Teveel olie in mijn motor gegooid!!! Hellup

Psychokam

Rookie
27 mei 2003
20
0
IJmuiden
Ik heb vandaag teveel olie in mijn motor gegooid. De laatste keer dat ik mijn olie heb bijgevuld stond de motor een beetje schuin daardoor was het raampje helemaal gevuld met olie bij het 'recht' staan van de motor (is dus eigenlijk al teveel).
Nu check ik vandaag mijn oliepeil en zie geen olie tussen de streepjes, stom stom stom want hij zal al vol met olie. Heb er toen nog vrolijk 1 ltr olie bijgknikkert bij de dealer (tja ik zag ook geen oliepeil omhooglopen, en stoppen en hulp vragen doe je natuurlijk niet :( ).

Toen ik erachter kwam wat er aan de hand was ben ik rustig naar huis gereden maar de motor begon als de tyfus te roken en liep voor geen meter meer.

Ik heb toen de olie afgetapt totdat hij tussen de maatsteepjes staat. Ik porbeerde het te doen met een lege pindakaaspot als opvangpotje dus je kunt raden wat voor een troep dat heeft gegeven toen de vulmoer in de pot viel :( . Gelukkig was ik voor mijn eigen huis aan t sleutelen :( :( , die is dus een mooie plas olie rijker. :( :( :( .

Klaar is kees zul je denken. Mooi niet nog steeds loopt dat ding zwaar k :( t. Toen heb ik het luchtfilter schoongemaakt(tank eraf, kuip los, airbox open) omdat ik d8cht dat die wel eens doorweekt kon zijn met olie. Alles weer in elkaar gezet, proefritje en wat denk je! nog steeds geen verbetering.

Motor is een kawasaki ZX7R uit 1999 iemand nog ideeen??

Ik weet wel uit mijn karttijd dat als je met teveel olie reed je bougie vet kon slaan kan dat met een motor ook? dan kan ik daar nog ff naar kijken.

Groetjes!
 
Nou ik heb mij bougies vervangen (wat een kutklus trouwens) maar dat mocht helaas niet baten. Volgende theorie is dat de carburateurs verstopt zitten. Ga nu maar ff een stukje rijden om te kijken of het weer wil.

Motorisch is alles heelgebleven, er lekt geen olie dus carter e.d. moet nog heel zijn volgens mij.

wordt weer vervolgd.
 
ik kan nog wel wat vertellen als monteur: meet voor de gein eens je compressie van je cyl. het wil wel gebeuren dat je zuigerveren vast gaan zitten van je zuigers n.l. je olie schaapveren die kunnen je hoeveelheid olie niet verwerken en daardoor kan langs je zuigerveren olie komen. en dat verklaart ook waarom je WEL motor vermogen hebt als ie koud is en dat je veel motorvermogen verliest als hij warm is. koud krimt warmte zet uit!!! (cylinderwand zet meer uit dan de zuigers)
ne voor de rest .... daar wil je nu nog niet aan denken!!!!!!!! ik kan wel een paardingen zeggen voor je, maar dan moet je wel een hele goede sleutelaar zijn !!!
en niet bang zijn om je blok te splitten. voor controle van je olie keerringen,pakkingen,oliepomp,ed contoleren.

sterkte met je blok!!!!! :)
 
volgens mij zet een aluminium zuiger toch echt meer uit dan een stalen cilinderbus. daarom is het ok belangrijk dat de speling bij een koude motor tussen cilinder en zuiger ongeveer 0.05mm is. als dit minder is dan loopt je zuiger vast als de motor warm wordt.
ik kan nog wel wat vertellen als monteur: meet voor de gein eens je compressie van je cyl. het wil wel gebeuren dat je zuigerveren vast gaan zitten van je zuigers n.l. je olie schaapveren die kunnen je hoeveelheid olie niet verwerken en daardoor kan langs je zuigerveren olie komen. en dat verklaart ook waarom je WEL motor vermogen hebt als ie koud is en dat je veel motorvermogen verliest als hij warm is. koud krimt warmte zet uit!!! (cylinderwand zet meer uit dan de zuigers)
ne voor de rest .... daar wil je nu nog niet aan denken!!!!!!!! ik kan wel een paardingen zeggen voor je, maar dan moet je wel een hele goede sleutelaar zijn !!!
en niet bang zijn om je blok te splitten. voor controle van je olie keerringen,pakkingen,oliepomp,ed contoleren.

sterkte met je blok!!!!! :)
 
Begin me nu toch serieus ongerust te maken ;( . Als er nog mensen zijn die kunnen reageren met goed nieuws graag. Anders laat maar. Ik ben absoluut geen kundig sleutelaar en het houdt redelijk op bij bougies vervangen en dingen uit elkaar halen. Er zit dus nix anders op dan mijn zuur verdiende pleurootjes uit te geven bij de dealer ;( . En dan niet zoals jullie doen om de motor te verbeteren, neehoor ik breng hem weg en krijg hem hopelijk in dezelfde staat terug als voor mijn stommietiet.
 
Heb vanmiddag met de dealer gebeld waar ik de motor gekocht heb. Volgens de monteur heb ik of een slang niet goed aangesloten of er zit nog iets verstopt tussen de luchtfilter en de carburateurs. Ga morgen alles maar weer ff uit elkaar halen.
 
Ben teruggeweest naar de dealer waar ik de motor heb gekocht. Conclusie van de expert: Motorisch is de motor in orde (heeft genoeg vermogen en klimt goed in de toeren) echter de uitlaat is doorgeroest vandaar het slechte geluid als de motor warm wordt omdat het een en ander dan gaat werken daardoor klinkt de motor koud nog wel goed maar warm (na 5min rijden) niet meer.

Originele bochten voor de zx7r kosten 600 pleuro. Voor 1000 heeft hij voor mij een kompleet acropovic racesysteem. Via Via kan ik aan een nieuwe Leo vinci titanium racesysteem komen.

Wat te doen???
 
De monteur zei dat het geen kwaad kon :? Yeah right, wel eens van oliedruk gehoord? De pakkingen van het blok zijn berekend op een bepaalde druk. Nl. de druk die de normale olieinhoud oplevert plus een veiligheidsmarge. Ga je echter met veel teveel olie rijden,, kom je ver over deze veiligheidsmarge heen.

:? (wazig verhaal) De oliedruk wordt echt niet hoger als je meer olie in je carter giet, alleen als bv het oliefilter verstopt raakt wil de oliedruk voor het filter wat stijgen, maar daarvoor zit er een bypass valve in het systeem.


Op donderdag 1 augustus 2003 15:36 schreef MoStudio het volgende:
ik kan nog wel wat vertellen als monteur: meet voor de gein eens je compressie van je cyl. het wil wel gebeuren dat je zuigerveren vast gaan zitten van je zuigers n.l. je olie schaapveren die kunnen je hoeveelheid olie niet verwerken en daardoor kan langs je zuigerveren olie komen. en dat verklaart ook waarom je WEL motor vermogen hebt als ie koud is en dat je veel motorvermogen verliest als hij warm is. koud krimt warmte zet uit!!! (cylinderwand zet meer uit dan de zuigers)
:?
Profiel van MoStudio: Beroep : Monteur. Yeah right.


Ben teruggeweest naar de dealer waar ik de motor heb gekocht. Conclusie van de expert: Motorisch is de motor in orde (heeft genoeg vermogen en klimt goed in de toeren) echter de uitlaat is doorgeroest ...
Originele bochten voor de zx7r kosten 600 pleuro. Voor 1000 heeft hij voor mij een kompleet acropovic racesysteem. Via Via kan ik aan een nieuwe Leo vinci titanium racesysteem komen.

Wat te doen???
Second opinion vragen bij andere zaak. Met een kapotte uitlaat zal de motor ook koud echt niet fatsoenlijk lopen. Het lijkt erop dat ze je als melkkoetje zien.
suc6
 
Laatst bewerkt:
oja je kan ook even controleren of je kleppezieltjes nog op zijn plek zitten.

onder je kleppendeksel maar dat zal je wel weten.

Klepzieltjes? Ik wist niet dat een motor een ziel heeft. De mijne heeft wel klepseals, maar dat is wat anders O-)

Enne [on-topic], teveel olie erin gedaan? Effe overhevelen met een doorzichtige benzineslang (effe aanzuigen en VOOR ie aan het einde is , mond van de slang :P :P ). Of effe de aftapbout losdraaien en een bak eronder. Leeg laten lopen totdat niveau weer goed is. Simpel toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan