Teveel olie in blok.

Kammetje

MF veteraan
13 apr 2019
2.274
2.474
Beste Forummers,

Vandaag controleerde ik het oliepeil van mijn motor (op de bok, centre stand) en zag dat, kijkend naar het kijkglaasje, dat het olieniveau ver boven het max staat. Sterker nog het glaasje is compleet gevuld.

Hoewel geen techneut heb ik weleens gehoord dat dit slecht voor de keerringen is. Wil er dus iets olie uithalen echter via de gebruikelijke wijze/drainplug laat zich dat niet managen. Dan haal ik er wellicht teveel uit.

Olie zit er nog geen 1000km dus verversen vind ik zonde.

Ik zat te denken dan ik wellicht met een injectiespuit met een slangetje eraan ik wat kan wegnemen via de vulopening.

- Kan ik hier iets mee stukmaken?
- heeft dit überhaupt kans van slagen, of moet ik dan heel diep (Honda Crosstourer VFR1200X)?
Hoor het graag en houdt me warm aanbevolen voor alternatieven...

Bij voorbaat dank.
 
Moet je het niveau niet op de wielen controleren? Op de middenbok (of centrestand in het Engels) staat je motor meestal voorover en klopt het dus misschien niet.

Op de interwebz staat dat je bij het broertje, de vfr1200f het olie niveau op de zijstandaard (side stand) moet controleren. Misschien deze ook? Staat het niet in het boekje? Onee, level surface.

Screenshot_20210205-201819.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Instructieboekje kijken! Honda moet vaak even lopen! 5 minuten! dan 2 minuten laten ff kijken vaak.....
1. If the engine is cold, idle the engine for 3 to 5 minutes.
2. Turn the ignition switch OFF, stop the engine and wait 2 to 3 minutes.
3. Place your motorcycle in an upright position on a firm, level surface.
4. Check that the oil level is between the upper and lower level marks in the oil inspection window.
 
Laatst bewerkt:
Moet kunnen op de middenbok, maar ik controleerde ook meestal op de wielen.
Er naast en de motor iets heen en weer. Waterpas is lastig.

Beetje overhellen en je ziet weer lucht is het ok.
De max zit ook bijna helemaal bovenaan.

En anders inderdaad met een slangetje en spuitje er iets uithalen.
 
Beste Forummers,

Vandaag controleerde ik het oliepeil van mijn motor (op de bok, centre stand) en zag dat, kijkend naar het kijkglaasje, dat het olieniveau ver boven het max staat. Sterker nog het glaasje is compleet gevuld.

Hoewel geen techneut heb ik weleens gehoord dat dit slecht voor de keerringen is. Wil er dus iets olie uithalen echter via de gebruikelijke wijze/drainplug laat zich dat niet managen. Dan haal ik er wellicht teveel uit.

Olie zit er nog geen 1000km dus verversen vind ik zonde.

Ik zat te denken dan ik wellicht met een injectiespuit met een slangetje eraan ik wat kan wegnemen via de vulopening.

- Kan ik hier iets mee stukmaken?
- heeft dit überhaupt kans van slagen, of moet ik dan heel diep (Honda Crosstourer VFR1200X)?
Hoor het graag en houdt me warm aanbevolen voor alternatieven...

Bij voorbaat dank.
Controleer even waarom het niveau is gestegen. Is er misschien koelvloeistof bij gekomen?
 
Nee, je maakt niks stuk als je er een slangetje of buisje in steekt om er wat olie uit te zuigen.
Het is wel raar dat het nivo te hoog is. Heb je verkeerd gekeken bij het vullen. Of kijk je nu verkeerd. Of zit er koelvloeistof of benzine in de olie?
Succes met je mooie motor.
 
Instructieboekje kijken! Honda moet vaak even lopen! 5 minuten! dan 2 minuten laten ff kijken vaak.....
1. If the engine is cold, idle the engine for 3 to 5 minutes.
2. Turn the ignition switch OFF, stop the engine and wait 2 to 3 minutes.
3. Place your motorcycle in an upright position on a firm, level surface.
4. Check that the oil level is between the upper and lower level marks in the oil inspection window.
Kun je zien hoe langzaam ik met typen ben, intussen is t juiste al gezegd..
😉😷
 
Wat voor motor is het? Is het een wet sump of dry sump smering? dry sump peilt anders dan wet sump.

Dus of je peilt verkeerd of er zit een andere vloeistof door je olie vermengd. Ik had laatst en een defecte vacuumkraan en een hangende gasnaald wat als gevolg had dat er allemaal benzine door mijn olie zat.
 
Laatst bewerkt:
Nee, je maakt niks stuk als je er een slangetje of buisje in steekt om er wat olie uit te zuigen.
Het is wel raar dat het nivo te hoog is. Heb je verkeerd gekeken bij het vullen. Of kijk je nu verkeerd. Of zit er koelvloeistof of benzine in de olie?
Succes met je mooie motor.
Verse olie bij aflevering dus heb het niet zelf gedaan.

Zal eerst maar eens checken met de juiste procedure want ik heb "gewoon" gekeken alvorens te rijden. Dacht "dan zit alles in het Carter" en heb je een zuiver beeld. Ligt blijkbaar dus iets anders.
 
Wat voor motor is het? Is het een wet sump of dry sump smering? dry sump peilt anders dan wet sump.

Dus of je peilt verkeerd of er zit een andere vloeistof door je olie vermengd. Ik had laatst en een defecte vacuumkraan en een hangende gasnaald wat als gevolg had dat er allemaal benzine door mijn olie zat.
Dilitutie noemen ze dat volgens mij.
 
Het kan ook zijn dat er (veel) condensvocht is opgenomen door de olie. Als hij iets boven peil staat zou ik eerst een flink stuk gaan (door)rijden zodat de olie goed heet wordt en het vocht er uit kan dampen. daarna nog een keer peilen.
 
Wat voor motor is het? Is het een wet sump of dry sump smering? dry sump peilt anders dan wet sump.

Dus of je peilt verkeerd of er zit een andere vloeistof door je olie vermengd. Ik had laatst en een defecte vacuumkraan en een hangende gasnaald wat als gevolg had dat er allemaal benzine door mijn olie zat.

Dat heeft niets met de gasnaald te maken.......

Waarschijnlijk bedoel je de vlotternaald.

Maar een VFR1200X heeft noch een benzinekraan, noch een vlotternaald. Dus dat is het niet.
 
soms loopt er benzine in het carter ! jaren geleden gehad met een cbr 600, ruik even aan de olie. anders een staafje erin zodat er iets aan blijft hangen, aansteker eraan houden, als het direct brand heb je benzine erbij ! gelijk olie verversen!!
 
soms loopt er benzine in het carter ! jaren geleden gehad met een cbr 600, ruik even aan de olie. anders een staafje erin zodat er iets aan blijft hangen, aansteker eraan houden, als het direct brand heb je benzine erbij ! gelijk olie verversen!!

Lijkt me vrij sterk bij zo'n nieuwe fiets die gebruik maakt van injectie. Als dat zo is dan betekent het dat je injectoren open blijven staan maar dan zou die ook ontzettend beroerd lopen.
 
Het kan ook zijn dat er (veel) condensvocht is opgenomen door de olie. Als hij iets boven peil staat zou ik eerst een flink stuk gaan (door)rijden zodat de olie goed heet wordt en het vocht er uit kan dampen. daarna nog een keer peilen.
Als je dit doet, en het blijkt tóch benzine te zijn ipv condens, dan sloop je je blok.
Binnen 10 km heb je de glijlagers (krukas etc) aan gort.

Dus NOOIT doen, tenzij je zéker weet dat het water is dat je olieniveau heeft verhoogd..
 
Olie pijl koude motor stijgt altijd boven max...De olie peil stijgt weer als de motor afkoelt en de olie naar beneden druipt.... De min/max aanduiding heeft alleen de juiste betekenis bij de juiste moment van meten... Dat is per motor misschien ietjes anders...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan