Terugvoeren naar 35 kw met fabrieksverklaring

Motorlars

MF'er
12 apr 2019
227
162
Roden
Ik weet dat er al tig topics over zulke onderwerpen zijn geopend en vrijwel altijd is het antwoord om hem te laten herkeuren voor x honderd euro. Kon over onderstaand stukje echter niets vinden, ook niet toen ik bij de aanschaf van mijn bandit vorig jaar elke mogelijke afwijkende regeling heb opgezocht. Dus bij voorbaat al sorry dat ik jullie hier weer mee lastig val :+

Het gaat om onderstaand stukje van de rdw:
https://www.rdw.nl/particulier/voer...ren/motorvermogen-wijzigen-van-een-motorfiets
De fabrikant of zijn Nederlandse vertegenwoordiger kan een verklaring afgeven dat het motorvermogen is aangepast. Uit de verklaring moet blijken dat de wijziging volgens fabrieksvoorschriften is uitgevoerd en dat sprake is van een bestaande vermogens variant/uitvoering binnen de typegoedkeuring.

U kunt contact opnemen met de fabrikant of zijn Nederlandse vertegenwoordiger van uw motor. Op uw verzoek kan hij de verklaring inclusief een verzoek tot aanpassing van de register- en kentekengegevens sturen naar:
Onderaan de site staat dit:
De RDW past de gegevens aan en berekent hier geen kosten voor. Informeert u zelf naar de kosten van de fabrikant.

Betekent dit als ik een motor laat terugvoeren door een 'Nederlandse vertegenwoordiger' van de fabrikant en daar netjes een verklaring bij heb, ik zonder herkeuring dat ding op kenteken 35 kw kan krijgen? Wat zie ik over het hoofd? Dit lijkt mij een veel goedkopere (en snellere) optie dan een herkeuring door het rdw, dus dan zou iedereen het zo toch doen?

Zou mijn zoektocht naar een nieuwe motor aanzienlijk makkelijker maken. Het aanbod begrensde motoren dat aan mijn wensen voldoet is zo enorm beperkt helaas.
 
Binnen Nederland bestaan er "Typegoedkeuringen" dit betekend dat een vertegenwoordiger ( dealer ) een motorvermogen mag wijzigen zonder dat de motor opnieuw gekeurd bij de RDW. Dit heb ik ook gedaan bij mijn Husqvarna 701, de dealer heeft een andere mapping ingeladen en dit doorgegeven aan de RDW. Kost je eenmalig 250 euro en het motorvermogen word aangepast naar 35 kw en is dus A2 legaal.

Niet voor elke motorfiets is dit dus mogelijk de fabrikant moet wel een "Typegoedkeuring" gergisteerd hebben voor dit type motor.
 
Binnen Nederland bestaan er "Typegoedkeuringen" dit betekend dat een vertegenwoordiger ( dealer ) een motorvermogen mag wijzigen zonder dat de motor opnieuw gekeurd bij de RDW. Dit heb ik ook gedaan bij mijn Husqvarna 701, de dealer heeft een andere mapping ingeladen en dit doorgegeven aan de RDW. Kost je eenmalig 250 euro en het motorvermogen word aangepast naar 35 kw en is dus A2 legaal.

Niet voor elke motorfiets is dit dus mogelijk de fabrikant moet wel een "Typegoedkeuring" gergisteerd hebben voor dit type motor.
Dankje, maakt het al een stuk duidelijker!
Is er ergens een site waar ik zulke informatie kan vinden of is het een kwestie van navragen bij de fabrikant/dealer?
 
Volgens mij heeft een Bandit meer als 70kW. En dan moet je nog het juiste bouwjaar hebben. Carburateurfietsen kan je wel vergeten. De dealer omzetting is software.
 
Duidelijke informatie! Zit mij ook te verdiepen, beetje grijs gebied allemaal!
Nee hoor, het is heel duidelijk en eenvoudig....

Als de motor op vol vermogen max 70 kw produceert en er is ook een typegoedkeuring afgegeven voor de 35kw variant kan een officiele dealer dit makkelijk ombouwen. De dealer voert de wijziging door, verklaard dit richting importeur en deze zorgt voor een verklaring waarmee je bij de RDW de wijziging in het kentekenregister kunt laten doorvoeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan