Tevreden met een kleintje

Marti52

Marti52 met een Royal Enfield Meteor 350
7 okt 2020
86
96
DELDEN
Denkend dat ik in het forum schreef heb ik in mijn profiel al een hele tekst getypt om me voor te stellen. Namelijk deze:

Zoals mijn forumnaam aangeeft stam ik uit 1952. In mijn studententijd heb ik korte tijd gereden op een BWM R26. Dat was in de tijd dat je nog een oefenlicentie kon krijgen, om zonder rijlessen jezelf voor te bereiden op het rijexamen. Toentertijd wilde ik vanalles proberen en na de motor kwam er een racefiets. Een motor raakte lange tijd uit beeld.

In 2017 kreeg ik na buitenlandse avonturen op gehuurde scooters en lichte motoren weer erg veel zin in een eigen motor. Ik had daarvoor al eens gereden op een 4-cilinder Suzuki 600 GSX en dat beviel me niets, niet qua rijgedrag en vooral niet qua zitpositie, bovendien hoeft al dat vermogen niet zo voor mij. Een belangrijke eis voor mij is een laag brandstofverbruik, want voor mijn luxe wil ik zo min mogelijk CO2 uitstoten. Na enig googelen kwam ik uit op een Yamaha xv250. Die is niet erg courant, maar toch wel voldoende te vinden en bovendien lekker goedkoop. Dat mag ook wel als de motor al 30 jaar oud is. Wonderlijk genoeg hebben ze dan vaak maar een schamel aantal kilometers op de teller. De mijn slechts 14000. In drie jaar heb ik daar nogmaals 14000 km aan toegevoegd en na dit aantal kilometers kan ik zeggen dat ik geen zwaardere motor hoef; dit bevalt me prima. Over heb brandstofverbruik ben ik heel tevreden, namelijk 1 op 35 gemiddeld.

Ik gebruik de motor weinig voor toertochten, maar vooral als vervoermiddel voor de middenlange afstand (pakweg 30-120 km). Ik wil een doel hebben om een tocht te maken. 's Winters rijd ik met een elektrisch verwarmde onderjas lekker door.
Mijn vriendin was zo enthousiast over mijn motor, dat ze er ook een heeft gekocht, maar dan wel net een slagje zwaarder, een xv535. Die gebruikt dan ook aanzienlijk meer brandstof.

In technisch opzicht vraagt de motor weinig aandacht. Om het toerental 10% te verlagen heb ik een andere set tandwielen gemonteerd. Een hoog toerental past niet zo bij dit type motor, vind ik.
 
Uiteraard kan je evenveel plezier beleven op een lichte(re) motor :t
Ben ik het volledig mee eens :Y

Het is wegens omstandigheden dat ik komende zaterdag alweer naar een GSX 750 F ga kijken, en als ik die koop, wordt het mijn 7de.

Als dat niet het geval was ging ik voor woon werk verkeer ook ergens richting 300 a 400 cc, heb ik ruim voldoende aan.

Op de Filipijnen rijd ik meestal met 125 tot 200cc, aan fun ontbreekt het absoluut niet!


In technisch opzicht vraagt de motor weinig aandacht. Om het toerental 10% te verlagen heb ik een andere set tandwielen gemonteerd. Een hoog toerental past niet zo bij dit type motor, vind ik.
Hoe wordt jou snelheid gemeten?
Op het voorwiel? Dan is er niets veranderd.
Op de uitgaande as? Dan is er véél veranderd! En geeft je snelheidsmeter en ODO meter nu veel minder snelheid en afstand aan dan voorheen, wellicht zelfs minder dan de werkelijke snelheid. Origineel gaat de ODO meter quasi exact correct, de snelheid 4 tot 7 km/u te snel. Hierdoor gaat ook je berekening van je verbruik niet meer kloppen.

Ik wilde het bij mijn GSX F ook doen, een zwaardere vertanding. Doet 5.500rpm bij 120km/u in 6de, dat zou ik liever herleid zien naar 4.500rpm. Maar bij mij wordt de snelheid gemeten op de uitgaande as. Wel elektronisch bij mij, dus een speedohealer kan wel toegepast worden. Maar tot op heden heb ik dat dus nog nooit gedaan. Ik heb een verbruik bij rustig rijden van 3,85L/100 km (1:26). Of dat veel naar beneden zou gaan door de rpm te verlagen betwijfel ik, want de motor moet dan meer moeite doen. Maar het zou wel een rustiger rijkarakter geven.

Houd er ook rekening mee dat, hoe lichter de motor, hoe hoger de rpm om het te kunnen trekken ;)

Ja, ik rijd ook graag zuinig, maar heeft bij mij niks met co2 uitstoot te maken, maar met de snelheid waarmee mijn bankrekening leeg gezogen wordt :+
Verbruik is bij mij daarom ook belangrijk, omdat dit met 35.000 a 40.000km per jaar wel doortelt ... en ja, ik tank ook dáárom E10, waarmee mijn soesje ook zuiniger rijdt dan met '98 ... maar we gaan hier NIET over E10 zeuren, daar zijn al tig andere idiote topics voor 8)7
 
:W Marti
full
succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen. :)
full
 
Gefeliciteerd Marti!
En het toont lef om te durven zeggen dat je al tevreden bent met een kleintje. De meeste mannen tellen er juist een paar centimeter bij op......

:+
 
Hoe wordt jou snelheid gemeten?
Op het voorwiel? Dan is er niets veranderd.

Inderdaad op het voorwiel, dus in de snelheidsmeting is niets veranderd door de andere tandwielen

Houd er ook rekening mee dat, hoe lichter de motor, hoe hoger de rpm om het te kunnen trekken

De topsnelheid lijkt inderdaad iets afgenomen. Ik schat nu 120 i.p.v. 125 of 130. Maar aangezien we toch maar 100 mogen stoort mij dat niet. Ik vind 100 ook hard zat op deze lichte motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan