Terugschakelen probleem Honda CB750 + remblokjes vervangen

Cruijff14

Rookie
20 mrt 2019
19
3
Amsterdam
Ha mede MF'ers,

Ik heb drie vragen (waarvan twee van technische aard) met betrekking tot mijn Honda CB750 uit '98. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

1. Terugschakelen probleem

Het valt mij op dat ik de laatste +/- twee weken een probleem ondervind met het terugschakelen.

Ik heb dit probleem zowel als de motor gewoon stil staat en ik 'm in z'n vrij probeer te krijgen, maar ook als ik van de snelweg kom en bij een stoplicht beland en dan van z'n 5 naar z'n 1 probeer terug te schakelen in de laatste 10 meter. Ik kan wel tikjes naar beneden geven om terug te schakelen, er zit dan ook wel wat 'speling' in het koppelingspedaal, maar hij 'pakt' niet echt / je hoort die klik dat je een versnelling naar beneden bent gegaan niet. Het lijkt een soort van alsof hij niet echt doorpakt. Ik zit dan wel op dat pedaal te rammen (je moet toch wegkomen bij dat stoplicht) maar heb dan niet echt het idee dat ik ook daadwerkelijk in een versnelling zit en bang om de boel kapot te rijden.. Ook heb ik soms dat als ik op schakel van z'n 1 naar z'n twee dat ik een ratelend geluid hoor, maar verder heb ik sinds ik de motor heb geen enkel probleem ondervonden (heb 'm gekocht met 13k op de teller).

Ik heb laatst (ongeveer 300km terug) de motor weggebracht voor een kleine beurt (er staat nu net 17k op de teller) maar ik kan me niet voorstellen dat het naar aanleiding daarvan komt (ik heb 'm bij Van Doornekamp in Hoevelaken langsgebracht, alhoewel ik net voordat ik 'm wegbracht wel voldoende op internet en op dit forum las over minder goede ervaringen, ben ik daar vooralsnog zelf - naar hoever ik het überhaupt kan beoordelen - wel tevreden over).


2. Remblokjes vervangen

Ik begreep tijdens de beurt bij Van Doornekamp dat mijn remblokjes aan vervanging toe zijn. Aangezien ik net de ochtend voordat ik 'm daar naartoe bracht zat te google'n op ervaringen bij Van Doornekamp en die niet al te positief waren en de monteur mij vertelde dat dit nog een extra EUR 250 zou gaan kosten, heb ik toen maar even besloten dat niet te gaan doen en eerst uit te zoeken of het uberhaupt wel zo was (dit blijkt echter wel zo te zijn ;)).

Nu ben ik gelukkig niet geboren met twee linkerhanden en vind ik het ook wel leuk om wat te klussen aan mijn eigen motor om zo ook wat meer er over te leren etc., ben ik dus opzoek gegaan naar nieuwe remblokjes. Ik zie nu alleen echt door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel soorten en maten, kan iemand mij vertellen welke remblokjes goed zijn voor een rustig toerende CB750 rijder? Ik heb de how-to al doorgenomen (How-to: remmen reviseren incl foto's) maar helaas kan je niet meer op www.motoria.nl bestellen.

Ik ben nu zoveel verschillende soorten remblokken tegengekomen tegen zeer uiteenlopende prijzen, dus enig advies (en wegwijs naar de juiste webshop) zou ontzettend gewaardeerd worden!


3. Datum toelating vs eerste afgifte

Ik vroeg me af hoe het nu precies zit met de datum van de eerste toelating en de datum van de eerste afgifte Nederland. Ik heb mijn motor met +/- 13k op de teller gekocht, maar begin me nu een beetje af te vragen of daar niet misschien mee gesjoemeld zou kunnen zijn doordat 'ie bijvoorbeeld pas veel later in Nederland is geregistreerd, zie hieronder. Wordt er veel gesjoemeld met kilometertellers, en zo ja, hoe kan je dit eigenlijk "testen"? Ik weet dat dit een beetje mosterd na de maaltijd kan zijn, maar was hier gewoon benieuwd naar.

1587586935114.png


Het is een lang verhaal, excuus, maar ontzettend bedankt bij voorbaat!
 
@Cruijff14 Misschien zou je eens kunnen proberen met tussengas terug te schakelen, tussen alle versnellingen de koppeling los te laten. Een "Dock-box" zoals bijna alle motorfietsen hebben is er niet op gebouwd om bij bijna of helemaal stilstand door heel de bak te walsen. Krijg je hem stilstaand makkelijk uit 1 of 2 naar vrijstand toe? Zo niet zou de koppeling wel eens kunnen slepen en da's ook niet bevoorderlijk voor het schakelgedrag. Maar omdat je er sinds de beurt last van hebt zou naar mijn idee de olie of de stand van het pookje toch de grootste boesdoener kunnen zijn
 
Wederom iedereen weer bedankt voor alle reacties en het meedenken! Much appreciated!:}

@Frits Pannenkoek @R0nnie en @Birannator dank voor de blokjes, ik zal er eens naar gaan kijken. Heb inmiddels ook via de e-mail contact met Snel motoren dus zit nu nog even de afweging te maken of ik tijd heb om daar binnenkort langs te gaan of dat het misschien makkelijker is online e.e.a. te bestellen. Het valt me alleen wel op dat de prijzen zoveel uit elkaar lopen. Zijn remblokjes per definitie minder goed / slijt je remschijf er sneller van / zijn ze minder betrouwbaar als je er +/- EUR 15 voor betaald t.o.v. blokjes van +/- EUR 30? Een biefstuk en een blik pils zijn overigens altijd een goed idee ;)

@RG-gamma ik heb niet zozeer moeite met schakelen, hij schakelt als een zonnetje, behalve dat ik soms een raar geluid hoor als ik van z'n 1 naar z'n twee op schakel, maar misschien ligt dat wel aan warm worden / minder hard rijden in z'n 1 / harder moeten rijden in z'n 1. Ik zal dit eens een beetje in de gaten houden wanneer ik dit geluid hoor. Is dit iets wat meer mensen ondervinden en een 'normaal' iets is?

@sanscorp denk je dat het zo ernstig is? Ik bedoel, heb er niet constant last van maar is meer iets dat me nu opviel in de korte tijd nadat dit probleem is ontstaan.. Ben zelf wel voorstander om dingen goed te onderhouden etc., maar had niet het idee dat het zo urgent was?

@LePensZeur @Rob RD Volgens mij kan ik e.e.a. stellen door aan de bout links te draaien (lijkt me), die rechts zit van dat zwarte rubbertje, zou dat het terugschakelen versoepelen? Nogmaals, heb met opschakelen eigenlijk geen problemen anders dan soms tussen de 1 en 2.

@MotorZeeRob tijdens de beurt zijn 3 soorten olie/vloeistof vervangen, waaronder de motorolie, de remvloeistof en nog een spulletje waar ik even niet zo 1-2-3 op kan komen. De rekening kan ik morgen erbij pakken, daar staat het op! Was daar trouwens ~EUR 120 door armer, is dat normaal voor een uurtje werk, olie vervangen terwijl de fiets 17k heeft gelopen? Dus hoe jij het leest is volgens mij correct ;)

@LePensZeur Ik rij al die tijd met dezelfde laarzen, dus daar kan het niet aan liggen.. Ik begin toch te denken dat het dan aan de onderhoudsbeurt moet liggen, aangezien ik het daarvoor niet had en tijdens de onderhoudsbeurt toch olien zijn vervangen..

@tmoons de olie is nu ongeveer 3 weken geleden ververst denk ik (als het de olie is die hiervoor relevant is dan).

@Rob RD thanks voor de tip, ik ga dit morgenochtend direct even uittesten. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat terugschakelen vanaf de snelweg in z'n 5 naar z'n 1 om te stoppen bij het stoplicht het best zo laat mogelijk kon, dus de laatste 10-20 meter voor het stoplicht in 1x door alle versnellingen heen gaan op een rustige manier, maar dit kun je dus beter al eerder afbouwen?
 
Jaahhhhh dat terugschakelen. Dat leren ze je bij de huidige lessen niet? Eigenlijk mag je al trrugschakelen als je effe vsn hey gas af gaat
 
Af en toe hoor je de docks overschieten. Luister effe naar het geluid in dit filmpje. Ik zal best een boel fout doen maar je kan best refereren aan de manier waarop ik schakel en vooral terugschakel

 
@sanscorp excuus, dan heb ik je misschien verkeerd begrepen. Waar het eigenlijk op neerkomt (volgens mij) is dat ik recent mijn motor een kleine onderhoudsbeurt heb laten geven bij de garage, en sindsdien dat ik merk dat het terugschakelen in sommige gevallen niet gaat zoals ik gewend ben. Dit is me nu twee keer opgevallen, namelijk toen ik de motor 's ochtends in z'n vrij wilde krijgen om even warm te laten draaien, lukte het mij niet om 'm in z'n 1 te krijgen om 'm zo in z'n vrij te krijgen en is het me gisteren overkomen toen ik van de snelweg al vrij snel bij een stoplicht kwam bij de afrit, daar uitrolde tot net voor het stoplicht (dat op rood stond) en ik maar stond te kutten om die motor in z'n 1 te krijgen. Het pedaal lijkt dan een soort van "lam".

@Rob RD het zou kunnen dat ik mezelf iets verkeerds heb aangeleerd, heb volgens mij een goede instructeur gehad dus zoek eerder de fout bij mezelf ;)

@RG-gamma het is meer een "krrrgggggkrrrrrrr" en dan in z'n 2. Dit gebeurd niet iedere keer of vaak, maar overkomt me toch wel zo 1 keer per 2 a 3 ritten (waarbij ik vaak toch wel meer dan een uur op de motor zit en niet alleen snelweg pak
 
@sanscorp excuus, dan heb ik je misschien verkeerd begrepen. Waar het eigenlijk op neerkomt (volgens mij) is dat ik recent mijn motor een kleine onderhoudsbeurt heb laten geven bij de garage, en sindsdien dat ik merk dat het terugschakelen in sommige gevallen niet gaat zoals ik gewend ben. Dit is me nu twee keer opgevallen, namelijk toen ik de motor 's ochtends in z'n vrij wilde krijgen om even warm te laten draaien, lukte het mij niet om 'm in z'n 1 te krijgen om 'm zo in z'n vrij te krijgen en is het me gisteren overkomen toen ik van de snelweg al vrij snel bij een stoplicht kwam bij de afrit, daar uitrolde tot net voor het stoplicht (dat op rood stond) en ik maar stond te kutten om die motor in z'n 1 te krijgen. Het pedaal lijkt dan een soort van "lam".

@Rob RD het zou kunnen dat ik mezelf iets verkeerds heb aangeleerd, heb volgens mij een goede instructeur gehad dus zoek eerder de fout bij mezelf ;)

@RG-gamma het is meer een "krrrgggggkrrrrrrr" en dan in z'n 2. Dit gebeurd niet iedere keer of vaak, maar overkomt me toch wel zo 1 keer per 2 a 3 ritten (waarbij ik vaak toch wel meer dan een uur op de motor zit en niet alleen snelweg pak
Ja dat kan,dat komt omdat de afstand tussen de eerste en 2e versnelling groter is dan van 2 naar3 en hoger,
dan moet je wat trefzekerder proberen te schakelen,als je schakelpedaal ook nog eens veel speling heeft word dat nog erger.
Wat dat betreft zijn die schakelpedalen met kogel gewrichten een klote systeem,ze worden vaak ook nauwelijks gesmeerd,je kan beter directe schakeling hebben.
 
Krrrgggggkrrrrrr is niet de juiste manier. Krrrrrtakk zou wel goed zijn. Veel oefenen en je hoort niks meer. Ik heb na 40 jaar tussengas ook nog steeds kŕrrrrrrrrrtack momenten. De knal waarmee je m in zijn 1 zet zal je ook niet vreemd zijn.



Denk toch olie. Slepende koppeling.
 
Krrrgggggkrrrrrr is niet de juiste manier. Krrrrrtakk zou wel goed zijn. Veel oefenen en je hoort niks meer. Ik heb na 40 jaar tussengas ook nog steeds kŕrrrrrrrrrtack momenten. De knal waarmee je m in zijn 1 zet zal je ook niet vreemd zijn.



Denk toch olie. Slepende koppeling.

Now we're talking! Heb inderdaad ook zo'n knal als ik 'm in z'n 1 zet dat ik soms denk dat m'n halve versnellingsbak achterblijft als ik optrek..

Goed, het opschakelprobleem 'verholpen', denken jullie dat ik het terugschakelen ook zou kunnen verhelpen met het anders stellen van die verbinding zoals eerder met rode lijnen aangegeven door jou?
 
Klopt weinig van dat verhaal.
Bovendien gaat ie me zakelijk vragen stellen waar ik niet op ga antwoorden zonder de motor te hebben gezien.
en als je dat dan doet, ga gvd niet bij voorbaat bedanken @#$% Wat heb ik daar een pleuris hekel aan.

@Cruijff14 ik kan je ten zeerste afraden om naar snelmotoren te gaan. De eigenaar is technisch nog best OK onderlegd, maar hij is onmogelijk om als normaal mens mee om te gaan. Zolang je niet precies doet wat hij wil, en je moet maar raden wat hij dan wil, pist hij gewoon op je, en daar is 'ie nog trots op ook.

Kijk maar eens op het moto-forum hoe hij over zijn klanten praat.... hij geeft zelfs toe dat 'domme klanten die niet luisteren' een extra gepeperde rekening krijgen. En je hoeft niet dom te zijn om door zot als dom te worden bestempeld. Er zijn heel veel betere opties dan snelmotoren. Blijf er maar weg.

Edit: Je ziet dat zot mijn post liked. Hij geeft hiermee aan dat hij jou liever niet als klant heeft, omdat jij niet aan zijn standaard voldoet. Hij kan je ook prima missen hoor, want hij zal best genoeg werk hebben en verdienen zonder jouw klandizie. En jij kunt hem ook missen, want er zijn bedrijven die net zo goed zijn en net zoveel euro's rekenen.
 
Laatst bewerkt:
Krrrgggggkrrrrrr is niet de juiste manier. Krrrrrtakk zou wel goed zijn. Veel oefenen en je hoort niks meer. Ik heb na 40 jaar tussengas ook nog steeds kŕrrrrrrrrrtack momenten. De knal waarmee je m in zijn 1 zet zal je ook niet vreemd zijn.



Denk toch olie. Slepende koppeling.

Met overtuiging schakelen, niet aaien...
 
@Cruijff14 ik kan je ten zeerste afraden om naar snelmotoren te gaan. De eigenaar is technisch nog best OK onderlegd, maar hij is onmogelijk om als normaal mens mee om te gaan. Zolang je niet precies doet wat hij wil, en je moet maar raden wat hij dan wil, pist hij gewoon op je, en daar is 'ie nog trots op ook.

Kijk maar eens op het moto-forum hoe hij over zijn klanten praat.... hij geeft zelfs toe dat 'domme klanten die niet luisteren' een extra gepeperde rekening krijgen. En je hoeft niet dom te zijn om door zot als dom te worden bestempeld. Er zijn heel veel betere opties dan snelmotoren. Blijf er maar weg.

Ben je ooit bij Zot geweest met een motor of heb je m ooit live gesproken ?

Je kan anders alleen een mening geven over zijn reply hier op M-F, niet over het werk dat hij aflevert.

Zot z'n hoofd werkt wellicht net even anders dan de meesten, maar ik heb toch wel wat van zijn werk gezien ( M-F, maar ook live ) en als het daar op aan komt dan levert hij gewoon goed werk waar ik meer vertrouwen in het dan eoa grote dealer.
De opmerking domme klanten gepeperde rekening is ook nogal uit z'n verband getrokken.

Ik krijg een beetje het idee dat je persoonlijke onvrede over je communicatie met een mede-forumer nu de reden is dat je iemand afraad naar het bedrijf van die forummer te gaan en dat vind ik nou niet echt netjes.

Overigens... als ik let op bepaalde dingen, dan verschillen jullie niet eens zoveel van elkaar, als je het mij vraagt.
Nu ken ik jou niet persoonlijk, maar forumsgewijs hebben jullie behoorlijke overeenkomsten. Misschien een reden voor de sfeer tussen jullie ?



Ik zou TS wel durven aanraden naar Snel motoren te gaan.
Als hij zijn motor goed en adequaat gefixt wil hebben.
Als je graag 2 uur wilt neuzelen met een monteur over beginnersvragen en hoopt daar gezellig op een bankje over te kunnen kletsen, dan zou je idd beter ergens anders heen kunnen gaan.
 
@Cruijff14 ik kan je ten zeerste afraden om naar snelmotoren te gaan. De eigenaar is technisch nog best OK onderlegd, maar hij is onmogelijk om als normaal mens mee om te gaan. Zolang je niet precies doet wat hij wil, en je moet maar raden wat hij dan wil, pist hij gewoon op je, en daar is 'ie nog trots op ook.

Kijk maar eens op het moto-forum hoe hij over zijn klanten praat.... hij geeft zelfs toe dat 'domme klanten die niet luisteren' een extra gepeperde rekening krijgen. En je hoeft niet dom te zijn om door zot als dom te worden bestempeld. Er zijn heel veel betere opties dan snelmotoren. Blijf er maar weg.

Tis overal een kwestie van gunnen 😁
 
Tis overal een kwestie van gunnen 😁
Zeker, en voor de duidelijkheid; met 'technisch nog best wel OK onderlegd' bedoelde ik eigenlijk dat hij technisch bijzonder goed is. Beter dan ik in elk geval. (maar wellicht niet zo goed als hij zelf denkt en graag van de daken schreeuwt, want ik heb hem hier ook al meerder keren serieus de plank zien misslaan ... maar toegeven? Never!) Dat weet ik niet alleen omdat ik hier al een paar jaartjes mee lees, maar ook omdat ik hem inderdaad zelf ontmoet heb in zijn bedrijf. Zelfs nog koffie en taart gekregen. Er was een paar jaar geleden een R1100S 'meeting' bij snel motoren georganiseerd en ik ben daar uitgebreid gaan kijken en babbelen.

En misschien kan @Cruijff14 er ook gewoon wél naartoe gaan, maar dan vooral bij wijze van experiment, en met het voornemen om niets persoonlijk te nemen. Je moet het tenslotte allemaal zélf bepalen, liefst op grond van persoonlijke ervaringen.
 
Ga me er verder niet mee bemoeien maar lees ook wel eens dingen en dan denk ik niet echt slim zakelijk gezien

Denk dat Zot een prima kerel is maar soms eens moet leren dat hij een bedrijfje heeft en zijn mond eens moet leren houden en 2 keer moet nadenken voor hij zijn toetsenbord bestrijkt .


En misschien moeten de Moderators Zot soms in bescherming nemen na het doen van uitspraken ?????



Wens bij deze iedereen een fijn weekend en wees lief voor elkaar
 
Nou ik lig direct met zo iemand stevig in de clinch na een grote muil online dus hier is die gunfactor nul 😉
Online pas ik er voor om met wie dan ook in de clinch te gaan, als ik aantref dat het online zinloos is excommuniceer ik ze gewoon. Punt uit. Rust in mijn hoofd. Er zijn er nog een paar hier waar ik gewoon niet meer digitaal mee communiceer, maar die ik in real life graag zou willen ontmoeten zodat ze een hele nieuwe kans krijgen. Maar alleen irl en onder geen beding meer digitaal.

OK, genoeg off topic van mijn kant; excuus, ik piep 'em d'r tussenuit hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan