Testrijden voor het blad motor!

Dit lijkt al veel meer op een verhaaltje wat je in een motorblad kunt vinden.
Ik vondt dat prut voor die gagiva toch ook wel leuk
Was dit een cagiva met suzuki blok of zat er al een ander blok in?

Het is in ieder geval een eerlijke reaktie! Zo lees je ze niet in de bladen, ondanks dat het zo eigenlijk wel zou moeten. Als iets slecht is, mag het gezegd worden en heeft de fabrikant wat te doen...
 
Het is in ieder geval een eerlijke reaktie! Zo lees je ze niet in de bladen, ondanks dat het zo eigenlijk wel zou moeten. Als iets slecht is, mag het gezegd worden en heeft de fabrikant wat te doen...

je leest dat niet in de bladen omdat de lezers het goed onderbouwd willen hebben

mensen kopen niet zo'n blad om de persoonlijke mening van de tester te lezen

je moet je persoonlijke mening (racer/chopper enz.) aan de kant zetten voor je de test in gaat en dan deze ene fiets beoordelen op verschillende onderdelen (wegligging/sturen/zitcomfort enz)

ik ben het wel met je eens dat sommige bladen alleen maar positieve dingen schrijven omdat ze op goede voet willen blijven met de leveranciers :r :r
 
En dat zo maar eens bewezen is dat het orgineel altijd beter (mooier) is dan de namaak
En dat er bar weinig van verkocht zijn in nederland (ze stonden 3 maanden na introductie al in de uitverkoop
En dat dat 850 cc blok de basis was waarna de andere (650 cc en 1000cc) zouden volgen
Met als belangrijkste reden dat ze dan naar VS konden worden geexporteerd wat met de suzuki blokken niet mag
en dat er een nieuwe gilera komt die er hetzelfde uitziet als een cagiva alleen met een 850cc blok
de cagiva raptor 650 en 1000 blijven gewoon leverbaar

en dat de cagiva raptor is ontworpen door de zelfde persoon die eerder bij Ducati de monster heeft ontworpen
 
Cagiva heeft gewoon het probleem dat de naked bikes in Nederland niet echt willen verkopen

Als je in het buitenland kijkt dan staan motoren zoals de Monster / Hornet / enz hoog in de lijsten van meest verkochte motoren

Ander probleem is de marketing volgens mij, daar doen ze te weinig aan
 
je leest dat niet in de bladen omdat de lezers het goed onderbouwd willen hebben

mensen kopen niet zo'n blad om de persoonlijke mening van de tester te lezen

je moet je persoonlijke mening (racer/chopper enz.) aan de kant zetten voor je de test in gaat en dan deze ene fiets beoordelen op verschillende onderdelen (wegligging/sturen/zitcomfort enz)

ik ben het wel met je eens dat sommige bladen alleen maar positieve dingen schrijven omdat ze op goede voet willen blijven met de leveranciers :r :r

Ik weet het. Het zou ook niet goed zijn om in het blad te schrijven dat het volledig prut is. Maar de echt zwakke punten (en in geval van de test lijken 3 personen niet tevreden over de Cagiva) moeten zeker genoemd kunnen worden.
 
Ik weet het. Het zou ook niet goed zijn om in het blad te schrijven dat het volledig prut is. Maar de echt zwakke punten (en in geval van de test lijken 3 personen niet tevreden over de Cagiva) moeten zeker genoemd kunnen worden.

tja..

in dit geval ken ik de testers niet, maar wat vaak voorkomt is dat de tester(s) bevooroordeeld op zo'n fiets gaan zitten (vind naked bikes niks/choppers niks enz.)

er zijn maar weinig mensen die alles van zich af kunnen zetten en dan een goede test schrijven

vaak lees je ook over de bekende race motoren een goede recentie omdat deze nu eenmaal geliefd zijn bij de testers en minder aan de tand worden gevoeld

fietsen zoals bijv. de Triumph Daytona zijn ze een stuk negatiever over omdat er al mee gaan rijden met het idee "dit is niks" en dan vind je al snel iets

Om even terug te komen op jou reactie, het is inderdaad belangrijk dat de zwakke punten genoemd worden
 
tja..

in dit geval ken ik de testers niet, maar wat vaak voorkomt is dat de tester(s) bevooroordeeld op zo'n fiets gaan zitten (vind naked bikes niks/choppers niks enz.)

er zijn maar weinig mensen die alles van zich af kunnen zetten en dan een goede test schrijven

Wat dat betreft klopt het. Ik ben geen type voor de naked bike. Wat mij gevraagd werd is om deze drie motoren met elkaar te vergelijken.
Ik had nog nooit op een twee cylinder gereden en nog nooit op een naked. Maar ik denk dat ik dan wel zonder te vergelijken met weer andere motoren mijn mening kan geven.
Ik ben er in ieder geval "open" naar toe gegaan. Ik heb geen eens uitgezocht wat het nu allemaal precies is, wat er over geschreven wordt.
Gewoon kijken, voelen en ervaren. Dat was het belangrijkste.
Bevooroordeeld? Misschien wel omdat ik van een ander type motoren houd, maar onbevooroordeeld omdat ik er geen ervaring mee had.

Je kan wel alleen liefhebbers op die motoren neer zetten, maar dan heb je ook weer dat je een Duc leuker vindt, dus ook weer met een gekleurde bril op.

Ach, bij alles kan je wel wat bedenken. Ik vond het in ieder geval leuk om te doen en heb het ook serieus gedaan. (Niet voor niks hele lappen papier ingevuld met allerlei verschillende onderdelen om te beoordelen).

Wat het blok betreft van Soes en Cagiva, zal het morgen eens vragen. Het zou kunnen dat het dezelfde is. Heb daar geen info over.
 
Wat bedoel je eigenlijk met dat de Duc niet soepel loopt en dat het gas plotseling inkomt? Met een 4 cilinder heb je dit toch ook en veel erger? Of bedoel je dat de Duc direct bij laag toeren al een hoop koppel heeft?
 
Wat bedoel je eigenlijk met dat de Duc niet soepel loopt en dat het gas plotseling inkomt? Met een 4 cilinder heb je dit toch ook en veel erger? Of bedoel je dat de Duc direct bij laag toeren al een hoop koppel heeft?
dat laatste natuurlijk.
 
tja..

in dit geval ken ik de testers niet, maar wat vaak voorkomt is dat de tester(s) bevooroordeeld op zo'n fiets gaan zitten (vind naked bikes niks/choppers niks enz.)

er zijn maar weinig mensen die alles van zich af kunnen zetten en dan een goede test schrijven
...

Ik ben zelf hobby autojournalist en heb wat testverslagen over Lotussen geschreven. Natuurlijk bekijk ik dat als Lotusfreak door een Lotusbril. Ik wil best negatieve punten noemen, maar afzeiken (is gelukkig niet nodig) zal ik zo'n auto natuurlijk niet. Als ik hem lelijk vind (340R, qua uiterlijk :r , qua rijden :} ) zeg ik dat wel.
 
Ik denk dat wij moeten oppassen dat wij de redactie mensen niet met een gekleurde bril beoordelen.
'Tuurlijk vind ik het niet leuk als ze in een vergelijkingstest een 998 als laatste plaatsen omdat het blok niet soepel genoeg is. (ik verzin hier maar iets!!) want het is mijn favoriet: "Nou dat blok is soepel zat..." zou mijn reactie kunnen zijn. "Die gasten van blad X vinden dat blok toch ook soepel?!?"

Die bladen meneren moeten een keuze maken uit het de brommers die zij op dat moment voorhanden hebben, da's een moment opname waarvan ze vaak genoeg zelf ook zeggen dat er tegenwoordig eigenlijk geen slechte motorfietsen meer zijn, alles elkaar niet zoveel ontloopt, maar er kan er maar 1 de winnaar zijn dus moeten ze een beetje zout op de (toch al snelle) slakken strooien.
 
Ik kreeg vanmiddag telefoon van Herma van het blad Motor........ Of ik zin had om 9 en 10 juli mee te gaan om motoren te testen!
Echt waar, zonder gein. *D
Ik zei al ja voordat ze vertelde wat de bedoeling is.
Er worden die dagen drie motoren getest de SV650 een monster en een motor die ik totaal niet kende (en waar ik de naam ook van vergeten ben).
Waar het precies gaat gebeuren was nog niet helemaal bekend, hoor ik volgende week of zo.
Dus binnekort staat ieniemienie op motor in het tijdschrift Motor!

Moest het effe kwijt, vind het zoooooooo leuk!
YOU LUCKY MICE. *d
veel plezier
 
dit is een van de redenen dat ik de testen van motormaniacs waardeer

die gasten hebben hun eigen mening en zich laten zich niet een of andere mening opdringen (zie oa de test van de V-Strom)

de uitleg erbij is ook perfect en goed onderbouwd

en dus niet alleen maar vermelden [hij klote reed / het was niks enz.] daar heb je namelijk niks aan

Zo zie je maar weer dat dit ook persoonlijk is.
Ik vind motormaniacs niet slecht , maar bij sommige testverslagen kom ik wel een aantal tegestijdigheden tegen (o.a. v-storm). Dit is natuurlijk niet goed als je een test betrouwbaar moet vinden. En dat onderbouwen van hun gebeurt ook wel eens op gevoel en daarom is dat ook niet helemaal betrouwbaar en zeker niet perfect.
Hoeft en kan ook niet , maar je moet er ook niet te veel waarde aan hechten.

Daarbij ligt het probleem ook vaak dat de test-motoren niet helemaal in orde zijn en er dus een verkeerd testbeeld van wordt weergegeven.
B.v. andere/slechte banden.

Motoren beoordelen blijft iets heel persoonlijks en daardoor ook heel moeilijk.
B.v. Bij een klein/licht persoon zal een motor heel anders op een reageren dan bij een groot/zwaar persoon.
En de een gaat voor sportief de ander voor tour.
Enz.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat je aan de hand van een goed beeld, voor een bepaalde motor kunt gaan en die dan verder zelf kunt uitproberen.
 
Ik ben jaloers.
Volgende CRT ook maar van Motor doen. (Maar niet die speciaal voor vrouwen :r )

Echt supergaaf! Ik wilde je nog heel veel plezier wensen, maar daar is het nu te laat voor.
 
Nou het verhaal is uiteindelijk wat minder leuk afgelopen.
Het maken van de foto's, het scheuren door de bochten etc, is allemaal goed verlopen. (Ookal zat het weer weer niet mee!)
Wat er mis ging is het volgende:
Toen we terugreden reed ik voorop omdat ik de weg kende. Ik stopte bij een kruispunt en ik hoor ineens een hoop herrie achter me en toen was het te laat.
De Duc ramde de Cagiva (waar ik op zat) en daar ging ik door de lucht. ;(
Wat Jorien, de rijdster van de Duc zei was allemaal vaag. Ze ging wat te hard door die bocht (viel mee lijkt mij)en dat ze de kruising niet zag en begon te remmen en het niet ging. Beetje vaag verhaal. Ik weet wel wat ik hoorde en dat was dat ze te laat, te extreem (met de achterrem???) begon te remmen. Maar goed, dat is mijn vermoede.
Resultaat: de Cagiva kon alleen nog in zijn 1, links en rechts behoorlijk wat schade en die hebben we maar bij een aardige meneer in de garage gezet.
De Duc had ook wel wat schade, maar was mee te rijden. Velg was beschadigd, krassen op de uitlaat en wat krassen aan de voorkant.
Ik ben achterop gegaan naar IJsselstein en heb daar mijn motor gepakt en ben naar huis gereden. Ik had behoorlijk last van mijn hand en dacht bij het naar huis rijden, toch maar even een foto in het ziekenhuis laten maken.
En ja hoor, scheurtje in het bod, twee weken rust houden en wanneer ik erg veel last heb gips laten zetten.
Het was nu al de vraag, wel of geen gips, maar ik had zoiets van :doe dan maar niet.
Frank had het zien gebeuren en hij vertelde dat hij alles zag vliegen en het er behoorlijk spectaculair uitzag. De Cagiva is gewoon de lucht ingegaan!
Nou, dat heb ik ook weer meegemaakt: Mijn eerste touchedown. Beetje auw, maar het gaat allemaal wel.
Ben blij dat ik er met zo weinig vanaf ben gekomen want het ging best hard.
 
hopen dat je er weer snel vanaf bent. gelukkig is het niet met je eigen brommer gebeurd.

edit / ps:

in welk nummer komt het?
 
Aha, dus je was zondag nog snel even aan het oefenen :P (ja, ik ook). Dat je maar snel weer aan elkaar mag groeien '( .
 
hopen dat je er weer snel vanaf bent. gelukkig is het niet met je eigen brommer gebeurd.

edit / ps:

in welk nummer komt het?

Nee, gelukkig was het niet mijn brommer, maar wel lullig allemaal. (Tsja het gaat niet zo goed met mf-ers die meedoen aan een test)

Het komt in het volgende nummer te staan. Van 25 juli.

Maar ik denk dat je me wel even op Zandvoort ziet. Ik kom jullie aanmoedigen!
 
Da's een naar einde van wat zo'n mooie ervaring had kunnen zijn. Balen :( gelukkig ben jij er redelijk heel uitgekomen.
 
Jee, wat een verhaal. Gelukkig niet al te veel schade, zoals het nu lijkt.

maar wél weer een ervaring rijker. :]
 
ik gok dat dit de laatste keer is dat ze zomaar willekeurige mensen zo'n test laten doen }) ;) }) ;) })

ik ben na dit alles wel heel benieuwd wat er wel en wat er niet vermeld word
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan