dan aan de olie die vervangen is kunnen liggen waardoor - mits het niet gewoon aan mezelf heeft gelegen - ik die issues ondervind met terugschakelen?
 
Ik heb hier trouwens de rekening voor me, het volgende staat er op:

- motorolie 3x
- oliefilter 1x
- remvloeistof 1x
en arbeid

In totaal EUR 122. Zou het dan aan de olie die vervangen is kunnen liggen waardoor - mits het niet gewoon aan mezelf heeft gelegen - ik die issues ondervind met terugschakelen?
Sorry hoor,maar net schrijf je dat het allemaal prima schakelt,en nu begin je weer over dat schakelen,je valt in herhaling.
Als het goed is is het goed,niks meer en niks minder.
 
@slonzebons dank, had dit nog niet gelezen, ik ga er verder maar niet inhoudelijk op in..

@robvangulik zal ik dit weekend even gaan doen! Dank

@Red Force en @Rob RD vanochtend weer een rit gemaakt, geen problemen ondervonden. Heb niet 'voorzichtig' geschakeld maar gewoon ferm op het koppelingspedaal getikt, niet in 1x door alle versnellingen heen proberen te jassen. Ik ga het nog even een paar keer aankijken, ondertussen jullie tips en adviezen toepassen en misschien heeft het dan wel gewoon aan mijn onervarenheid gelegen.

Terugschakelen: koppeling in, pookje naar beneden trappen, koppeling weer oplaten komen, eventueel met wat tussengas.
Om de volgende versnelling terug te schakelen herhaal je dit ritueel.

Het is geen auto...
 
Terug
Bovenaan Onderaan