Testverslag Powerfix 28-210 Nm momentsleutel a.k.a. De Lidl

VTR Jeroen

Street Triple RS, Rx, VFR400R en MT5-je
12 mrt 2002
5.832
2.322
Testverslag Powerfix 28-210 Nm momentsleutel a.k.a. De Lidl momentsleutel

Doel: Antwoord geven op de steeds wederkerende vraag : momentsleutel van x, is dit wat?

Optische indruk : De momentsleutel ziet er aardig uit, keurig chroomlaagje, redelijk goed af te lezen nonius.
De maximale afwijking volgens verpakking is 4%, wij hanteren echter altijd 6% volgens DIN/ISO 6789.

Mechanische indruk :
Het handvat moet verdraaid worden om het moment te verhogen, eenmaal op het juiste moment kan deze vast gezet worden met een fixeerbout in het handvat.
Wat opvalt is dat het handvat steeds moeilijker te verdraaien is al na gelang het moment oploopt.
Het laatste deel gaat echt zwaar, en dan merk je ook goed dat het handvat alleen gekarteld is, en niet zoals A merken, een kunststof handvat heeft. Dit zwaar draaien heb ik bij A merken nog niet meegemaakt.
De nonius is wel een beetje typisch, 1 omwenteling van het handvat is 12 Nm, meestal is dit 10 Nm. De “klik” van het juiste moment is duidelijk hoorbaar en voelbaar.

Kalibratie:
Ik heb vier meetpunten gekozen 2 uitersten en 2 er ongeveer tussenin.

Conclusie:
De spreiding van de meetwaarden is niet slechter dan een A merk momentsleutel en alle meetwaarden lagen binnen 6%. Niet binnen 4% wat op de verpakking staat, maar dat was alleen het geval bij het begin van het meetbereik, en daar hebben alle momentsleutels het moeilijk om binnen de tolerantie te blijven. Hoe de momentsleutel op lange termijn blijft presteren is onbekend, maar als je af en toe iets vast moet zetten tussen 60 Nm en 160 Nm (hier zijn de meetwaarden uitstekend), en je kunt leven met het zware draaien van het handvat, dan is de Powerfix voor 2 tientjes van de Lidl een prima momentsleutel.

Opmerking: Er zijn meer goedkope momentsleutels op de markt. Ik heb een aantal jaren terug eens een Mannesmann momentsleutel gekalibreerd, deze zag er bijna hetzelfde uit maar was ronduit slecht met vooral enorme spreiding van meetwaarden op hetzelfde punt. Dit verslag gaat dus puur over de Powerfix zoals afgebeeld op het plaatje.

VTR Jeroen kalibreert voor zijn werk alles op het gebied van lengtetechniek, maar ook momentsleutels.
full
 
hehe dit is tenminste duidelijke en nuttige info *O* *O* *O*
Gaat het toch nog goedkomen op MF??
Alleen jammer dat deze moment sleutel net te zwaar is voor het motorfietswerk.
Je kan hem wel gebruiken vanaf 8 mm bouten en groter, dus cilinderkoppen zal wel gaan.
Maar de 6 en 7 en kleinere bouten even op gevoel doen.
Ik zelf heb 3 moment sleutels met een relatief kleine bereik, werkt toch zuiverder.
 
Laatst bewerkt:
Mijn lichtste begint bij de 0,6 nm ideaal voor alu boutjes en 5 mm boutjes.
Deze gebruik ik voor carterdeksels kleppendeksels lagerbruggen nokkenassen, spannertjes.
Verder heb ik een sleutel die begint bij de 2 nm en de zwaarste is vergelijkbaar met die van de lidll.
 
Hartelijk dank aan VTR Jeroen
voor de nette uiteenzetting.

Zou een inkoop actie via MF voor een momentsleutel tot
bv 50 Nm een optie kunnen zijn?

Momentsleutel die ik nu gebruik is van Louis
nr;10003929 met een meetbereik van 24-206Nm
Ik weet niet of de meet nauwkeurigheid op hetzelfde niveau is
als de Powerfix.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen bedank voor de positieve reakties. :}
Ik heb de recensie inmiddels ook op motormeuk gezet.
Zelf had ik er niet aan gedacht, dus wie weet ga ik deze keer gratis naar de motorbeurs :)

Buiten de Mannesmann van een aantal jaren geleden, en deze Powerfix nu, heb ik niets anders dan Gedore/Rahsol, Stahlwille en Facom momentsleutels gekalibreerd(honderden).
Bedrijven wagen zich simpelweg niet aan Aldi/Lidl/bouwmarktproducten.

Zelf heb ik een gloednieuwe 20 - 200 Nm Rahsol die niet beter scoort dan de Powerfix, maar wel veel lekkerder werkt. Hier heb ik op Ebay 5x zoveel voor betaald.
Ik zou, nu ik weet dat de Powerfix net zo goed scoort, nog steeds voor de Rahsol gaan.
Waarom? Niet omdat ik hem vaak gebruik, maar als ik hem gebruik dan werkt het perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan