testbank op bij koud weer

Skippy79

MF veteraan
30 dec 2007
2.310
0
Belgie
wat voor beinvloeding zou dit hebben op totale PK's?

bv vorige jaar september op de testbank met de motor en had 150pk
Vorige week met 7 graden de testbank op gegaan en had 140pk..

kan dit met de koude weer te maken hebben? de A/F ratio is mooi op lijn getrokken bij koudere weer....

wou even weten wat voor verschil dit kan geven..
 
zelfde bank, geen aanpassingen, banden zijn hetzelfde ( speciale testbank band, dus wordt alleen op de testbank gebruikt, wel een nieuwe ketting, maar hetzelfde, evenlang en even strak

en de curve is even mooi als de eerste
 
Laatst bewerkt:
Je zou juist meer vermogen verwachten want er kan meer benzine bij de koude lucht. :?

Ik denk dat de loods vol benzinedampen stond. Minder zuurstof in de lucht, dus minder Power.
Hetzelfde als wanneer je in de bergen rijd. Ijlere lucht. Carbfiets gaat daar echt merkbaar slechter lopen, injektiefiets regelt zichzelf een beetje bij.

Had je na de testrun hoofdpijn? B|
 
Ik denk dat de loods vol benzinedampen stond. Minder zuurstof in de lucht, dus minder Power.
Hetzelfde als wanneer je in de bergen rijd. Ijlere lucht. Carbfiets gaat daar echt merkbaar slechter lopen, injektiefiets regelt zichzelf een beetje bij.

...
:/

Dat hangt allemaal maar van de afstelling af hoor.

Het merendeel van het mengsel dat ontploft, is lucht. En dan met name de zuurstof in de lucht. Is een nogal explosief goedje.

Er schijnt een verschil te zijn in de hoeveelheid zuurstof in warme tov koude lucht. Net zoals er verschil is tussen lucht op zeeniveau en bovenin de echte bergen.



En er kan nog meer zijn; Paul vraagt al terecht wat voor testbank het is.
Ook kan het met het ijken van de bank te maken hebben, interne instellingen. Misschien heeft het bedrijf de papieren extra pk's voortaan wat lager staan?
Of is er veel weerstand op je achterband. Of aan aanlopende rem. Rot lager. slechte ketting, weetiket.

Of het komt gewoon door de kou, minder lucht, minder optimale vulling, minder boem.
 
Ik denk dat hij wil zeggen in koude lucht zit meer zuurstof om te verbranden dan warme lucht

Dan zou het wel kunnen kloppen ja :)

Als je de ideale verhouding houdt, en dan van die ideale mis méér in de cilinder kunt krijgen, dan mag je meer boem verwachten.

En of het bij koude zo is dat er meer zuurstof is, is dan de hamvraag. Bij vochtig weer krijg je ook al snel andere resultaten, om maar eens een zijstraat te noemen.

Maar ik ben wel benieuwd naar hoe Paul er tegenaan kijkt. Die werkt immers ongeveer dagelijks met een testbank, en heeft veel eigen praktijk ervaringen.
 
Ik vraag me ook af hoeveel het zou uitmaken, met de motor heb ik het nooit echt gemerkt ( ook niet rijden in de bergen) vroeger had ik wel een auto die een stuk beter leek te rijden als het redelijk koud was buiten en een beetje vochtig, maar of dat aan de lucht lag?
 
Ik lul ook zo maar wat, hi hi.

Maar ik neem aan dat de bank in een verwarmt hok staat, en dat er een slang aan de uitlaat zit.

Dus wat het voor weer buiten is, kan wel degelijk invloed hebben op het zuurstofgehalte in de lucht.

Ik neem aan dat het geen bank is voor de hobby.
Als ie gewoon in een loods staat waar ook een dieselheftruck aan het rondbulderen is, dan kan ik me voorstellen dat er wat PKtjes missen.
 
Ik vraag me ook af hoeveel het zou uitmaken, met de motor heb ik het nooit echt gemerkt ( ook niet rijden in de bergen) vroeger had ik wel een auto die een stuk beter leek te rijden als het redelijk koud was buiten en een beetje vochtig, maar of dat aan de lucht lag?

Ik heb altijd begrepen dat het met koud weer iets beter loopt.
En meer vocht betekend meer boem?
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me ook af hoeveel het zou uitmaken, met de motor heb ik het nooit echt gemerkt ( ook niet rijden in de bergen) vroeger had ik wel een auto die een stuk beter leek te rijden als het redelijk koud was buiten en een beetje vochtig, maar of dat aan de lucht lag?

Dat verschil per motor en per afstelling.
Laatst was er nog een topic van iemand die ergens in Argentinië of Chili op hoogte aan het rijden was met een DR800.
 
Dat verschil per motor en per afstelling.
Laatst was er nog een topic van iemand die ergens in Argentinië of Chili op hoogte aan het rijden was met een DR800.

:Y Ja als de mixschroeven al wat rijk staan afgesteld vantevoren, zul je natuurlijk in de bergen minder last hebben.

Maar het is geheel afhankelijk van het merk/model. Een vf700 1988 heeft OEM exact hetzelfde luchtfilter als de vf750 1988.
De 700 loopt als bagger op een K&N luchtfilter, de 750 perfect.
Dus er kan een merkbaar verschil zitten per model, hoe ie in de bergen loopt.
Ook onderling bij exact hetzelfde model, bouwjaar.
 
Laatst bewerkt:
Nou moe :)

We hebben zitten gokken wat je bedoelde. Dus al je voortaan wat duidelijker bent ipv persoonlijk wat rancune aflevert, dan is het voor de mensen die zitten te wachten op info ook nog eens prettiger :Y

Denk ik.
Dacht dat het idee duidelijk was. Beetje lui hier denk ik. :P
 
Geeft niet hoor.
Maar misschien bedoelde net wat anders.
En dan gaan anderen met je quote aan de haal om er een heel verhaal van te breien. Schijnt wel eens te gebeuren hier O-)

;)
Ik dacht dat je het wel wist, maar zoals je al eerder zei .. ik ben benieuwd naar Meester Ritzen. Alleen die is nu wel hard aan het werk. :+ ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan