Textiel-zomerbroek waterdicht maken

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.061
8.224
Assen
Hoi mensen,
omdat spuitbus-tentdichtspray en harmisol wel werkt, behalve als het regent zat ik er over te denken om de broek in de wax te zetten.. maar gaat dit er met de eerste wasbeurt niet meteen weer uit?
Andere tips welkom.
 
dat kan maar die heb ik niet altijd/overal bij me..en onderweg steeds stoppen als't gaat regenen doe je ook niet..
 
Dat gaat niet. Tenten worden met rust gelaten, maar jou kont masseert het water door de stof heen. Het werkt tijdelijk en bij een middelmatige bui zul je het misschien wel droog houden, maar als je langere tijd in hevige buien je broek waterdicht wilt hebben, zul je 1 moeten hebben met een membraan als van Goretex, Aerotex of oid.
Die zijn waterdicht maar helaas ook niet voor altijd. Ik heb jaarlijks een nieuwe broek nodig. Door dagelijks gebruik komt toch vroeg of laat een scheurtje in het kwetsbare membraan..
 
Het zijn vooral d eonderbenen die erg vlug nat worden..
ik zat er al aan te denken om beenkappen te makn, maar een sijperbroek waterdicht maken moet wel mogelijk zijn.. Als't echt gaaat gieten dan wordt m'n kont idd. ook nat..
 
Het zijn vooral d eonderbenen die erg vlug nat worden..
ik zat er al aan te denken om beenkappen te makn, maar een sijperbroek waterdicht maken moet wel mogelijk zijn.. Als't echt gaaat gieten dan wordt m'n kont idd. ook nat..


Je onderbenen zijn wel te beschermen

Gaiters%20kl.jpg


Hier gevonden na te hebben gezocht op: beenkappen, via google.
 
Laatst bewerkt:
Ha! ik bedoelde geen slobkousen, maar metalen beenkappen op den motorfietsch..
 
Hoi mensen,
omdat spuitbus-tentdichtspray en harmisol wel werkt, behalve als het regent zat ik er over te denken om de broek in de wax te zetten.
Waar ik lang geleden met een wax-pak mee te maken kreeg was dat het dek van de buddyseat hard werd door de wax en gigantisch ging scheuren. Blijkbaar kunnen weekmakers en wax elkaar niet luchten of zien :(
 
Err... waarom koopt u niet een waterdichte goretex (of andere variant van dat type) broek?

Ik heb mijn textiele broek al 3 jaar ofzo. Binnenvoering er uit in de zomer en het is prima. Voering er weer in, in de winter en het is prima....
 
Laatst bewerkt:
Je onderbenen zijn wel te beschermen

[afbeelding]

Hier gevonden na te hebben gezocht op: beenkappen, via google.

Er zijn ook speciaal voor motorrijders overhoezen voor over je schoenen.

Die draag ik wanneer ik extreem lang moet rijden in de regen, zoals tijdens een natte vakantie.
Die schoenen hebben een dichte neus en aan de voorvoet ook een zooltje, zodat ook opspattend water van het wegdek wordt geweerd.

big_Bering_Overlaarzen_1337_1.jpg
 
Hoi mensen,
omdat spuitbus-tentdichtspray en harmisol wel werkt, behalve als het regent zat ik er over te denken om de broek in de wax te zetten.. maar gaat dit er met de eerste wasbeurt niet meteen weer uit?
Andere tips welkom.

In de broek zit, neem ik aan, een waterkerende laag? Als een broek eenmaal lekt, is er meestal geen kruid tegen gewassen, dan is het membraan vaak kapot. Het membraan is een flinterdun laagje van een soort plastic. Na verloop van tijd scheurt het, meestal op de plekken waar het meest beweging zit, zoals op de knieën.
Een enkele keer, als de broek niet gewoon te oud is, kan het helpen de broek te wassen. In de poriën van dat membraan gaan vuil en zoutdeeltjes (zweet) zitten, waardoor de poriën open blijven en het membraan gaat lekken. Een wasbeurtje kan dat verhelpen.

Dat spul dat je gebruikt maakt alleen de bovenlaag redelijk waterafstotend. Dat kan prettig zijn, het voorkomt dat het nylon te veel water opzuigt en lang nat blijft, maar het kan de broek nooit waterdicht maken als het membraan zijn werk niet meer doet.

Wax helpt ook niet, omdat het weefsel van je broek daar te grof voor is. De originele waxjassen waren van een fijn geweven stof, zodat de was er ahw. op bleef liggen en daardoor de zaak waterdicht afsloot.

Als wassen niet helpt, kun je alleen óf de broek vervangen óf een regenbroek er overheen dragen.
 
Je onderbenen zijn wel te beschermen

[afbeelding]

Hier gevonden na te hebben gezocht op: beenkappen, via google.

Afaik worden die dingen Gamaschen genoemd. Ideaal als je b.v. wel waterdichte wandel of bergschoenen hebt maar door hoog vochtig gras moet lopen.

Waterdicht maken van een broek die dat niet van nature al is (of hoort te zijn) is denk ik wel heel erg moeilijk, laat staan dat het na een wasbeurt nog moet blijven zitten.

Ik heb vroeger wel veel plezier gehad van een gewone waterdichte nylon motorbroek. Ook meer winddicht dan membraan dus warmer. Wat afhankelijk van de buitentemperatuur zowel voordeel als nadeel kan zijn ;)
 
Ik heb van Probiker een "zomer-broek" met waterdichte voering, deze waterdichte voering is volgens mij niks minder dan een regenbroek in een motorbroek welke je eruit kan ritsen..

Je zou eens op zoek kunnen gaan naar een regenbroek die goed in je motorbroek past en deze erin naaien of er een rits aan maken en in de broek zodat ie er vast in zit..
 
da's een idee, maar dan ben je het ventilerende helemaal kwijt(zweetpoten) maar tussen ventileren of waterdicht zijn is het kiezen of delen denk ik..
 
Yup maar die voering die ik er dan uit kan ritsen en waterdicht is is ook ademend, want rij er zelfs met deze temperaturen mee rond en heb totaal geen last van zweetpoten. En over dat water door de vezels heen drukken heb ik nog geen last van gehad, zelfs met ritten van ruim 50 km door een flinke hoosbui..

Je hebt tegenwoordig mooie regenbroeken voor een leuk prijsje hoor, zelfs van die regenbroeken voor op de fiets welke op de kont iets dikker zijn tegen slijtage en ademend :Y
 
da's een idee, maar dan ben je het ventilerende helemaal kwijt(zweetpoten) maar tussen ventileren of waterdicht zijn is het kiezen of delen denk ik..

Dus die broek is helemaal niet waterdicht?
Dan zou ik er niets aan doen, nadeel is dat de stof van dat soort broeken nog veel meer water opneemt, dat zit écht niet lekker.
Doe je over die broek de regenbroek aan, dan neemt de stof van die broek tenminste nog lichaamsvocht op. Zit nog iets comfortabeler dan waar jij aan denkt.
 
Ok.Ik ben een beetje een boer.....

Maar op de fiets (en soms ook op de motor) kies ik er gewoon voor om nat te worden.
Bij aankomst gewoon omkleden en klaar is KDTL........

Even een reservebroek in een plastic tas in je rugzak stoppen......

Moet er buiten wel een aangename temperatuur heersen....

Nu doe ik dat al niet zo snel meer. Een maandje geleden evt nog wel.
 
...en bedankt voor je nuttige bijdrage..


:X is wel effectief hoor.

[me="Hasseman"]heeft net sinds een week weer een echt waterdichte broek.[/me] In die enorme buien van afgelopen zomer deed ik een stevige regenbroek over m'n motorbroek aan tijdens woonwerk ritten. Werkte prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan