Thailand

Jochem1981

Rookie
22 mrt 2010
12
0
Ik ben me aan het voorbereiden op een lange reis. Ik wil 4 jaar weg, met de motor. Er liggen nu 2 scenario's

1) vanuit NL naar Thailand. Homebase = Chiang Mai. Vanuit Chiang Mai meerdere reizen maken. Het probleem is een beetje dat ik niet zeker ben van de risico's van deze rit. Het ziet er naar uit dat we een aantal rare landen door moeten of de kou door moeten. Vandaar hebben we een 2e optie;

2) Vliegen naar home base Chiang Mai en vanuit daar mooie reizen maken. Overal heen gaan.

Wat ik aan jullie wil vragen:
1) Algemene tips
2) Wat voor motor raden jullie aan? Ik wil een eenvoudige robuuste motor waarvan de onderdelen ook in meer afgezonderde landen toch voorradig kunnen zijn of vervangen/gerepareerd kunnen worden.
3) alle andere tips



thanx


Jochem
 
Als je 4 jaar de tijd hebt, zou ik op de motor gaan. Vier jaar alleen rond rijden in Thailand lijkt me ook saai worden.

Qua motor zou ik denken aan iets als een oudere Yamaha XT/TT. Die kom je overal tegen. Ik neem aan dat je zelf ook wel een beetje handig bent, want de ANWB heeft maar een beperkt werkgebied.

Kijk ook eens op allroadmaniacs.nl
 
Laatst bewerkt:
thanx! nee ik ga zeker niet alleen Thailand doen. We willen naar Mongolie, Vietnam, India, etc... Flinke reizen maken van meerdere maanden maar wel een fijne thuis basis hebben in Chiang Mai.
 
Ik heb voorheen wel vaker in Thailand rondgereden, zowel in het zuiden als rond Chiang Mai.
Het ligt eigenlijk helemaal aan het scenario.

Daarheen rijden:
Hoe is je motor eraan toe wanneer je in Chiang Mai aankomt, en ook nog half Azie wil ontdekken?...

In Thailand een motor kopen en vandaar uit door Azie intrekken:
Dat kan een hele uitdaging zijn met verzekeringen aldaar.
Je gaat dan met een Thaise motor half Azie in...volgens mij gaat dat bureaucratische problemen opleveren en dat kan erg lastig zijn voor een farang als jij daarzo..

Ik zou een andere optie bekijken.
Hier een goeie, niet al te zware Japanse allroad kopen en deze per container verschepen naar Singapore.
Van daaruit kun je heel Z-O Azie + Mongolie, India etc. berijden en je hebt dan het voordeel dat je daar je eigen motor hebt + verzekering (of aangepaste verzekering) en niet dat hele stuk door allerlei risico-shit-landen hoeft af te leggen.
Als je een beetje motor wilt, zit je toch in de klasse die in dat soort landen niet veel voorkomt.
De mensen in die landen rijden overwegend normale kleinere wegmotoren, of beter gezegd halve brommers..vaak komen ze niet boven de 250 cc.
En het is per land ook soms een beetje verschillend wat ze rijden.
In India kan je andere motoren tegenkomen dan in Thailand.
Ik zou van een motor uitgaan die in Japan ook nog een beetje courant is.
Als de boel stuk gaat, kan je altijd nog wat onderdelen vanuit daar over laten komen.
Ik persoonlijk zou geen Yamaha TT of zo kopen, een pure off the road is niet echt lekker voor langere ritten, daar is ie ook niet echt voor gemaakt..
Een allroad rijdt comfortabeler en in principe rij je daar toch het meeste op asfalt.
De 2e hands allroads hebben vaak ook al een handige kofferset.
Ook kan je je zadel een beetje laten aanpassen bij een zadelmaker voor het comfort bij langere ritten.
Als ik een jaartje de tijd had, had ik zo met je willen meegaan!!
 
Laatst bewerkt:
Mijn keuze is nu de XT600 tenere, daar ben ik voor avontuurlijke reizen ook specifiek naar op zoek geweest.
Ik zou er gewoon heen rijden zeker als je de tijd hebt, mogelijk probleem kan Myanmar vormen en dan zal je moeten verschepen naar Thailand vanuit India of Bangladesh, ik ken iemand die dat zo gedaan heeft.
Ook China is lastig vanwege het chinese rijbewijs en kenteken registratie, hiermee is mongolie vanuit Thailand ook lastig te bereiken. Wat mij logisch lijkt is om via Kazachstan naar Mongolie te rijden en dan via Magadan proberen te verschepen naar Vietnam of zo en dan naar Thailand te rijden.
Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is om met je eigen motor door China te reizen maar wel erg lastig, dit omdat een aantal reisorganisaties dit wel voor elkaar hebben gekregen.
Ik vaag me af of Thailand nu zo'n gunstig punt is, je zit aan alle kanten ingesloten door ondoordringbare grenzen. Maleisie en Indonesie zijn natuurlijk wel binnen bereik en als je een bootje kan regelen dan is Australie ook binnen bereik.
 
Ik heb veel ervaring in die regio. Laos in zal eventueel nog wel lukken, maar Cambodja en Vietnam zullen extreem moeilijk zijn qua papierwerk voor het voertuig. (Cambodja staat dit ogenblik min of meer op voet van oorlog met Thailand) Beter is om in ieder land een motor te huren, of eventueel zelfs kopen. Als je het 4 jaar wilt volhouden zal je wel op enorm veel visa aanvragen moeten rekenen. (En zelfs met een zakenpaspoort ga je dat niet redden qua ruimte!)

Een paar jaar geleden heb ik een stukje geschreven met tips voor motorrijden in Thailand:
Kees Den Haag in "motortocht door Thailand"

En alvast enkele recente foto's om in de stemming te komen:
_SHEET25.jpg


_SHEET28.jpg


_SHEET32.jpg


_SHEET33.jpg


_SHEET36.jpg


Veel plezier en doe voorzichtig!
 
thanx!

@ kees Door kazachstan rijden is ook de mooiste route denk ik. Ik ken ook iemand die heeft het geprobeerd via Pakistan, india, nepal.. Maar die is idd gestrand. Heeft zn motor alsnog laten verschepen.

Thailand heeft absoluut nadelen. Maar ik ben vaak naar Thailand gegaan om te thaiboxen en dat wil ik daar weer lekker gaan doen natuurlijk! In Chiang Mai ken ik veel mensen en is het erg goed vertoeven.

Ik ben al een aantal keer over de grens gegaan naar Cambodia, dat is wel te doen, even wachten en een rolletje Bath mee nemen voor de grenspost.. Vietnam heb ik geen ervaring mee, maargoed we hebben de tijd natuurlijk!

Ik denk dat Australie een erg goede optie is. Daar moeten we eigenlijk gewoon helemaal doorheen!
 
thanx!

Door kazachstan rijden is ook de mooiste route denk ik.

absoluut en vergeet dan Oezbekistan en de Pamir highway niet, verder kun je dan de route van de lonwayround rijden tot Magadan.

had al wel verwacht dat er een goede reden was om Thailand te kiezen.
Als je India of China wilt bezoeken is lokaal een motor huren een prima optie, in India/Nepal is men er aardig op ingesteld en daar kun je prima een Enfield huren.
 
En...stay out of trouble aldaar in Chiangmai...ja ja, ik weet het..ik heb daar ook gezeten..
 
En...stay out of trouble aldaar in Chiangmai...ja ja, ik weet het..ik heb daar ook gezeten..

haha.... Het is een geweldige stad, heerlijk eten, lekker trainen de hele dag.. Maar idd, netjes je helmpje opzetten! Heb er inmiddels n jaar van mn leven doorgebracht, vooral vorig jaar toch veel boetes gehad ;)

verder nooit gekke dingen mee gemaakt.. gelukkig
 
Hmm..ik bedoel niet alleen het verkeer...ook andere dingen.
Al is Chiangmai nog niet zo verdorven, je kunt nog zo je best doen om geen problemen op te zoeken...problemen kunnen in Thailand ook ongevraagd heel snel naar jou toe komen, meestal als je er wat langer zit..
Ik heb de bizarste dingen gezien en de meest zieke mensen meegemaakt aldaar..ook Europeanen..


haha.... Het is een geweldige stad, heerlijk eten, lekker trainen de hele dag.. Maar idd, netjes je helmpje opzetten! Heb er inmiddels n jaar van mn leven doorgebracht, vooral vorig jaar toch veel boetes gehad ;)

verder nooit gekke dingen mee gemaakt.. gelukkig
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dr gezeten tijdens de staatsgreep. Alle "normale" toeristen bleven deels weg en konden er ook minder makkelijk heen omdat de rails weg waren gespoeld door de regen..

Toen bleven alleen de idioten over leek wel. Een gast die de hele dag in leger outfit rondliep omdat ie zogenaamd mijnen onschadelijk ging maken, een gast die zich wilde laten opereren alleen nog niet wist wat, een schot die zogenaamd allerlei connecties had met de beste Thai (en zelf in een armoedig guesthouse sliep) etc etc etc.. Freaks!
 
Ja, freaks!
Dat is het goede woord.
Kijk uit voor de gestoorde Europeanen die daar permanent zitten.
Er zitten er genoeg op nieuwkomers te wachten en ik heb genoeg nietsvermoedende mensen via een truukje de cel in zien vliegen.
De krokodillen stonden ook al klaar voor mij, maar ik ben ongeschonden weggekomen..
Je kunt je het beste niet teveel in het nachtleven begeven, daar zitten de ergsten.
Als je daar ca 4 jaar gaat verblijven..low profile blijven en aanhaken dus bij de rijkere Thai met zaken, functies en connecties.
Die gasten kunnen wat voor je betekenen als er iets fout gaat..
En kijk uit met de one night stand vrouwen...daar krijg je vroeg of laat ook heibel mee..
Voor de rest is het een prachtig land en ik kan me voorstellen dat je daar graag heen wilt..
 
Daar noem je ook wat op, het nachtleven!
volgens moet je daar altijd voor uitkijken waar je ook komt
Riga en ook andere plaatsen in de Baltische staten staan er bekend om, de nachtclubs zijn vaak in handen van zware criminelen. In Riga circuleert in elk geval onderstaande lijst, weinig fantasie nodig om te begrijpen om wat voor een soort tenten het gaat.

full


Ik kreeg daar bijvoorbeeld het verhaal te horen van iemand die uit was geweest en een paar drankjes had genuttigd, de rekening was meer an 1000 euro! dat waren wel hele dure drankjes. Probeer niet zonder te betalen weg te komen, grof geweld gaan ze niet uit de weg.

Ik heb in Riga gewoon op terrasjes gezeten en daar is niets aan de hand.
 
Oh zo geweldig! :}

Ik vertrek eind april voor vier weken naar Thailand. *O* *O* *O*
Ik storm meteen door naar Chiang Mai om daar een motor te huren en eerst de Golden Triangle te rijden en daarna met de motor af te zakken via de grens van Myanmar (Mae Sot, Umphang,...) en via Sukothai weer omhoog naar Chiang Mai. Ik reken hier op een dag of 20 voor beide ritten met chill out en trekkingtijd voorzien...

Ik denk dat ik de Golden Triangle eerst in groep en licht georganiseerd ga touren, om alvast wat te wennen aan de rijstijlen en rijden in de hitte. Daarna is het de bedoeling dat ik alleen verder ga.
Als mensen tips hebben, hoor ik het graag! Of coole routes... :Y
Ik zou liefst een Honda 400 oid huren, geen scooter en een dirtbike lijkt me wat overdreven voor mijn tocht. Maar als er andere wijsheden zijn...

Ook misschien tips van vrouwen, ik kan me voorstellen dat vrouwelijke reizigers toch net wat andere uitdagingen tegenkomen. Ook al kunnen ze best hun mannetje staan :p
 
Laatst bewerkt:
Oh zo geweldig! :}

Ik vertrek eind april voor vier weken naar Thailand. *O* *O* *O*
Ik storm meteen door naar Chiang Mai om daar een motor te huren en eerst de Golden Triangle te rijden en daarna met de motor af te zakken via de grens van Myanmar (Mae Sot, Umphang,...) en via Sukothai weer omhoog naar Chiang Mai. Ik reken hier op een dag of 20 voor beide ritten met chill out en trekkingtijd voorzien...

Ik denk dat ik de Golden Triangle eerst in groep en licht georganiseerd ga touren, om alvast wat te wennen aan de rijstijlen en rijden in de hitte. Daarna is het de bedoeling dat ik alleen verder ga.
Als mensen tips hebben, hoor ik het graag! Of coole routes... :Y
Ik zou liefst een Honda 400 oid huren, geen scooter en een dirtbike lijkt me wat overdreven voor mijn tocht. Maar als er andere wijsheden zijn...

Ook misschien tips van vrouwen, ik kan me voorstellen dat vrouwelijke reizigers toch net wat andere uitdagingen tegenkomen. Ook al kunnen ze best hun mannetje staan :p

Tip1: Met www.airasia.com kan je al voor 20 euro naar Chiang Rai vliegen.
Tip2: Neem bij het huren foto's van de motor met de verhuurder er op. Dat voorkomt discussies over zogenaamde schades.
Tip3: Links rijden. O-)
 
Haha dat van die foto's ken ik nog vanuit Turkije. Gelukkig had ik dat toen niet gedaan... zo kwam ik met mijn schuifschade en wat boos worden gewoon weg O-)
 
Haha dat van die foto's ken ik nog vanuit Turkije. Gelukkig had ik dat toen niet gedaan... zo kwam ik met mijn schuifschade en wat boos worden gewoon weg O-)


Hi deusjevoke! Ik heb in die regio al vaker rondgereden. Wat ik veruit de mooste rit vind, is die van Chiang Mai naar Pai. Je gaat DWARS door de bergen, geweldige uitzichten, watervallen onderweg..pffff

In een groep hoeft echt niet als vrouw. Thailand is erg veilig. Draag wel een helm ;) En als je er toch geen ophebt en aangehouden wordt, zeg dat dan je geen paspoort bijhebt maar in het hotel ligt. Bij buitenlanders wordt altijd het paspoort gepakt en die krijg je pas weer terug als je hebt betaald (kun je allemaal heel snel doen enzo maar schiet niet op, believe me I know!!!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan