Teutoburgerwoud is aangenaam rijden

Fastcruiser

Explorator
Crew
14 aug 2001
19.986
11.379
Zuid-Limburg
Instagram
Ff een paar daagjes weggeweest naar het Teutoburgerwoud en de heuvelrug ten noorden daarvan. Is leuk gebied voor een paar daagjes.

Niet zo mooi/spectaculair als de Eiffel of zo, maar vooral voor lui uit het Noorden of Oosten van Nederland geschikt voor een dagtochtje. Zo'n 60 km vanaf de grens bij Enschede begint het mooie gebied: bochtige wegen, heuvels, bossen etc :9 ... Vooral rondom (ruime ring) Osnabruck en verder ten oosten daarvan is het goed toeven. Zorg wel dat je de kleine wegen uitzoeken ("witte" op de Michelinkaart). Weinig 70 km-zones en behoorlijk rustig. Ongeacht welke weg je pakt, mooie bochten kom je altijd wel tegen, zelfs haarspeldbochten.

Flink zigzaggen zodat je in het gebied blijft...kan je heel wat mooie km's afleggen. En binnen een uur ben je weer in Twente, iig stuk sneller dan vanuit Limburg (en Dld is dan heel wat mooier...).


Weten anderen nog meer mooie gebieden dichtbij de oostgrens van Nederland?
 
Laatst bewerkt:
Hm, klinkt goed! Zal de tip onthouden als ik eens die kant op wil. Hoe zit het met overnachtingsmogelijkheden etc? Camping? Hotel gepakt? Vertel vertel vertel!!! :)
 
We hebben op een camping ten westen van Melle gestaan. Het is in een vlak gebied
tussen beide heuvelruggen (waar je binnen 5 minuten bent) en het staat aangegeven
op de michelinkaart. Ligt rondom een klein meertje. Op het grootste deel van de
camping wil je niet dood gevonden worden maar op een landtong in het
meertje zijn wel leuke kampeerplekken (grote bomen). Er is helaas wel een
biergarten (met fijne :r muziekjes) maar om 23:00 gaat die dicht. Dan
blijft er alleen het gekwaak van de kikkers over.

Andere campings (zijn wel meer in dat gebied) hebben we niet bekeken maar
ook daar verwacht ik voornamelijk vaste of seizoensplaatsen... valt weinig aan te
doen.

Hotels en zo hebben we niet naar gekeken maar in Duitsland is dat meestal
geen probleem (Gaststättes en zo). In Melle kan je goed eten in het oude
centrum (met goede parkeermogelijkheden))... m.n. als je van
aardappelgerechten houdt (restaurant in het oude raadhuis). Osnabrück is wel
erg groot om even naar het centrum te rijden.

Mooie gebieden zijn Z en ZO van Osnabrück. Ook verder naar het oosten
(richting Minden), of OZO (richting Bielefeld) zitten leuke gedeeltes. Het
gebied W van Osnabrück is iets vlakker maar voor nederlandse normen ook erg
mooi.
 
Misschien moet ik er dan toch maar weer eens gaan kijken. Mijn allereerste (echte) rit naar Duitsland was id buurt van Osnabrück, het viel mij toen op dat bijna elke leuke weg zeer kort was. Daarmee bedoel ik dus dat ik voordat ik goed en wel het ene dorp uit was, alweer in het volgende dorp vast zat. Erg ver ben ik toen niet gekomen, bij Bad Essen hield het zo'n beetje op.

Ik zal nog eens een poging wagen, bedankt voor de tip :)

Zelf ga ik meestal in Sauerland rijden. Vanaf Enschede is dat zo'n twee uur rijden via binnendoor wegen. Het begint leuk te worden vanaf Legden (iets ten zuiden van Ahaus) De route is ongeveer: Legden, Rosendahl, Billerbeck, Darup, Appelhülsen, Senden, Ottmarsbocholt, Capelle, en dan bij bij Werne de <1> op (afrit 80).

Vervolgens ga je via die oh zo saaie autobahn <1>,<44> en <445> naar Arnsberg. Vanaf daar kun je (met een beetje plannen) echt prachtig rijden en bijna geen stad tegenkomen.

Mocht je interesse hebben in mijn route dan kan ik je een pngtje (of xcfje, waarin je de route aan/uit kunt zetten) mailen. Het zijn twee pngtjes van ongeveer 3500x3500 pixels en ca. 25MB groot. (Na verkleining natuurlijk :) )
 
Laatst bewerkt:
ff een tipje, motormuseum Ibbenbüren ligt in de buurt, noordelijk van snelweg Osnabrück-Rheine, en Tecklenburg is ook de moeite waard, ken je lekkerop een terrasje zitten.Ook ligt aan de rand van Tecklenburg een parkeerplaats met leuk uitzicht richting het zuiden, bij mooi weer zijn hier veel motorrijders..
 
Om 23.00 uur al '( , moet je toch echt iets anders zoeken volgende keer ;)

Ik kan je melden dat je daar niet wilt zitten....

Maar de stad is 5 km verder (moet je wel een taxi regelen (of je inhouden) :P ).

Zijn idd wel veel dorpjes, maar daar ben je meestal zo doorheen (en geen stoplichten e.d.). Zijn ook wel wat langere stukken...kwestie van goed op de kaart kijken/zoeken.
 
Goede tip. Lekkere bochten rijden in een beetje andere omgeving die toch niet al te ver weg is, is ook wel eens leuk vanuit het Oosten van Nederland.


CAT
 
Ik denk dat we dit weekend er eens gaan kijken (tent mee). Vroeger ben ik wel eens met mijn ouders in Tecklenburg geweest. Die vonden het leuk daar (ik had daar nog geen oog voor). Net even gekeken op weeronline.nl en het blijft daar droog met een lekker temperatuurtje, dus dat gaat goedkomen!


CAT (Frank leest straks deze verassing)
 
Ik denk dat we dit weekend er eens gaan kijken (tent mee). Vroeger ben ik wel eens met mijn ouders in Tecklenburg geweest. Die vonden het leuk daar (ik had daar nog geen oog voor). Net even gekeken op weeronline.nl en het blijft daar droog met een lekker temperatuurtje, dus dat gaat goedkomen!


CAT (Frank leest straks deze verassing)

Benieuwd of hij daar vrolijk van wordt :P

Graag een volledig reisverslag achteraf, met foto's etc. :)
 
Ik denk dat we dit weekend er eens gaan kijken (tent mee). Vroeger ben ik wel eens met mijn ouders in Tecklenburg geweest. Die vonden het leuk daar (ik had daar nog geen oog voor). Net even gekeken op weeronline.nl en het blijft daar droog met een lekker temperatuurtje, dus dat gaat goedkomen!


CAT (Frank leest straks deze verassing)

Prettig weekend (en ook voor Frank natuurlijk :P ). Zal wel lukken want het is een leuke omgeving met heel wat leukere wegen dan in Nederland.
 
klinkt idd leuk,

ik ga es de grote Bosatlas afstoffen en es kijken over welke plaatsen jullie het allemaal precies hebben.

Goed idee voor een weekendje
 
klinkt idd leuk,

ik ga es de grote Bosatlas afstoffen en es kijken over welke plaatsen jullie het allemaal precies hebben.

Goed idee voor een weekendje

Ik zal wel ff een lijstje maken met de leuke stukken van de routes die wij gereden hebben...kan je die op de kaart aan elkaar proberen te knopen.
 
Tecklenburg, leuk voor even een middag rondtoeren + terras. Ik heb geprobeerd een bochtige route vanuit Enschede te vinden via de zuidkant, maar dat viel tegen. Via de noordkant (via Nordhorn en omgeving Bramsche) was beter. En bij Lienen natuurlijk nog even de paar haarspelden doen. Ik denk dat de omgeving ten oosten van Porta-Westfalica ook wel interessant moet zijn. Ik ben met de auto een paar keer in Bückeburg geweest, maar nog nooit op de motor. Iemand nog tips om via mooie wegen die kant op te komen?
 
Tecklenburg is idd mooi. Hoe heet toch die parkeerplaats waar altijd zoveel motoren staan met dat prachtige uitzicht?

Het Teutoburgerwoud ken ik eigenlijk niet echt, terwijl ik in Twente woon. Zal het zeker onthouden!
 
Nou daar gaan we dan...

Handige kaart om op te rijden is de Michelinkaart nr. 541 1:350.000 (Te koop bij o.a. ANWB).

Duidelijk genoeg om op te rijden, terwijl je de kaart niet steeds hoeft te verplaatsen in je tanktas. Ook de campings staan erop.

Routestukjes zijn dan ook op die kaart gebaseerd

- Bij Oldenzaal de grens over richting Osnabrück.
- Na 44 km afslag 10 pakken, richting Riesenbeck gaan (snelle bochten)
- Birgte
- Brochterbeck
- L richting Afslag 12
- R richting Tecklenburg (mooie uitzichten)
- Van Tecklenburg richting Afslag 13
- Daarna richting Osterberg
- Leeden
- Hagen
- Bad IBurg
- Lienen (leuke terrasjes)
- R mooi kronkelweggetje (zie je ook op de kaart)... erg fraai stuk (dus meermaals gereden).
- Bovenaan weer bad Iburg aanhouden
- Richting Osnabrück
- R richting Wellendorf (Mooi)
- L (weer richting Osnabrück)
- R richting Bissendorf (Mooi)
- Wissingen (Blijft mooi)
- Westerhausen
- Richting Gsmold plus afslag 13
- Rechtsaf naar de Camping.

Is apart tentveldje op een landtong in het meertje. was wel aardig. Kregen alleen geen pasje voor de poort, maar de motoren passen ook door het deurtje ernaast. Hebben gegeten in Melle (paar km verderop). In het oude raadhuis is een grappig restaurantje met alleen aardappelgerechten. daarnaast ook meerdere andere eettentjes.

- Westerhausen
- Oldendorf
- Bad Essen (Mooi stuk)
- Wegwijzers deden ons een omweg maken, maar uiteindelijk richting Rabber
- Barkhausen

Voor de geïnteresseerden: Iets voorbij Barkhausen zijn grote parkeerplaatsen aan linkerkant. Rijden tot oversteekplaats. Rechts 100 meter lopen het bos in richting Saurierspore, kom je bij een oude groeve waar in de wanden heel mooi bewaarde dinosaurussoren (zowel planten- als vleeseters) zichtbaar zijn .

Verder nogal kriskras gereden... ff alleen de mooie stukken:

- Van Buer Binnendoor naar Minden, vooral rond Bergkirche erg mooi en heel mooie uitzichten.
- Ven Rinteln naar Blomberg... vooral snelle weg, wel mooi gelegen.Wel ff een stukje rijden om er te komen. Zit je meteen in het volgende mooie gebied.
- Rondom het Hermanns Denkmal (ZW van Detmold)
- NW van Bieleveld ligt Werther
- Van Werther richting Borgholdhausen
- R richting Winkelshütten (Melle) (Paar hele mooie snelle doordraaiers)
- L richting Wellingsholzhausen
- Richting Dissen

- Ook rond Schledehausen (N van de camping) zijn mooie weggetjes.

Kortom voor twee of drie dagen kan je je lol wel op. Zijn daarna helemaal binnendoor naar Winterwijk gereden.
 
Thanx.

Kheb m geprint en pak straks de kaart erbij. Ga dit zekers een keer doen zogauw het weer goed is en ik een weekendje tijd heb.
 
Tecklenburg is idd mooi. Hoe heet toch die parkeerplaats waar altijd zoveel motoren staan met dat prachtige uitzicht?

Daar bij de Bismarck Turm? (ik d8 dat het zo heette?) Waar ook veel geparkeerd wordt is als je (komend van de zuidkant) rechtdoor gaat en daarna links onder een kantorencomplex oid. Daar staan bij mooi weer ook een hoop motoren.
 
Nou daar gaan we dan...

Handige kaart om op te rijden is de Michelinkaart nr. 541 1:350.000 (Te koop bij o.a. ANWB).

Duidelijk genoeg om op te rijden, terwijl je de kaart niet steeds hoeft te verplaatsen in je tanktas. Ook de campings staan erop.

Routestukjes zijn dan ook op die kaart gebaseerd

- Bij Oldenzaal de grens over richting Osnabrück.
- Na 44 km afslag 10 pakken, richting Riesenbeck gaan (snelle bochten)
- Birgte
- Brochterbeck
- L richting Afslag 12
- R richting Tecklenburg (mooie uitzichten)
- Van Tecklenburg richting Afslag 13
- Daarna richting Osterberg
- Leeden
- Hagen
- Bad IBurg
- Lienen (leuke terrasjes)
- R mooi kronkelweggetje (zie je ook op de kaart)... erg fraai stuk (dus meermaals gereden).
- Bovenaan weer bad Iburg aanhouden
- Richting Osnabrück
- R richting Wellendorf (Mooi)
- L (weer richting Osnabrück)
- R richting Bissendorf (Mooi)
- Wissingen (Blijft mooi)
- Westerhausen
- Richting Gsmold plus afslag 13
- Rechtsaf naar de Camping.

Is apart tentveldje op een landtong in het meertje. was wel aardig. Kregen alleen geen pasje voor de poort, maar de motoren passen ook door het deurtje ernaast. Hebben gegeten in Melle (paar km verderop). In het oude raadhuis is een grappig restaurantje met alleen aardappelgerechten. daarnaast ook meerdere andere eettentjes.

- Westerhausen
- Oldendorf
- Bad Essen (Mooi stuk)
- Wegwijzers deden ons een omweg maken, maar uiteindelijk richting Rabber
- Barkhausen

Voor de geïnteresseerden: Iets voorbij Barkhausen zijn grote parkeerplaatsen aan linkerkant. Rijden tot oversteekplaats. Rechts 100 meter lopen het bos in richting Saurierspore, kom je bij een oude groeve waar in de wanden heel mooi bewaarde dinosaurussoren (zowel planten- als vleeseters) zichtbaar zijn .

Verder nogal kriskras gereden... ff alleen de mooie stukken:

- Van Buer Binnendoor naar Minden, vooral rond Bergkirche erg mooi en heel mooie uitzichten.
- Ven Rinteln naar Blomberg... vooral snelle weg, wel mooi gelegen.Wel ff een stukje rijden om er te komen. Zit je meteen in het volgende mooie gebied.
- Rondom het Hermanns Denkmal (ZW van Detmold)
- NW van Bieleveld ligt Werther
- Van Werther richting Borgholdhausen
- R richting Winkelshütten (Melle) (Paar hele mooie snelle doordraaiers)
- L richting Wellingsholzhausen
- Richting Dissen

- Ook rond Schledehausen (N van de camping) zijn mooie weggetjes.

Kortom voor twee of drie dagen kan je je lol wel op. Zijn daarna helemaal binnendoor naar Winterwijk gereden.


Frank zei thuis bij mijn binnenkomst idd iets in de trant van: "Dus wij gaan dit weekend camperen?" :P (We moeten nl. beter onze tent leren opzetten ;) )

Kijk, hier hebben we wat aan, FC!!

We zijn trouwens serieus van plan om een GPS te kopen (Frank is helemaal geïnspireerd door Ibuzze tijdens het Heerlenweekend) en mij ook helemaal enthousiast gemaakt. Daar kunnen we deze ook t.z.t. in zetten en voorlopig doen we het dan met deze uitgebreide print van je!

Het moet trouwens wel een beetje droog blijven om te gaan dit weekend, toch maar even de weergoden toespreken :)


CAT
 
Tent opzetten gaat toch best goed? En voorlopig voldoet het datzegiktentje nog :)
Veel plezier en ik hoop dat het droog blijft!
 
Terug
Bovenaan Onderaan