Testrit bij aankoop motorfiets altijd mogelijk?

sakeman

MF'er
4 okt 2009
87
0
Sliedrecht
Hallo beste motorliefhebbers,

Zeer binnen kort wil ik graag een motor gaan kopen bij een dealer.
Ik weet al wat voor soort ik wil gaan kopen, alleen ben ik er nog niet uit welke merk, type etc. Om een motorfiets uit te zoeken naar wens ben ik er van overtuigd als amateur dat een goede testrit heel veel invloed heeft bij je beslissing.

Stel, ik heb bij een dealer een 3-tal motorfietsen gesellecteerd, is het dan normaal dat ik als klant op alle motorfietsen een testrit kan maken? Of kijken dealer daar raar van op?

Ik hoor graag van jullie :)

Mijn keuze motorfietsen:
- Kawasaki z750
- Suzuki gsr 600
- Honda hornett 600

Bedankt alvast, gr Cees
 
Hallo beste motorliefhebbers,

Zeer binnen kort wil ik graag een motor gaan kopen bij een dealer.
Ik weet al wat voor soort ik wil gaan kopen, alleen ben ik er nog niet uit welke merk, type etc. Om een motorfiets uit te zoeken naar wens ben ik er van overtuigd als amateur dat een goede testrit heel veel invloed heeft bij je beslissing.

Stel, ik heb bij een dealer een 3-tal motorfietsen gesellecteerd, is het dan normaal dat ik als klant op alle motorfietsen een testrit kan maken? Of kijken dealer daar raar van op?

Ik hoor graag van jullie :)

Mijn keuze motorfietsen:
- Kawasaki z750
- Suzuki gsr 600
- Honda hornett 600

Bedankt alvast, gr Cees


Lijkt mij de meest normale zaak van de wereld, zeker als je voornemens bent 1 van de 3 te kopen. Anders lekker verder kijken (naar mijne bijvoorbeeld O-) )

Op de Hornet hoef je overigens geen garantie te nemen, die kunnen niet stuk. ;)
 
Hallo beste motorliefhebbers,

Zeer binnen kort wil ik graag een motor gaan kopen bij een dealer.
Ik weet al wat voor soort ik wil gaan kopen, alleen ben ik er nog niet uit welke merk, type etc. Om een motorfiets uit te zoeken naar wens ben ik er van overtuigd als amateur dat een goede testrit heel veel invloed heeft bij je beslissing.

Stel, ik heb bij een dealer een 3-tal motorfietsen gesellecteerd, is het dan normaal dat ik als klant op alle motorfietsen een testrit kan maken? Of kijken dealer daar raar van op?

Ik hoor graag van jullie :)

Mijn keuze motorfietsen:
- Kawasaki z750
- Suzuki gsr 600
- Honda hornett 600
Over het algemeen wel. :X
 
Bij een dealer mag proefrijden eigenlijk nooit een probleem opleveren als je serieus interesse hebt maar vaak komen mensen aanrijden op een fiets met trappers en willen dan het gehele arsenaal aan uitgestalde motoren "proberen" om zo'n zelfde fiets later elders te kopen via Marktplaats bij een particuier

Kan me wel ooit voorstellen dat de dealers daar niet blij van worden.

Als je serieus bij een dealer gaat kijken én bereid bent om een paar dagen later terug te komen om te proefrijden nadat je het over de prijzen/kortingen gehad hebt dan zal 'ie met liefde en plezier zorgen dat de motoren voor je klaar staan.
 
Bij een dealer mag proefrijden eigenlijk nooit een probleem opleveren als je serieus interesse hebt maar vaak komen mensen aanrijden op een fiets met trappers en willen dan het gehele arsenaal aan uitgestalde motoren "proberen" om zo'n zelfde fiets later elders te kopen via Marktplaats bij een particuier

Kan me wel ooit voorstellen dat de dealers daar niet blij van worden.

Als je serieus bij een dealer gaat kijken én bereid bent om een paar dagen later terug te komen om te proefrijden nadat je het over de prijzen/kortingen gehad hebt dan zal 'ie met liefde en plezier zorgen dat de motoren voor je klaar staan.

Lijkt me ook.
 
Als je serieus geintreseerd bent en dit ook laat blijken aan de dealer. zal een proefrit echt geen probleem zijn. Ook niet als je op alle drie een rondje wilt rijden.
Zou wel eerst eens praten over wat er mogelijk is met de prijzen en eventuele kleding of accessoires.
Mischien dat je idd naar een paar dagen terug moet komen voor de proefrit zodat ze de motoren achter uit de showroom kunnen graven en voor je klaar kunnen zetten.
kan me niet voorstellen dat er een dealer is die zegt dat je maar op een motor mag proefrijden.

Succes met het proefrijden en laat hier even weten hoe het gaat en wat het uiteindelijk geworden is.
RFast
 
Denk ook niet dat het een probleem is als je serieus overkomt...Maakt dan ook in principe niet uit of je met fiets/koekblik of motor aan komt. Moet alleen wel zeggen: Motorhandelaar zei tegen mij dat als ik een beetje kon rijden ik na 10 minuten al wist of het wat was of niet. Ben ik het echter maar ten dele mee eens.

Het mooiste zou zijn als je een proefrit van 300 kilometer mocht maken zodat je weet of de zithouding je ook bevalt maar dat zit er bij de meeste dealers niet in.. De meeste dingen heb je wel door na 10 minuten maar de zithouding dus niet...
Affijn, zelf een proefrit van een half uurtje gemaakt, motor alsnog gekocht en nog geen minuut spijt gehad...
 
Je moet wel rekening houden dat het einde van het motor seizoen is en dan gaan de demo's er meestal uit. Een dealer wil vaak niet iemand even een proefritje laten maken met een splinter nieuw model uit de showroom met 0 kilometers op de teller.
 
Wat zijn jullie ervaringen?
Wat was dat nou weer voor loze kreet? Niet zo geduldig vanavond? ;)

Ontopic: Ik heb nog maar één ervaring met een dealer. Was wel dezelfde dealer waar we mijn vriendin haar motor hebben gekocht op de motorbeurs (zonder proefrit dus :X), maar goed, ik zag toevallig bij diezelfde tent mijn huidige motor. Heb daar op twee motoren twee proefritjes mogen maken, geen probleem.

Ik kwam dan waarschijnlijk ook geinteresseerd over, speciaal van de Veluwe naar Mijdrecht komen rijden ;)
 
Mijn ervaring is dat het gewoon kon (kan). Ik wou destijds graag testrijden op een R6 06 en een GSXR 750 06 en daar maakte de dealer geen probleem van.
Gewoon zeggen dat je twijfelt tussen de motorfietsen en graag even een testritje wil maken. Als dat niet mogelijk is wil hij naar mijn mening geen motoren verkopen :)

Edit: zoals vele zeggen je moet natuurlijk wel serieus zijn/overkomen. Ik kon de volgende dag terecht voor een testrit op de motoren. Woon in de buurt dus dat was geen probleem. Als je van ver moet komen misschien eerst even bellen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom ga je niet naar verschillende dealers dan? Hoef je je ook niet bezwaard te voelen als ze geen van 3 helemaal bevallen of je je keus nog niet kan maken.
 
Ik heb ooit maar één motor bij een dealer gekocht; proefrit was helemaal geen probleem.

Telefonisch afgesproken, kopietje rbw en gaan.

daarna pas praten over geld en de rest. Dat was prima service :Y

Ik hoor ook andere verhalen, maar dat is van horen zeggen.

Koopt iemand bij mij een motor -of is geïnteresseerd- dan tekenen we een contractje. We bouwen wat zekerheid in. Borg achterlaten en zo lang rijden als je wilt. Eénmaal een heel weekend meegegeven, om eerder genoemde reden.
 
degene waar ik de motor heb gekocht maakte geen probleem over een testrit
zei zelfs tegen ik wil je pas over een uurtje ofzo terug zien als je over 2 uurtjes nog niet terug bent dan ga ik me zorgen maken
een uur en een kwarier gereden en daarna ook gekocht
 
Toen ik nog Twijfelde tussen 2 motoren heb ik er gewoon een gehuurd.
Want in 1 dag kan je de motor veel beter leren kennen dan een uurtje.
 
er zijn ook geregeld 'open' dagen dat ze alle motoren klaar hebben staan voor kleine testritjes die zijn echt volledig vrijblijvend.

alleen rij je dan (meestal?) een rondje achter een voorrijder aan.

JR
 
Natuurlijk kan dat :Y . Als een dealer dit niet wilt, koop je daar toch lekker niet :W

Niks van te voren bespreken over prijzen, kortingen en dergelijke: Hij wil graag verkopen. En anders voor hem 3 andere. Hij wil wel weten dat je serieus bent en niet komt voor een gratis "huurmotor ". Als je hem dat vertrouwen geeft, is er niets aan de hand.

Eigenlijk raar: mijn hifi-installatie heb ik gekocht na uren luisteren, mijn motor na een proefrit van 2 uur en mijn huis na een bezichtiging van 1 uur....alles is relatief *O*
 
Laatst bewerkt:
ik ben 22 en heb heb al op 4 motoren proef gereden :) als je maar van te voren een afspraak maakt doen ze het graag. Als je binnen komt lopen van mag ik op die en die rijden wordt de kans kleiner.
Meestal heeft een dealer wel een demo model. bellen van te voren om de afspraak te maken!
 
Beetje kromme vergelijkingen IMHO .... een huis kopen doe je niet in een uur tijd omdat je meerdere huizen bekijkt vóór je tot aankoop over gaat en je daar toch vaak al meerdere gesprekken over hebt met een hypotheek verstrekkende instantie .... een audio installatie kopen in een uur tijd is hetzelfde als een motor kopen via MP ...... je wéét niet wat geluid is ;)
 
Echt bedankt voor jullie reactie tot nu toe. Ik ervaar bij jullie dat je als klant echt wel recht heb op een goede proefrit, ook al gaat het om 3 motoren.

De duur van een proefrit lijkt me wel belangrijk ivm de zithouding. Ik ben zelf bijna 1.90 en wil graag een naked bike gaan rijden. Dan is een ritje van een uur anderalf uur niets te veel gevraagd om een impressie te krijgen van de zithouding (i.v.m. lage zit hoogte).

Zijn er overigens nog tips van goede dealers in Noord Brabant?
 
budje kent een dealer waar je wel proef mag rijden,

wel even op de stippellijn tekenen...... van het voorlopig koopcontract

na mijn vraag hier over, beste man wil geen fun rides,
en hier door rijden alleen de serieuse mensen

( heb hem elders gekocht )
 
Je kan alle 3 de motoren ook huren..als je met een vriend(in) gaat die er ook 1 huurt kan je er gelijk 2 uitproberen voor de hele dag..
En what about Yamaha XJ6 en Triumph Street Triple? (en fz6n?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan