terugschakelen. wat is nou juist?

bij remmen gelijk koppeling in?

  • ja

    Stemmen: 1 4,0%
  • nee

    Stemmen: 20 80,0%
  • alleen bij stoplicht

    Stemmen: 0 0,0%
  • nooit bij bochten

    Stemmen: 0 0,0%
  • remmen?? :p

    Stemmen: 4 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    25
Gewoon terugschakelen met tussengas. Doe ik al vanaf het moment dat ik op de motor zit (is me aangeleerd door mijn pa en is belangrijk op een BMW). Het schakelt veel 'smoother' en je hebt meteen je vermogen op je achterwiel ter beschikking.
 
Ga op je gevoel af....
Er zijn wel wat basis spelregels maar die zijn ook al benoemt.
de verschillende type motoren ( 2 takt, 4 takt, twee pitters, vier pitters , boxermotoren) hebben allemaal hun eigenaardigheden.
Randvoorwaarden zijn ook altijd weer anders. denk maar eens aan wegoppervlak, weersinvloeden, bandenkeuze.
Dus anticipeer zo goed mogelijk op de situatie.

Rij zelf het meest op mijn sp1 met een eigenwijs 2 pitters karakter(is al wat over geschreven, daarnaast rij ik een 4 cylinder suzuki 750 lief beestje en ook nog op een moto guzzi waar je gewoonweg bij het optrekken in een bocht trekt naar 1 kant vanwege zijn balansgewicht in het blok.

Mocht het zo zijn dat je om wat voor redenen dan ook denkt dat je moet minderen in een bocht doe het altijd met de achterrem.
Met de achterrem kun je een motor nog wat corrigeren in een bocht maar als het even kan............ kijk waar je heen moet en gasssssssssssssssssssss erop.Werkt het best.
 
zoals eerder vermeld niet zo veel nadenken rijden doe je op gevoel
en op een gegeven moment voelt het goed en dan doe je het dus goed
simpel toch :)
 
les nr1 was het geloof ik. Trap niet zomaar je koppeling in terwijl je wilt afremmen. Je koppelingsplaten gaan hierdoor naar de hel. Eerst remmen, dan koppeling. Bij een motor zal het ook wel zo werken.

En niet direct schakelen nadat je je koppeling intrapt of inkijpt is ook niet prettig voor je plaatjes.
 
Wat ik doe: gewoon die koppeling rustig laten terug komen tijdens het terugschakelen (meestal is dat wel iets minder rustig). Een 2-taktje remt zowiezo niet af op de motor, dus daarover moet je geen zorgen over maken ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan