the continuing story of halflive's guzzi

En no ene van de schone zijde

full


Heb onder tussen ook een ideetje voor een remschijf aan deze zijde maar dan mot ik toch effe de sleppert in het sleutelhok hebben.

O halflive u heeft meel
 
zoals te verwachten was pastte het voorwiel alsof het ervoor gemaakt was :}

full


ik ben nu in het trotse bezit van een zwevend opgehangen remklauw :+
mijn huidige idee is om de leiding aan te sluiten op de rem van het zijspan.
het klauwtje bewaar ik nog even om eventueel als tweede klauw op de rechter remschijf te zetten.
anders had zich al een overname kandidaat gemeld. ;)
nu past helaas mijn spatbord en vorkverstijver niet meer '(
ik zal een paar klemmen om het aluminiumkleurige deel van de vork maken met een brugstuk ertussen.
daar kan ik het nieuw te fabriceren spatbord ook weer aan ophangen.
het ziet er naar uit dat ik de recordpoging in den bosch gaat halen :) :]
 
een wazig plaatje maar als je goed kijkt zie je dat de velg niet genoeg ruimte liet voor een ontluchtingsnippel.
full

die heb ik dus even een kopje kleiner gemaakt 8-)
het wiel past er ook niet zomaar in, je moet eerst de schijf los maken en de klauw demonteren.
maarja, nu hoef ik bijna nooit meer banden te vervangen :)
 
zoals te verwachten was pastte het voorwiel alsof het ervoor gemaakt was :}

(Afbeelding)

ik ben nu in het trotse bezit van een zwevend opgehangen remklauw :+
mijn huidige idee is om de leiding aan te sluiten op de rem van het zijspan.
...........

Hoe bedoel je dat??
As je namelijk de zijspan-rem, de achter-rem en de voor-rem wilt koppelen dan kom je in principe in de problemen (met de letter van de wet welliswaar, maar toch)
Een motorfiets moet (net als elk motorvoertuig) voorzien zijn van 2 gescheiden remsystemen (bij een auto opgelost met de handrem, bij een motor met de scheiding tussen voor en achter)
dit is iets waar je niet aan ontkomt, ook voor je eigen veiligheid niet.
Maar als je het niet zo bedoelde dan mag je me rustig als halve zool bestempelen hoor :?

Verder ziet het er perfect uit moet ik zeggen, zit zelf te twijfelen tussen een dergelijke oplossing of spaakwielen, ik wil alleen (mede door de al lage eind-overbrenging) niet kleiner als 16 inch.
Tevens zou ik dergelijke wielen willen combineren met een autoschijf en flinke (4 of 6) zuigerklauw, om het wegvallen van de 2e schijf te compenseren.

Ben alleen wel heel benieuwd naar het stuurgedrag met de platte voorband, ik vond de EML BMW van mijn instructeur behoorlijk spoorgevoelig in vergelijking met mijn eigen combi.
En jij bent iemand die heel mooi het vergelijk kan maken tussen een motorband voor en dalijk het autobandje......
Keep us posted.....

Beste wensen iedereen!!!!!

Steven
 
Ha,

Heer Halflive, heb je ook footoo's van je achterwiel ?

Vandaag is de bouw van mijn zijspan begonnen, een Guzzi T3/Sport, waar een Hollandia bak aan geknoopt gaat worden. Wil graag van mn 18 inch gietwielen af, en Smartwielen lijkt me way to go. Wat jij beschreef van je verzaagde gietwiel klinkt allemaal appeltje eitje, maar ben erg benieuwd hoe het er in het echt uit ziet.
 
Hoe bedoel je dat??
As je namelijk de zijspan-rem, de achter-rem en de voor-rem wilt koppelen dan kom je in principe in de problemen (met de letter van de wet welliswaar, maar toch)
Een motorfiets moet (net als elk motorvoertuig) voorzien zijn van 2 gescheiden remsystemen (bij een auto opgelost met de handrem, bij een motor met de scheiding tussen voor en achter)
dit is iets waar je niet aan ontkomt, ook voor je eigen veiligheid niet.
Maar als je het niet zo bedoelde dan mag je me rustig als halve zool bestempelen hoor :?

:) beste halve zool,
misschien was ik niet helemaal duidelijk maar ik bedoelde het volgende:
de voorrem laat ik origineel (van het stuur naar de rechter schijf.
de achterrem wil ik koppelen naar de zijspanrem (met of zonder drukverdeler).

Verder ziet het er perfect uit moet ik zeggen, zit zelf te twijfelen tussen een dergelijke oplossing of spaakwielen, ik wil alleen (mede door de al lage eind-overbrenging) niet kleiner als 16 inch.

deze lage 15"banden vind ik ideaal, de omtrek is 10% kleiner als 18" guzzibanden.
dat scheelt je dus 19 km theoretische topsnelheid, dat haal je toch niet met die windvanger aan je motor.
het levert je dus wel 10% meer koppel op *D

Tevens zou ik dergelijke wielen willen combineren met een autoschijf en flinke (4 of 6) zuigerklauw, om het wegvallen van de 2e schijf te compenseren.

de duitsers hangen twee guzzi klauwen op één guzzi schijf met een schetsplaat.
volgens hevu (staalexpert) kan je de guzzischijven roodgloeiend knijpen en blijven ze dan nog steeds goed remmen.
de opbrengst van je rempomp is zowieso te groot voor één remklauw dus dan heb je dat ook gelijk opgelost

Ben alleen wel heel benieuwd naar het stuurgedrag met de platte voorband, ik vond de EML BMW van mijn instructeur behoorlijk spoorgevoelig in vergelijking met mijn eigen combi.
En jij bent iemand die heel mooi het vergelijk kan maken tussen een motorband voor en dalijk het autobandje......
daar ben ik ook benieuw naar na wat ik erover gelezen en gehoord heb.
ik ken echter wel mensen die ooit bewust een 16"motor voorwiel hadden omdat het beter zou sturen maar nu met een platte band rijden omdat ze gek werden van de slijtage.
 
...........

deze lage 15"banden vind ik ideaal, de omtrek is 10% kleiner als 18" guzzibanden.
dat scheelt je dus 19 km theoretische topsnelheid, dat haal je toch niet met die windvanger aan je motor.
het levert je dus wel 10% meer koppel op *D

daar ben ik ook benieuw naar na wat ik erover gelezen en gehoord heb.
ik ken echter wel mensen die ooit bewust een 16"motor voorwiel hadden omdat het beter zou sturen maar nu met een platte band rijden omdat ze gek werden van de slijtage.

Dat verschil is dus kleiner als ik verwachte??, kan je voor mij voor de grap een keer de doorsnede van die 15 inch smartwielen (inclusief band) opmeten? als ik je zo eens hoor zouden die wielen wel eens groter kunnen zijn als mijn huidige 16 inch motor voorwiel..........

Ik rij dus ook nog steeds met een motorwiel voor (achter trouwens ook, maar dat heeft niks met het stuurgedrag te maken) en ik heb ook de verhalen over de extreme slijtage gehoord..........
Achter is dat waar........
Maar voor?? de voorband die er nu omligt was al bijna aan z'n eindje toen het zijspan aan de fiets werd geknoopt........
Het is niet eens een superharde band (Avon SuperVenom)
Maar hij zit er nog steeds en voldoet nog steeds aan het wettelijk profiel, dat kreng wordt (in tegenstelling tot de achterband) niet eens vierkant??

De slijtage valt mij dus reuze mee, lijkt dat de voorband nu langer meegaat als toen ik nog "solo" reedt

Voornaamste reden dat ik meekijk naar de smart oplossing is het achterwiel en persoonlijk zou ik het heel erg mooi vinden om de combinatie te voorzien van 3 dezelfde wielen (spanwiel is in mijn geval ook vrij groot nu)
door bijvoorbeeld de voorvelgen van een smart voor en op het span, en de linker achtervelg van een smart in een (eventueel aangepaste) achterkant van de fiets.......

Ik probeer een dezer dagen een kapot guzzi achterwiel te pakken te krijgen, kan ik eens gaan verzinnen hoe de transmissie demper gekoppeld kan worden aan een "smart"naaf achtige oplossing..........

greetz
Steven
 
Dat verschil is dus kleiner als ik verwachte??, kan je voor mij voor de grap een keer de doorsnede van die 15 inch smartwielen (inclusief band) opmeten? als ik je zo eens hoor zouden die wielen wel eens groter kunnen zijn als mijn huidige 16 inch motor voorwiel..........


Ik probeer een dezer dagen een kapot guzzi achterwiel te pakken te krijgen, kan ik eens gaan verzinnen hoe de transmissie demper gekoppeld kan worden aan een "smart"naaf achtige oplossing..........

ik heb zojuist de ashoogte van mijn nieuwe voorwiel even opgemeten.
de zuivere hoogte, dus zonder ingedrukte band is precies 270 MM.
dat maakt dus een diameter van 540 MM X 3,14 = 1695,6 MM.
om tot mijn conclusie van 10% te komen heb ik vorig jaar mijn achterwiel(smart) en mijn voorwiel (tien nog 18"x110) afgerold.
dus streepje zetten, afrollen, meten.
dat scheelde op een paar MM na 10%, wat de afstand was weet ik echt niet meer.

Wil je misschien een prima guzzi voorwiel kopen?...........andere kandidaten :?

een rijproef zit er nog niet in, ik wil de kroonplaten eerst verlengen.
bovendien ga ik er een honda gashandle opzetten dus zal ik eerst mijn gaskabels moeten splitten.
 
Kroonplaten verlengen ? voor meer sprong dus minder naloop, of andere plannen ?
Heb nog wel een stel lange 38mm vorkpoten over, als ik je daar een plezier mee kan doen hoor ik het graag.

BTW, bedankt voor de fotoos, begin een beetje te begrijpen hoe je dit gedaan hebt.
 
Kroonplaten verlengen ? voor meer sprong dus minder naloop, of andere plannen ?
Heb nog wel een stel lange 38mm vorkpoten over, als ik je daar een plezier mee kan doen hoor ik het graag.

BTW, bedankt voor de fotoos, begin een beetje te begrijpen hoe je dit gedaan hebt.

dit onderwerp is uitgebreid aan bod geweest in het topic van moturist.
ik kan je aanraden eens een avond vrij te maken om dit topic door te lezen.
moturist heeft ook een mooie website die zekers een bezoekje waard is.
het gaat om het verlengen van de kroonplaten met zogenaamde Ed Pols platen.
dit met als doel de naloop te verkleinen en een lichter stuurgedrag te verkrijgen.
full

zoals je ziet heb ik ze al klaar.
er is ook nog vlees genoeg om 38 MM poten te plaatsen *D
die buigen vast minder als de huidige 35-ers
u gaat van mij een mail ontvangen.

@ hevu, kwalitatief heb ik niets tegen honda.
ik ben na het bezitten van enige sohc viercylinders behoorlijk allergisch geraakt voor lijnmotoren.
met name het demonteren en plaatsen van carburateurs.
en zoals je nu ook ontdekt hebt, als de wijsheid komt is een europeesche twin niet ver weg :}
helaas is het janpanse schakelmateriaal superieur aan het italiaanse |(
 
1 - Er is ook nog vlees genoeg om 38 MM poten te plaatsen *D
die buigen vast minder als de huidige 35-ers
u gaat van mij een mail ontvangen.

2 - @ hevu, kwalitatief heb ik niets tegen honda.
ik ben na het bezitten van enige sohc viercylinders behoorlijk allergisch geraakt voor lijnmotoren.
met name het demonteren en plaatsen van carburateurs.
en zoals je nu ook ontdekt hebt, als de wijsheid komt is een europeesche twin niet ver weg :}
helaas is het janpanse schakelmateriaal superieur aan het italiaanse |(

1 - misschien komen de door jou bij mij gedemonteerde pootjes ook nog beschikbaar
Na langdurig gepuzzel en vergelijken (toch wel makkelijk als alles los ligt)en de wetenschap dat ik over het juiste allu kan beschikken voor vulbusjes, nijg ik toch naar de reeds aanwezige schommelarm vork.
Het aanpassen is minder werk dan ik dacht en ik ben van de lange vreemde kroonplaten af. Plus de bovenkant blijft nettjes zonder aanpassingen.
Maaaaaaaaar ik ben er nog niet helemaal uit. wordt vervolgt.

2 - Had altijd al meer vertrouwen in twins, achter elkaar of naast elkaar :+
Maar ik begrijp helemaal van de japinesische kom ik dus niet af :X
 
1 - misschien komen de door jou bij mij gedemonteerde pootjes ook nog beschikbaar
ik weet niet of ik wel zoveel vlees heb maar het klinkt aantrekkelijk :9~

Na langdurig gepuzzel en vergelijken (toch wel makkelijk als alles los ligt)en de wetenschap dat ik over het juiste allu kan beschikken voor vulbusjes, nijg ik toch naar de reeds aanwezige schommelarm vork.
Het aanpassen is minder werk dan ik dacht en ik ben van de lange vreemde kroonplaten af. Plus de bovenkant blijft nettjes zonder aanpassingen.
Maaaaaaaaar ik ben er nog niet helemaal uit. wordt vervolgt.

2 - Had altijd al meer vertrouwen in twins, achter elkaar of naast elkaar :+
Maar ik begrijp helemaal van de japinesische kom ik dus niet af :X

heeeee! dit is mijn topic!!!
ik heb hier een verhaaltje over ge-replied in jouw topic :+
je krijgt nog geld van me :? :X
 
1 - heeeee! dit is mijn topic!!!
2 - ik heb hier een verhaaltje over ge-replied in jouw topic :+
3 - je krijgt nog geld van me :? :X

1 - JA
Maar zaken lopen gelijk/door elkaar. Ben ik met eigen voorwiel bezig sta ik plots voor jou te draaiien :?

2 - :} :} :} :} :} enz. Ga er hier ook verder niet op in ;)

3 - JA :+
komt wel
 
ik heb zojuist de ashoogte van mijn nieuwe voorwiel even opgemeten.
de zuivere hoogte, dus zonder ingedrukte band is precies 270 MM.
dat maakt dus een diameter van 540 MM X 3,14 = 1695,6 MM.
om tot mijn conclusie van 10% te komen heb ik vorig jaar mijn achterwiel(smart) en mijn voorwiel (tien nog 18"x110) afgerold.
dus streepje zetten, afrollen, meten.
dat scheelde op een paar MM na 10%, wat de afstand was weet ik echt niet meer.

Wil je misschien een prima guzzi voorwiel kopen?...........andere kandidaten :?

een rijproef zit er nog niet in, ik wil de kroonplaten eerst verlengen.
bovendien ga ik er een honda gashandle opzetten dus zal ik eerst mijn gaskabels moeten splitten.

Eindelijk de kans gezien om even een rolmaat naast mijn originele voorwiel te houden....... das dus met band krek even groot, maar dan wel met ingedrukte band uiteraard.....
grof gezegd zijn een 15 inch smartwiel en 16 inch guzzi wiel even groot.....

bedankt voor het meten, en nee sorry, heb al een beetje teveel originele guzzi wielen op zolder staan.....
 
Eindelijk de kans gezien om even een rolmaat naast mijn originele voorwiel te houden....... das dus met band krek even groot, maar dan wel met ingedrukte band uiteraard.....
grof gezegd zijn een 15 inch smartwiel en 16 inch guzzi wiel even groot.....

bedankt voor het meten, en nee sorry, heb al een beetje teveel originele guzzi wielen op zolder staan.....

dus nadat ik mijn 17" achterwiel heb vervangen door een 15" achterwiel met een smart band zou ik dus ongeveer om en nade bij plus minus 10% van m'n maximale snelheid verliezen. :?
Dat is dus 195 kmh -/- 10 % is ongeveer om en de nabij 175 kmh. :9
Lijkt me haalbaar met het koetswerk er naast })
.
.
.
.
maar wel met windkracht heel veel van achter. O-)
.
.
.
.
dit geeft perspectieven voor de guzzi chauffeurs :9~

het mooie is dan: verleis je een cillinder dan kun je bij het bot toch onze russische vrienden bij houden :+
 
Laatst bewerkt:
maandag 10 januari 2005 18:54 schreef hevu het volgende:

dus nadat ik mijn 17" achterwiel heb vervangen door een 15" achterwiel met een smart band zou ik dus ongeveer om en nade bij plus minus 10% van m'n maximale snelheid verliezen. :?
Dat is dus 195 kmh -/- 10 % is ongeveer om en de nabij 175 kmh. :9
Lijkt me haalbaar met het koetswerk er naast })

ik heb voor mijn vergelijking een 18" x 110 of 120 gebruikt
eigenlijk zou je verlies aan top met een 17"wiel minder moeten zijn.
maar als ik het goed gezien heb ga jij uit van 17"x140 ofzo.
dat zal inderdaad het zelfde omtrek verschil zijn :)
 
dus nadat ik mijn 17" achterwiel heb vervangen door een 15" achterwiel met een smart band zou ik dus ongeveer om en nade bij plus minus 10% van m'n maximale snelheid verliezen. :?
Dat is dus 195 kmh -/- 10 % is ongeveer om en de nabij 175 kmh. :9
Lijkt me haalbaar met het koetswerk er naast })
.
.
.
.
maar wel met windkracht heel veel van achter. O-)
.

Bij mij zit het originele 18inch achterwiel er nog in, ik ben ca 25km topsnelheid kwijt door het aangepaste cardan; standaard SPII loopt 210-215, deze liep (voor de aanbouw span) 195 bij 9700tpm, das dus max 180 als je op heel houden wilt rijden.

Nu met het span ernaast is in 5 boven de 150 duidelijk de puf eruit en gaat het blok inhouden (hoofdsproeier is eigelijk iets te klein voor continue volgas) ik hoop dus met een 15 of 16 inch smartwiel iets meer reserve bovenin terug te krijgen, maar ik zal in ieder geval de sproeier bezetting aan moeten passen.
kruissnelheden van 150-160 mogen geen probleem zijn, het rijwiel gedeelte voelt dan nog perfect aan.
 
gijsguzzi is momenteel met een maatje bezig om zijn guzzi (voor én achter) te voorzien van smart velgen
ik heb hem al aangeraden er een topic over te openen.
misschien dat hij een mooie oplossing vind voor die achterrem
ik hoop dat hij in ieder geval plaatjes gaat posten
 
Jajaja, ga ik doen, binnenkort.

Op het moment bestaan de plannen vooral in een paar koppen, plaatjes heb ik nog niet.
 
gijsguzzi is momenteel met een maatje bezig om zijn guzzi (voor én achter) te voorzien van smart velgen
ik heb hem al aangeraden er een topic over te openen.
misschien dat hij een mooie oplossing vind voor die achterrem
ik hoop dat hij in ieder geval plaatjes gaat posten

Voor een smartvelgje achter heb ik reeds de oplossing :P
Maar ik zal jou topic er maar niet mee vervuilen. 8-)
Systeem van wat en hoe zal ik wel op eigen topic zetten
Begin is er reeds zoals je in het echt reeds gezien hebt ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan