TFT scherm stoort satelliet ontvangst Zumo 396

Lucasfalt

MF veteraan
16 jan 2006
2.882
884
Ik heb sinds kort een (tweedehands) Zumo 396 en heb ondervonden dat het TFT dashboard van mijn Tracer 900 GT de satelliet ontvangst stoort.
Eerst had ik de Zumo in de auto getest om al wat te wennen,en hij werkte prima.
Tijdens de eerste motorrit bleek ik opeens bijna geen ontvangst te hebben.
Na wat testen is nu duidelijk dat het door de montage vlak boven het TFT scherm komt.
Als ik de Zumo uit de steun haal,of het contact af zet heb ik direct weer prima ontvangst.
Tijdens de rit heb ik een leeg tetra brik tussen de 2 gestopt (daar zit aluminium in) ,en dat was direct een grote verbetering.
Later thuis heb ik ook getest met een stuk aluminium plaat er tussen en dat is nog beter.
Het rare is dat ik met mijn Zumo 350 die hetzelfde gemonteerd was,op 10.000km nooit enig probleem ondervonden heb.
Zijn hier mensen die verstand hebben van elektronica en daar een reden voor kunnen bedenken?
Of mensen die ook een 396 hebben en een motor met TFT scherm,en eens wil proberen of ze ook slechte ontvangst hebben als ze de 396 er kort bij houden?

GARMIN ZUMO 396.jpg
 
Behuizing TFT scherm aan de binnenzijde met alu folie bekleden (afschermen) en aarden. Niet voot niets wordt heel veel gevoelige en digitale electronica ingeblikt. Of zelfs het display in te pakken, zegmaar HF dicht.

En je kun verder gaan door de wellicht de bekabeling van de TFT door een ferrietkern te halen.

Zoek op radiated en conducted emmission..... :? voor oplossingen.
 
Behuizing TFT scherm aan de binnenzijde met alu folie bekleden (afschermen) en aarden. Niet voot niets wordt heel veel gevoelige en digitale electronica ingeblikt. Of zelfs het display in te pakken, zegmaar HF dicht.

En je kun verder gaan door de wellicht de bekabeling van de TFT door een ferrietkern te halen.

Zoek op radiated en conducted emmission..... :? voor oplossingen.

Nog beter om het hele scherm in te blikken, dan heb je een kooi van Faraday, daar komt niets meer door. Welke kant dan ook op. Inblikken hoeft trouwens niet perse met alufolie, een metalen gaas kan net zo goed.
 
Het is wel de bedoeling dat het er nog een beetje goed uit ziet,dus binnenin met folie zal makkelijker zijn dan iets rondom langs de buitenkant.
 
Het is wel de bedoeling dat het er nog een beetje goed uit ziet,dus binnenin met folie zal makkelijker zijn dan iets rondom langs de buitenkant.

Dat was ook een grapje. Maar nu ik erover nadenk: Het beeld is toch niet verstoord, alleen de GPS? Dan als je hem toch open hebt even kijken of de elektrische isolatie van de behuizing nog wel in orde is?
 
Vaak zijn behuizingen voorzien van een gespoten elektrisch geleidende laagje die via vingerstrips contact maken met het vaste deel en hierdoor geaard zijn.
 
De motor is nog geen jaar oud,dus ik ga er van uit dat alles nog origineel en in goede staat is op dat vlak.
 
Daar zou ik dus niet vanuit gaan, open maken en checken. Of even vragen bij de motorzaak, alhoewel ik denk dat ze daar ook niet een goede antwoord kunnen geven. Tis nl een heel specifiek vakgebied waar we als consument steeds meer mee te maken krijgen agv steeds snellere digitale systemen. Vandaar dat er allerlei eisen zijn mbt EMI aspecten.....

Bijv. Inkomende gesprek en gelijk je motor ‘dood’....of in jouw geval navi die het niet doet

Bij een meting zag ik rechtsboven van die spikes van een schakelende voeding die er niet horen....

4CDBE88D-D955-4901-94EF-6EBFD088F7AE.jpeg
 
Laatst bewerkt:
De gps zit daar wel goed in je blikveld. Zat er ook aan te denken om op mijn Tracer de navigatie te verplaatsen van het stuur naar die plek. Heb echter een lcd i.p.v. TFT en een oude Zumo die ik mogelijk ga vernieuwen.

Het lijkt me duidelijk dat jouw TFT straling / signalen uitstuurt die minder prettig zijn voor elektrische apparatuur. Jouw Zumo 396 lijkt hier gevoelig voor, vraag is of het met een andere 396 of zumo dit zich ook voordoet. Test ook eens met de Zumo niet aan de voeding en motor aan. Heb je al getest met je telefoon en bijv. Google Maps? Je zou je vraag ook even in Tracer topic kunnen stellen (staat onder toermotoren).

Ps heb het even voor je gepost in YAMAHA TRACER 900 DEEL IV
 
Laatst bewerkt:
Als je er last van hebt, zit hij dan ingeklikt in de oplader of niet?

Zo wel: waar heb je de massa van je lader op zitten? Direct op de accu of ergens bij een massapuntje van je dashboard?
 
Het maakt niet uit of hij in of uit de lader is.
Ik heb al geprobeerd hem uit de lader te halen en dan stilaan wat hoger te brengen,hoe hoger en dus verder weg van het TFT scherm,hoe beter de ontvangst wordt.
De voeding is aangesloten op de originele daarvoor voorziene aansluiting.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort een (tweedehands) Zumo 396 en heb ondervonden dat het TFT dashboard van mijn Tracer 900 GT de satelliet ontvangst stoort.
Eerst had ik de Zumo in de auto getest om al wat te wennen,en hij werkte prima.
Tijdens de eerste motorrit bleek ik opeens bijna geen ontvangst te hebben.
Na wat testen is nu duidelijk dat het door de montage vlak boven het TFT scherm komt.
Als ik de Zumo uit de steun haal,of het contact af zet heb ik direct weer prima ontvangst.
Tijdens de rit heb ik een leeg tetra brik tussen de 2 gestopt (daar zit aluminium in) ,en dat was direct een grote verbetering.
Later thuis heb ik ook getest met een stuk aluminium plaat er tussen en dat is nog beter.
Het rare is dat ik met mijn Zumo 350 die hetzelfde gemonteerd was,op 10.000km nooit enig probleem ondervonden heb.
Zijn hier mensen die verstand hebben van elektronica en daar een reden voor kunnen bedenken?
Of mensen die ook een 396 hebben en een motor met TFT scherm,en eens wil proberen of ze ook slechte ontvangst hebben als ze de 396 er kort bij houden?

Bekijk bijlage 1508986
Ik denk dat je dit topic (Tracer900.net) even door wilt lezen: klik
Als je op die webpagina even naar beneden scrolled wordt precies jouw probleem behandelt.
Sowieso lijkt de plaatsing en afstand van de GPS t.o.v. het lcd-scherm nogal veel verschil te maken, dus daar zou je even mee kunnen experimenteren.
 
Je zou voor de grap alu folie over de TFT scherm plaatsen en beoordelen of de storing via het glas komt . Kwalitatieve displays worden voorzien van een EMI afscherming die weer geaard wordt met de electronica behuizing...

https://www.displaytechnology.co.uk/components/tft-display-modules/emi-shielded-displays
Jouw TFT genereert kennelijk een frequentie van 1575mHz waar ook jouw navi ontvanger op werkt.
Zendamateur input:
Ik vermoed dat het scherm / cpu systeem een freq genereert die veel lager ligt als de GPS frequentie.
Vervolgens hangt het van de GPS ontvanger af of er interne (in de GPS ontvanger) harmonischen / IM3 producten worden gegenereerd die storen.
Dit zou verklaren waarom de 350 wel werkt en de nieuwe navi niet.

Ik ben betrokken bij het ontwerpen van bodycams met GPS, en daar zitten we met hetzelfde probleem. Drakonische afscherming (maar dan ook *helemaal* kiervrij) werkt enigszins, maar daarnaast gebruiken we "dirty tricks dpt" methoden, zoals het een klein beetje verplaatsen van de clockfrequentie om de stoorproducten net buiten de GPS range te houden.
Aan de GPS kant is ook wel wat te doen, zoals betere bandfiltering voor het voorkomen van out-of-band storing. Maar daar kan je niet bij.

Samengevat: ik verwacht niet veel van de zilverpapier-achtige afschermingen.
Ferriet in het voedings kabeltje (conducted), heel misschien - verwacht er ook niet veel van.
Waar zit de 12-5 volt omvormer (als hij er is)?
Verder helpt idd alleen afstand scheppen. Waar zit de GPS antenne? helpt portrait opstelling?

Het gekke is, dat ik itt tot de rest van de wereld, de navi liever op het stuur heb zitten.
Dan kan ik er onder het rijden beter bij (jaja ik weet het, mag niet), en ik zie het beter met m'n varifocus.
 
Je zou voor de grap alu folie over de TFT scherm plaatsen en beoordelen of de storing via het glas komt .
Ik zal het eens proberen,maar ik kan moeilijk een ander scherm gaan kopen.

Ik denk dat je dit topic (Tracer900.net) even door wilt lezen: klik
Als je op die webpagina even naar beneden scrolled wordt precies jouw probleem behandelt.
Sowieso lijkt de plaatsing en afstand van de GPS t.o.v. het lcd-scherm nogal veel verschil te maken, dus daar zou je even mee kunnen experimenteren.
:t De persoon die zijn behuizing met folie beplakt heeft,heeft ook een 396,dus dat helpt blijkbaar goed.
Ik heb zelf ook ondervonden dat afstand een groot verschil maakt,als ik hem los klik en hem 10 cm van het TFT scherm hou,is het het probleem weg.

Samengevat: ik verwacht niet veel van de zilverpapier-achtige afschermingen.
Ferriet in het voedings kabeltje (conducted), heel misschien - verwacht er ook niet veel van.
Waar zit de 12-5 volt omvormer (als hij er is)?
Verder helpt idd alleen afstand scheppen. Waar zit de GPS antenne? helpt portrait opstelling?

De folie werkt blijkbaar toch bij die persoon van hierboven.
Het tetra pak zorgde bij mij ook al voor een zeer groot verschil,maar nog niet perfect.
De omvormer zit in de kuipsteun achter de teller,in een bijna gesloten stalen doos.
Maar het probleem is er ook als hij niet aan de voeding is aangesloten,dus veronderstel ik dat de oorzaak daar niet in zit?


Ik zal in de week eens experimenteren met folie en met een aluminium plaat tussen GPS en TFT,bij stilstand leek het probleem in elk geval opgelost zo.
 
Ik heb intussen een testopstelling gemaakt met een alu plaat tussen TFT scherm en Zumo,en dat werkt perfect.*O*
Ondertussen heb ik daar 450 km mee gereden zonder problemen,dus nu kan ik een definitieve uitvoering maken.:)
 
Ik heb sinds kort een (tweedehands) Zumo 396 en heb ondervonden dat het TFT dashboard van mijn Tracer 900 GT de satelliet ontvangst stoort.
Eerst had ik de Zumo in de auto getest om al wat te wennen,en hij werkte prima.
Tijdens de eerste motorrit bleek ik opeens bijna geen ontvangst te hebben.
Na wat testen is nu duidelijk dat het door de montage vlak boven het TFT scherm komt.
Als ik de Zumo uit de steun haal,of het contact af zet heb ik direct weer prima ontvangst.
Tijdens de rit heb ik een leeg tetra brik tussen de 2 gestopt (daar zit aluminium in) ,en dat was direct een grote verbetering.
Later thuis heb ik ook getest met een stuk aluminium plaat er tussen en dat is nog beter.
Het rare is dat ik met mijn Zumo 350 die hetzelfde gemonteerd was,op 10.000km nooit enig probleem ondervonden heb.
Zijn hier mensen die verstand hebben van elektronica en daar een reden voor kunnen bedenken?
Of mensen die ook een 396 hebben en een motor met TFT scherm,en eens wil proberen of ze ook slechte ontvangst hebben als ze de 396 er kort bij houden?

Bekijk bijlage 1508986
Ik heb iets soortgelijk, omdat ik graag muziek luister onder het rijden heb ik een FM transmitter via een sigaretten aansluiting gemonteerd,
Luister wel ns naar spotify maar veel te weinig voor een abonnement. En wordt niet blij van al die reclame bij een gratis abonnement.
dus usb stick dr in en gewoon muziek op mijn headset, nu is het probleem dat er dus geen satellieten worden gevonden door mijn Garmin als dat ding aanstaat, FM transmitter eruit probleem opgelost, maar heb dan geen muziek.... jammer dan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan