Terugslaan of niezen door de luchtfilter

Luke

Die hard MF'er
3 mrt 2005
596
0
Hoogstraatsebaan 219 Malle
Ik heb sinds kort een Harley sportster van 2001
Ik heb een volledige beurt gedaan en alsook andere bougies geplaatst.
Ik had vantevoren al testritjes gedaan en niets abnormaals gehoord.
Tijdens mijn eerste rit na de grote beurt niest hij terug door de luchtfilter en met zo'n knetsend geluid
Als hij dat doet schokt de moter ook telkens even
Heb de instellingen van de gasfabriek niet verandert en verder nergens aan gezeten
Wat kan er mis zijn?

Bedankt alvast voor de reactie.

Gr Luke
 
Typisch, heb ik ook bij mijn Sportster.... Af en toe 'pe'tst' ze een slag. Net een soort 'miss-fire'. Vaak als ik stationair sta en een beetje met de gashandel speel (voor het geluid natuurlijk ;) )

De dealer kon er ook niks mee; carbs opnieuw afgesteld, maar het blijft. Ik weet het dus ook niet, maar houd er maar gewoon rekening mee.
 
Typisch, heb ik ook bij mijn Sportster.... Af en toe 'pe'tst' ze een slag. Net een soort 'miss-fire'. Vaak als ik stationair sta en een beetje met de gashandel speel (voor het geluid natuurlijk ;) )

De dealer kon er ook niks mee; carbs opnieuw afgesteld, maar het blijft. Ik weet het dus ook niet, maar houd er maar gewoon rekening mee.

Kan dat geen inlaatklep zijn die blijft hangen of slecht afgesteld is

Luke
 
Is waarschijnlijk de lucht-brandstof verhouding aan de arme kant. Komt veel voor vanwege de milieu-eisen. Injectie motoren hebben er ook vaak last van. denk dat een dealer met Harley ervaring daar wel iets aan kan doen. Kan geen kwaad verder maar als het niet nodig is.
 
zoiets noemt een backfire. komt voor bij koude motoren, en motoren die te arm staan. niets met kleppen die vastzitten.

en een backfire komt niet uit de uitlaat zoals velen denken.
 
nee, armer. minder brandstof verbranden is minder CO²

Nu ja, even er ééntje tegen in.. Motoren staan rijker om NOx te voorkomen bij te hoge uitlaatgas temperaturen. NOx is schadelijker dan CO. Bij een te laag benzine mengsel ontstaat tevens CO door de te lage verbrandingstemperatuur. (Luchtovermaat koelt de verbranding)

Ieder blok produceert CO2, omwille van verbranding van koolwaterstoffen.

Voor benzine in elementaire vorm zonder alle toevoegingen..
C8H18 + O2 --> CO2 + H2O

Wordt dus in een volledige verbranding of te wel stoichiometrische verbranding
2C8H18 + 25O2 --> 16CO2 + 18H2O
 
Laatst bewerkt:
Staat te krap, deed die van mij eerst ook.
Bij HD zit de stelschroef achter een alu propje, dez kan je uitboren. Stelschroef moet ongeveer 2,5 slag uit.
Ff op de testbank is natuurlijk het mooiste
 
Nu ja, even er ééntje tegen in.. Motoren staan rijker om NOx te voorkomen bij te hoge uitlaatgas temperaturen. NOx is schadelijker dan CO. Bij een te laag benzine mengsel ontstaat tevens CO door de te lage verbrandingstemperatuur. (Luchtovermaat koelt de verbranding)

Jullie hebben allebei een beetje gelijk ;) het is nu ook precies de kunst van de fabrikanten om met de huidige uitlaatgasnormen, een goed compromis te vinden tussen NOx en CO (voor een fiets zonder katalysator), of Koolstof (roet) (laatste gaat vooral op voor diesels :) ). CO2 hangt vooral samen met de hoeveelheid verbruikte brandstof, en dus vooral met de cylinder inhoud (belangrijk voorde hoeveelheid lucht, en branstof die in i cyclus verbrand kan worden, bepaalt ook de nullastverliezen=stationairverbruik voor het grootste deel), en kan door het mengsel aan te passen maar in geringe mate veranderd worden (het mengsel moet goed blijven ontbranden).
Je ziet dat bv. motoren uit de US vaak anders afgesteld zijn wat betreft sproeierbezetting e.d. omdat door andere wetgeving een ander compromis nodig was om uitlaatgassen samenstelling goed te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ha, ik laat het gewoon lekker zo, arm of rijk, dat ding rijdt gewoon prima.

En ik ga echt niet ergens achter een alu knopje een stelschroef uitboren.

Trouwens: de dealert wist er van voor de laatste grote beurt, en die kon er verder weining mee.

gr Marc de Boer
 
Ik heb er eens iets over gelezen hier op het forum. Ik geloof over een TL1000 waarbij de inlaatrubbers er af en toe af werden geblazen. Het heeft vooral met grote twee cilinders te maken waarbij de ontsteking vroeg moet komen om het mengsel zo effectief mogelijk te verbranden. Het kan dus wel schade opleveren. Om dit tegen te gaan zouden sommige grote tweecilinders twee bougies per cilinder hebben.
 
Wat ik niet snap is dat hij te arm staat hoe kan hij dan terug ketsen door de luchtfilter
Kan iemand mij uitleggen wat er dan juist gebeurd in de moter

Gr. Luke

Pingelen, oftewel een voortijdige verbranding. Terwijl de inlaatklep nog open staat in jouw geval is duidelijk dus da's zeker TE vroeg. Kan komen door een verkeerd afgesteld (te vroeg)ontstekingstijdstip of door spontane zelfontbranding (dieselen), wat vaak voorkomt door een verkeerd mengsel (zeker als het gebeurt met geopende inlaatklep).
Waarschijnlijk dus 1 van de 2.
 
Wat ik niet snap is dat hij te arm staat hoe kan hij dan terug ketsen door de luchtfilter
Kan iemand mij uitleggen wat er dan juist gebeurd in de moter

Gr. Luke


als je backfire op google intypt , kom je een wikipedia artikel tegen, daarin staat over backfire via de uitlaat , wat eigenlijk geen backfire is (beetje raar opgesteld artikel)
en dan over backfire via de inlaat.(een echte backfire dus)
komt door arme mengels, of door te hoge belasting bij koude motor.

A Back-fire or backfire is an explosion in the exhaust manifold, carburetor/throttle body or air cleaner of an internal combustion engine. Although an explosion in the engine's exhaust manifold or exhaust system, is often referred to as a backfire, it is actually an afterfire.

beetje het belangrijkste, er zijn nog meer factoren
When a driver shifts up and lets off the accelerator, the engine has a moment of running rich or with insufficient oxygen. This causes an incomplete burn which causes the fumes to explode in the exhaust system. The leak itself is the most dangerous aspect. Without it, the mixture would cool enough not to explode. A fuel injected engine may backfire if an intake leak is present (causing the engine to run lean), or a fuel injection component such as an air-flow sensor is defective.
 
Laatst bewerkt:
Hier staat een goede uitleg in het Engels over het afstellen van je CV carb. Lees de hele site eens na voor interesante informatie.
Nohome's 1200 heeft de mixture screw plm 3 slagen uit. en rijdt daarmee goed.
 
pingelen met de inlaatklep open?? dat kan echt niet. Jouw motor krijgt waarschijnlijk op z'n uitlaaslag een "loze vonk" deze laat het mengsel ontbranden en aangezien je inlaat dan al geopend is knalt ie ook terug heel simpel.

en inderdaad wat de meeste MF ér s al zeiden,... te arm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan