Tevredenheid van de Datatool gear-indicator

Edgar

Die hard MF'er
23 aug 2002
455
0
Utrecht
Hallo mede-MF'ers ...

Nu ik (met anderen) een nieuwe en kleinere gearindicator hebben gemaakt waar we binnenkort de markt mee op gaan (als alles naar wens verloopt), zijn we erg nieuwsgierig naar de tevredenheid van de bestaande gearindicators, zoals de DiGi van Datatool.

Hoe is de tevredenheid wat betreft de 'inleer'-procedure ?
En hoe zit het met de snelheid van zo'n indicator ? Is -ie snel in het displayen van de 'gear' of duurt dit een tijdje en zoja, hoe lang ?
Lichtopbrengst ? Levensduur ?

Misschien zijn er nog andere positieve of negatieve opmerkingen wat betreft de DiGi. Ben ERG benieuwd.

Alvast bedankt voor de reakties!
Greetz
*edgar*

. >>>> W W W . B I K E T R O N I X . N L <<<<
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een suzuki GR650.
Deze heeft standaart een gear indikator.
Deze geeft de versnelling ook aan als de koppeling ingeknepen is.
En zelfs ook als de motor uit staat.
De werking is zeeer simpel.
Er zit een 6-polige schakelaar tegen de schakelwals
op de plaats waar bij andere motoren alleen de neutraal schakelaar zit.

Dit is de enige echte betrouwbare goedkope oplossing.

Zo had ik het ook op mijn brommer gemaakt. Was toevallig ook een suzuki. Merkte dat suzuki zich er goed voor leent om zoiets erop te bouwen. Dan zit je inderdaad altijd goed, motor hoeft niet eens te lopen, hoeft geen snelheid te hebben e.d...

En die van Edgar (jullie hebben er toch al eens een gemaakt?) werkt volgens mij ook door aan de hand van het toerental en de snelheid de versnelling te bepalen...(krijg je van die vragen...wat nou als je snel overschakelt.... :X :+ )
 
Ik heb een suzuki GR650.
Deze heeft standaart een gear indikator.
Deze geeft de versnelling ook aan als de koppeling ingeknepen is.
En zelfs ook als de motor uit staat.
De werking is zeeer simpel.
Er zit een 6-polige schakelaar tegen de schakelwals
op de plaats waar bij andere motoren alleen de neutraal schakelaar zit.

Dit is de enige echte betrouwbare goedkope oplossing.

:^ ik heb ook pas zo'n systeem gemaakt en het werkt perfect zelfs als de motor uitstaat. was ongeveer 10 euro aan onderdelen kwijt

post in topic display voor versnellingen
 
Laatst bewerkt:
Zo had ik het ook op mijn brommer gemaakt. Was toevallig ook een suzuki. Merkte dat suzuki zich er goed voor leent om zoiets erop te bouwen. Dan zit je inderdaad altijd goed, motor hoeft niet eens te lopen, hoeft geen snelheid te hebben e.d...

En die van Edgar (jullie hebben er toch al eens een gemaakt?) werkt volgens mij ook door aan de hand van het toerental en de snelheid de versnelling te bepalen...(krijg je van die vragen...wat nou als je snel overschakelt.... :X :+ )
Inderdaad jij en Sjaak55 hebben gelijk, ik heb jaren geleden op mijn Honda MT (125cc blokie 6 bak) ook zoiets gemaakt. Printplaat tussen karter en schakelklok werkte als een raket. 7segments ledje, ICtje en zooitje diodes. Het weer afdichten van het blok was nog het grootste probleem.

Maarja een 2 taktbrommerblokkie maak je iets makkelijker open dan je nieuwe Fireblade .
Ik snap ook niet dat de fabrikanten dit niet gewoon standaard meeleveren, kost een paar euries, en is toch best handig hoef je niet iedere keer na te denken hhhm zoveeltoeren zoveel Km per uur hmmm dat is al de 6e versnelling om er later na een halfuur janken oh nee stond nog maar in zijn vijf. Of zo iets als oh nee ik heb géén 7 bak. :9
 
denk dat half brommerforum blij is als je uitlegt hoe je dat toen gemaakt hebt...
ik heb ook gekeken of het mogelijk was toen ik mijn mtblok splitste, maar bij suzuki was het extern te regelen.

Iedereen vroeg destijds ook aan me om het voor honda te maken...maar dat zag ik niet echt zitten.
Ik deed het ook met diodes *D dat was het makkelijkst...wel een vette bende in de bekabeling..gingen iets van 30 diodes inzitten.
En mn ledschermpje brandde de hele tijd door...maar dat was na afzonderlijke weerstanden opgelost.
 
Ik heb een suzuki GR650.
Deze heeft standaart een gear indikator.
Deze geeft de versnelling ook aan als de koppeling ingeknepen is.
En zelfs ook als de motor uit staat.
De werking is zeeer simpel.
Er zit een 6-polige schakelaar tegen de schakelwals
op de plaats waar bij andere motoren alleen de neutraal schakelaar zit.

Dit is de enige echte betrouwbare goedkope oplossing.


Volledig mee eens, alleen hebben niet alle motoren zo'n optie en dan zou men naar een alternatief kunnen zoeken. Maar het is inderdaad het beste systeem.
 
Zo had ik het ook op mijn brommer gemaakt. Was toevallig ook een suzuki. Merkte dat suzuki zich er goed voor leent om zoiets erop te bouwen. Dan zit je inderdaad altijd goed, motor hoeft niet eens te lopen, hoeft geen snelheid te hebben e.d...

En die van Edgar (jullie hebben er toch al eens een gemaakt?) werkt volgens mij ook door aan de hand van het toerental en de snelheid de versnelling te bepalen...(krijg je van die vragen...wat nou als je snel overschakelt.... :X :+ )


Tja, we hebben al heel wat (herhaaldelijk dezelfde) vragen over ons heen gekregen. Maar het klopt dat we er al eens eerder een gemaakt hebben, nou ja....IK dan :-)
Maar heb het design flink uitgekleed en alle overbodige zut eruit ge-designed. En een goedkopere processor die z'n instellingen WEL onthoud, zonder boordspanning.
 
Is er nou nog iemand die een reaktie op mijn vraag heeft ?
Ben nog niet veel wijzer ...

Greetz
*edgar*
@Edgar:
We hebben hier wel eens over gemaild.
Nog steeds druk er mee?
Wat mij handig lijkt is dat er ook een dimstand aanwezig is, als je 's-nachts rijdt omdat anders dat display heel irritant over komt.

Ik weet niet of het 'inleren' ook zonder knopjes kan, want als die de instellingen toch kan bewaren zonder boordspanning, hoef je alleen maar bij wisselen van motor de boel te herprogrammeren.
Of voor het 'inleren' externe knopjes gebruiken die er later via een stekkertje gewoon weer af kunnen.

Wat je ook zo kunnen overwegen is het inprogrammeren van het type motor waar die op gaat. Van elke motor zijn de overbrengverhoudingen toch bekend?
Moet je alleen het aantal pulsen per omwenteling van de snelheidsmeter er nog bij hebben.

Wat gebeurt er eigenlijk als je de koppeling inknijpt en nog gewoon rijdt?

Zelf vind ik het wel een leuk gadget, alleen zie ik op tegen het inbouwen op de motor, het komt al gauw rommelig over en het past eigenlijk niet bij je dashboard.
Fabrikanten zouden het standaard moeten inbouwen.
 
Ik heb te horen gekregen dat de gearindicator van Datatool niet op mijn motor kan. :( Mijn tellers zijn niet elektronisch aangestuurd. Beetje jammer. Kan deze nieuwe gearindicator wel op mijn motor??

De mijne werkt (voorlopig) met een sensor om de wielomwentelingen te meten, helaas heb je nog wel een elektronische RPM-meter nodig. Maar dat zijn de meesten tegenwoordig. Kijk ff of er een dikke kabel of slechts "stroomdraadjes" naar toe gaan. In dat laatste geval kan je de mijne direkt gebruiken.
suc6
 
@Edgar:
We hebben hier wel eens over gemaild.
Nog steeds druk er mee?
Wat mij handig lijkt is dat er ook een dimstand aanwezig is, als je 's-nachts rijdt omdat anders dat display heel irritant over komt.

Ik weet niet of het 'inleren' ook zonder knopjes kan, want als die de instellingen toch kan bewaren zonder boordspanning, hoef je alleen maar bij wisselen van motor de boel te herprogrammeren.
Of voor het 'inleren' externe knopjes gebruiken die er later via een stekkertje gewoon weer af kunnen.

Wat je ook zo kunnen overwegen is het inprogrammeren van het type motor waar die op gaat. Van elke motor zijn de overbrengverhoudingen toch bekend?
Moet je alleen het aantal pulsen per omwenteling van de snelheidsmeter er nog bij hebben.

Wat gebeurt er eigenlijk als je de koppeling inknijpt en nog gewoon rijdt?

Zelf vind ik het wel een leuk gadget, alleen zie ik op tegen het inbouwen op de motor, het komt al gauw rommelig over en het past eigenlijk niet bij je dashboard.
Fabrikanten zouden het standaard moeten inbouwen.

Om met dat laatste te beginnen: helemaal mee eens. Snap niet waarom dat niet standaard op een motor zit. Overigens zijn we van plan de gearindicator ook te verkopen zonder kastje, zodat mensen 'm zelf kunnen "frotten" in hun dashboard.
Misschien iets voor jou ? Heb je tenminste geen extra "kassie" bij je tellers.

Het inleren is nu zonder knopjes. Je gebruikt ze immers toch zelden. Alleen als je een andere motor koopt, ;-) Het gaat (net als bij Datatool) met een draad die je sluit naar de nul Volt, massa. Na het inleren verzegel je het uiteinde van de draad (met tape o.i.d.) en klaar is Kees. En de instellingen wissen doe je door het sluiten van deze draad naar massa en dan de boordspanning aanzetten. Dat geeft een "C" van clear.
En ja, om nu van elke motor bij de houden wat de tandwielverhoudingen zijn, dat is niet slim. Eenmalig "inleren" en klaar. Koud kunstje en kan zo bij elke motor gebruikt worden. Ook die waarvan de tandwielverhoudingen lastig zijn te achterhalen.

Groetjes,
*edgar*

[EDIT]

Als je je koppeling inknijpt, geeft -ie een "n" van neutral. Wat op zich logisch is, zeker gezien de werking van de gearindicator.

[/EDIT]
 
Laatst bewerkt:
@Edgar,

Nog wat vraagjes dan:

1. Hoe staat het met de dimstand ?

2. welke displaykleuren

3. Hoe groot gaat die worden (zonder / met kastje)

4. Wat kost dat straks nou?
 
Hoe mijn ervaring is met digigear? Op dit moment klote. Mijn vader heeft een suzuki bandit 600 uit 2004 en daar werkt ie niet op. Mijn broer heeft een Yamaha Fazer 600 uit 2004 en ook daar werkt ie niet op. Daar kwam de leverancier achter op het moment van montage. Het heeft iets te maken dat er tegenwoordig meerdere signalen over een dezelfde kabel lopen. Ze zijn wel bij datatool bezig om dit op te lossen maar tot op heden niks.
 
@Edgar,

Nog wat vraagjes dan:

1. Hoe staat het met de dimstand ?

2. welke displaykleuren

3. Hoe groot gaat die worden (zonder / met kastje)

4. Wat kost dat straks nou?

1. Vooralsnog geen auto-dim. De vraag is of dit echt nodig is. Op dit moment rijden er enkele beta-testers rond, dus we zullen hun ervaringen wel horen binnenkort. Vanwege de afmetingen van ons kastje, paste er geen lichtsensor in, misschien iets voor de toekomst ?

2. Rood,Groen en Geel. Komend jaar zal daar blauw bij komen.

3. zonder kastje: 17x28 mm. Het display zelf is 13mm "lang"

4. Zonder kastje: 59 euro. Met kastje 69. (indicatie).

In "eerste idee" kastje is 20x30 mm ... maar het kan zijn dat deze niet de uiteindelijke dimensies zijn ...
 
Laatst bewerkt:
Hoe mijn ervaring is met digigear? Op dit moment klote. Mijn vader heeft een suzuki bandit 600 uit 2004 en daar werkt ie niet op. Mijn broer heeft een Yamaha Fazer 600 uit 2004 en ook daar werkt ie niet op. Daar kwam de leverancier achter op het moment van montage. Het heeft iets te maken dat er tegenwoordig meerdere signalen over een dezelfde kabel lopen. Ze zijn wel bij datatool bezig om dit op te lossen maar tot op heden niks.


Hm.... Da's niet zo mooi. Maar zeker heel belangrijke kritiek. Denk dat we hier wel iets mee kunnen. We zitten tenslotte nog in de aanloopfase. Vraag is alleen wat er dan anders is t.o.v. de andere motoren.
Fazer 600 zeg je ? Kan je aangeven welk bouwjaar ? Dan kan ik wat info proberen op te zoeken wat de verschillen zijn. Hier zouden we ons ontwerp op kunnen aanpassen of een tweede versie uitbrengen.
Kijk... met deze kritiek kunnen we iets, thanx !

<edit>

2004 ja ... niet helemaal wakker, zeg maar. :X

</edit>
 
Laatst bewerkt:
1. Vooralsnog geen auto-dim. De vraag is of dit echt nodig is. Op dit moment rijden er enkele beta-testers rond, dus we zullen hun ervaringen wel horen binnenkort. Vanwege de afmetingen van ons kastje, paste er geen lichtsensor in, misschien iets voor de toekomst ?

2. Rood,Groen en Geel. Komend jaar zal daar blauw bij komen.

3. zonder kastje: 17x28 mm. Het display zelf is 13mm "lang"

4. Zonder kastje: 59 euro. Met kastje 69. (indicatie).

In "eerste idee" kastje is 20x30 mm ... maar het kan zijn dat deze niet de uiteindelijke dimensies zijn ...
1. Ik ben benieuwd naar de nachtelijke ervaringen van de beta-testers.
2. Wat moet ik nu met mijn LCD displays kiezen :? (Die ga je vast niet maken?)
3. Wel lekker compact, zal eens een keer mijn cockpit open schroeven en eens kijken of hier evt (met gewijzigde tellerplaat) iets in te bouwen is
Misschien past die wel in de klok van de benzine meter :+
 
1. Ik ben benieuwd naar de nachtelijke ervaringen van de beta-testers.
2. Wat moet ik nu met mijn LCD displays kiezen :? (Die ga je vast niet maken?)
3. Wel lekker compact, zal eens een keer mijn cockpit open schroeven en eens kijken of hier evt (met gewijzigde tellerplaat) iets in te bouwen is
Misschien past die wel in de klok van de benzine meter :+

1. Ik ook :-)

2. Voor de DGI (dig. gearind.) niet. Voor toekomstige app. komt er een LCD display
in met blauwe backlighting. Erg mooi. Dit omdat voor bijv een "high resolution" toerenteller je zeker 5 digits nodig hebt, en da's "onhandig" met LED's. Zo heb ik nog een paar ideeen waarbij een LCD display ERG goed tot z'n recht komt.

3. Precies. Die bestaande dingen vind ik zo lomp, vandaar ook deze aktie.

En heb nu een ook een passend blauw LED display gevonden (dus de kleurrange is straks rood, geel, groen en blauw. Als die net zo helder is als die in m'n vorige gear indicator (van vorig jaar zeg maar, die was ook blauw) heb ik er alle vertrouwen in. Ik heb een paar besteld en kan volgende week er wel een experimentje mee doen.

Bovendien ga ik er (misschien vanavond) nog een "truukje" in schrijven (software) om de acquisitie tijd sterk te vergroten. Nu zijn er nog meerdere wielomwentelingen nodig (om een bepaalde reden), mijn nieuwe ideetje zou dit binnen 1 omwenteling moeten kunnen. En zal je echt merken, zeker bij lagere snelheden.

Greetz
 
Hey dit klinkt leuk allemaal; hou ons op de hoogte Edgar :)

Heb je ook plannen voor 'n LED-toerenteller? Zoals de RevLight van Datatool?

Jap. Het probleem is alleen dat de behuizing (& evt design) zoveel tijd en $$$ en beslag neemt. De elektronica die hiervoor nodig is, is relatief simpel in kun je in een avondje in elkaar hacken.
Dus in de loop van komend jaar zou je een LED-toerenteller kunnen verwachten :-)
 
Wat is dat toch altijd dat je een elektronische toerenteller nodig hebt? Toereninformatie kun je ook prima van de bobines afpakken. Snelheid met een magneetje op het wiel ('k vind het systeem van Pro-oiler met een magneetje in de 8mm remschijf-inbussen wel mooi). Vervolgens pak je een microcontroller, een display, en ga je gewoon naar de verhoudingen van toerental/snelheidspulsen kijken. Bij elke verhouding hoort een versnelling. Sorteren, opslaan in de uC EEPROM en klaar.

Ik zie ook niet in waarom je een aparte 'leermode' nodig hebt; de software is slim genoeg te maken om te detecteren dat-ie een constante verhouding tussen snelheid en toerental op moet pakken als zijnde een versnelling. Histogrammetje opbouwen van de meest voorkomende waarden om valse waarden eruit te filteren, en het zelfleren is ook voor elkaar. Zonder aparte leermodus.

Nu het laatste probleem: je wilt graag dat het ding al reageert voordat de koppeling losgelaten is. Nu, we hebben een sequentiele bak, dus als het toerental opeens verandert als de snelheid relatief minder snel verandert, dan word er hoogstwaarschijnlijk geschakeld. Laat de software 'leren' bij welk toerental/snelheidsverloop er welke kant opgeschakeld word. Een klein neuraal netwerkje met simpele BP learning en 1/atan(x) transferfunctie kan dit probleem wel oplossen. Tuurlijk, dan heeft dat ding het wel eens fout, maar who cares. Als het voorspellen niet bevalt zet je het gewoon af. Als gebruiker dan.

Volgens mij bak ik zoiets in een zaterdagje in elkaar. Op dat 'schakelvoorspellings'-algorithme na dan.

En naderhand bouw je zoiets om tot digitaal dashboard. Grafisch LCD of CCFL display erbij (complete dashboards mogen duur zijn) voor RPM/snelheid/versnelling/tripmeters/laptimers. Maak de software wederom intelligent zodat bij voluit accelereren gedetecteerd word wanneer het blok over de vermogenspiek is (toerental/snelheidstoename per tijdseenheid kromme vlakt af), en laat een 'nu schakelen' lampje oplichten. Gebruik ook hier weer statistiek en zelflerend vermogen om te detecteren wanneer er vol geaccelereerd word, en laat het ding de boel zelf maar uitzoeken.

Met een microcontroller en software kun je zoooooveel leuks doen. :)

Dan nog even een praktische tip voor waar je nu mee bezig bent: gebruik industriele temprange componenten, en absoluut geen commerial temprange spul. Dat vriest kapot. Weet ik uit ervaring :(
En ben voorzichtig met elco's. De capaciteit en levensduur van die dingen gaat ook nogal achteruit met temperatuurfluctuaties.
 
Laatst bewerkt:
Wat is dat toch altijd dat je een elektronische toerenteller nodig hebt? Toereninformatie kun je ook prima van de bobines afpakken. Snelheid met een magneetje op het wiel ('k vind het systeem van Pro-oiler met een magneetje in de 8mm remschijf-inbussen wel mooi). Vervolgens pak je een microcontroller, een display, en ga je gewoon naar de verhoudingen van toerental/snelheidspulsen kijken. Bij elke verhouding hoort een versnelling. Sorteren, opslaan in de uC EEPROM en klaar.

Ik zie ook niet in waarom je een aparte 'leermode' nodig hebt; de software is slim genoeg te maken om te detecteren dat-ie een constante verhouding tussen snelheid en toerental op moet pakken als zijnde een versnelling. Histogrammetje opbouwen van de meest voorkomende waarden om valse waarden eruit te filteren, en het zelfleren is ook voor elkaar. Zonder aparte leermodus.

Nu het laatste probleem: je wilt graag dat het ding al reageert voordat de koppeling losgelaten is. Nu, we hebben een sequentiele bak, dus als het toerental opeens verandert als de snelheid relatief minder snel verandert, dan word er hoogstwaarschijnlijk geschakeld. Laat de software 'leren' bij welk toerental/snelheidsverloop er welke kant opgeschakeld word. Een klein neuraal netwerkje met simpele BP learning en 1/atan(x) transferfunctie kan dit probleem wel oplossen. Tuurlijk, dan heeft dat ding het wel eens fout, maar who cares. Als het voorspellen niet bevalt zet je het gewoon af. Als gebruiker dan.

Volgens mij bak ik zoiets in een zaterdagje in elkaar. Op dat 'schakelvoorspellings'-algorithme na dan.

En naderhand bouw je zoiets om tot digitaal dashboard. Grafisch LCD of CCFL display erbij (complete dashboards mogen duur zijn) voor RPM/snelheid/versnelling/tripmeters/laptimers. Maak de software wederom intelligent zodat bij voluit accelereren gedetecteerd word wanneer het blok over de vermogenspiek is (toerental/snelheidstoename per tijdseenheid kromme vlakt af), en laat een 'nu schakelen' lampje oplichten. Gebruik ook hier weer statistiek en zelflerend vermogen om te detecteren wanneer er vol geaccelereerd word, en laat het ding de boel zelf maar uitzoeken.

Met een microcontroller en software kun je zoooooveel leuks doen. :)

Dan nog even een praktische tip voor waar je nu mee bezig bent: gebruik industriele temprange componenten, en absoluut geen commerial temprange spul. Dat vriest kapot. Weet ik uit ervaring :(
En ben voorzichtig met elco's. De capaciteit en levensduur van die dingen gaat ook nogal achteruit met temperatuurfluctuaties.


Een flinke reply.
Maar ja ... met wat kunst en vliegwerk kan je denk ik de RPM pulsen ook wel uit de voeding halen (i.v.m. overspraak), dus dat is helemaal ideaal dan. Maar in eerste instantie wilde ik 't met zo min mogelijk elektro zut doen(lekker goedkoop, zeg maar). En da's gelukt, maar heb dan dus wel min of meer "kant en klare" pulsen nodig... en aangezien je maar een draadje (excl. voeding) aan de RPM meter knoopt .... lekker makkelijk toch ? R-retje en Zenertje erachter en zo hoppa naar de interrupt input van de controller. Zoals je al zei ... microcontrollers rulen !
Misschien ooit nog eens een fancy "uit de voeding filter pulse dingetje" hacken, maar voorlopig niet. Klein maar fijn.
Maar je hebt gelijk....DAT zou het mooiste zijn.

Wat die leermodus betreft ... op zich heb je gelijk; indien de "verhouding" gelijkblijft kun je aannemen dat je in een selecteerde versnelling staat. Alleen wat is je criterium om aan te nemen dat er een versnelling verandert is ? Als je een DIP of PIEK zit in de verhouding misschien, maar dan nog moet je een bepaalde tijd zeker weten dat de nieuwe verhouding (na op- of neerschakelen) bijvoorbeeld constant blijft. Als je (zoals met een magneetje en sensor) maar eens per wielomwenteling "sensed" zou je toch zeker over meerdere omwentelingen moeten meten, waardoor -ie juist trager wordt. Maar aan de andere kant is dit maar eenmalig nodig...tijdens het maken van de look-uptabel in EEPROM.
Maar ook als je stilstaat, of rijdt met ingeknepen koppeling kan je een constante verhouding krijgen. Die valt waarschijnlijk ver buiten de normale verhoudingen, maar volgens mij kom je op die manier met allerlei excepties te zitten waar je rekening mee moet houden, als dit en dit, dan dat mits ..bla bla. Gevoelsmatig heb ik er niet veel vertrouwen in, maar dat kan ook aan mij liggen, hahaha.
Wat als je bv 100km/h rijdt, trekt de koppeling in maar laat 't gas niet los, maar bv op 4000 rpm. Wanneer deze combinatie (snelheid en toeren) een waarde is ongelijk aan de bestaande in de lookup table, heb je een "virtuele versnelling" berekend. Het lijkt me wat tricky eerlijk gezegd. Simpel eenmalig alle versnellingen "inleren" lijkt me het meest betrouwbaar, eerlijk gezegd.

Have any comment on this ?

Van neurale netwerken en BP (British Petrol ? :) )learning en 1/atan(x) heb ik geen kaas gegeten. Past zoiets uberhaupt in zo'n 600...700 bytes FLASH die ik nog over heb ?
Bovendien zitten er wel een paar well-known slimme-geitjes in die een betrouwbare selectie mogelijk maken (dus geen 6 maal "if a>b and a<c" achtige zut, dat kan eenvoudiger en beter)en bovendien de pulsen van de RPM "versnellen" (zonder gebruikmaking van een PLL freq.synthesizer, dus snellere acquisitie (ook wel prettig als je rijdt :) en geen gedoe met invang- en houdbereik van zo'n [software] PLL).

De controller is op dit moment "industrial". De overige (passieve) comp. niet. Elco's zitten er niet in. Alleen ceramic stuff.

Zo....dit was m'n langste MF reply ooit :-)

Cheers !

PS: en hoe wis je je instellingen ? Wanneer je 'm op een andere brommert monteert mot dat wel te doen zijn. Ik gebruik daar m'n "inleerdraad" voor.
Short circuit to GND, spanning aan en klaar. Delete.

See ya.
 
Laatst bewerkt:
Maar ja ... met wat kunst en vliegwerk kan je denk ik de RPM pulsen ook wel uit de voeding halen (i.v.m. overspraak), dus dat is helemaal ideaal dan.

Ja, moet kunnen, maar dat vind ik nu juist weer een beetje tricky aangezien je generator ook een fluctuerende spanning produceert etc.

Maar in eerste instantie wilde ik 't met zo min mogelijk elektro zut doen(lekker goedkoop, zeg maar). En da's gelukt, maar heb dan dus wel min of meer "kant en klare" pulsen nodig... en aangezien je maar een draadje (excl. voeding) aan de RPM meter knoopt .... lekker makkelijk toch ? R-retje en Zenertje erachter en zo hoppa naar de interrupt input van de controller.

Yup, werkt. Werkt op de bobine ook, alleen zijn de spanningen daar veel variabeler en kun je nogal eens last hebben van naoscilleren. Ach, met wat software is dat wel recht te trekken.

Als je (zoals met een magneetje en sensor) maar eens per wielomwenteling "sensed" zou je toch zeker over meerdere omwentelingen moeten meten, waardoor -ie juist trager wordt. Maar aan de andere kant is dit maar eenmalig nodig...tijdens het maken van de look-uptabel in EEPROM.

Ja, dus? Dan duurt het nog slechts enkele kilometers voordat het ding ingeleerd is.

Maar ook als je stilstaat, of rijdt met ingeknepen koppeling kan je een constante verhouding krijgen. Die valt waarschijnlijk ver buiten de normale verhoudingen, maar volgens mij kom je op die manier met allerlei excepties te zitten waar je rekening mee moet houden, als dit en dit, dan dat mits ..bla bla.

Klopt. Wie mooie software wil maken zal bloed, zweet en tranen op moeten hoesten. Daarna kun je wel trots zijn op jezelf. Regel #1: je hebt een krachtig stuk gereedschap, en dat moet je inzetten om de gebruiker zo min mogelijk te vervelen :P

Wat als je bv 100km/h rijdt, trekt de koppeling in maar laat 't gas niet los, maar bv op 4000 rpm. Wanneer deze combinatie (snelheid en toeren) een waarde is ongelijk aan de bestaande in de lookup table, heb je een "virtuele versnelling" berekend.

En daar komt dat histogrammetje (of iets dergelijks) mooi van pas. Die situatie komt namelijk niet zo vaak voor, tenzij iemand bewust het ding wil frustreren. Rijden in de versnellingen komt beduidend vaker voor, dus aan de frequentie waarmee bepaalde combinaties voorkomen kun je wel bepalen of de berekende versnelling 'echt' is of niet. Ook omdat dan de verhouding echt keihard is, en nooit meer dan, zeg, 5% afwijkt (wielslip). Ook dat kun je detecteren. Je hebt ook zelden meer dan 6, en nooit meer dan 7 versnellingen. En mensen met 8 versnellingen of meer kopen maar een andere versnellingsindicator.

Het lijkt me wat tricky eerlijk gezegd. Simpel eenmalig alle versnellingen "inleren" lijkt me het meest betrouwbaar, eerlijk gezegd.

Kwestie van insteek. Is de moeite acceptabel of niet? Ik ben van mening dat dat inleren alleen nodig is omdat de programmeur te lui is geweest om de software 'slim' te maken. In het beste geval geef je de gebruiker gewoon de keuze. In Windows mis ik bij al die slimmigheidjes ook nog steeds het knopje 'I know what I am doing, so shut up'

Van neurale netwerken en BP (British Petrol ? :) )learning en 1/atan(x) heb ik geen kaas gegeten. Past zoiets uberhaupt in zo'n 600...700 bytes FLASH die ik nog over heb ?

BP learning = back propagation learning. Simpel te implementeren, traag met leren. Met 600 bytes flash word het kritisch (uitgaande van handgecodeerde assembler).

Bovendien zitten er wel een paar well-known slimme-geitjes in die een betrouwbare selectie mogelijk maken (dus geen 6 maal "if a>b and a<c" achtige zut, dat kan eenvoudiger en beter)en bovendien de pulsen van de RPM "versnellen" (zonder gebruikmaking van een PLL freq.synthesizer, dus snellere acquisitie (ook wel prettig als je rijdt :) en geen gedoe met invang- en houdbereik van zo'n [software] PLL).

D'r is geen kip die waardering heeft voor slimmigheidjes in de software die niet van buitenaf zichtbaar zijn als verbetering van de functie of verbetering van comfort.

Maar ik snap wat je bedoelt :)

De controller is op dit moment "industrial". De overige (passieve) comp. niet. Elco's zitten er niet in. Alleen ceramic stuff.

Mooi :)
Welke uC gebruik je trouwens? Die uC's die bij mij kapot vroren waren Atmel 90S4414's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan