(Teveel) kettingvet + Rijden = Vieze Achtervelg

Cranky Shaft

MF'er
15 feb 2002
95
0
Leeuwarden
De vorige eigenaar van mijn fiets (of de dealer dat kan natuurlijk ook) is lichtelijk enthousiast geweest met het invetten van de ketting. Op zich is dit niet verkeerd.

Aan het enthousiasme om de achtervelg (weer) schoon te maken ontbrak het echter wat :j , en nu zit ik dus met een vieze, doffe velg op gescheept ;( .

Mijn vraag: Hoe krijg ik hem weer schoon????
 
heel makkelijk schoon te krijgen met w40 heet dat geloof ik(zo'n blauw busje met gele letters)

dit wordt overal verkocht als een smeermiddel maar is erg geschikt om je motor mee schoon te maken.

iemand weet vast wel hoe dat spul precies heet
kun je gewoon bij de praxis of gamma etc halen..
 
Af en toe vet ik de ketting ook wel eens te enthousiast in, en krijg dan allemaal spetters op mijn uitlaat en op het kuipwerk onder de buddyseat. Het plaatwerk zelf doe ik met gewone shampoo poetsen, de uitlaat is wat lastiger, daarvoor pak ik dan wat benzine uit de tank. Of dit goed is voor de uitlaat weet ik niet, hij is er iig niet lelijker op geworden.
 
nee, wasbenzine tast niets aan, gebruik het al jaren op verschillende fietsen.

Maak ook me kuip ermee schoon als het nodig is, geen probleem, ga maar na, je tank kan toch ook tegen gemorste benzine.
Is het niet afhankelijk van de soort lak... :?
Tegenwoordig (geen bijbedoeling Gizzz }) ) worden er andere lakken gebruikt dan jaren geleden.

Of zit ik er flink naast? (dee ik dat maar, LCB knee down haha)
 
Is het niet afhankelijk van de soort lak... :?
Tegenwoordig (geen bijbedoeling Gizzz }) ) worden er andere lakken gebruikt dan jaren geleden.

Of zit ik er flink naast? (dee ik dat maar, LCB knee down haha)

Je hebt helemaal gelijk...

Op de tank zit een andere lak dan op je kuipdelen, ook zit de tanksticker onder de lak.

Wasbenzine is niet zo heel agressief, alleen op water gebaseerde lakken kunnen er niet zo goed tegen.

Maar gebruik geen thinner.
 
wd40-n_8oz_can.gif


en niks anders!
 
eeeeerst wd 40, dan de hogedruk spuit, en dan zo'n heerlijk zacht poetsdoekkie,met was, wedden dat je achterwiel dat lekkuhrrrr vindt, dan glimpt die weer van trots

ps de mijne(ut achterwiel) houd alleen van chroompoets :9
 
Laatst bewerkt:
Nou komt'ie: motorfietsontvetter bij de, hou je vast, WIBRA :} Is een sprayfles van een liter. Ik heb nog nooit een zo goedkoop wondergoedje gezien. Kost ca. 1.65 eurootjes :) Niet op de ketting sprayen en op polycarbonaten.
 
WD40, teflonspray etc.

Heb witte velgen (nu zwart ;) ) maar maak het maar af en toe schoon. Vervelende is dat ik het schoonmaken en ketting vetten vaak gelijktijdig doe })
Toch maar eens anders doen....
 
Is het niet afhankelijk van de soort lak... :?
Tegenwoordig (geen bijbedoeling Gizzz }) ) worden er andere lakken gebruikt dan jaren geleden.

Of zit ik er flink naast? (dee ik dat maar, LCB knee down haha)

Goh, en mijn motor is echt jaren oud he, geeft niet hoor, maar de lak van een R1 (op waterbassis, die zo makkelijk krast) kan er makkelijk tegen.

Op zaterdag 18 mei 2002 00:33 schreef Raging R6 het volgende:Je hebt helemaal gelijk...

Op de tank zit een andere lak dan op je kuipdelen, ook zit de tanksticker onder de lak.

Wasbenzine is niet zo heel agressief, alleen op water gebaseerde lakken kunnen er niet zo goed tegen.

Maar gebruik geen thinner.

Sorry , maar net als boven, mijn motor heeft dus lak op waterbasis, en die kan er makkelijk tegen.
Je wilt niet weten hoe vaak ik de achterkant al van kettingvet heb ontdaan mbv wasbenzine, sterker nog, zelfs de stickers kunnen er tegen.

En me velgen zijn ook een andere kleur gespoten, en die kunnen er ook tegen.
Succes
 
nee, wasbenzine tast niets aan, gebruik het al jaren op verschillende fietsen.

Maak ook me kuip ermee schoon als het nodig is, geen probleem, ga maar na, je tank kan toch ook tegen gemorste benzine.

Eh, nou niet helemaal. Die rand rondom dat gat waar je benzine in gaat (de overloop zeg maar), daar is vaak de lak nogal eens aangetast door de benzine. Afhankelijk van de kleur wordt de lak bijvoorbeeld bruinig (geen roest), of gaat zelfs bladderen! Dus benzine heeft zeker z'n inwerking. Maar goed, beetje gemorste benzine niet natuurlijk wat je weer wegveegt.

Ik gebruik meestal diesel voor dat soort dingen, alleen op m'n kuipdelen gebruik ik WD40 of zoiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan