Testen op vonk bij lopende motor met penbobines?

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
16.006
8.663
Driebergen
Facebook
Normaal gebruik ik mijn trouwe stroboscooplamp maar dat werkt niet echt denderend om een 12 volt draadje. :')
Bij een goed bereikbare bougie zou ik de dop nog los kunnen halen en met een reservebougie testen maar in dit geval moet dan onder meer het complete luchtfilterhuis verwijderd worden, niet handig...

Ik kan wel bij de stekker (2 draden) die het signaal naar de bobine verzorgt, zou ik daar een lampje op aan kunnen sluiten of iets dergelijks? :?
 
Laatst bewerkt:
goed lezen;)

hij kan de stekkers wel los krijgen, maar voor demontage van de bobines moet de airbox er af. en dat zal wel weer te veel moeite zijn juh, haha
 
Als je wilt testen of hij vonk hoef je toch niks anders te doen dan een bougie in de dop te steken en dan te starten?



MotorstekBekijk Mijn Motor-ForumBekijk onderwerpen
Normaal gebruik ik mijn trouwe stroboscooplamp maar dat werkt niet echt denderend om een 12 volt draadje. :')
Bij een goed bereikbare bougie zou ik de dop nog los kunnen halen en met een reservebougie testen maar in dit geval moet dan onder meer het complete luchtifilterhuis verwijderd worden, niet handig...

Ik kan wel bij de stekker (2 draden) die het signaal naar de bobine verzorgt, zou ik daar een lampje op aan kunnen sluiten of iets dergelijks? :?

Probleem van op één cilinder gaan lopen gebeurt onderweg, nooit als hij gedemonteerd p de brug staat...
 
Je zou er een contacthoekmeter op aan kunnen sluiten. Die sluit je aan op de signaaldraad van de bobine. Als de signaaldraad niet werkt, heb je ook geen meting. (Wel de signaaldraad pakken en niet de 12 volt. )
 
MotorstekBekijk Mijn Motor-ForumBekijk onderwerpen
Normaal gebruik ik mijn trouwe stroboscooplamp maar dat werkt niet echt denderend om een 12 volt draadje. :')
Bij een goed bereikbare bougie zou ik de dop nog los kunnen halen en met een reservebougie testen maar in dit geval moet dan onder meer het complete luchtifilterhuis verwijderd worden, niet handig...
Ik kan wel bij de stekker (2 draden) die het signaal naar de bobine verzorgt, zou ik daar een lampje op aan kunnen sluiten of iets dergelijks? :?

Probleem van op één cilinder gaan lopen gebeurt onderweg, nooit als hij gedemonteerd p de brug staat...


Pickup spoel :Y :Y :Y

je hebt er vermoedelijk 2, 1 van de 2 er even uit halen. meten; ~400Ω en goed heet maken met een föhn. dan zal die waarde vermoedelijk veranderen. = stuk
 
Pickup spoel :Y :Y :Y

je hebt er vermoedelijk 2, 1 van de 2 er even uit halen. meten; ~400Ω en goed heet maken met een föhn. dan zal die waarde vermoedelijk veranderen. = stuk

Ben ik al mee bezig geweest, ik heb er ééntje (tot mijn verbazing bij een 90 graden twin) dus dan zou hij het helemaal niet meer doen.

Maar laten we even niet afdwalen over wat het zou kunnen zijn, het gaat me specifiek om wat ik vraag.
 
Contacthoekmeter is een apparaat om puntjes mee af te stellen? Ontstekingstijdstip?
Je kan op de laagspanning van de bobine een led-je aansluiten. Dan zie je onderweg of de bobine wel spanning krijgt en dan weet je of de bobine stuk is of de aansturing (cdi?) van de bobine.

Overigens, bij veel bobines met cdi is de aanstuurspanning toch veel hoger dan 12 volt???.

Penbobine, draadbreuk in bobine, warmte... geen vonk.
 
Is bedoeld om puntjes af te stellen, de meting gebeurd door de meter aan te sluiten op de signaaldraad die vanaf de puntjes naar de bobine gaat, moet ook werken bij jouw signaaldraad.

Oké, zoiets zocht ik dus inderdaad, mijn stroboscoop heeft geen normale stekker voor signaal omdat die geen contacthoekmeter-functie heeft. Ik ben net aan het testen geweest met mijn multimeter op de pulsdraad, ik krijg bij draaiende motor een goed signaal tussen de 1 en 2 Volt wisselstroom afhankelijk van het toerental, hier kan ik wat mee! :)

Iedereen bedankt voor de hulp. :}
 
Volgens mij worden penbobines op dzelfde manier aangestuurd vanuit de CDI/ECU als normale bobines, dus met een hoogspanningspuls.

Aangezien die puls maar heel kort duurt tov. twee krukasomwentelingen zal de gemeten spanning ook heel laag zijn.
 
Klopt ja werkt die werken op dezelfde manier, de motor waar het om gaat heeft origineel normale bobines maar is door de vorige eigenaar aangepast naar penbobines, heeft het probleem niet opgelost helaas dus ik verwacht ook niet dat het aan de bobines zelf ligt, het is meer de vraag of het vonk of benzinegerelateerd is.
 
Volgens mij worden penbobines op dzelfde manier aangestuurd vanuit de CDI/ECU als normale bobines, dus met een hoogspanningspuls.

Aangezien die puls maar heel kort duurt tov. twee krukasomwentelingen zal de gemeten spanning ook heel laag zijn.
:^
DE puls zit tegen 200 volt maar is met een meter niet te meten omdat die uotgaat van de gemiddelde spanning en die ligt veel lager.
Zet er eens een scoop op.
 
:^
DE puls zit tegen 200 volt maar is met een meter niet te meten omdat die uit gaat van de gemiddelde spanning en die ligt veel lager.
Zet er eens een scoop op.

Ik moet er een scoop op zetten (die lang niet iedereen heeft) in plaats van de multimeter omdat? :?

Het gaat toch om dat hij aangestuurd wordt of niet op dat moment?

je kan wel suggesties geven maar vertel dan ook wat daar het nut van is? :)
 
Omdat het kan zijn dat de piekspanning niet hoog genoeg is, waardoor je een hele zwakke of geen vonk krijgt.

Het is leuk als je een scoop hebt maar zonder kun je ook al ver komen.

Pak gewoon een 5W steek lampje en soldeer daar 2 spelden oid aan zodat je hem in de stekker kunt prikken. Met stationair toerental zou je nog net moeten kunnen zien of je signaal/aansturing hebt. (zou het wel van tevoren even testen voordat je onderweg staat te klooien)
 
Ik moet er een scoop op zetten (die lang niet iedereen heeft) in plaats van de multimeter omdat? :?

Het gaat toch om dat hij aangestuurd wordt of niet op dat moment?

je kan wel suggesties geven maar vertel dan ook wat daar het nut van is? :)
Dat zeg ik toch?
Als je een piekspanning hebt van 200 volt die een dutycycle heeft van b.v. 5% (in een periode van 100msec is de piek maar 5msec ) dan is e gemiddelde spanning maar 10 volt.
een oscilloscoop geeft dit duidelijk weer.
 
Ik moet er een scoop op zetten (die lang niet iedereen heeft) in plaats van de multimeter omdat? :?
Met een scoop kan je de vorm, de grootte en de lengte van de puls bekijken en dit vergelijken met de andere penbobine.
Het gaat toch om dat hij aangestuurd wordt of niet op dat moment?
zie hierboven
je kan wel suggesties geven maar vertel dan ook wat daar het nut van is? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan