Textiel/goretex vraag aan de doorgewinterde motorrijder

DeepSpace

MF veteraan
4 apr 2002
4.934
344
Rotterdam
neeeee, niet weeeeeer zo'n kleding vraag |(

:+

meh, sorry maar ik ben wat gaan twijfelen en zie door de bomen het bos niet meer :P Het zit zo, ik wil woon-werk-vakantie verkeer op de motor gaan doen (ook in de winter) en nee niet op mijn guzzi maar een beemer gs. nu had ik een mooie avontuurlijk uitziende allroad jas gezien. De difi ventura

271


deze heeft uitneembare voering en een uitneembaar regenvoering. Ik was dus vandaag ff bij motoport rotterdam om es naar die jas te kijken. Ding ziet leuk uit, zit goed, betaalbaar 220e. Maar nu raad de verkoper mij aan om misschien beter een jas/broek met goretex te kopen omdat die beter zijn tegen weers invloeden, 3 jaar garantie op de waterdichtheid. Die met uitneembare regenvoering schijnen minder lang mee te gaan, hij zei zelf dat je na een jaar intensief gebruik, wat ik dus ga doen, ze al kunnen gaan lekken, en dan heb je er niks meer aan.

Nu wil ik eigenlijk geen 4-500e voor een jas neer leggen, maar gezien mijn toekomstige rijgedrag is dat misschien wel nodig. Dus mijn vraag voor de doorgewinterde allyear rijder, wat is jullie visie hier op? is die 200e extra voor een goretex jas het waard? zijn er andere alternatieven? Liep die verkoper uit zijn nek te lullen?

en nu ik toch jullie aandacht heb, zijn der nog andere dingen waar ik op moet gaan letten als ik een textieljas/broek koop voor allyear doeleinden (wel, niet, handig, onhandig, hier opletten, daar opletten etc)?

ik rij nu in leer en heb geen ervaring met textiel, vandaar de vragen.

ik hoop dat dit een beetje een serieus topic blijft, iig voor de eerste 4 pagina's ofzo :+
 
Ik heb zelf een redelijk average Rev it pak, daar rijd ik al mee sinds ik mijn motor heb (begin januari dit jaar) en ik rijd er elke dag mee..
Jas is nog steeds prima waterdicht, de broek wat minder (slijtplek van een glijpartijtje) heb van de zomer wel een Evo doorwaai jasje erbij gekocht, want dat zwarte ding is gewoon te warm in de zon. Ik rijd nu om 4 uur 's morgens (graadje of 5 tot 8 ) gewoon nog zonder voering en dat gaat prima, dus voor de warme zomerdag is hij zowieso niet fijn.

Waar ik op ga letten bij mijn volgende jas :

- de regenvoering moet eruit kunnen (dan is hij ook minder winddicht voor 's zomers)
- de jas moet goede verstellingsopties hebben op de mouwen e.d. voor als er geen voering in zit. (mijn huidige heeft dat niet, en dat gefladder wordt je sch#tziek van)
- opletten dat de zakken waterdicht zijn, 7 zakken in je jas waarvan er maar 2 waterdicht zijn zuigt nogal.
- let op dat hij niet te lang is, en dat de verstelling thv je middel ook voldoet als je er alleen een Tshirt onder aan hebt en de voering eruit is.

Ik verkies trouwens wel de wat betaalbaardere jassen boven een jas van 4 a 500€, dan koop je wat makkelijker wat anders.. ik wil gewoon elk jaar iets nieuws, dan krijg je een soort van 'garderobe', ik hou wel van een beetje keus :+


Geinige jas trouwens, zoiets zou ik ook kopen, maar ik wacht FF op de Motorbeurs, tot die tijd voldoet deze nog prima.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb 2-3 jaar geleden op een safe dag een jas voor100 eurie's gekocht...van revenger geloof ik... jas doet het prima...rij nu nog zonder thermovoering, als het echt koud word ook thermo hemd en fleece aan en gaat prima. Hij lekt als het echt heeeeel hard regent iets door in de binnenkant elleboog en klein beetje op de rits op borst/buikhoogte.
Kijk op de beurs volgend jaar wel naar een nieuwe...deze gaat iets slijten nu.
Broek heb ik toendertijd wel een gore-tex gekocht was aanbieding bij van Wijk en dat was echt een verademing omdat mn oude lekte en vooral in het kruis zelfs met lichte regen.
M.a.w goede kleding is best lekker alsje doorrijdt...maar dat zullen de meeste wel zeggen hier... :+
Enne als het echt koud is helpt bijna niets meer...gewoon kou-emotie uitschakelen dan... :+
 
Het is inmiddels een feit dat GoreTex het beste waterdicht-ademend materiaal is.
Alle waarde naar zijn geld.
Motoport is overigens ook dealer van Dane kleding, is wel iets duurder dan Difi maar geen 4-500 euro voor een jas.

Mijn Dane pak (totaal 550 euro) is inmiddels 4 jaar oud en veel gebruikt en nog steeds perfect.

Succes
 
Het is inmiddels een feit dat GoreTex het beste waterdicht-ademend materiaal is.
Alle waarde naar zijn geld.
Motoport is overigens ook dealer van Dane kleding, is wel iets duurder dan Difi maar geen 4-500 euro voor een jas.

Mijn Dane pak (totaal 550 euro) is inmiddels 4 jaar oud en veel gebruikt en nog steeds perfect.

Succes
\

Ik heb sinds de beurs een dane pack HOVEN GTX ® II + broek (type weet ik zo ff niet) was in totaal 430 euro kwijt.

Tot nu toen nog geen minuut spijt van gehad, zit goed en belangrijk houdt me droog.

Belangrijk is dat je geen zwembad vorming krijgt zoals ik het maar noem, op mijn F zit ik voor over en heb dus een half lange jas die nog wel eens op wil vouwen dan begint hij te lekken als ik hem recht trek is er echt helemaal niets aan de hand.

Ik ben er blij mee, hij is ook warm super pak
 
Ligt er ook een beetje aan hoever je woonwerkafstand is. Heb ooit een Konryu-jas gekocht voor 460 euro. Ding is na 5 jaar elke dag 100km nog steeds waterdicht en warm.

Heb ook een goedkopere jas van 129 euro. Is niet waterdicht en is te koud bij temperaturen van 5 of lager.

Is het geld wel waard denk ik. ;)
 
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je (zo goed als) het hele jaar door woon-werk verkeer gaat rijden, dan mag kleding niet je sluitpost zijn. Ik rij reeds vele jaren met Goretex kleding, en zou niet anders meer willen. En als je dan kiest voor Goretex, neem dan kleding met Goretex pro-shell, waarbij goretex en buitenlaag verkleefd zijn. Op die manier kan de buitenlaag geen of nauwelijks water opnemen bij een heftige regenbui. Dat maakt de kleding nog comfortabeler.

Voor het hele warme weer is nagenoeg elke motorkleding te warm. Ik heb gekozen voor zo'n 'doorwaai' pak.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijdt veel (vind ik zelf O-) ), ook met kutweer.

Ik rijd meestal naar en van werk, dus wil ik gewoon niet met één natte plek aankomen als het regent.

Dat lukt me maar met één soort spul: Gore-tex.

Ik dacht eerder ook dat ik met iets goedkopers ook wel door de regen kon rijden, maar die illusie ben ik armer.

Dus: jammer dat het meer geld kort, maar je moet Gore-tex hebben. Ik ben wel gaan shoppen bij Hein Gericke, omdat zij doorgaans toch net efkes wat goedkoper zijn met kleding.

En: 5 jaar garantie tegen doorlekken. Dat zie ik ze bij maandverbandjes nog niet doen.

Bij warm weer (we hebben een rare zomer gehad: 's ochtend door bijna storm met regen naar het werk, in de middag 25 graden en volle zon :? ) voering er uit, en ritjes open: lekker koel, want die dingen werken echt!

Tip: zorg ook voor goede handschoenen. Ook die zijn te krijgen met Gore-tex.
 
Heb een jas en broek van Difi met aerotex (goedkope variant van goretex) en die gaat nu ruim 4 jaar mee.
Vanwege het comfort een korte jas. Lange jas bulkt namelijk op op een supersport en zit dan voor geen meter.
Met de gemiddelde regenbui in Nederland blijf je kurkdroog, met continue harde regen voelt het aan als of de jas vocht doorlaat maar blijf je gewoon droog.

Het enige wat niet meer lukt na 4 jaar intensief gebruik is het water tegenhouden als ik een uur of meer door een wolkbreuk moet.
Kruis van de broek en de oksles van de jas laten dan door en op de scheiding jas/broek aan de voorkant kruipt het water dan op naar binnen.
 
Goretex is idd wel aan te raden. Ik had bij Hein Gericke een jas voor 200 en een broek voor 130 in de aanbieding. Beide goretex. Volgens mij hebben ze 2 x per jaar dergelijke aanbiedingen. Goedkoper vind je het niet snel.
 
Goretex is idd wel aan te raden. Ik had bij Hein Gericke een jas voor 200 en een broek voor 130 in de aanbieding. Beide goretex. Volgens mij hebben ze 2 x per jaar dergelijke aanbiedingen. Goedkoper vind je het niet snel.

Juist, die moet je hebben!

Pak lekker een model van 'vorig' jaar, wanneer er een nieuwe serie uitkomt.

Ik heb een broek voor 200 ipv 250 meegekregen, omdat de nieuwe versie er inmiddels naast hing. Jas 400 euro, maar ik ben niet voor de goedkoopste gegaan.

Veel geld, maar achteraf ben ik erg blij dat ik het heb gedaan.
 
ik heb twee keer een jas gehad met het lagen systeem (dus buitenjas, ritsbare wintervoering, ritsbare wind/waterdichte voering) en hoewel het concept leuk lijkt (in de zomer alles eruit en lekker luchtig, in de winter alles er weer in) vond ik het niet werken.

het zit niet lekker, het fladdert, alles eruit en je jas is eigenlijk een maat te groot, gaat lekken/tochten enzovoorts. verder was mijn tweede pak van erbarmelijke kwaliteit (evolution) en na 3 maanden stuk (roest, lek, scheuren, 2 ritsen verrot)

als je het geld (er voor over) hebt, zou ik echt een goretex pak kopen. Rijd nu zelf een jaar naar volle tevredenheid met Rukka. En het is duurder, maar je hoeft echt niet meteen 1500 euro uit te geven.

als je het elke dag gebruikt, ga je je toch irriteren aan de kleine dingen :)
 
Ik was ook jaren woon/werk-doorrijder. Binnen 2.5 jaar was mijn Gore-Kloon membraan lek van m'n broek. Daarna maar echte Gore-Tex gekocht. Of Gore-Tex het langer had uitgehouden weet ik niet, want ik ben nu mooi-weer rijder geworden :), maar dan had ik wel een nieuwe broek gekregen.

Gore eist een bepaalde kwaliteit van de fabrikant. Vandaar dat Gore-Tex pakken ook meestal in het duurdere segment zitten en ze 3 jaar garantie hebben. Daarbij, een warme jas van goede kwaliteit kost toch al snel > 400 Euri's, met of zonder Gore-Tex. Dus als je echt het hele jaar door woon-werk gaat rijden, dan zou ik zeker voor echte Gore-Tex gaan en evt. een aanbieding afwachten.
 
Als beginnende motorrijder met niet al te gangbare maten (want klein & vrouw), heb ik een Rukka jas voor een zacht prijsje gevonden via Louis.de.
Zojuist gekeken en het is weer opruimingstijd!

Betaling en levering gingen bij mij vlekkeloos en de maattabellen zijn ook duidelijk.
Er zijn niet heel veel modellen afgeprijsd, maar misschien toch een kijkje waard?
 
Ik denk dat Clown hier wel een goed punt heeft. Een los regenpak werkt natuurlijk perfect.
Maar ik vraag me af waar laat je dat pak als het niet regent/koud is?
Je zal altijd zien dat hij thuis ligt als het 's avonds regent en jij lekker na een dag hard werken naar huis wil.
Bij een fiets met koffers geen probleem natuurlijk maar dan is file rijden weer minder prettig :] .

Je ziet wij motorrijders hebben het zo moeilijk :)

Met het oplossen van luxe problemen
 
deze heeft uitneembare voering en een uitneembaar regenvoering. Ik was dus vandaag ff bij motoport rotterdam om es naar die jas te kijken. Ding ziet leuk uit, zit goed, betaalbaar 220e. Maar nu raad de verkoper mij aan om misschien beter een jas/broek met goretex te kopen omdat die beter zijn tegen weers invloeden, 3 jaar garantie op de waterdichtheid. Die met uitneembare regenvoering schijnen minder lang mee te gaan, hij zei zelf dat je na een jaar intensief gebruik, wat ik dus ga doen, ze al kunnen gaan lekken, en dan heb je er niks meer aan.

Klopt. Behalve het feit dat Goretex 5 jaar garantie heeft op waterdichtheid.
Uitneembare regenvoeringen zijn inderdaad "storingsgevoelig".

Nu wil ik eigenlijk geen 4-500e voor een jas neer leggen, maar gezien mijn toekomstige rijgedrag is dat misschien wel nodig. Dus mijn vraag voor de doorgewinterde allyear rijder, wat is jullie visie hier op? is die 200e extra voor een goretex jas het waard? zijn er andere alternatieven? Liep die verkoper uit zijn nek te lullen?

Ja dat geld is het wel waard, maar:
Kijk eens bij Hein Gericke. Die heeft Goretex pakken die goed betaalbaar zijn.
Gaan niet zo lang mee als bijvoorbeeld Rukka of BMW, maar toch erg goed.
Met trouwens als bijkomend voordeel dat Hein Gericke er aan gedacht heeft
om genoeg opbergruimte in de jas te maken...

en nu ik toch jullie aandacht heb, zijn der nog andere dingen waar ik op moet gaan letten als ik een textieljas/broek koop voor allyear doeleinden (wel, niet, handig, onhandig, hier opletten, daar opletten etc)?

Mijn Hein Gericke goretex pak heeft ventilatie, da's in de zomer wel prettig.
Verder voldoende opbergruimte.
Waar je op moet letten: Het moet gewoon goed zitten.


ik rij nu in leer en heb geen ervaring met textiel, vandaar de vragen.

ik hoop dat dit een beetje een serieus topic blijft, iig voor de eerste 4 pagina's ofzo :+
 
Ik denk dat Clown hier wel een goed punt heeft. Een los regenpak werkt natuurlijk perfect.
Maar ik vraag me af waar laat je dat pak als het niet regent/koud is?
Je zal altijd zien dat hij thuis ligt als het 's avonds regent en jij lekker na een dag hard werken naar huis wil.
Bij een fiets met koffers geen probleem natuurlijk maar dan is file rijden weer minder prettig :] .

Je ziet wij motorrijders hebben het zo moeilijk :)

Met het oplossen van luxe problemen

Zo'n regenpak is toch een stuk meer gedoe met aan en uit trekken.
Hebt t een jaar gedaan, toen snel m'n Goretex pak gekocht :)
Gewoon altijd de juiste kleding aan ;)
 
Voor de winter is trouwens een hoge kraag wel lekker, of zo'n op-rits kraag. Let verder eens op of de jas rond de rits goed geisoleerd is en wind-dicht. Zijn de zakken ook waterdicht? Verder zie je veel jassen die een inritsbare wattering hebben, maar niet achter de rits, da's niet handig. |( Dat heb ik gisteren nog ervaren met m'n leren pak -O- , dus vandaag een stukkie van die zilver/goud isolatiefolie (reddingsdeken) onder m'n jas gestopt. Hielp perfect *O* en is ook nog handig mee te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een pak van Evo gekocht alles is uitneembaar ik moet zeggen na een stevige bui blijf ik toch droog ( niet helemaal droog een beetje klam hier en daar denk aan bij de kruis en borst waar talloze vakjes zitten).

Een dagje drogen en volgende dag gewoon weer lekker droog en bij de volgende regenbui blijf ik ook gewoon droog.

Wat ik wel aanraad is motorlaarzen met goretex te kopen.
 
Ik heb een heel jaar woon-werk met mijn Evolution pak gereden in weer en wind (160 km per dag). Geen problemen met zelf nat worden. :) De plek waar je het pak uithangt dat wordt wel nat. :+
Deze uitvoering heeft alleen een losmaakbare warmte isolatie. Het regenmembraam zit vast aan de buitenvoering. Voor de echt koude dagen een verwarmd vest eronder, want met 120km/uur bij min 6 koel je na een uurtje toch wel af zonder verwarming. Hoewel... een collega deed het zonder, maar die heeft zo'n grote pui voor op de kuip en reed wat minder hard.
Voor de zomer heb ik een korte jas gekocht met een 3 lagen systeem. Die is toch niet helemaal waterdicht bij langdurige regenval. :N
 
hier ook een sympatex pak (triumph, goretex variant) Ook 170 km per dag rijden. in de winter perfect warm en in de regen goed uit te houden. Probleem is vaker dat je niets ziet dan dat je nat wordt :)

ik ben zelf meer van het dure kopen en er lang mee doen. Dat goedkope spul... kan soms goed vallen maar vaak moet je het na een paar jaar toch vervangen, en je hebt toch niet kunnen genieten van de kwaliteit die een echt goed duur product je geeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een heel jaar woon-werk met mijn Evolution pak gereden in weer en wind (160 km per dag). Geen problemen met zelf nat worden. :) De plek waar je het pak uithangt dat wordt wel nat. :+

Tegenwoordig heb ik een Dane pak met Gore Tex laminaat. Dat zit niet los in de voering verwerkt maar tegen de buitenkant aan. Het is daardoor wel iets kouder (in de zomer wel lekker natuurlijk), maar het grote voordeel is dat de jas zelf redelijk droog blijft als het regent. Grote plassen water onder je motorpak op een regenachtige dag komen dus niet meer voor.
 
Ik denk dat Clown hier wel een goed punt heeft. Een los regenpak werkt natuurlijk perfect.

Clown bedoeld geen regenpak, maar een Husky overall...

husky_000.jpg


Eigenschappen
De Husky overall is bij uitstek geschikt voor woon-werkverkeer. Je gewone kleding kun je immers een-voudigweg onder deze overall dragen. De Du Pont ® thermo isolering van dit pak zorgt er voor dat je ongestoord de gure wintertemperaturen kunt trotse-ren. Door de grote ritssluiting aan de voorzijde is het aan- en uittrekken van deze overal eenvoudig. Voor extra zichtbaarheid in het verkeer is de overall voorzien van reflectie op de mouwen, de rug en de bovenarm. Natuurlijk is dit pak voorzien van CE goedgekeurde protectoren op schouders, ellebogen en knieën, en een Foam-Shock-Absorber op de rug. Het dubbelmateriaal van Sure-Grip op de schouders en het zitvlak gaan het schuiven op het zadel, danwel het afschuiven van rugzak banden tegen. De mouwen sluiten goed aan en door de wind-cuffs is de overgang tussen handschoen en mouw ook wind- en waterdicht. De pijpen zijn onderaan goed te verstellen door de klitteband sluiting. Het pak is tevens voorzien van drie zakken.

Prijs: ca. 169,00 pleuro
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan