Teveel aan lucht werkt averechts ??

mac d

MF veteraan
19 jun 2005
23.211
1.493
Noordzee
Deze gaat waarschijnlijk de boeken in als de meest onzinnige vraag ooit ,maar hier komt ie :9

Kan een teveel aan lucht averechts werken ??
Zit net op een Amerikaanse GSX-R site een reply te lezen van iemand die een vermogensverlies heeft en een openluchtfilter gebruik
Na het terug plaatsen van de originele filter heeft ie meer vermogen zegt ie :?
Later heeft ie weer het openlucht filter teruggezet en weer direct een vermogensverlies :Y

Ik snap em zelf niet :N ,en komt eerlijk gezegt op mij erg onzinnig over
:Y

Logische redenatie van mij is :
Meer lucht (openlucht filter) = bij brandstofmengsel een betere verhouding = meer vermogen
Wel een erg bekrompen samenvatting ,maar je begrijpt het idee wel denk/hoop ik

Dus wat klopt hier niet ??
 
als je een gewone "open" luchtfilter steekt zonder je mengsel aan te passen , dan denk ik dat je geen zuivere verbranding meer hebt, en zo vermogenverlies boekt.

Dat ben ik met je eens :Y

Ik weet dus niet of die gast een PowerCommander ,Yoshi tool etc gebruik :N
Er zou in die maps toch wel rekening gehouden worden met open lucht filters ??
Alhoewel :
PC III maps staat meestal stock of aftermarket achter ,niet specifiek openlucht
Zal effe dat stuk van die gast hier posten ,zal wat makklijker werken

en ja ,het heeft ook betrekking op mijn GSX-R O-) ,zo kwam ik dus achter die gast z'n post
 
Laatst bewerkt:
Effe dubbel posten ,hier is die post van die amerikaan :

stackle2 04-24-2006 09:02 AM

--------------------------------------------------------------------------------

powercommander.com now has the yoshi slip on map on the site...check it out...

on a different note: my K&N was filthy, took it out to clean it and put the stock suzuki air filter back in. Noticed a nice lump of power immediately, then after a week, finally got time to clean re-oil and re-install the K&N back in the bike, immediately noticed throttle lag and a complete lack of ooomph in the midrange. I thought it might be the ECU having to 're-learn' the air/fuel mix from the switch out. After about 1 tank of premium fuel the throttle dead spot seemed to fix itself, but I am now thinking that I just don't have the wrist stretching power that I had when the bike was new 5 months ago. I am wondering if I might have accidentally zeroed out the map from the power commander, or if I am just increasing my riding skill to the point that I need more power from the bike for my riding style. Either way, I think it's time to tune up the power commander once again, and also custom set up my suspension. If anyone has any knowlege about setting cylinder trim values on a gsxr 600 k5, then by all means share it with us!

PowerCommander dus :Y ,overheen gelezen |(
 
Als je je mengsel niet wijzicht dan heb je een te arm mengsel. Buiten dat je dan slechtere verbranding heb word je moter ook heter omdat er minder benzine (ivm de hoeveelheid lucht) is om je moter inwendig te koelen,. en dan is de kans op pingelen ook groter. Dus al kies je voor een open luchtfilter moet je moter daar op afgesteld worden.
 
Als je minder benzine in de lucht hebt dan komt er minder warmte vrij, en zou de motor juist kouder moeten zijn.
Wie kan mij dat uitleggen , waarom een motor toch heter wordt als je te weinig benzine in de lucht hebt.
 
Zo op de gok zeg ik :
Door het te weinig aan brandstof ontstaat er een "arm" mengsel waardoor er een slechte ontbranding is.
Het resultaat van een slechte ontbranding is meestal vermogensverlies en wat al gezegt is een teveel aan warmte ,pingelen ,roet vorming etc :Y

Zo uit m''n hoofd ,zal wel niet helemaal kloppen :Y ,motorvoertuigen lessen is al te lang geleden voor me O-)


Laat maar ,de beschrijving hierboven is beter :Y
 
Hmm ,al deze dingen opgesomt zou dus het "lage" vermogen bij mij kunnen verklaren :Y (123 PK op achterwiel terwijl het ongeveer 130 zou moeten kunnen zijn)

Ga morgen die originele luchtfilter eens terugzetten ,misschien dat et verschil uit maakt

Weet iemand trouwens of een openluchtfilter is meegenomen in de mappings voor de PowerCommander :?
 
er is een ideale verhouding lucht benzine(damp) dat is dus wat een injector of carburateur ddoet verdampen/vernevelen, het echte verdampen gebeurt eigenlijk in de cilinder. Bij deze ideale verhouding verbrandt alle benzine, maar......
dit is niet altijd de ideale verhouding die jij in je cilinder wilt hebben, denk maar aan accelereren, daar heb je meer brandstof nodig.
Voor het bereiken van dit mengsel, is er in principe met alles rekening gehouden, luchtweerstand van het filter, snelheid in de carburateur/venturi, sproeierbezetting, slaglengte,ontstekingstijdstip noem maar op.
Als je nu een van deze elementen gaat veranderen, dan begrijp je zelf wel dat de verhoudingen gaan veranderen met de nodige gevolgen

Ga je nu de luchtweerstand wegnemen, dan kun je je voorstellen dat er meer lucht (zuurstof) en minder benzine in je verbrandingsruimte komt, want de sproeiers/injectors geven niet meer dan dat ze door kunnen of mogen laten. Een arm mengsel zal door het overschot aan zuurstof heter worden, onregelmatiger verbranden, en als je pech hebt al gaan ontsteken voor dat de zuiger boven is, en de zuiger dus eigenlijk terug willen douwen in plaats van vooruit(pingelen) met als gevolg heter zuigeroppervlak, en kans op gaten in de zuiger. Deze te vroege verbranding zal dus tevens tot gevolg hebben dat het vermogen afneemt, omdat de verbranding niet op het ideale tijdstip plaatsvind.

Bij een te rijk mengsel zal de verbranding trager gaan, met als gevolg ook weer minder vermogen door een te koude verbranding, onvolledige verbranding, en ook o.a. vervuiling van de olie

Hoe een PW is ingeregeld, zal waarschijnlijk voor een aantal mogelijke settings zijn, maar afstellen is alleen op een bank (onder belasting) mogelijk zijn, of je moet een zo'n goede monteur zijn dat je dat door middel van bougieverkleuring zelf kunt doen (volvermogen run maken, en voor je het gas dichtdraaid de dodemansknop om zodat je de kleur kunt aflezen van de bougie)
 
D'r is een testrun gemaakt
Uitkomst :
140 PK Krukas
123 PK achterwiel
Topsnelheid : ongeveer 260 Km/h

Niet echt indrukwekkend dus ,zeg maar gerust redelijk schamel '(
Volgens de zaak die de run heeft gedaan moest er niks aan de mapping verandert worden
Het koppel en vermogen gingen in een redelijke rechte lijn naar boven

Alleen als je vergelijken met ander 750 K4/K5's zit de mijne erg laag
Zo zou de mijne dus op het achterwiel al zoiezo bij de 130 PK moeten kunnen komen (zitten zelf uitschieters bij naar de 134 PK ),zit nou dus nog niet eens in de buurt

Ik weet dus jammer genoeg niet wat een originele 750 K4 levert :N
Als ik het hier eens mee kan vergelijken weet ik zeker of er iets niet klopt

Ik ga zoiezo nog eens naar Tovami in Goes en daar eens kijken wat ze er van zeggen :Y

Ik heb alleen zelf het vermoeden dat het probleem niet (of niet volledig) bij de mapping ligt ,maar ook aan een onderdeel

Heb pasgeleden de originele uitlaat eronder gehad en het ding was meteen niet meer vooruit te branden B|
De openluchtfilter en de PC III met stock map zatten er toen nog wel in ,heb later die dag de PC III er ook nog uitgehaalt ,was toen iets beter
 
Hoe kan je merken dat ie pingelt :?

Traag reageren op het gas of zo :?

'K heb et wel geleert ,is alleen bijna 8 jaar geleden
Mijn geheugen is nogal kort zeg maar O-)
 
als je naar Ruud Freriks gaat , stelt die hem af zoals je daar op de bank staat.

dus met de K&Nfilter en open demper.

hoeveel pk.s die moet hebben weet ik niet maar 123 lijkt mij genoeg voor een 750cc.

daar kom ik dan met m,n 72 pk uit 1100cc hahahahaha.......
 
Hoe kan je merken dat ie pingelt :?

Traag reageren op het gas of zo :?

'K heb et wel geleert ,is alleen bijna 8 jaar geleden
Mijn geheugen is nogal kort zeg maar O-)

Pingelen is eigenlijk alleen te "horen"
Bij volle accelleretie valt je vaccuum achter de gasklep weg, waardoor je eigenlijk al voor een te arm mengsel zorgt. Vandaar dat er vaak accelleratiepompen worden gebruikt. op dat moment zal er dus even een te arm mengsel ontstaan, en zal de motor "pingelen"dit is te horen aan een metaalachtig getik vanuit het blok, wat een beetje lijkt alsof er een paar losse schoefjes onder in het blok liggen. Dit verdwijnt meeswtal als je het gas gedoseerd opendraaid
 
die paar pk verschil merk je niet , het is maar net onder welke omstandigheden je motor getest is .
met warm benauwd weer als afgelopen tijd is het vermogen altijd wat minder dan met koud fris weer.

testrun met afstellen is 150 Euro.
 
Pingelen is eigenlijk alleen te "horen"
Bij volle accelleretie valt je vaccuum achter de gasklep weg, waardoor je eigenlijk al voor een te arm mengsel zorgt. Vandaar dat er vaak accelleratiepompen worden gebruikt. op dat moment zal er dus even een te arm mengsel ontstaan, en zal de motor "pingelen"dit is te horen aan een metaalachtig getik vanuit het blok, wat een beetje lijkt alsof er een paar losse schoefjes onder in het blok liggen. Dit verdwijnt meeswtal als je het gas gedoseerd opendraaid

Yep ,aanwezig :Y
Dacht dat het geluid bij die K&N filter hoorde ,niet dus :N
Heb dat al veel eerder als bij volgas
Morgen de originele filter er weer in :Y

die paar pk verschil merk je niet , het is maar net onder welke omstandigheden je motor getest is .
met warm benauwd weer als afgelopen tijd is het vermogen altijd wat minder dan met koud fris weer.

testrun met afstellen is 150 Euro.

Een motor waar special andere onderdelen onder zijn gegaan om er meer PK''s uit te krijgen en uit eindelijk minder levert als een originele :N no way
 
K&N leverde enige tijd een luchtfilter voor de Fazer 1000. Dat hebben ze binnen enkele maanden van de markt gehaald. De motor liep er zo slecht mee, dat K&N er door de vele klachten mee moest stoppen. Later is er wel weer een "geknepen" filter op de markt gebracht.
Reden? Het blok ging veel te arm lopen. Oh... en de Fazer had tot dit jaar carburateurs......
 
Uit een andere draad meen ik te hebben begrepen dat je met CV-carbs geen (zulke) ellende hebt.

CV carburateurs hebben een groot voordeel t.o.v. gasschuifcarbs.
Achter de vlinderklep zitten kanaaltjes die de luchtstroming zo geleiden dat de gasschuif zich aanpast aan de luchthoeveelheid....

Benzine wordt in de venturi aangezogen door de lucht die naar de cilinder gaat. Trek je nu de gasschuif omhoog, dan is er op dat moment een grotere doorlaat, en je luchtsnelheid wordt dan lager, dus je zuigt minder benzine mee, gevolg te arm mengsel. Hier zou je dus als extra een accell. pomp kunnen gebruiken.

Een CV heeft een vlinderklep die je bedient en neit de gasschuif. Draai je nu de vlinderklep open, dan valt je vaccuum achter de carb. weg je vacuum gebruik je ook om de gasschuif open en dicht te sturen. Valt je vacuum nu (gedeeltelijk) weg, dan valt je gasschuif (een stukje) naar beneden, met als gevolg een HOGERE luchtsnelheid, een rijker mengsel dus en voila probleem opgelost.

Dat men voor de duurdere CV carb kiest of koos, had weer met de emissiewaardes te maken, veel schoner , maar ook wat trager .
 
mine injectie mensen :Y

Dus geen carburateurs :N
Valt wel op trouwens dat er weinig GSX-R rijders K&N openluchtfilters gebruiken :Y
De meeste gebruiken BMC

veel mensen denken dat een open demper en een K&N luchtfilter direct meer PK,s geven .
dat is een fabeltje.
alleen in/uit-laat geknepen motoren knappen er echt van op.
meestal zijn na afstelling de DIPJES uit de vermogens/koppel curve gehaald.
ik heb ook altijd met K&N filters gereden (ook in mijn auto) maar het heeft nog nooit meer PK opgeleverd .
het aanzuiggeluid is mooier en het haalt de emissie-dipjes uit je vermogen.
als je meer PK wilt zal je toch ook andere nokkenassen en dergelijke moeten nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan