Teveel olie in mijn motor gegooid!!! Hellup

Psychokam

Rookie
27 mei 2003
20
0
IJmuiden
Ik heb vandaag teveel olie in mijn motor gegooid. De laatste keer dat ik mijn olie heb bijgevuld stond de motor een beetje schuin daardoor was het raampje helemaal gevuld met olie bij het 'recht' staan van de motor (is dus eigenlijk al teveel).
Nu check ik vandaag mijn oliepeil en zie geen olie tussen de streepjes, stom stom stom want hij zal al vol met olie. Heb er toen nog vrolijk 1 ltr olie bijgknikkert bij de dealer (tja ik zag ook geen oliepeil omhooglopen, en stoppen en hulp vragen doe je natuurlijk niet :( ).

Toen ik erachter kwam wat er aan de hand was ben ik rustig naar huis gereden maar de motor begon als de tyfus te roken en liep voor geen meter meer.

Ik heb toen de olie afgetapt totdat hij tussen de maatsteepjes staat. Ik porbeerde het te doen met een lege pindakaaspot als opvangpotje dus je kunt raden wat voor een troep dat heeft gegeven toen de vulmoer in de pot viel :( . Gelukkig was ik voor mijn eigen huis aan t sleutelen :( :( , die is dus een mooie plas olie rijker. :( :( :( .

Klaar is kees zul je denken. Mooi niet nog steeds loopt dat ding zwaar k :( t. Toen heb ik het luchtfilter schoongemaakt(tank eraf, kuip los, airbox open) omdat ik d8cht dat die wel eens doorweekt kon zijn met olie. Alles weer in elkaar gezet, proefritje en wat denk je! nog steeds geen verbetering.

Motor is een kawasaki ZX7R uit 1999 iemand nog ideeen??

Ik weet wel uit mijn karttijd dat als je met teveel olie reed je bougie vet kon slaan kan dat met een motor ook? dan kan ik daar nog ff naar kijken.

Groetjes!
 
Hmm.. Kan je geen goed advies hierover geven.. maar nog over je karttijd... dat klopt van je bougie als ie teveel olie krijgt.. maar dat komt omdat t een 2takt is... en geen 4 takt... bij een 4 takt kan de bougie niet vetslaan als de motor motorisch in orde is.. Oftewel geen olie lekkage in de verbrandings ruimte
 
het kan zijn doordat je olie boven de zuiger is gekomen en daardoor je bougie's doorgeslagen zijn. laten we hopen dat dat het mag zijn ....anders?????? Maar wie gaat er nou rijden met teveel olie in zijn blok??? |( |(
 
Toen ik erachter kwam wat er aan de hand was ben ik rustig naar huis gereden
:? idd.

Als het goed is heb je ook een sludge drain vanaf je luchtfilter (airbox) lopen. ALs je er echt ZO veel olie in had zitten kan die wel eens helemaal vol zitten en zo nu en dan wellicht eens overlopen? (Bij mij zit er een stop aan het einde van dat slangetje. Ik moet dat slangetje dus openmaken om de rotzooi er uit te laten.) Het is wellicht niet eht probleem, maar je als je toch bezig bent kan je het net zo goed even leeg laten lopen.

Maar goed, dikke smeer als olie kan ik me best voorstellen dat dat je hele verbranding opkloot. Succes!
 
Toen ik erachter kwam dat er teveel olie in zat heb ik ff aan een monteur gevraagt of naar huis rijden geen kwaad kon. Nadat deze mij verzekerde dat dat geen kwaad kon ben ik dus naar huis gereden. Hij heeft mij wel als advies gegeven: olie op juiste niveau brengen en luchtfilter schoonmaken nou dat heb ik gedaan. het vreemde is dat als ik de motor start nadat deze een tijdje stilstaat hij wel goed klinkt (naaimachine geluid zal ik maar zeggen) en als ik een tijdje gereden heb, paar minuten, dan klinkt hij dus verrot en verlies ik vermogen.
 
Motor net ff naar de garage gebracht en alles klonk perfect, probleem lijkt zich dus alleen voor te doen bij t rijden of langer rijden. willicht dat het nog iets te maken kan hebben dat de olie dan warm wordt en op plaatsen komt waar t niet hoort of dat er nog ergens olie achter is gebleven waar t niet hoort.
 
De monteur zei dat het geen kwaad kon :? Yeah right, wel eens van oliedruk gehoord? De pakkingen van het blok zijn berekend op een bepaalde druk. Nl. de druk die de normale olieinhoud oplevert plus een veiligheidsmarge. Ga je echter met veel teveel olie rijden,, kom je ver over deze veiligheidsmarge heen. Je hebt dus geluk dat de olie bij het starten van je motor niet overal tussen vandaan spuit.

Ik denk dus dat jij best wel samen met die monteur een werkplaatsje kunnen runnen.

Succes :X
 
Zal ff 4 nieuwe bougies proberen wellicht dat dat het is. Blijft vreemd dat de motor 'koud' wel goed loopt. Misschien dat de bougies (1 of meerdere) niet goed vonken als de motor warm wordt.

bedankt alvast
 
Zal ff 4 nieuwe bougies proberen wellicht dat dat het is. Blijft vreemd dat de motor 'koud' wel goed loopt. Misschien dat de bougies (1 of meerdere) niet goed vonken als de motor warm wordt.

bedankt alvast

Nou, zitten ze er al in???

Wat het probleem is met een doorgeslagen bougie:

Tot een bepaald toerental kunnen ze normaal werken. En meestal als een motor koud is rij je die dan ook rustig warm. Daarom heb je dan ook geen problemen. Tot dat je het gas open gaat gooien als die warm is, dan willen ze niet meer. Kan best zijn dat ze tot 6000 normaal werken dus maar daar boven niet meer...

Hou ons op de hoogte :)

Arjan...
 
Ik heb ook zon verhaal .
BIj mijn dr 500 was de aflaat waar de oliefilter stak , dus bij mijn kawa doe ik de filter eruit , ik laat hem lopen in mijn bak ( die al vol was dus geen idee wat eruit kwam ) denk dat hij leeg is en kap er 3 liter in ( niet naar het venstertje gekeke , weet ook niet waarom |( ) dus ik ga rusteg eens een toertje rijden , kom ik thuis , zie ik naar venstertje helemaal zwart , mmm , maat was toevallig daar , zegt zal olie aflaten tot het goed is , draait ie een andere bout los als ik , ik kijk zo 2 seconden , besef dat die bout zon 10 centimeter lager sta en besef wat ik gedaan heb , zat dus gewoon bijna 2 keer 3 liter in *D
 
Ik heb nog geen tijd gehad om ze te verwisselen. Tis toch wel ff werk. Tank eraf, luchtfilter dan kan ik er pas bij. De symptomen die ik heb worden wel verklaard met de theorie van doorgeslagen bougies. Ik gooi er wel weer 50 pleuro tegenaan voor nieuwe bougies (heb zaterdag pas tijd dus dan post ik wel of het heeft gewerkt of niet).

In ieder geval bedankt zover :}
 
mja teveel olie is al slecht maar zoveel te veel !!!! je kan je blok wel kapot pwersen met zoveel olie erin.

ik denk dat je gewoon normaal olie pijl moet hebbenop je blok en dan gewoon hopen dat na verloop van tijd overal de olie verbrand/verdamt/verdwijnt
 
Zelden zo gelachen als om deze stommiteit. Ik kom zaterdag wel even bij je kijken...ben benieuwd wat voor blunders je hier verder nog op kunt loslaten
yes_new.gif
 
Toen ik erachter kwam dat er teveel olie in zat heb ik ff aan een monteur gevraagt of naar huis rijden geen kwaad kon. Nadat deze mij verzekerde dat dat geen kwaad kon ben ik dus naar huis gereden. Hij heeft mij wel als advies gegeven: olie op juiste niveau brengen en luchtfilter schoonmaken nou dat heb ik gedaan. het vreemde is dat als ik de motor start nadat deze een tijdje stilstaat hij wel goed klinkt (naaimachine geluid zal ik maar zeggen) en als ik een tijdje gereden heb, paar minuten, dan klinkt hij dus verrot en verlies ik vermogen.

Als ik jou was zou ik die dealer aansprakelijk stellen. Zij moeten wel weten wat voor advies ze geven. Jij mag ervan uitgaan dat het advies wat een monteur geeft ook opgevolgd moet kunnen worden. Laat ze maar weten dat zij hun verantwoordelijkheid moeten kennen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan