Teveel olie in blok.

Kammetje

MF veteraan
13 apr 2019
2.274
2.474
Beste Forummers,

Vandaag controleerde ik het oliepeil van mijn motor (op de bok, centre stand) en zag dat, kijkend naar het kijkglaasje, dat het olieniveau ver boven het max staat. Sterker nog het glaasje is compleet gevuld.

Hoewel geen techneut heb ik weleens gehoord dat dit slecht voor de keerringen is. Wil er dus iets olie uithalen echter via de gebruikelijke wijze/drainplug laat zich dat niet managen. Dan haal ik er wellicht teveel uit.

Olie zit er nog geen 1000km dus verversen vind ik zonde.

Ik zat te denken dan ik wellicht met een injectiespuit met een slangetje eraan ik wat kan wegnemen via de vulopening.

- Kan ik hier iets mee stukmaken?
- heeft dit überhaupt kans van slagen, of moet ik dan heel diep (Honda Crosstourer VFR1200X)?
Hoor het graag en houdt me warm aanbevolen voor alternatieven...

Bij voorbaat dank.
 
Hoe oud is deze motor?

het is volgens mij een recente motor en je hebt het over 1000 km. Als je garantie hebt zou ik gewoon effe bellen met de motorzaak.

Echter, zoals anderen al melden, eerst peilen volgens het boekje.

db
 
Als je dit doet, en het blijkt tóch benzine te zijn ipv condens, dan sloop je je blok.
Binnen 10 km heb je de glijlagers (krukas etc) aan gort.

Dus NOOIT doen, tenzij je zéker weet dat het water is dat je olieniveau heeft verhoogd..
De kans dat er bij een motorfiets met brandstofinjectie benzine vanuit de tank het carter inloopt is minimaal.
In meer dan 25 jaar ervaring met motorfietsen heb ik dat 1 x meegemaakt. Bij die motoren kwam dat vaker voor en is er ook een modificatie op geweest.

Bij carburateur motorfietsen komt het wel eens voor, maar dan loopt het meestal ook al via de overloopkanalen van de carburateurs naar buiten.
 
Olie pijl koude motor stijgt altijd boven max...De olie peil stijgt weer als de motor afkoelt en de olie naar beneden druipt.... De min/max aanduiding heeft alleen de juiste betekenis bij de juiste moment van meten... Dat is per motor misschien ietjes anders...
Bedoel je dat ik het ding eerst warm moet rijden, dan neerzetten en na een paa minuten kijken?
Nu lukt dat sowieso niet 8-).
 
Een beetje meer maakt weinig tot niets uit. Voor hetzelfde geld zit er gewoon verschil in het waterpas staan van de motor bij de dealer en bij je thuis. Er moet natuurlijk geen (halve) liter teveel in zitten.
 
Ik doe de motor inderdaad ook even de andere kant op hellen, en dan blijkt vaak dat 'te vol' wel meevalt.
Vaak zakt het peil daarna iets.

En condens in de olie heb ik wel eens bij een Ducati op Assen gezien.
Kwam bij hem heel vaak voor zei de eigenaar doodleuk terwijl de motor stond warm te draaien.
Centimeters gewoon. 8)7

IMG20200928111318.jpg
IMG20200928111309.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik doe de motor inderdaad ook even de andere kant op hellen, en dan blijkt vaak dat 'te vol' wel meevalt.
Vaak zakt het peil daarna iets.

En condens in de olie heb ik wel eens bij een Ducati op Assen gezien.
Kwam bij hem heel vaak voor zei de eigenaar doodleuk terwijl de motor stond warm te draaien.
Centimeters gewoon. 8)7
Over hoeveel deciliter hebben we het dan? Wel vet zo'n kijkglas.
 
Voor dat je met alle doemscenario's bezig gaat houden welke hier voorbij komen kijk eerst eens of je motor waterpas staat en dan met name in de breedte-richting want dan is een kleine afwijking al voldoende om je peilglas vol te zetten ,je hebt daar leuke apps voor voor op je telefoon en dan op je tankdop leggen en kun je het snel zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan