Testrit bij aankoop motorfiets altijd mogelijk?

mijn advies ga niet alleen,als het kan je vrouw en kind meenemen.als je die hebt :+
je hoeft dan zelfs je rbw niet eens te laten zien _O- .

ga je alleen dan zueren ze idd.
maar dat is mijn ervaring
 
Laatst bewerkt:
Echt bedankt voor jullie reactie tot nu toe. Ik ervaar bij jullie dat je als klant echt wel recht heb op een goede proefrit, ook al gaat het om 3 motoren.

De duur van een proefrit lijkt me wel belangrijk ivm de zithouding. Ik ben zelf bijna 1.90 en wil graag een naked bike gaan rijden. Dan is een ritje van een uur anderalf uur niets te veel gevraagd om een impressie te krijgen van de zithouding (i.v.m. lage zit hoogte).

Zijn er overigens nog tips van goede dealers in Noord Brabant?


Zou nie direct interpreteren dat je het RECHT hebt op een proefrit. Is nog altijd de dealer die dat bepaalt.

Maar zoals genoemd, meeste doen er niet moeilijk over. Goeie afspraak maken en dan zul je meestal ook wel op meerdere modellen kunnen rijden (indien aanwezig uiteraard).
 
.......

Zijn er overigens nog tips van goede dealers in Noord Brabant?

Voor de Hornet zou je hier kunnen kijken: Huybers Motoren in Schijndel

Daar heb ik ook al eens voor het eerst op de CBF1000 gereden, was een Demo.

Proefrijden geen probleem daar en er staat ook wel een aardige voorraad.
 
Hoi sakeman,

Ik heb met het uitzoeken van motoren en auto's nooit problemen gehad met een proefrit. Sterker nog: de importeurs bieden auto's aan voor een proefrit als jij er maar een grappig verhaaltje voor een website wil schrijven....

Maar, de handelaar kijkt jou aan en je ziet hem denken: hoe groot is de kans dat ik deze motor aan hem verkoop? De handelaar zit er doorgaans niet op te wachten dat jij hem even afjakkert en hem vervolgens terugbrengt en zegt: die op marktplaats is goeiekoper.

Serieus geinteresseerd zijn is een van de randvoorwaarden. Leg aan de handelaar uit waarom jij twijfelt tussen de ene en de andere motor.
Met een lijstje naar de dealer stappen gaat waarschijnlijk niet werken. Ik zou als handelaar tegen een klant met een lijstje zeggen: "Kom maar terug als je besloten hebt". Het is toch een vorm van uitlenen en dat moet je als handelaar beperkt zien te houden.

Als je nog twijfelt aan het model, huur dan eens wat verschillende motorfietsen tot je op het punt bent aangekomen dat je hooguit een tweetal motorfietsen overhebt. Misschien wil de handelaar je wel helpen met huuradresjes voor de modellen waar je tussen twijfelt. Bovendien geeft een dag lang een motor huren een veel betere indruk dan 10 minuutjes rondscheuren. Als je bijvoorbeeld een chopper huurt, merk je na een uur pas dat de onderrug lange vakantieritten op zo'n ding niet gaat waarderen. Die 10 minuten moet je meer zien als een testritje wat je zou moeten overtuigen dat de motor van je keuze een goed en bruikbaar exemplaar is.
Vergelijking van het rijden met de te koop aangeboden motor met een huurfiets (die zijn volgens een zekere standaard onderhouden) geeft je een goede indruk van de kwaliteit van dat ene exemplaar wat de handelaar te koop aanbiedt.





Bijvoorbeeld: ik heb een BMW K75. Bij vrijwel elke BMW K uit die jaren hoorde je de benzinepomp fluiten. Maar, als jij voor het eerst op zo'n BMW rijdt, hoor je de benzinepomp. En dan? Dure injectierevisie? Hoort het er bij?
De handelaar zegt natuurlijk: dat doen ze allemaal......
Net zoals de vorige eigenaar: die ene oma die alleen op zondag naar de kerk rijdt, koopt iedere dag een andere motor, zo lijkt het wel.....
 
Heb je al op de fietsen in general gezeten? misschien merk je wel dat één van het met een van die fietsen totaal niet "klikt" als je erop zit?
 
Ik was mezelf een beetje aan het oriënteren bij Goedhart
Komt de verkoper met de vraag of hij mij kon helpen.
Ik geef mijn wensen aan en dat ik geïnteresseerd ben in een Triumph S3 maar dat ik twijfel over de lange afstand kwaliteiten (blijft een naked).
Verkoper kijkt naar mij (ik ben 186cm en 100kg) en zegt probeer eens een Triumph Tiger

3 minuten laten zat ik een beetje overdonderd op de Tiger

30 minuten later terug en aangegeven dat ik mijn financiering zou bekijken.
De volgende dag (financiering geen probleem) Belt goedhart mij dat zij een Tiger zoals ik hem wil heeft ingeruild en dat ik maar moet kijken of het wat is.

Aangezien ik eigenlijk een nieuwe fiets wilde hebben (geen gezeur) heb ik de gebruikte fiets een hele dag meegekregen om te testen etc.

Koop was daarna snel een feit.

Het moraal, Iedere dealer die iets wil verkopen doet echt wel zijn best.
Wil een dealer jou geen proefritjes geven ga dan naar een andere dealer.
Wel is het natuurlijk beter om even een afspraak te maken. IRL is mijns inzien beter dan telefonisch.

Succes met jouw keuze.
 
Laatst bewerkt:
nu heb je het wel over goedhart he :p

een beetje verkoper kan ook wel een inschatting maken van wat je misschien zou liggen.
lijstje met wensen: lekker bossen, offroad, weer en wind, 1m98, niet te hard kunnen, dan gaat die je niet een nieuwe ducati 1098 aansmeren, maar geeft aan dat een all-road model wel handig voor je zou zijn, AT of een ST vanwege je lengte. (om maar ff vlot iets te noemen).

wat ook wel kan helpen is je lijstje wat uitbreiden met vergelijkbare modellen, met de complete lijst met de verkoper behandelen, en die extra keuzes er afstrepen, zodat je de keuzemogelijkheid "beperkt" ;)
Hij hoeft geen 5 fietsen uit te lenen en jij hebt je proefritjes op 3 stuks :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan